Page 1 of 1

Toyota Carina Coupe -82

Posted: Thu Mar 09, 2006 20:10
by kärppä
Eli pistetääns tällekkin oma tarina tänne...

Autona tosiaan takaveto coupe carina,tekniikkana malesiasta uitettu 4a-gze (1,6l,16v twincam,alunperin remmiahtimella mm. puristukset 8.0 ja muutenkin kestävempi kuin normi gt:n kone) ja ahistusta hoitelee nyt garret:tin to3 ja iso cooleri viilentää ilmaa...

Ruiskua ohjaamaan megasquirt,toistaiseksi pelkkä bensapuoli mutta extra-koodia ja suorasytkää sit tulevaisuudessa kuhan nyt ensin oppii tästä "perus"versiostakin jotain :roll:

Auto on ollut miulla jo kolme vuotta rojektina,viime keväänä tuli vihdoinkin hommattua moottori ja sitä on kasailtu uusiksi ja haalittu sopivia osia jotta etuvetotekniikka passaa takavetoiseen (ja on muuten paljon sitä sälää mitä on tarvinnut)
Viime syksynä tuttu väkästeli boxin ja pikkuhiljaa mitä töiltä on kerennyt tekemään on auto valmistunut,tänään se sitten vihdoin viimein lähti megan voimalla käyntiin 8)
Pakko taas kerran kehua tuota megaa kuinka simppeli se on saada ekan kerran käyntiin kunhan vaan kaikki palikat on oikeita ja tekee kaikki ajatuksella...
Tänään ajattelin että jokohan kaikki olisi sitä vaille valmista että käyntiin tohtisi kokeilla,avaimesta kääntö ja sehän tärähti heti tulille!
Eli nyt sitten aletaan perehtymään säätelyyn...

Moottorin kokoonpano pääpiirteissään:
-perusmoottori 4a-g(z)e,luurankolohko,8.0 puristukset,takomännät
-kytkin ja vauhtipyörä etuveto gt corollasta (budjettiratkaisu,katsotaan kauanko pärjää :roll: )
-kansi ja nokat vakiot
-imusarja takaveto gt corollasta,suuttimet 250cc (vaihtuu isompiin),bensabumppu turbo audista
-pakosarja omaväkästys,putkisto 2,5" kahdella vaimentajalla
-garret to3 + ISO cooleri
-megasquirt ohjaa polttoainepuolen
-4k-u moottorin kärjetön jakaja modifioitu alkuperäisen tilalle (orkkis ruiskun boxi ohjaa myös orkkissytkän joten se hylättiin)
megan antureina:
-toyotan oma TPS
-vedenlämpö toyotan oma ruiskun anturi (näyttää hyvin lähelle oikein ilman muutoksia)
-imuilman lämpö pösön avoin malli
-lambdana kapeakaista lämmitettävä

Sitten heti pikku onkelmiin mitä ilmeni ekana päivänä:
-Kierrosluku näyttää megatunessa väärin esim. tyhjäkäynti n.1000rpm -> megassa n.1500rpm ja 3000rpm -> megassa n.3500rpm
Voiko jengakello sotkea kun tulee samasta nastasta?

-Bensapumppu pyörähtää kun pistää virrat päälle ja auto lähtee käyntiin mut sammuu koska pumppu ei pyöri enää?!? Suoralla virralla toimii...

-Boxi pimenee startatessa n. 9 kertaa kymmenestä,suoralla virralla tämäkin toimii eli virrat pumpulle ja boxille tulee virtalukon kautta jotta nekin sammuisivat kun auton sammuttaa,putoaako jännite liikaa startatessa vai mikähän voisi olla?
Nyt väliaikaisesti katkaisijilla suoraan akulta ja hyvin siis toimii mutta kuka piru sen katkaisijan muistaa aina sammuttaa :roll:

Jatkan täällä kun saan auton kadulle ja pääsee kunnolla säätämään!
Penkkiinkin sitten kevväämmällä 8)

Rojektikuvia löytyy täältä:
klik

Posted: Thu Mar 09, 2006 22:02
by Sivonen
Katsopas että et ole kytkenyt boksin virtaa semmoiseen nastaan, mistä katkeaa virta kun avaimen kääntää starttiasentoon. Joissain autoissa ainakin valoilta ja sisätilanpuhaltimelta katkaistaan startatessa virta.

