Page 1 of 1
Kuinka erotan onko anturi Hall vai VR??
Posted: Sat Mar 18, 2006 16:57
by Mikes9000
Pyörittelin tänään pöydällä useampaakin eri autoista peräisin olevaa kampiakselin asentoanturia ja en oikein päässyt selville mitä tyyppiä ne ovat.
Kaikki on 3-napaisia joista yksi on luultavasti vain kaapelin suojavaipan napa. Pari anturia sisältää itsessään jonkinlaisen magneetin, koska pellin pala tarttuu anturin kärkeen. Yksi antureista on boschin 0 281 002 332.
Osaako joku kertoa hyviä tunnistusvinkkejä antureille esim. tuon magneettusuuden perusteella?
Posted: Sun Mar 19, 2006 1:07
by risu
ne tehdasjakajat mitä itse olen nähnyt on mennyt aikalailla näin, tai ainakin näin olen kuvitellut asiat pääpiirteittäin

:
hall: jakaja pyörittää pellinpalaa jossa on hahloja ja hall-anturi on jakajassa ja lukee onko pelti anturin välissä vai ei. liitin on todnäk 3-napainen.
vr: rakenteen pohjalla käämi, jakaja pyörittää teräväkärkisillä kolmion mallisilla piikeillä varustettua pellinpalaa/rautapalikkaa. kun piikit kohtaavat jakajan reunoilla olevat vastapalat käämin iduktioon tulee piikki jota sitten haistellaan. se mikä osa on yhdistetty mitenkin kelaan niin en muista, selviäis varmasti pienellä pohdinnalla tai vilkasulla

joskus vr-jakajassa on myös Hei-moduuli mukana. jos ei ole niin liitin on todnäk 2-napainen.
koska sun anturit on ilmeisesti irrotettavia niin ne on varmaan hall-tyyppisiä kaikki.. vr-antureissa on siis aina joku kela jossain, jos se on vähän samantyyppinen mitä ABS-antureissa niin se kela on anturiin valettuna sisällä jolloin diagnosointi on vaikeampaa. ainakaan vanhemmissa autoissa tollasia en ole kylläkään nähnyt jakajien sisällä.
Posted: Sun Mar 19, 2006 13:13
by Turbiini
90% tod näköisyydellä v-antreita kaikki, en ainakaan yhtään sarjavalmisteista autoa tiedä missä olisi hall. Vastus mittarilla kattot niiden napojen väliltä jos löytyy 2 johtoa minkä völillä 500-2000ohm vastusta ja kolmas ei yhteydessä muihin, niin mittaa vaihtojännite alueella niiden kahden väliltä ja heiluttele jotain rautaa anturin edessä jos tulee jännitettä niin vr-anturi on kyseessä.
Posted: Sun Mar 19, 2006 17:50
by Mikes9000
Juu, kyllä ne taitaa olla vr-antureita. Kaikissa kaksi napaa alle 1 K ohmia ja kolmas napa suojavaippaan. Kokeilin mitata jännitettä ja antaa n.500mV kun vie raudan anturin ohitse.
Näin toimi ainakin kaksi anturia noista, toinen on bosch ja toinen magneti marelli. Toi kolmas anturi oli vähän erilainen, vastusmittaus näyttää vain 72 ohmia, ja jännite on heikompi. Voihan se tietysti olla rikkikin. Kaveri tuumasi että tämä anturi on 405 pösöstä peräisin. Tässä anturissa ei tunnu olevan magneettia sisällä.
Posted: Sun Mar 19, 2006 19:17
by koskar
Turbiini wrote: en ainakaan yhtään sarjavalmisteista autoa tiedä missä olisi hall
Ford Escort RS Turbo S2 ainakin. KE-Jetronikki. Isotpojat kertoi.
Posted: Sun Mar 19, 2006 22:02
by risu
koskar wrote:Turbiini wrote: en ainakaan yhtään sarjavalmisteista autoa tiedä missä olisi hall
Ford Escort RS Turbo S2 ainakin. KE-Jetronikki. Isotpojat kertoi.
Onhan noita ihan loputon määrä, melkeen luulis että valtaosa ois Halleja kun kattonu joskus listaa bilteman sytkämoduleista jossa vr-modulit on ollu vähemmistönä. Pari hall-jakajaa olen itsekin purkanut autoista. Seatteja taisivat olla.
Posted: Mon Mar 20, 2006 21:45
by Turbiini
risu wrote:koskar wrote:Turbiini wrote: en ainakaan yhtään sarjavalmisteista autoa tiedä missä olisi hall
Ford Escort RS Turbo S2 ainakin. KE-Jetronikki. Isotpojat kertoi.
Onhan noita ihan loputon määrä, melkeen luulis että valtaosa ois Halleja kun kattonu joskus listaa bilteman sytkämoduleista jossa vr-modulit on ollu vähemmistönä. Pari hall-jakajaa olen itsekin purkanut autoista. Seatteja taisivat olla.
Nyt ei ollu puhe jakajista vaan
Kampiakselin asentoanturista
Posted: Tue Mar 21, 2006 9:48
by veni
Onkos kukaan tehnyt listaa mitä sytkäanturia löytyy mistäkin autosta? Vai onko se Bilteman luettelo semmoinen sitten? Tämä asia tulee varmaan monelle vastaan kun hajottamon hyllyjä samoaa.