Page 1 of 1
Fidlen virrankulutus?
Posted: Sun Feb 19, 2006 16:03
by Volkkarijermu
Kuinka about paljon virtaa vie tyhjäkäyntiventtiili?
Posted: Sun Feb 19, 2006 16:31
by koskar
Riippuu varmaan tyhjäkäyntiventtiilistä?
EDIT: Extran sivuilta: "The Ford valve used for testing has a resistance of just under 1 ohm and pull about 1.2 amps when connected directly to a 12V battery."
Posted: Sun Feb 19, 2006 17:41
by tvhula1
Opelissa, Bemareissa ja saabeissa käytetty boschin tyhjäkäyntimoottori vie about 1.5A. Aika monesti käikälettä kutsutaan tyhjäkäyntimoottoriksi vaikka itse asiassa se on solenoidi.
Posted: Sun Feb 19, 2006 19:05
by JesseT
Monissa autoissa sitä venttiiliä ohjaa askelmoottori, silloin sitä kutsutaan tyhjäkäyntimoottoriksi.
Posted: Tue Feb 21, 2006 11:08
by Volkkarijermu
Jaa ei se sitte ton enempää ookkaan. Ihmettelen vaan, että miks sitten Turtana ehdotti laittaa IRFZ44-fettiä, jos haluaa ajaa suoraa sitä tyhjäkäyntimoottoria. Tuo fettihän kestää n.50A
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/irf/irfz44.pdf
Periaatteessahan se kai onnistuis jo kahdella 2N2222 (0,8A)-trankullakin numeroiden valossa. Siinähän ei oo kuitenkaan mitään järkee laittaa kahta trankkua. Mut noinniinku periaatteessa...
Posted: Tue Feb 21, 2006 15:07
by Turtana
jos on pwm ohjattu tyhjäkäynti moottori/solenoidi/venttiili niin se menee isommalla tip trankulla tai irfz44 fetillä, 2n2222 trankku riittää hyvin ainoastaan releen ohjaukseen.
Posted: Wed Mar 01, 2006 18:21
by Volkkarijermu
Mie sitä vaan vähä ihmettelen, että miks niin kauhiat varmuuskertoimet täytyy pitää tuossa? Eihän se vara sitä venettä kaada, mutta noin hepposemmat osat olis kans vähä halvempiakin.
Posted: Thu Mar 02, 2006 20:28
by Benkku
tvhula1 wrote:Opelissa, Bemareissa ja saabeissa käytetty boschin tyhjäkäyntimoottori vie about 1.5A.
Virrankulutus riippuu venttiilin tyypistä ja ohjauksen aikavakioista.
esim. Bosch '0 280 140 509' venttiili ohjattuna PWM:llä (n. 100 Hz) niin maksimi virta per käämi (ts. ohjauspiirin maattava tulo) jää alle 300 mA:n.
Piensignaalitransistori riitää siis hyvin.
Posted: Fri Mar 03, 2006 14:37
by risu
Volkkarijermu wrote:Mie sitä vaan vähä ihmettelen, että miks niin kauhiat varmuuskertoimet täytyy pitää tuossa? Eihän se vara sitä venettä kaada, mutta noin hepposemmat osat olis kans vähä halvempiakin.
Joo toi fetti vois olla pienempikin. Tai käyttää joku sopiva darlington jos ei usko piirilevyltä löytyvien tehonkestoon. Jos haluaa orggislevylle mahtumaan niin tavallinen bipolaari ZTX650 muistaakseni kestää 2A. Kustannukset ei oo siltikään hirveästi isompia vielä millään ton teholuokan osilla. Euron pari luokkaa noi kaikki edellämäinitut trankut, ei luulis kaatavan kenenkään taloutta.

Posted: Sat Mar 04, 2006 10:23
by Volkkarijermu
Sitte sitäkin aattelin, että eikös hyvin vois käyttää bensapumpun ajelemiseen myös sitten tollasta reilua tehonkestosta fettiä? Kyllähän ny esim. IRFZ44:n virrankesto pitäs hemmetissä riittää bensapumpun ajamiseen ihan suoraa?
Posted: Sat Mar 04, 2006 12:26
by Turtana
Volkkarijermu wrote:Sitte sitäkin aattelin, että eikös hyvin vois käyttää bensapumpun ajelemiseen myös sitten tollasta reilua tehonkestosta fettiä? Kyllähän ny esim. IRFZ44:n virrankesto pitäs hemmetissä riittää bensapumpun ajamiseen ihan suoraa?
niin entäs se maakuorma joka tulee megan boxille kun pumpun 10A virta paukutetaan sen kautta, ajatellaampa ihan järjellä. Jos se olisi järkevää ajaa suoraan boxilla olisi jokaisessa kaupallisessa ratkaisussa näin.