Oletko varma että auton oma kiekkamittari näyttää oikein? Laita vaikka kiekkamittarilla varustettu ajoituslamppu koneeseen kiinni ja tarkista kumpi heittää, megan vai auton kiekkamittari.

Mistä megan / auton kiekkamittarit ottaa signaalinsa?


edit. kivan näköinen projekti. Mukava nähdä viritetty "teinikoppakorolla", jossa iso pakoputkenpää ei ole pääasia. :wink: Eikö tuo virranjakaja sula kun on pakosarjassa melkein kiinni... Laittaisin jonkunlaisen lämpöpellin väliin. :roll:

Posted: Thu Mar 09, 2006 22:50
by kärppä
Voipi muuten olla ett se virta tosiaan katkeaa startatessa juurikin tuon takia,jostain kojelaudan alta se on kötöstetty... Tarvii vetää se ihan rehellisesti virtalukon pohjalta jos se auttais!

Jengakellon ja megan kierroslukusignaali tulee ihan puolan miinuksesta ja on toi mittari muissa autoissa näyttänyt oikein mut tarvii varmistaa se vielä ett mikä nyt on väärässä...

Jakaja on nyt alkuun pakkoratkaisu ja on tosi ikävässä paikassa,sarjan ykkösputki on jo kaadettu alkuperäisestä sen tieltä mutta loppui tila alapuolelta kun turbon kompurapuoli tuli eteen ja nyt ne on molemmat tosi liki sarjaa. Tänään käyttelin kyl koneen lämpöseks useempaankin kertaan ja ei ainakaan mitään hälyttävää vielä näkynyt mut eihän sit tiedä kun rupeaa kunnolla polkemaan ja lämpörasitus kasvaa :?
Mutta sillä suorasytkällä sais kyl ton jakajan hitoille tosta...

Idea koko härvelin tekemisessä on alusta asti ollutkin että mahd. orkkis ulospäin ja paaaljon voimaa! Nuo nykytyylin vanteet tarviaa viel vaihtaa hillitympiin mutta tuo keulan ilme saa jäädä vaikkei ihan orkkis olekkaan (tai siis on mut jostain vientimallista)

Posted: Fri Mar 10, 2006 14:30
by KariM
Jäykkä vai linkkuperä? :)

Posted: Fri Mar 10, 2006 14:47
by jani
Toi keula on ameriikan mallinen kun on noin suorakaiteen muotoiset valot.Alunperäisesti toi perä ratkaisu on jäykkää mallia mutta sinne saa menemään celica supran perän joutuu asentamaan hieman epäsymmetrisesti ja toinen veta ri pitää lyhentää. Tällä tapaa rupeaa caarina ottaa pitoja isolla voimalla lähdettäessä.

Posted: Fri Mar 10, 2006 20:56
by kärppä
Juu on jo lerppuperä!
Levyt joka nurkas,edessä jäähytetyt,etutolpat jostain celicasta säädettävil iskareilla yms.
Muita varusteita mm. keskuslukko kauko-ohjattavalla hälyllä,sähkölasit,sähköpenkit celica suprasta,sähkönen bensaläppä 8) ,tilttiratti,ohjaustehostin...
Koppa muutoskatsastettu -95 vastamaan mallia ta63 gt-r (japseissa 3t-gteu moottorilla ja vastaavilla alustanosilla) ja tehorajana otteessa 124kw (n.170hv)...
Mutta ulkokuori tota jenkkimallin keulaa lukuunottamatta orkkis ja pysyykin!

Posted: Sat Mar 11, 2006 22:55
by kärppä
Tänään pääsi jo koeajolle ja kyllä hymyilytti... 8)
Fiiuuu ptsiuuhh jne...
Vetojakin tuntuis olevan ihan kivasti,megassa kyl paljon säädettävää vielä mut ku ei oo katiskassa leimaa ni ei hirveästi viitsi ajella tuolla yleisillä teillä :roll:
Jos sitä hakis puuhakilvet vaik ensi viikonlopuksi ni sitten...

Megan kierrosluku näyttää edelleen liikaa,ajoituslampun kaa katottuna tuo jengakello on oikeessa.
Jätin hetkeks ton mittarin piuhat irtikin mut silti megas ei muuttunut lukema,aika mystistä...

