Page 1 of 1

BMW:n kipinä hukassa!

Posted: Sun Mar 12, 2006 20:27
by mulewa
Eli autona on BMW E30 m20b25 kone. Sytytyspuola on vakio ja välissä on sytytyksen vahvisti moduuli. Honeyvelin hal anturi ja 36-1 triggeri pyörä. Kierroksia lukee ja bensa-pumppu pyörii mutta kipinää ei tule kuin sitten yksi kipinä kun ottaa virran pois. Onko ketään joka on saanut toimimaan autonsa tälläisella virityksellä tai kellään tietämystä mikä hieroo?? :shock:

Posted: Sun Mar 12, 2006 22:01
by jani
Miten on megan asetukset boksissa sytkän osalta

Posted: Mon Mar 13, 2006 10:07
by mulewa
jani wrote:Miten on megan asetukset boksissa sytkän osalta
Niitä on koitettu asetella mutta kun minun ymmärrys ei taho riittää mutta kaverit on tehny DTA säätöjä ja kytkemisiä niin ne on koittanut saada selkoa siihen. Sieltä on laitettu triggeri asetus ja 36-1 ja muuta mukavaa... Onko olemassa missään perus säädöt mitkä vois kopsata suoraan että sais sen edes pyörimään?

Posted: Wed Mar 15, 2006 17:52
by KariM
Tämä on vissiin se boksi jota olen pariinkin kertaan tutkinut. Erittäin positiivista että olette saaneet kierrosluvun toimimaan, enää ei ole pitkä matka siihen että käynnistyy :)

Sytkälähdöksi siinä boksissa on minun jäljiltäni laitettu Fidle-pinni, eli valitkaa fidle spark outputiksi, ja muista kohdista spark outputit pois päältä.

Sytkämoduulin toiminnan ja kytkennät voitte varmistaa maadottamalla hetkellisesti pinnistä 30 sytkämoduulille menevän piuhan (irroita piuha varmuudeksi boksin päästä), kun virrat on päällä. Kipinä pitäisi tulla aina kun piuha saa maata.

Posted: Fri Mar 17, 2006 21:56
by mulewa
KariM wrote:Tämä on vissiin se boksi jota olen pariinkin kertaan tutkinut. Erittäin positiivista että olette saaneet kierrosluvun toimimaan, enää ei ole pitkä matka siihen että käynnistyy :)

Sytkälähdöksi siinä boksissa on minun jäljiltäni laitettu Fidle-pinni, eli valitkaa fidle spark outputiksi, ja muista kohdista spark outputit pois päältä.

Sytkämoduulin toiminnan ja kytkennät voitte varmistaa maadottamalla hetkellisesti pinnistä 30 sytkämoduulille menevän piuhan (irroita piuha varmuudeksi boksin päästä), kun virrat on päällä. Kipinä pitäisi tulla aina kun piuha saa maata.
No terve monkkis! Sama boxipa hyvinkin. Joo tänään saatiin kipinää kun laitto sytytys moduulin pinniä plus napaan (eli puola ja vahvistin moduuli toimii) mutta boxiin ku kytkee ni ei mitään. Yleismittarilla kun kokeili pinni 30:iä niin sinne tuli tasanen 5volttia startatessa. Ja antasko joku ohjeet mistä ton fidle spark outputin löytää??? Mä katoin kaikki kohat enkä löytänyt mistään...??? Ootko muuten suomessa millon taas?

Posted: Fri Mar 17, 2006 22:52
by I_me
Ja antasko joku ohjeet mistä ton fidle spark outputin löytää??? Mä katoin kaikki kohat enkä löytänyt mistään...???
Code Config -> Codebase and outpots funktion -> FIDLE function -> Spark output A

Posted: Sat Mar 18, 2006 8:54
by KariM
Jos kipinä tulee silloin kun piuhan tyrkkää plussaan (eikä silloin kun irrottaa), niin megatunesta pitää valita spark settingseistä "Inverted" päälle.

Nyt siellä boksissa on ylösveto +5V:iin, eli sytkälähtö on +5V tasoinen. Jos se sytkämoduli ei vielä tuosta reagoi, niin sitten se ylösveto pitää muuttaa +12v -tasoiseksi. Vaatii yhden vastuksen siirtämisen.

