Page 1 of 1
muuttuva geometrisen turbon ohjaus...
Posted: Mon Mar 06, 2006 22:16
by palomika
elikkäs miten tollainen onnistuu megasquirtilla...?
Posted: Tue Mar 07, 2006 8:12
by ArttuH
Riippuu vähän siitä, että miten sitä halutaan ohjata. Ensimmäiseksi mieleen tulee laittaa painekello ohjaamaan turbon johdesiipiä ja sitten säätää MS:llä kellolle menevää painetta magneettiventtiilin avulla. Tai sitten voi lähteä kokeellisemmalle linjalle ja viritellä tarkoitukseen jotain muuta, esim. solenoidia tai lennokkiservoa.
Aihe kiinnostaa jonkin verran, sillä olen juuri virittelemässä käyttöön Garretin muuttuvageometrista turboa. Aluksi ajattelin hoitaa ohjauksen pelkällä painekellolla. Tosin mulla on ollut hiukan hankaluuksia löytää riittävän herkkää kelloa, jolla säädön saisi tappiin asti suunnitelluilla puolen baarin ahdoilla. Eli joku sähköinen ohjaus voisi olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto.
Ja yksi mielenkiintoinen kysymys on säätöperiaate. Tuolla painekellolla johdesiipiä käännetään aukipäin paineiden kasvaessa, minkä pitäisi olla kohtuullisen hyvä ratkaisu. Mutta jos siipiä voisi säätää vapaasti, niin kannattaisiko ne pitää täysin auki myös osakuormalla ajettaessa? Tällöin pakopaineet laskisivat, millä voisi olla kulutusta pienentävä vaikutus.
Posted: Tue Mar 07, 2006 20:13
by Höylä
eikö se kannattais säätää niin, että moottorin vääntökäyrän huipun kohdalla olis suurempi ahtopaine, kuin max. tehojen kohalla (audi käytti muistaakseni tätä periaatetta B ryhmän ralliautoissaan

)
Posted: Tue Mar 07, 2006 20:49
by palomika
eli miten sen lennokki servon ahjaus sitten oikeen tapahtuis...?
Posted: Tue Mar 07, 2006 21:15
by ArttuH
Tuo servon ohjaus on vain vastikään päähän pälkähtänyt ajatus, joten en osaa sanoa miten se todellisuudessa onnistuu. Tyypillisesti noita servoja ohjataan 1-2ms pulsseilla, tuloksena saadaan +-90° keskiasennosta poikkeava asento. Hyvällä tuurilla nuos ohjauspulssit voisi saada aikaiseksi extra-koodin boost controllerilla sopivilla asetuksilla. Tai sitten vällin tarvitaan jotain elektroniikkaa.
Ensimmäisessä netistä löytyneessä lennokkikaupassa tehokkaimpien servojen vääntö näytti olevan luokkaa 15kg/cm. En osaa sanoa riittääkö tuo turbon siipien ohjaukseen, veikkaisin että voisi hyvinkin riittää.
Posted: Tue Mar 07, 2006 21:29
by MJF
Tuli huudettua ebaysta Mersun sähkösäätöinen VNT. Siipiä siinä näyttää ohjaavan
sähkömoottori Pystyisköhän tuota ohjaamaan megalla?
Posted: Wed Mar 08, 2006 19:11
by ArttuH
Kas, noita on sähköisesti ohjattunakin. Jostain pitäisi löytää tietoa miten tuota ohjataan, arvaisin kyseessä olevan jonkun hiukan hienostuneemman ohjaustavan. Eli ei varmaan onnistu suoraan, mutta jos haluat tehdä koodiin vähän muutoksia, niin voisi hyvinkin onnistua. Jos käy oikein hyvä tuuri, niin tuo toimii ihan pulssisuhdeohjauksella, jolloin ohjaaminen voisi onnistua suoraan.
Mikä ahdin muuten on kyseessä, VNT20?
Posted: Wed Mar 08, 2006 20:05
by MJF
Se on ´03 320CDIn
GT23V. Auton oma ecu sitä ohjaa alunperin, mutta ohjaustavasta ei ole tietoa.
Posted: Wed Mar 08, 2006 21:55
by plagu
holysmoke foorumilla luin joskus juttua tuollaisen ohjaamisesta, jostain syystä tuo foorumi ei ole enää pystyssä. (holysmoke = kotimainen diisselituunaus foorumi) Siellä oli kuitenkin ihan seikkaperäisesti selitetty tuo asia, toivotaan että tuo foorumi tulee jossain vaiheessa takaisin linjoille
Posted: Tue Mar 21, 2006 11:11
by olafu
Foorumi ei ole kaatunut eikä poistunut, se on vaan muuttanut uuteen osotteeseen.
http://www.ledcomp.fi/hsd/
Posted: Tue Mar 21, 2006 14:29
by Benkku
Lukemista aiheesta kiinnostuneille.
http://www.edu.fi/oppimateriaalit/suihk ... telma.html
http://www.thedodgegarage.com/turbo_vnt.html
http://www.thedodgegarage.com/turbo_vnt_pictures.html
http://www.oldimrt.ethz.ch/research/pro ... Diesel.pdf
http://www.carlist.com/autoglossary/aut ... y_119.html
http://www.freshpatents.com/Method-and- ... 137777.php
http://www.honeywell.com/sites/ts/tt/tu ... nifits.htm
kohdasta Control of turbocharged diesel engines...
http://ghost.engin.umich.edu/pubs.html
Summasummarum...
- ohjaus/algoritmi voi olla yksinkertainen tai sitten ei, osaltaan riippuen myös mitä ominaisuuksia halutaan.
- säädön 'tehtävät' karrikoiden mm. antilag, antisurge (kompressori myös osaltaan mitoitettu tätä silmällä pitäen), hyötysuhde eri kaasun tilavuusvirtauksilla (vastapaine), engine braking yms.