Kiihdytysrikastuksia tuli säädeltyä ja ois siellä päin jo,vähän nyykähtää kun runttaa nopeasti kaasun pohjaan mutta ei välttämäti kyl johdu tuosta kun ei paljoa auttanu vaikka kuinka sääti,tarvii vielä sit perehtyä kun saa auton ihan kadulle asti!

Paljoks muuten "TPStriggerthreshold" arvon pitäis olla (vai pitääkö olla konekohtainen) kun muutin sen 30v/s (eli ei käytössä) kun säädin tota bensakarttaa ja nyt kun otin käyttöön ni en muista mitä siinä oli...

Posted: Wed Mar 15, 2006 17:36
by KariM
1v/s taitaa olla joku yleinen aloitusarvo.

Posted: Wed Mar 15, 2006 20:59
by kärppä
KariM wrote:1v/s taitaa olla joku yleinen aloitusarvo.
Kitos :)

Viikonlopuks saan turbo celcun suuttimet lainaks joten kokeillaan että saako niillä ton yläpään pelittämään paremmin...
Samalla jos sais laitettua bensapainemittarin kiinni ni näkis mitä siellä puolen tapahtuu...

Jotain suojattua signaalijohtoa sais kaverin kautta,josko se sit auttais tuohon megan kierroslukusignaalin sekoiluun! Jos ei niin pitäiskö koittaa uudemmalla softalla,en kyl nyt muista etes mikä tuol nyt on sisällä...

Posted: Thu Apr 20, 2006 19:00
by kärppä
Eli megan kierrokset oli oikein :oops:
Hiton autogauget...
Celican suuttimet on kiinni (315cc) ja löytyi heti lisää säätövaroja eli vähän oli pienet noi ekat kokeilut.
Autoa käytelty ja ajeltu ja säädelty ja purettu ja kasattu jne.

Pieniä lastentauteja korjailtu mitä on ilmennyt,toivottavasti niitä ei hirveästi tule sitten kun katiska on ajossa!
Tosin onhan tuo semmonen rakennelma ettei sitä koskaan tiedä... Mut aika näyttää sen sit!

Kuun vaihteen jälkeen leimalle,kovasti ajoa/säätöä kadulla ja sitten penkkiin varaamaan aikaa.

Posted: Mon May 15, 2006 16:50
by kärppä
pakokaasuarvot ois menny läpi kattiauton arvoistakin 8)
vähän jarrujen entisöintiä ja muuta pientä ja loppuviikosta sit leimaa tinkimään!
jotain 300km tullu cruisailtua tarrakilvillä ja haettu säätöjä kohilleen,kaupunkiajossa pirun huono ku lyö kiihytysrikastuksen päälle esim. valoista lähtiessä ja sit jos joutuu hidastaa heti ja taas kiihyttää ni rykii ja pätkii niin pirusti ku meinaa tukehtua...
miulla vielä tuo rikastus aika pitkällä ajalla (muistaakseni 4s.) ni meinaa olla aika pomppivaa meno... mut sit jos pääsee tasasee vedättää ni pelaa hienosti!
kartta on rikkaalla vissiin ku kaveri ajeli perässä ja sano ett ku vedättää ni tulee ennemmin mieleen dieselauto :wink:
mut sit penkissä varmaan haetaan kartta paremmin kohilleen,pystyy tollain jo ajelee ja eipähän mene ainakaan laihalle vedättäessä!!

Posted: Tue May 16, 2006 7:50
by kalsket
Noi kiihdytysrikastuksen arvot kuulostaa kyllä vahvasti liian rikkailta ja pitkältä. Sillähän on tarkoitus vain auttaa koneen heräämistä kaasua nopeasti lisättäessä.
Itse ottaisin kestosta vähintään puolet ja määrästä myös melkoisesti pois. Varsinkin pienillä kaasupolkimen liikenopeuksilla.

Liian rikas seos kun vain syö voimaa.

Helpointa saattais olla nollata noi rikastusarvot ja sitten lisätä sitä niin kauan kunnes kone ei enää kyykkää miettimään kaasua nopeasti lisättäessä.