Mutta tuo että pinni 30 ei heilu ollenkaan startatessa, mutta megatune näyttää kiekkatietoa, niin johtunee siitä että se fidlepinni ei ole valittuna sytkälähdöksi. Tai sitten sitä ohjaava transistori on hyytynyt.

Palajan kotimaahan toivottavasti reilun viikon päästä...

Posted: Sat Mar 18, 2006 18:52
by mulewa
KariM wrote:Jos kipinä tulee silloin kun piuhan tyrkkää plussaan (eikä silloin kun irrottaa), niin megatunesta pitää valita spark settingseistä "Inverted" päälle.

Nyt siellä boksissa on ylösveto +5V:iin, eli sytkälähtö on +5V tasoinen. Jos se sytkämoduli ei vielä tuosta reagoi, niin sitten se ylösveto pitää muuttaa +12v -tasoiseksi. Vaatii yhden vastuksen siirtämisen.

Mutta tuo että pinni 30 ei heilu ollenkaan startatessa, mutta megatune näyttää kiekkatietoa, niin johtunee siitä että se fidlepinni ei ole valittuna sytkälähdöksi. Tai sitten sitä ohjaava transistori on hyytynyt.

Palajan kotimaahan toivottavasti reilun viikon päästä...
NO PERKELE!! Sehä jyrähti tulille! Yksi valikko oli väärin (piti laitaa time based kun oli trigger return tai jotain) ja sitäähä se kipinä sitte tuliki ja olpa mukavata.. :lol: Nyt vaan säätöjä ehtimään ja toivomaan että ei tuu malakkua!

Posted: Sun Mar 19, 2006 14:45
by KariM
Hienoa! :lol:

Kyllä sen pitäisi trigger returnillakin käynnistyä, kunhan return toothit on arvottu oikein. Mut hyvä näinkin, ilmeisesti auto on pelkästään kesäkäyttöön joten tuollakaan ei niin hirveästi väliä ole. 8)

Posted: Sun Mar 19, 2006 18:53
by mulewa
KariM wrote:Hienoa! :lol:

Kyllä sen pitäisi trigger returnillakin käynnistyä, kunhan return toothit on arvottu oikein. Mut hyvä näinkin, ilmeisesti auto on pelkästään kesäkäyttöön joten tuollakaan ei niin hirveästi väliä ole. 8)
Onko niillä sit mitä käytännön merkitystä kummalla asetuksella ajaa?? Tuskin tuolla paljoa talvella tulee driftailtua.. Saako mistä suht valmiita sytty ja bensa taulukoita ni helpottas alkuun pääsyä? :shock:

Posted: Sun Mar 19, 2006 19:33
by JTbo
mulewa wrote:
KariM wrote:Hienoa! :lol:

Kyllä sen pitäisi trigger returnillakin käynnistyä, kunhan return toothit on arvottu oikein. Mut hyvä näinkin, ilmeisesti auto on pelkästään kesäkäyttöön joten tuollakaan ei niin hirveästi väliä ole. 8)
Onko niillä sit mitä käytännön merkitystä kummalla asetuksella ajaa?? Tuskin tuolla paljoa talvella tulee driftailtua.. Saako mistä suht valmiita sytty ja bensa taulukoita ni helpottas alkuun pääsyä? :shock:
Bensakartan voit generoida sinneppäin, Fuel tables -> VE Table ja siitä uudesta ikkunasta Tools -> Ve Specific -> generate table.
Itselläni ainakin pyytää väännön lb-ft yksiköinä, tällä sivustolla voit tehdä muunnoksen http://www.mr2ownersclub.com/converter.htm

ReqFuel kannattaa olla ainakin lähelle kohdallaan ennen kuin generoit bensakartan ja sitten generoidulla kartalla kannattaa varovasti katsoa onko rikkaalla, jos näyttää olevan vähän laihalla, niin voit koko karttaa rikastaa Tools -> Table transform Katso että pallukka on Scale ja laita esim 1.1 joka tarkoittaa että rikastaa 10%

Sitten siitä rikkaalla olevasta kartasta alkaa säätämään laihemmalle.