Posted: Sat Mar 04, 2006 12:34
by Volkkarijermu
No maadotukset kuntoon ihan järjellä ajatellen

Posted: Sat Mar 04, 2006 13:21
by Turtana
Nii in, irfz44 fetin tehonkesto 25 asteessa on 94W jos nyt oletetaan että pumppu saisi 13V jännitteen ja söisi 7A virtaa ollaan 91W kohdalla tehonsyönnissä, tämä tarkoittaa sitä että fetin täytyisi olla kiinni kunnollisessa jäähdytysrivassa, niistä maadotuksista puhumattakaan.
Miksiköhän kaikki oem valmistajat käyttää relettä
onnea matkaan.

Posted: Sat Mar 04, 2006 15:54
by teg
Nyt Turtana saa mennä koulunpenkille takaisin.
Tehohan ei häviä siinä FETissä vaan pumpussa. FETissä tapahtuva tehohäviö on sen läpi menevä virta kertaa FETissä tapahtuva jännitehäviö.
Posted: Sat Mar 04, 2006 16:00
by MrFairlane
kysymys ei varmasti ollut tehohäviöstä, vaan tehonkestosta.
Jos tuon fetin tehonkesto on 94W, se ei silloin kestä kovinkaan hyvin 91W pumppua.
Posted: Sat Mar 04, 2006 16:14
by Turtana
Juu ei minulla ole mitään sitä vastaan jos joku haluaa moista kytkentää kokeilla ihan vapaasti saa toteuttaa.
ja jos joku tuollaisen tekee niin suosittelen käyttämään sitten useampia fettejä rinnakkain.
Posted: Sat Mar 04, 2006 16:46
by Volkkarijermu
MrFairlane wrote:kysymys ei varmasti ollut tehohäviöstä, vaan tehonkestosta.
Jos tuon fetin tehonkesto on 94W, se ei silloin kestä kovinkaan hyvin 91W pumppua.
Niin no ehkäpä ei mutta onhan niitä kestosempiakin olemassa. Elfan sivuja tutkin, niin löytyyhän sieltä ihan 300W fettejäkin ja tarvittaessa vieläkin kestävämpiä.
Posted: Sat Mar 04, 2006 17:10
by teg
MrFairlane wrote:kysymys ei varmasti ollut tehohäviöstä, vaan tehonkestosta.
Jos tuon fetin tehonkesto on 94W, se ei silloin kestä kovinkaan hyvin 91W pumppua.
Tehon täytyy hävitä jossain jossa on riittävä tehonkesto. Teho P = U * I, jossa on U on komponentissa tapahtuva jännitehäviö. Suurin osa jännitteestä , eli autossa sen n. 12V, häviää toimilaitteessa (pumppu, venttiili tms.).
Kytkintransistorissa tapahtuu ehkä noin voltin häviö, joten siellä tapahtuisi n 1V * 7A = 7W häviö, jonka se kestää koska sen tehonKESTO on 94W.
Pumpussa/venttiilissä tapahtuu se 91W häviö ja transistorissa 7W.
Posted: Sat Mar 04, 2006 17:25
by risu
ehkä tuo Z44 ei kuitenkaan ole bensapumpun kuormalle sovelias.. joku IRF1405Z vois olla hyvä. Se on jo suunniteltu ajamaan suoraan mm lasinpyyhkijän moottoria, tuulettimia jne.
Mutta toisaalta, miks hakemalla hakea ongelmia jos releet kuitenkin ajaa ton asian ihan yhtä hyvin?
Posted: Sat Mar 04, 2006 18:01
by Volkkarijermu
Niin ja toisinpäin ajatellen, miks IRF1405 on sitten käytössä lasinpyyhkijän moottoreille ja tuulettimille kun kerran releetkin on keksitty
Mutta siis miks jokin
riittävän järee fetti olis sitten vikaherkempi tai epävarmempi kuin rele? Kyllä ne releetkin paukkuu. Itteltä meni yks vuosi ajovalojen rele kakaks ja valot jämähti päälle ja samalla ruskettui valokytkin. Kysehän olis ny siitä, että laittais sen oikeenlaisen fetin, joka siis kestäis sen bensapumpun. Miks se olis jotakin ongelmien hakua?