Posted: Tue May 16, 2006 12:16
by KariM
Esimerkkinä mulla on kiihdytysrikastuksen kesto 0.3s, ja sekin vielä decayna eli ramppaa täydestä arvosta nollaan tuon 0.3s aikana.

Posted: Tue May 16, 2006 18:49
by kärppä
Alkuun oli kestona sekunti ja kakskin jossain vaihees mut ku tahtoo vaan rötätä ku yritti kiihyttää pidempään,sit kokeeks laitoin pitkän ajan ja sillä nyt toimii jotenkin...
Onhan tuo muutenkin niin perhanan paksulla nytten,bensaakin palaa ihan riittävästi :roll:
Loppukuusta pääsee penkkiin säätämään. Jos silloin saisi kartan kohilleen ni täytyy sit ruveta hakee noita rikastuksia uudelleen!
Ja voimaakin todennäköisesti tulee joo lisää ku saa liian paksun seoksen poies mut näillä mennään nyt toistaiseksi,kuitenkin jonkunsortin sisäänajo menossa ni parempi ku ei yritäkkään rääkätä tota täysillä koko aikaa...

Posted: Wed May 17, 2006 14:54
by kalsket
Jos/kun pidemmässä kiihdytyksessä rötää niin sitten korjausta pääkarttoihin, kiihdytysrikastus on aivan väärä paikka sitä korjata.

Posted: Wed May 31, 2006 22:17
by kärppä
eka kerta penkissä ois takana...
kartta nyt paaljon parempi ku persdynolla (yllättäen) ja ton rikastuksenkin on jo voinut liki kokonaan ottaa pois käytöstä :D
tuli vaan ongelma ton jakajan kaa,sytkäennakko oli liki 45-50 astetta maksimissaan :shock: ja kone ei suostunut kiertämään kuin 5500rpm ja sit meinas nakuttaa,kun yritti myöhäistää niin pakosarja lämpes niin paljon ett suli jakajasta kansi :? kuva

tehoja saatin pyörältä 189hp ja vääntöä 297nm n.0,8bar ahdoilla...
ja vain noilla max. kierroksilla...

sen jälkeen on jo kokonaisennakko pudotettu n.35asteeseen ja jakajaa koitettu suojata lämmöltä lisää,kadulla ainakin tuntuis kestävän ja ei se kulku oo ainakaan yhtään huonontunu ku kiertää nyt n.6500 mukisematta 8)
Ei paljon enempää uskalla ku ei oo varmuutta seoksista vaik joku ledinvilkutin onkin kojetaulus...

Eli tiedossa uusi reissu penkkiin kunhan saa varmuuden että toi paletti kestää sen,extra ja suorasytty entistä vahvemmin mielessä mut ku ei jaksais nyt ruveta rakentamaan ku ois kaikenlaisia tapahtumia ja eikä malttais paljoa seisotella autoa...

Posted: Sat Jun 10, 2006 19:47
by kärppä
Penkitys taasen takana,ahtoja nostin 0.8 -> 1,0 bar ja bensanpainetta n. 0,5bar (nyt ahdoilla n:3,5bar)
Tuloksena ~240hv ja 330nm koneesta...
Saa nyt riittää tällä erää,toi vakio kytkin ja nykyinen polttoainepuoli alkaa olemaan aika rajoilla jo eikä tuo pikkuföönikään oikein enempää tyrkkää...
Ala- ja keskialueen karttaa säädelty ajossa paremmaks ja penkittäjän mielestäkin oli aika kohillaan ,vielä vois hipistellä piikkejä pois mut nyt vie maantiellä n.8L/100km ja pelaa/vetää/ei nytkytä tasakaasulla jne. niin tällä erää keskitytään ajeluun 8)
Tuossa viel kuva käppyröistä:
dynolappu

Jakajan suhteen saatan tehdä jotain muutoksia ennen suorasyttyä ku noita kansia menee 1 per 500km :roll:
Tai sit haen ison kasan niitä ja ajelen tän kesän ni voi sitten pitkän talven suunnitella/rakentaa jotain ihan muuta... (saattais olla tyrkyllä holset hx35,siihen sit kaveriks hankkis paremman bensapumpun ja isommat suuttimet ja tarpeeks ahtoja niin...)
Niin ja tietenkin sen extran ja suorasytyn...

