Page 1 of 1

Tarina jatkuu, kierrosluku sekoaa yli 5000rpm

Posted: Fri Mar 17, 2006 15:35
by JTbo
Elikkäs, vähän taustoja vaikka näin aluksi.

Wheel decoderin lm-piiri lukee singaalin VR-anturilta ja sylkee sen megasquirtille, megasquirt antaa kipinöintiohjeita Bosch -139 loppuiselle kivelle, joka sitten vahvistaa kipinän.

Pyöränä on Renix systeemissä käytetty 44-2-2, eli 40 reikää 44:n patternilla, 180 asteen välein kaksi tasaista kohtaa joista uupuu tuo kaksi reikää kummastakin. Tasainen kohta 90-astetta eykk.
Tätä käytetään siten että puoli kierrosta on koko kierros, eli 22-2 pyöränä, pitää vain jakaa kierroksien määrä kahdella, tuplamäärä sylintereitä esimerkiksi? Ei toistaiseksi kovin tärkeää, kunhan muut asiat saa alta pois, niin sitten keskittyy tuohon.

Starttimoottori pyörittää konetta noin 100-300 kiekan välillä, tämän tarkastin ennen kuin aloin sytkää tekemään.

Sitten vähän kysymyksiin.
Datalogissa on kaksi noita rpm lukuja, toinen on kovin suuri jopa 17000 rpm, toinen 0-200 välillä. Startatessa auton kiekkamittari hyppeli jotain 1500-2500 väliä, välillä pudoten nollille, kiekkamittarin singaali tulee puolan miinuksesta. Megatune näytti 400 ja alle.

Tälläiset asetukset olen laittanut:

Spark settings:
Trigger angle 57
Muut defaulttia

Wheel decoder:
Wheel decoder base teeth 22
Missing teeth -2
Trig pos A 2
Trig return pos A 9
Muut 0

Muita tietoja jota olen laskenut ja käyttänyt
360/44 = 8,18 astetta per kolo
0 astetta eli YKK on kolo 11

Koska käytän puolikasta pyörää koko pyöränä, niin ehkä pitäisi laskea kulmat 22 kolon mukaan, tosin en ole keksinyt miten sen tuolla tavoin voi saada pelaamaan.

Pyöreät esineet hämmentävät muutenkin, pitäisi yrittää vielä hahmottaa koloja :lol:

Bensanohjauksesta nyt ei tarvitse isommin välittää, simultaneous ja 1 squirt tekeekin 2 squirt ja bensan määrä pitää puolittaa, tuskin muuta aiheuttaa.

Sytkäpuolella olen täysin märkäkorva, tiedän vain että 44 kolon aikana pitäisi saada 2 kipinää noin 11. kolon kohdalla, jelppiä tarvittaisiin :)

Posted: Fri Mar 17, 2006 16:44
by JTbo
Parit logit mitä otin, isommassa on kaikenlaisia asetuksia kokeiltu ilman havaittavaa muutosta.
http://www.janiervast.com/projekti/onge ... =ignition/

Kuuluukohan noiden kierroslukujen olla tuon näköisiä logissa?
Erityisesti tuo viimeisessä sarakkeessa oleva rpm ihmetyttää, ensimmäinen rpm vaikuttaisi olevan aika liki ok.

Ensimmäinen rpm on kai se mikä tulee vauhtipyörältä ja toinen on se mitä megasquirt antaa eteenpäin?

Niin sytkäulostulo on fidle, mikäli merkitystä.

Posted: Sat Mar 18, 2006 19:34
by JTbo
Alkuperäiset bensan/constants asetukset yllättäen toimivat edelleen, vaikka tuon pitäisi lukea kierrokset tuplana vauhtipyörästä johtuen, mutta ilmeisesti koska on vain 1 triggeri niin lukeekin oikein. Puolella bensamäärällä ei sitten käynnistynyt tietenkään.

Accel/decel ongelma tulee varmaankin seuraavaksi, kun logissa vilkuttaa nuo kuin strobovalot konsanaan.

Posted: Sun Mar 19, 2006 15:09
by JTbo
Sain pelaamaan muuten hyvin nyt, mutta tuossa 5000rpm jälkeen sekoaa molemmat kierrosluvut megassa, jotain 32000rpm piikkejä tulee toiseen toinen näkyy maltillisemmin pomppivan, 169 taisi olla korkein pomppaus ja vain kerran (10 = 1000rpm tässä toisessa kierrosluvussa).

Muuten on todella nättiä kierroslukua eikä mitään sekoilua.

Mitäs kaikkia vaihtoehtoja tässä olikaan:
VR-anturin singaali häiriöinen?
Lm1815 wheel decoderilta megaan menevässä singaalissa häiriöitä?

Mutta onko edes kyse häiriöstä singaaliin?

Aiemmin löi pokki noin 2300-2500rpm kohdalla, kun käytin 25 koodin wheel decoderia, nyt käytössä 24s9 koodin tyylinen wheel decoder ja toimii paremmin.

Mielellään kuulisin nyt muiden kokemuksia vastaavassa tilanteessa, jostain syystä en haulla ole onnistunut nyt löytämään mitään vaikka muistelisin jotain täältä aiemmin lukeneeni?

Posted: Sun Mar 19, 2006 16:31
by volvoman
Sulla kait on uusin firmware sisällä, eli joku 029j tms?

Jos pystyt, pistäs puuhakuvia kytkennöistä...

Veikkaan, että sulla on kaapelien suojauksissa vikaa, mulla aiheuttanut ne suurimmat ongelmat. Eli KAIKKIIN signaalikaapeleihin suojatut johdot. :)

Posted: Sun Mar 19, 2006 16:48
by JTbo
Jep, uusin koodi on sisässä, juuri tuo 29j.

Pitää tilailla tuota reikälevyä, niin samalla ottaa sitten suojattua kaaplia, jos niillä saisi kuntoon.

Tämä nykyinen "proto 1" on ehkä 'hieman' epäilyttävän näköinen?
http://www.janiervast.com/gallery/v/alb ... 7.JPG.html

Helkkarin paljon paremmin tuo käynnistyy kyllä nyt ja vetää tasaisesti/väkevämmin osakaasulla.

Posted: Sun Mar 19, 2006 20:29
by JTbo
Luinpa vielä extran sivulta:
LM1815 based VR sensor conditioner for V2.2 or v1.01 - optional is a 390R resistor across the VR input.

Elikkä mitäs hyötyä saavutetaan tuolla 390 ohmin vastuksella VR-anturin sisäänmenon ja maan välissä?

Tasoittaako se singaalia vai jotain muuta? Voisiko se auttaa tuossa kierrosten sekoamisongelmassa? Kai tuotakin pitää kokeilla, korkeintaanhan se päästää savut pihalle, jos ei tykkää? :D