Page 1 of 1
kipinä hukassa *uudet ongelmat*
Posted: Thu Feb 16, 2006 15:36
by Timo_R
Nyt on saatu mega pelittämään osittain, sytkäpuoli pahasti hakusessa vielä. Sytkä on siis toteutettu Hall-anturilla, joka on jakajassa, modulina boschin 139.
Kytketty megaan tuon extran kotisivuilla olevan schematic2 mukaan. Kun laittaa virrat päälle, nii antaa yhden kipinän suoraan puolanjohtoon. Startatessa kipinää ei kuitenkaan enää tule.
Olen koittanut säätää ajotukset kohilleen, mutta kipinää vain ei tule. Jakajankansi yms. perusasiat ovat kunnossa, vika ei ole niissä vaan todennäköisesti jokin ihan yksinkertainen asia, joka ei tule mieleen.
Posted: Thu Feb 16, 2006 17:21
by Timo_R
Vanhoista viesteistä viisastuneena veikkaisin että Q5 on palanut. Se kyllä välillä anto kipinän ihan normaalisti. Koitin aiemmin mainitulla ledi-systeemilläkin ja kerran toimi, sen jälkeen oli jatkuvasti maissa.
Taidan tästä kokeilla jollain toisella transistorilla. Mitenkäs nuo Dwellit ton 139 kans. Oletuksena on 75%, pitäiskö laittaa tuo HEI4 vai miten? Kun ei siinä listassa ainakaan 100% ole...
Posted: Thu Feb 16, 2006 20:31
by miki
oletko lukenu mun suuttimet kiini ja kipinä hukassa jutun ? oli ittellä kanssa samanlainen ongelma vw:n hallin ulostulo jännitteen kans
Posted: Fri Feb 17, 2006 16:51
by KariM
139 on itsessään ns. smart dwell-moduulii, eli megan dwell controllia ei pidä käyttää, vaan fixed 75% on toimiva. Invert no.
Posted: Fri Feb 17, 2006 19:42
by Timo_R
Lisäsin Hallin signaaliin 12V ylösvedon 1Kohm vastuksen kautta. Se auttoi ehkä hieman. Hetken aikaa antaa kipinän, ehkä noin 10kpl kun alkaa starttaan, sen jälkeen loppuu. Hetken kun odottaa ja yrittää taas startata nii saattaa tulla muutama kipinä.
Epäilin puolaa, mutta kuitenkin kun maattaa modulin johtoa suoraan niin antaa kipinää ihan normaalisti.
Eli kytkentä on sen
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... matic2.jpg mukaisesti. Hallille 12V/15ohm, megalle pinniin 24 12V/330ohm ja sit vielä Hallin signaaliin se 12V/1Kohm.
Täytyykin varmaan seuraavaksi koittaa tuota toista asennustyyliä, jos sattuisi toimimaan paremmin

Posted: Fri Feb 17, 2006 22:13
by Timo_R
Eipä löytynyt vikaa vieläkään, hieman edistystä tosin. Mittailtiin tuossa ja D5 mitattuna näyttäisi olevan n.12V kun kipinä, ja n.10V toisessa ääripäässä. Meinaako tuo sitä että jossain on vuoto, vai pitäisikö jotain vastuksien arvoa muutella?
Posted: Sat Feb 18, 2006 13:30
by Timo_R
Edelleenkin painitaan saman ongelman kanssa. Megalle tulee kierrostieto, mutta prosessorilta se ei lähde eteenpäin. Heti prossun kannasta (pin30) mitattuna jännite n.5V, eikä muutu konetta pyörittäessäkään. Samoin jos laittaa lediin 'spark output', palaa tasaisesti koko ajan.
Voisiko vika olla itse prossussa? Asetukset pitäisi olla kunnossa. Sytkänajoitus asetukset tosin ei välttämättä ole ihan kohdallaa, mutta kai sen silti pitäis kipinää antaa. Täytyy seuraavaksi varmaan koittaa eri extran versioo, tällä hetkellä tuo Extra024s13c.
Posted: Sat Feb 18, 2006 13:52
by MrFairlane
asiaan perehtymättä, olisi optoisolaattori kyrvähtänyt?
Posted: Mon Feb 20, 2006 14:33
by Timo_R
MrFairlane wrote:asiaan perehtymättä, olisi optoisolaattori kyrvähtänyt?
Mutta kierrostieto näkyy oikein. Tuo optoisolaattorihan on ennen prossua jo, eikä se kait ole yhteydessä tuohon puolaa maadoittavaan piiriin mitenkään
Koitin eri extra-versiotakin ja tulos sama
Ei kai auta kun tilata uus prossu partcolta...jos sekään enää auttaa
Posted: Sun Mar 05, 2006 11:16
by Timo_R
Kipinä on löydetty, ja ajaankin päästy jonkun verran. Uutena ongelmana ilmeni, että kipinä loppuu n. 2min käynnin jälkeen. Alkuun pelasi hienosti, mutta nyt tekee tuollaista.
Uutta puolaa ja modulia on kokeiltu, aina sama tulos. Normi kärjellisellä sytkällä toimii hienosti. Vika on siis jossain megan laudalla, mutta vinkkejä mistä lähtis selvittään

. Koitin sormin tunnustella levyä auton käydessä enkä havainnut merkittävää lämpiämistä.
Posted: Sun Mar 05, 2006 23:35
by teg
Tunnusteleppa sitä sytytysmodulia josko se lämpenisi liikaa. Ihan vastaavaan ongelmaan olen törmännyt kun dwell aika oli väärä.
Posted: Tue Mar 07, 2006 18:30
by Timo_R
teg wrote:Tunnusteleppa sitä sytytysmodulia josko se lämpenisi liikaa. Ihan vastaavaan ongelmaan olen törmännyt kun dwell aika oli väärä.
Sitä minäkin epäilin, mutta koitin jo kahdella eri modulilla, ja nekin molemmat Boschin 139 eli pitäs ohjata dwelliä.
Posted: Tue Mar 07, 2006 23:34
by teg
Tunnustele silti sytkämodulia. Ehkä se kuumene liikaa.
Posted: Tue Mar 07, 2006 23:54
by Timo_R
teg wrote:Tunnustele silti sytkämodulia. Ehkä se kuumene liikaa.
OK, täytyypä testata. Omituisinta on se, että vähän aikaa pelasi ihan moitteetta. Sen jälkeen alko ongelmat, ja on kokeiltu kahta eri puolaa, kahta modulia. Voisko megan lankulla joku ottaa nokkiinsa kesken ajon...mikään ei kyllä käsin kosketellessa tunnu lämpiävän.