Ja sitte vielä sen verran asiaan, että jos tuollasen IRF1405:n laittais, niin minkälainen vastus prossun pinnin ja fetin väliin? Tartteeko noi järeemmät fetit kuis paljo enempi ohjausvirtaa että alkaa johtamaan?
Posted: Sat Mar 04, 2006 19:01
by risu
Siis releethän on mekaanisesti kuluvia osia joten ne voi olla arvaamattomia. Mutta tarkoitin lähinnä että jos alkaa sen enempää elektroniikkaa tietämättömänä virittelemään fettien kanssa + ilman kunnollista laitteistoa ja halutaan toimintavarmuutta niin parempi pysytellä releissä jos ei oikeasti ole pätevää syytä tehdä toisin. Ei nyt tarkoitus lannistaa vaan hakea vähän johdonmukaisuutta touhuun. Jos rele paukahtaa niin se on todella nopea vaihtaa tien päällä, mites on joku trankku piirilevyllä?
Syy miks esim tuulettimelle on fettejä suunniteltu tai vaikka lasinpyyhkimelle on varmaan PWM yms sovellukset joilla saadaan säädettyä moottorien nopeuksia. Ennen tuulettimen nopeus säädettiin tehovastuksilla, mutta tällä hukataan aina tehoa pienillä nopeuksilla. Ja autossahan ei haluta hukata sähköä yhtään sen enempää mitä on pakko sillä kaikki näkyy lopulta bensankulutuksessa (laturi joutuu lataamaan voimaakkaammin -> vie enemmän tehoa ja siten bensaakin).
PS. Muistaas toi bensankulutus tekin jotka välttämättä haluatte häikäistä vastaantulijat sumuvaloillanne (joiden käyttö muuten lain mukaan sallittua ainoastaan poikkeuksellisen huonoissa oloissa), noita sumareitahan ei oo siis oikeesti pakko pitää päällä jos sellaset autosta löytyy

Posted: Sat Mar 04, 2006 19:23
by cortna
IRLZ34 kestää 88W itsellä ohjaa
fordin tyhjäkäynti solenoidia joka ottaa virtaa 1A
ja hyvin pelaa ei ees lämpiä
Posted: Sat Mar 04, 2006 20:36
by MrFairlane
teg wrote:MrFairlane wrote:kysymys ei varmasti ollut tehohäviöstä, vaan tehonkestosta.
Jos tuon fetin tehonkesto on 94W, se ei silloin kestä kovinkaan hyvin 91W pumppua.
Tehon täytyy hävitä jossain jossa on riittävä tehonkesto. Teho P = U * I, jossa on U on komponentissa tapahtuva jännitehäviö. Suurin osa jännitteestä , eli autossa sen n. 12V, häviää toimilaitteessa (pumppu, venttiili tms.).
Kytkintransistorissa tapahtuu ehkä noin voltin häviö, joten siellä tapahtuisi n 1V * 7A = 7W häviö, jonka se kestää koska sen tehonKESTO on 94W.
Pumpussa/venttiilissä tapahtuu se 91W häviö ja transistorissa 7W.
Eli se kestää 94 amppeeria virtaa?
Posted: Sat Mar 04, 2006 22:10
by teg
MrFairlane wrote:
Eli se kestää 94 amppeeria virtaa?
Tehonkesto ja virrankesto on määritelty erikseen. Koitappas etsiä googlella tuon fetin datalehdykkä, niin löydät sieltä myös virtarajat. Taisi olla tuolla fetillä huoneenlämmössä virtakesto jotain 40A.
Posted: Wed Apr 19, 2006 16:18
by Volkkarijermu
Kerrompahan vaan, että tänään vetäsin tuon bensafettikytkennän kiinni. n.20km ajelin. 2 kpl IRL2910 (200W, 100V, 55A) fettejä rinnan, erotettu optolla prossusta, pumpun kanssa rinnan MBR2060 schottky-diodi. Fetit on alulevyssä ja hiukkasen lämpöö tuntuu, mutta ei enempää, ja hyvin pelaa! Nykysen sytkän kanssa ei se k-jetin bensapumpun rele saa sitä virtapiikkiä kun laittaa virran päälle, joten se ei kerää painetta bensapuolelle ennen starttausta. Nyt tuokin homma on korjattu noilla feteillä. Toteutan saman kytkiksen 60W flektille.