mulewa wrote:KariM wrote:Hienoa!
Kyllä sen pitäisi trigger returnillakin käynnistyä, kunhan return toothit on arvottu oikein. Mut hyvä näinkin, ilmeisesti auto on pelkästään kesäkäyttöön joten tuollakaan ei niin hirveästi väliä ole.

Onko niillä sit mitä käytännön merkitystä kummalla asetuksella ajaa?? Tuskin tuolla paljoa talvella tulee driftailtua.. Saako mistä suht valmiita sytty ja bensa taulukoita ni helpottas alkuun pääsyä?

Bensakartan voit generoida sinneppäin, Fuel tables -> VE Table ja siitä uudesta ikkunasta Tools -> Ve Specific -> generate table.
Itselläni ainakin pyytää väännön lb-ft yksiköinä, tällä sivustolla voit tehdä muunnoksen
http://www.mr2ownersclub.com/converter.htm
ReqFuel kannattaa olla ainakin lähelle kohdallaan ennen kuin generoit bensakartan ja sitten generoidulla kartalla kannattaa varovasti katsoa onko rikkaalla, jos näyttää olevan vähän laihalla, niin voit koko karttaa rikastaa Tools -> Table transform Katso että pallukka on Scale ja laita esim 1.1 joka tarkoittaa että rikastaa 10%
Sitten siitä rikkaalla olevasta kartasta alkaa säätämään laihemmalle.
Sytkä kartalle sitten homma on vähän isotöisempi.
Täällä on kerrottu kuinka saa tehtyä karkean kartan
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=9941
Eli ensin:
- older engines (1960s up to 1990 or so) with two valves - max advance = 36°
- newer two-valve engines - max advance = 30°
- three or four valve engines - max advance = 26°
Moniventtiilikoneille täyskaasulla maksimi ennakko 26 astetta johon lisätään/vähennetään tämän mukaan:
- under 3.5" (89mm) - subtract 3°
- between 3.5" and 4.000" (101.6mm) - no adjustment
- over 4.001" (+101.6mm) - add 3°
Eli sylinterinhalkaisija, jos on alle 89mm niin vähennetään 3 astetta, jos 89-101.6mm niin ei muutosta ja jos yli 101.6mm niin lisätään 3 astetta.
Sitten bensan mukaan vielä lisätään/vähennetään:
- regular - subtract 2°
- mid-grade - subtract 1°
- premium - no adjustment
Eli karkeasti voidaan katsoa, että 95 oktaaniselle vähennetään 2 astetta ennakko, ja 98 ei muutosta, nuo jenkkien oktaanit on vaan vähän epäselviä itselleni, mutta regular on lähelle 95, 98 voi olla tuo premium tai mid-grade, siitä nyt ei ihan selvyyttä ole, jos haluaa varman päälle, niin ajaa 98:lla ja vähentään 2 astetta ennakkoa.
Nyt sitten laitat 100kpa@3000rpm kohtaan mitä olet saanut astemääräksi.
Sitten tyhjäkännille pitää keksiä sopiva ennakko, itselläni 6 astetta, tuota joutuu säätämään ja kokeilemaan.
Sitten tyhjäkäynniltä 3000rpm saakka kasvatetaan ennakkoa tasaisesti jokaiseen kierrosluku sarakkeeseen, muista että edelleen on kyseessä vain 100kpa rivin ennakot.
Sitten tulee ennakot 100kpa:n alapuolelle:
Below 100 kPa, we add 0.3° per 1 kPa drop. So for example, if our total spark at 100kPa and 4000 rpm was 36°, the advance at 50 kPa would be:
36° + 0.3° x (100-50) = 51°
and the advance at 45 kPa and 800 rpm would be:
16° + 0.3° x (100-45) = 32.5°
Eli sanotaan että lisätään 0.3 astetta ennakkoa jokaista 1 kpa:n laskua kohden. Esimerkissä näkyy kuinka lasketaan.
Hieman työtä vaatii, mutta tuolla pääsee alkuun.
Itse sain ennakot laitettua sinneppäin korjausoppaassa olleen sytkäkartan pohjalta, joten jostain tuollaisestakin voisi olla apuja.