Posted: Sat Jun 10, 2006 21:01
by Sultzi
Paljonkos tuo Sporttiauto veloitti dynotuksesta? Kauan meni aikaa? Sinne varmaan itsekin pitää mennä sitten kun sen aika tulee ja saa varmaan alennuksiakin vähän ;)

Posted: Sat Jun 10, 2006 21:26
by kärppä
Sultzi wrote:Paljonkos tuo Sporttiauto veloitti dynotuksesta? Kauan meni aikaa? Sinne varmaan itsekin pitää mennä sitten kun sen aika tulee ja saa varmaan alennuksiakin vähän ;)
Oli Toyoto club of finland miittinki...
Eli hinnoista en ossaa sanoa mut penkki pitäis olla tuore ja homma hoitui niinkuin pitääkin 8)
Oisko niiden nettisivuista mittään apua...
klik
Kannattaa vaik soittaa ja tiedustella,eiköhän tuo oo kuitenkin tapauskohtainen juttu...

Lainaus Sporttiauton sivuilta:
Laajemmat moottorinvirityskokonaisuudet kuuluvat normaaliin toimenkuvaamme. Esimerkiksi remmiahdin- ja/tai moottorinohjauspaketin suunnittelu/asennus/säätö. Säädämme erityisesti Autronicia, mutta myös mm.: AEM, Haltech, Megasquirt, Motec, Perfect Power.

Posted: Sat Jun 10, 2006 21:52
by Sultzi
Joo, tuttu sivusto, ajattelin vain jos olisit yksin käynyt penkittämässä ;) Tosiaan, dynon pitäis olla uusinta huutoo kyllä siellä.

Posted: Sun Jun 11, 2006 8:51
by KariM
Muutama viikko sitten kysyttynä hinta taisi olla 82e/h, ja suositteli varaamaan 3-4h jolloin aika varmasti riittää.

Vielä kun uskaltaisi päättää että milloin toiminta on tarpeeksi virheetöntä jotta kehtaa dynoon viedä...

Posted: Mon Jun 12, 2006 12:42
by Sultzi
Joo kysyin myös itsekin, tälläistä kertoi:

Alle 500hv 2-vetoauton tehoanalyysi 88,-e
500-1200hv 2-vetoauton tehoanalyysi 104,-e
Dynosäätötunnin hinta 2-vetoautolle 82,-e
Alennus puolesta päivästä (4h) -10%
Alennus koko päivästä (8h) -15%
4-vetoautoille oma hinnoittelunsa.

Posted: Mon Jun 12, 2006 23:09
by Regu
Carinan näkeminen livenä potki meikäläisen asennuksia hieman eteen päin. :)

Posted: Wed Aug 23, 2006 16:32
by kärppä
Tänne ei ole paljoa tullut kerrottavaa ainakaan myönteisessä mielessä :?
Eli ne alun sytytysennakko ropleemat pisti männät niin koville että loppujen lopuksihan tuloksena oli kasa läpihengittäviä tuhkakuppeja...

Tai no yx suli läpi asti ja pari muuta otti jo kipeetä,nyt auto seissyt pari kuukautta inspiraation puutteen ja työkiireiden takia...

Osina se on ja männätkin sais hyllystä ku hakis ja veis lohkon porautukseen ni pääsis taas kasaamaan.
Pakosarjaa aloiteltu tekemään erilaista jotta pärjättäisiin paremmin seuraavalla versiolla,nokat tuli astetta tiukemmat ja mukit tulee aavistuksen isommalla puristussuhteella,kansi menee työstettäväksi ja detroit locker lukkoyksikkökin tuli jenkkilästä pito-ongelmien avuksi...

Ehkä liikutaan vielä ennen lumia...

Posted: Sat Jan 10, 2009 1:21
by kärppä
Tuon aiemmin mainitun rikotun mooottorin kaveriks tuli toinen joka oli kasattu 4a-fe:n männillä,sillä ajeltiin hetki -06 syksyllä kunnes sekin antautui...

-07 ja -08 kesä :? : auto seisoi tallissa kokien lähinnä purkamista,nyt taas kova yritys -09 kesäksi ajoon,vieläkin tuo sama vanha megan purkki kiinni,tarkoitus vihdoin viimein päivittää extra koodia sisään tarvittavilla lisäosilla...

