Page 1 of 1

Megasquirt vaparissa??

Posted: Fri Mar 17, 2006 13:55
by sanze
eli onko mitään järkeä laittaa MS:ää vapaasti hengittävään??

ja onko jollain kokemusta tai tietoa paljon toolasella saa lisää tehoa jos on hyvin säädetty??

Posted: Fri Mar 17, 2006 14:08
by JaniM
Varmaan järkevää kaasarien tilalle, tehot riippuu paljon muustakin kuin pelkästä ruiskusta.

Re: Megasquirt vaparissa??

Posted: Fri Mar 17, 2006 14:10
by Anssi
sanze wrote:eli onko mitään järkeä laittaa MS:ää vapaasti hengittävään??
On. Onko tämä tosiaan ihan yleisluontoinen kysymys, vai onko kenties kiinnostusta jonkun tietyn auton/moottorin ruiskuttamiseen?
sanze wrote:ja onko jollain kokemusta tai tietoa paljon toolasella saa lisää tehoa jos on hyvin säädetty??
Kysymys ei ole relevantti. Tai ainakin tarvittaisiin tarkennus. Eli mihin verrattuna sitä lisätehoa pitäisi saada? Polttomoottori tarvitsee tietyn määrän polttoainetta tietyn tehon tuottamiseksi. Se on melko sama, että mikä ohjainyksikkö (tai vaikka kaasutin) siellä on takana, jos se vaan toimii oikein. Moottorin tehopotentiaali riippuu lähinnä sen mekaanisesta rakenteesta.

Posted: Fri Mar 17, 2006 14:18
by sanze
niin siis auto on 405 pösö ja mi16 tekniikka vakiona 160hv ja lisää pitäis saada

Posted: Thu Mar 23, 2006 21:03
by GSA
TU/T?/XU jotain koineiden virimies on toi turtana ,mutta uskon että tohon 16v 1,9L voit saada max 5-8 Kw lisää tehoja MS:llä ,niin ja polttoaineen kulutusta myöskin lisää . :wink:

Posted: Thu Mar 23, 2006 21:11
by plagu
GSA wrote:TU/T?/XU jotain koineiden virimies on toi turtana ,mutta uskon että tohon 16v 1,9L voit saada max 5-8 Kw lisää tehoja MS:llä ,niin ja polttoaineen kulutusta myöskin lisää . :wink:
xu9j4 lienee pata, sanotaan että megalla saatat saada ne 160hv:ta oikeasti pihalle.

Posted: Thu Mar 23, 2006 21:30
by JTbo
2l vaparissa, jossa 100hv vakiona. Kaasariin verrattuna noin 10hv lisää, kaasari kireällä nokalla verrattuna ms samalla kireällä nokalla noin 20hv lisää.

Tosin herkkyys ja käyttöominaisuudet sitten kasvoivatkin aivan eritavalla, voimaakin voi käyttää myös muutoin kuin lataamalla pedaalin lattiaan, kaasarilla kun pedaali oli joko oltava lattiassa tai ylhäällä, väliasennoilla ei tullut kuin vihaiseksi.

Mutta eniten hyötyä saa tosiaan jos on koneeseen muitakin muutoksia ja tietty saahan sen ilmamäärämittarin pois ahdistamasta, jos sellainen tuossa pökötissä on?

Tuo Anssin vastaus on muuten ihan täyttä asiaa :)

Posted: Thu Mar 23, 2006 21:47
by Höylä
onhan silläkin myös vaikutusta, kun/jos heittää ne saaste systeemit mäkeen ja saa säädettyä seoksen parhaita tehoja ajatellen, eikä vaikka sen katin toiminnan kannalta parhaiksi :wink: (itse megasquirtilla tämän asian kanssa nyt ei oikeastaan ole mitään tekemistä, saman pystyy tekemään myös muilla säädettävillä ruiskuilla)

Posted: Sat Apr 01, 2006 11:16
by TVH
viritys on kokonaisuuksien summa, tee siihen 16v:hen alkuunsa kunnon koneremppa (palauttaa tehot sinne 160hp pintaan, tyypillisesti niistä on 15v ja 250tkm aikana kadonnut 10%) ja sitten nokat, nokkapyörät, läppärungot, isot suuttimet ja MS niin 180hp on täysin mahdollinen. Pelkkä MS vakiokoneessa ei paljon tehoa tuo mutta vääntöä ja kaasuun vastaamista kyllä.

Posted: Sun Apr 16, 2006 20:58
by TRD
Kokonaisuuksien summa nimenomaan. Kyllähän megalla saa hyötyä vakiokoneessakin. Moottoreissa on aina pieniä eroavaisuuksia ja moottorinohjaus on kuitenkin sama tehtaalta lähtiessä kaikissa. Tämä riippuu tietty autonvalmistajasta aika paljon miten suuria heittoja moottoreissa on Jos pienet tehon ja väännön lisäykset riittää niin ennen kaikkee tekee sytkän säädön megalle siihen. Sytkä vaikuttaa olennaisesti ja sen hakeminen optimiksi. Seoskin vaikuttaa mutta ei ihan niin paljoa. Ja mikä parempi jos moottori toimii ja kestää laihaa seosta niin voi optimoida matka-ajon kulutuksen aisoihin. Ite sain megalla tiputettua kulutusta.
Vaparimoottorin rankempi viritys meneekin sitten mielenkiintoiseksi. Läppärungoista ei saa kunnon hyötyä ilman kunnon nokka-akseleita, nokka-akselit vaatii puristuksen nostoa, samalla on hyvä parantaa kannen virtauksia, pakosarjan pitää toimia yhteen koko paketin kanssa eli loppujen lopuks kaikki vaikuttaa kaikkeen ja yhdellä vääränlaisella osalla pilaa koko moottorin suorituskyvyn. Mutta juuri siinähän sen hienous onkin jos saa toimimaan ja potkua ulos. Ei missään nimessä helppoa eikä niin halpaakaan, mutta haasteita pitää olla! Yllätyksenä tuli itellekkin kun ahdettuja autoja tullu aikasemmin rakennettua.

Posted: Sat Jul 22, 2006 1:06
by -tuomas-
Joo eihän se mega itsessään mikään ihme tehonlisääjä ole,tehokas vapaastihönkivä tarvii hyvän alakerran päälle tehokkaasti hengittävän kannen, ko moottoriin sopivat nokka-akselit sekä hyvän putkiston sekä kunnon imusarja, eli mielestäni jos autossasi on jo ruisku, älä vaihda toiseen ruiskuun, teho ei kasva koska eihän moottoriin menevä ilmamäärä missään vaiheessa kasva,viritä moottoria kunnes oman ruiskun resurssit ei riitä ja vaihda sitten megaan

Posted: Wed Jul 26, 2006 4:35
by matti
Itsellle tulossa juuri mi16 xu9j4 pata megalla.
Itelläkin tavoite on +160hp, mutta toiveita on enemmänki.

205:ssä samaisella koneella jossa todella pieniä hifistyksiä (hippasen kevyempi alakerta) + hestec suorasytkällä niin 183hp dynotettu.

Ja miksei ms pysty samaan kun tuokin ruutta..

Itelle tulee tossa kk sisään ajoon tuo 405 ja pannu on juuri laitettu kokonaan ja alakerrassa olikos nyt kilon kevyempi kampura.

Sittenhän sen näkee kun saa dynoon.