Page 1 of 1
Mistä tyhjäkäyntiventtiili (releellä ohjattava)?
Posted: Mon Mar 27, 2006 14:50
by Jonsku
Eli tarttis on/off tyylisen tyhjäkäyntiventtiilin että sais tyhjäkäynnin nätiksi. Nyt on askelmoottorilla ohjattu boschilainen mutta sillä heitän vesilintua joten osaisiko joku sanoa mistä autoista löytyy tuollainen on/off tyylinen ratkaisu? Parilta purkaamolta kävin kyselemässä niin olivat aivan pihalla..
Posted: Mon Mar 27, 2006 16:38
by Masi_K
Audi 80/100 jostain 90 luvun alkupuolelta. Audiin uus semmonen maksaa miljoonia. Mutta sehän ei ole uutta.. Tämä siis PWM llä ohjattava.
Posted: Wed Mar 29, 2006 10:11
by Jonsku
Se menee vähän säätämiseksi, eikö PWM:llä voi ohjata tuota motroniccien kanssa käytettyä kolminapaista boschin tyhjäkäyntiventtiiiliä. Nyt siis hakusessa se kaikista yksinkertaisin on/off tyylinen niin saisi suoraan tolla fidlellä ohjattua sitä releen kautta.
Posted: Sun Apr 02, 2006 14:33
by Masi_K
Mut miten tää on off toimii sitten pakkas käynnistyksessä ?
Posted: Sun Apr 02, 2006 14:47
by cortna
ford sierra is:än ventiili on on/off mallia
toimii b&g on/off:illa
läpö arvon johon asti on auki voi säätää
constant valikosta kohdasta fast idle treshold
Posted: Sun Apr 02, 2006 14:49
by j-k
Se on ihan sama millä vehkeellä sitä ilmaa kierrättää läpän ohi. Vaikka tekisi itse tavallisesta vesihanasta

Esim. 90 astetta kääntyvä palloventtiili olisi hyvä. Sitä ohjaamaan vaikkapa keskuslukituksen moottorilla tms.
Posted: Mon Apr 30, 2007 16:07
by smoke
onko tällänen tyhjäkäyntiventtiili pakollinen? jos pitää kaasuläppää hieman raollaa niin eikös se käy myös?
Posted: Tue May 01, 2007 14:36
by VesQ
Toimii myös ilman mutta silloin kun tyhjäkäynti on sopiva kuumana/lämpöisenä niin kylmänä ei meinaa jaksaa käydä ilman kaasua varsinkaan talvella kunnes lämpiää.
Milläs tuohon megaan saa sellaisen tyhjäkäyntivenan joka pitää kierrokset halutussa arvossa. Esim rupeat kytkintä nostamaan ja kierrokset alkaa tippua niin venttiili nostaa kierroksia jne. Tietysti siihen pisteeseen asti kun venttiilissä riittää vara. Eli ei tälläistä "tiettyyn lämpöön asti tyhjäkäynti on sitä ja sitä"
Ja millainen venttiilin pitää olla ja miten sitä ohjataan
siis jos on yleensäkkään mahdollista
Posted: Tue May 01, 2007 15:56
by I_me
VesQ wrote:Toimii myös ilman mutta silloin kun tyhjäkäynti on sopiva kuumana/lämpöisenä niin kylmänä ei meinaa jaksaa käydä ilman kaasua varsinkaan talvella kunnes lämpiää.
Milläs tuohon megaan saa sellaisen tyhjäkäyntivenan joka pitää kierrokset halutussa arvossa. Esim rupeat kytkintä nostamaan ja kierrokset alkaa tippua niin venttiili nostaa kierroksia jne. Tietysti siihen pisteeseen asti kun venttiilissä riittää vara. Eli ei tälläistä "tiettyyn lämpöön asti tyhjäkäynti on sitä ja sitä"
Ja millainen venttiilin pitää olla ja miten sitä ohjataan
siis jos on yleensäkkään mahdollista
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/pwmidle.html
ja
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... .htm#Fidle
Selventäisikö nuo.
Posted: Wed May 02, 2007 20:50
by VesQ
No katos prkele, taas pitkään aikaan ole edes miettinyt koko megaa niin pääsee unohtumaan