Eli sytytyskin megan ohjaamaks ja muutenkin tehoa lisääviä osia pellin alle :wink:

Nyt on tehty alustaa,sisustaa,muita sähköjä yms. talven aikana,jatketaan kun moottori alkaa kasaantumaan!

Posted: Fri Jan 23, 2009 18:50
by kärppä
Uusia kuvatuksia löytyy täältä:
klikkaa

Toistaseks siis vain sisusta,koppa ja alustakuvia...

Moottorin rakennusta sitten kun on sen aika.

Posted: Sat Mar 27, 2010 13:40
by kärppä
Eipä ehtinyt viime kesälle auto ajoon ja tiukkaa taas tekee tämäkin kesä :roll:

Moottori alkaa olemaan kasassa ja samaten voimansiirtokin löytää pikkuhiljaa paikkaansa taas.

Aikaa vienyt kaverin toyota johon myös laiteltiin mega ohjaamaan bensaa ja sytkää ja kun tuo perhekin kasvoi taas yhdellä niin meinaa olla vapaa-aika vähissä :wink:

Kuvia tuolla aiemmin mainitussa kansiossa...

Posted: Fri Aug 13, 2010 20:41
by kärppä
Tämäkin saatu taas toimimaan. 8)

eli mega ohjaa nyt myös 4a-ge:n jakajan ja toitsin oman sytkävahvistimen avulla sytkääkin.

eilen pärähti lähes ekalla käyntiin ja tänään pääsi jo vähän ajelemaankin.
huomenna ois lähtö finjae:en pälkäneelle joten varsinaiset koeajot tulee sitten sillä reissulla.
kokolailla paljon on uutta palikkaa joten lievä jännäkakka housussa mistä rupeaa tulemaan lastentauteja esiin,toivottavasti nyt pääsee reissun heittämään kunnialla...

Posted: Wed Aug 18, 2010 18:08
by kärppä
Pirulainenhan kesti "koeajon"
Eli rapiat 200 km tuli matkaa eikä mitn ongelmaa :D

Kiihytysrikastukset melko paksulla ja mahollisesti ennakot turhan mietoja alakierroksilla.
Liikkellelähtö vähän vaivalloista varsinkin jos painaa vähänkään liikaa kaasua...
Muuten ajossa pelaa melko hyvin,perusäädöt ja bensakarttahan on kopioitu vanhasta peruskoodista kun on mm. samat bensavehkeet vielä kiinni.
Sytkäkartta on hivenen muokattu kaverin turbocorollan kartasta mutta siinä taitaa riittää hipisteltävää tähän sovellukseen.

Jos tässä syssyn mittaan saisi järkevämmän turbon paikalleen tuon mandariinin kokoisen tilalle niin pääsee sitten ajaa karttoja tosissaan kohilleen.
Niin ja toki pitäisi leimakin hakea näin neljän vuoden jälkeen mutta ei kait siinä ole ihmeempiä kommervenkkejä.

Re: Toyota Carina Coupe -82

Posted: Thu Aug 22, 2013 19:41
by kärppä
kylläpä se aika rientää :lol:

noh tässä menneinä vuosina luovuin agesta kokonaan ja tilalle tuli jotain isompaa ja harvinaisempaa tekniikkaa ruotsin maalta kun suomesta ei moista toyotan moottoria saa mistään.

auto on nyt ekoja kertoja ajossa uudella tekniikalla ja muutoskatsastetaan toivottavasti vielä tänä syksynä.
megana toimii edelleen ms1 v2.2,sytytys hoidettu vag:in hukkakipinäpuolalla ja koneen omalla triggerillä/vr-anturilla.

hyvin rokkaa,säädöt vielä hakusessa eikä penkissä vielä käyty mutta perusasiat ok ja auto ajettavassa kunnossa.

mahtui matkalle palaneita kipunavahvareita jonka johdosta tinailtiin purkkiinkin uusia komponentteja mutta loppujen lopuksi tuli toimiva paketti 8)

ja nyt on vääntöä verrattuna ageen ja se olikin tarkoitus vaikka nelimukisella koneella mennäänkin :wink:
tarkempia turinoita taas joskus sitten...