Sytkä kartalle sitten homma on vähän isotöisempi.
Täällä on kerrottu kuinka saa tehtyä karkean kartan http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=9941

Eli ensin:
- older engines (1960s up to 1990 or so) with two valves - max advance = 36°
- newer two-valve engines - max advance = 30°
- three or four valve engines - max advance = 26°

Moniventtiilikoneille täyskaasulla maksimi ennakko 26 astetta johon lisätään/vähennetään tämän mukaan:

- under 3.5" (89mm) - subtract 3°
- between 3.5" and 4.000" (101.6mm) - no adjustment
- over 4.001" (+101.6mm) - add 3°

Eli sylinterinhalkaisija, jos on alle 89mm niin vähennetään 3 astetta, jos 89-101.6mm niin ei muutosta ja jos yli 101.6mm niin lisätään 3 astetta.

Sitten bensan mukaan vielä lisätään/vähennetään:

- regular - subtract 2°
- mid-grade - subtract 1°
- premium - no adjustment

Eli karkeasti voidaan katsoa, että 95 oktaaniselle vähennetään 2 astetta ennakko, ja 98 ei muutosta, nuo jenkkien oktaanit on vaan vähän epäselviä itselleni, mutta regular on lähelle 95, 98 voi olla tuo premium tai mid-grade, siitä nyt ei ihan selvyyttä ole, jos haluaa varman päälle, niin ajaa 98:lla ja vähentään 2 astetta ennakkoa.

Nyt sitten laitat 100kpa@3000rpm kohtaan mitä olet saanut astemääräksi.

Sitten tyhjäkännille pitää keksiä sopiva ennakko, itselläni 6 astetta, tuota joutuu säätämään ja kokeilemaan.

Sitten tyhjäkäynniltä 3000rpm saakka kasvatetaan ennakkoa tasaisesti jokaiseen kierrosluku sarakkeeseen, muista että edelleen on kyseessä vain 100kpa rivin ennakot.

Sitten tulee ennakot 100kpa:n alapuolelle:

Below 100 kPa, we add 0.3° per 1 kPa drop. So for example, if our total spark at 100kPa and 4000 rpm was 36°, the advance at 50 kPa would be:
36° + 0.3° x (100-50) = 51°

and the advance at 45 kPa and 800 rpm would be:

16° + 0.3° x (100-45) = 32.5°

Eli sanotaan että lisätään 0.3 astetta ennakkoa jokaista 1 kpa:n laskua kohden. Esimerkissä näkyy kuinka lasketaan.

Hieman työtä vaatii, mutta tuolla pääsee alkuun.

Itse sain ennakot laitettua sinneppäin korjausoppaassa olleen sytkäkartan pohjalta, joten jostain tuollaisestakin voisi olla apuja.

Posted: Sun Mar 19, 2006 21:42
by mulewa
Kiitoksia neuvosta! Yritän epätoivosesti kokeilla mitä saan säädettyä!

Posted: Mon Mar 20, 2006 18:39
by KariM
M20b25:a on squirtattu niin paljon että luulisi muutaman avuliaan tarjoavan karttojaan yleiseenkin käyttöön. Ainaki btcf:llä taisi olla tuollainen topikki.

Yksi megan hienouksistahan on siinä, että suuttimien muuttuminen ei aiheuta muutosta ve-karttaan, lasketaan vaan req_fuel uudestaan.

Posted: Mon Mar 20, 2006 21:19
by koskar
JTbo:n kirjoitus omaksi tiedotteekseen?

Posted: Mon Mar 20, 2006 21:26
by _P_
MSefissä on tuohon sytkäkarttaan valmis excel-laskurin ettei tartte itse laskeskella arvoja. Ja jotain pikkulisätietoakin asiasta.

Posted: Wed Mar 22, 2006 22:20
by Pluto
Siinä vanhan autoni Autronicin ennakkokartta, juurikin m20b25 tbo koneeseen.

Image

Posted: Wed Mar 22, 2006 23:48
by Supa^
Kun nyt on samantyyppinen moottori kyseessä niin mimmonen sytkäkartta pitäis vakio m20b20:selle väsätä? miten eroaa turbo koneesta jne?

Ja jos tolle koneelle on L-jetin ohjausyksikön kanssa määritelty manuaalin mukaan 23astetta EYKK @ 5000rpm niin mitä tämä meinaa? maksimi ennakkoa? Mitä noiden kierrosten jälkeen tapahtuu, pysyykö ennakko samana "rajottimelle" asti vai miten toi pitäs tulkita?