Page 1 of 1
IAC PWM Kokemuksia?
Posted: Tue Feb 28, 2006 9:36
by Kooee
Suunnitelmissa olisi laittaa tyhjäkäynti Megan säätelemäksi mutta tietoa tarvittaisiin lisää.
Vaihtoehtoja on kai ainakin
Ford malli, jota ilmeisesti maailmalla käytetään mutta missä "suomi malleissa" olisi ventiili jonka saisi letkujen väliin? Tai saisi muuten toimimaan Megan kanssa.
Bosch 3-napainen malli joita taitaa löytyä aika monista merkeistä Opel, BMW, SAAB.
Noissa joutuu virittämään vastukset toiseen maaliittimeen mutta millaiset?
VAI pitäisikö tyytyä "tyhmään" lisäilmaluistiin.

Re: IAC PWM Kokemuksia?
Posted: Tue Feb 28, 2006 14:29
by Benkku
Kooee wrote:Suunnitelmissa olisi laittaa tyhjäkäynti Megan säätelemäksi mutta tietoa tarvittaisiin lisää.
Bosch 3-napainen malli joita taitaa löytyä aika monista merkeistä Opel, BMW, SAAB.
Noissa joutuu virittämään vastukset toiseen maaliittimeen mutta millaiset?
Vastuksen toiseen maalittimeen - kuinka niin ?
3-napainen Bosch venttiili sähköiseltä kytkennältään ns. kaksisuunta solenoidi (ts. käämi, jonka 'päät maissa'). Kelan impedanssi muistaakseni tyypillisesti luokkaa 350 ohm.
Posted: Tue Feb 28, 2006 16:59
by Kooee
Siis vastuksen kautta toinen maihin ja mega maadottaa toista kuten kuvassa:
Se vaan kiinnostaisi onko joku saanut tuota kytkentää toimimaan?
Posted: Tue Feb 28, 2006 17:07
by jani
ainakin mondeon moottorissa on tuommoinen solenoidi tyyppinen lisäilmaventtiili. En ole saanut vielä aikaseksi kokeilla tuota värkkiä mutta jenkkifoorumilla pojat ton viritelleet tuon tyyppisisä venttiileitä autoihinsa
Posted: Tue Feb 28, 2006 17:35
by risu
Samaa kytkentää joku oli käyttäny 10ohm 12Watin vastuksella Volvon Bosch-venttiilille. Noita 35-40ohmisia ei taida ainakaan pk-seudun puljuista löytyä, taitaa olla 22 tai 47 ohmiset lähimmät millä voi koettaa onneaan. (Tai sit niputtaa vaikka 4kpl 150ohmista 5W vastusta rinnan jolloin vastusarvoksi jää 37.5)
Tai sitten tekee vastaavan kytkennän ku täällä:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=6724 (kuvat näkyy ainoastaan rekisteröityneille)
Posted: Tue Feb 28, 2006 17:56
by Benkku
Kooee wrote:Siis vastuksen kautta toinen maihin ja mega maadottaa toista kuten kuvassa:
Hmm... noinkohan ?
Yleensä Bosch venttiileissä joissa jousipalautus on kaksinapainen liitin ja venttiilityypit joita ohjataan molempiin suuntiin kolminapainen.
Posted: Tue Feb 28, 2006 20:12
by 205
Audin 2 napanen BOSCH pelittää MS:ssä
Opelin 2 napanen SIEMENS pelaa MS:ssä sama itelläni käytössä, yleisin
vika noissa SIEMENSin tyhjäkäynti venttiileissä on luistin tahmettuminen
viasta selviää purkamalla, putsaamalla ja silikoni tai teflon öljyllä.
Oman testiversio on korjaamolta hatettu ns. "risa" venttiili joka puhdistamisen
jälkeen on pelannut 100 %
Posted: Tue Feb 28, 2006 21:11
by Kooee
Hyviä tietoja on tullut, pitää lähteä joku päivä romuttamolle katselemaan sopivia osia.
Kiitos jo näistä
