Page 1 of 1

5v-regulaattori lämpenee

Posted: Tue Feb 14, 2006 22:54
by Timo_R
Tänään piti sit kokeilla megaa käyntiin, mutta eihän se niin helposti käynytkään. Hetken tutkimisen jälkeen huomasin että tuo 5v regulaattori lämpiää hetkessä melko kuumaksi.

Tutkin kaikki regulaattorin jälkeiset tinaukset, ilman tulosta. Aina vaan oli regulaattorin 2(maa) ja 3 yhdessä. Sain rajattua oikosulun kun aloin poistaa komponenttejä yksitellen, mutta varsinaista vikaa en löydä millään.

Pari kuvaa selventämään asiaa. Ongelmakohdat merkitty punaisella, eli siis tuo piiri maadottaa jostain.
http://www.kopteri.net/koti/timo.rantan ... kelma1.jpg
http://www.kopteri.net/koti/timo.rantan ... kelma2.jpg

Lueskelin tuossa noita vanhempia juttuja, ja löysin jutun partcon viallisesta sarjasta. Partcon sarjastahan tämäkin on koottu, joten voisiko olla viallinen levy :?:
Mitenkäs tälläisen viallisen levyn vaihtaminen uuteen on onnistunut? Lähettääkö ne partcolta kiltisti uuden sarjan, kun soittaa ja kertoo ongelman... :roll:

Posted: Wed Feb 15, 2006 8:14
by petteriu
Tuossa 1. kuvan rajatussa alueessa, kohdassa josta lähtee pisto alas, näyttäisi ainakin olevan tarkistettava paikka. Vai onko sitten tullut komponentin irroittamisen yhteydessä.
Itse en ole vialliseen levyyn vielä törmännyt vaan aina on vika löytynyt kolvin varresta. Ainakin omaan silmään kuvan levyssä on muitakin potentiaalisia vikapaikkoja.

nimim. "etusormi ei kirvele enää läheskään niin paljon kuin viikko sitten megaa testatessa"
a.k.a.
Petteri

Posted: Wed Feb 15, 2006 19:54
by SaabT16
Moikka!
Näyttäis olevan harjalla hommia. Kuvasta sopivasti zoomaamalla näkyis aika paljon noita tinan roiskeita. Kuuma kolvi tai huono tina kun noin roiskii.
Omassa levyssä oli tossa Boot jumpperin läpiholkissa pieni "vika" Hieman veitsen kärjellä piti säätää. Vaikuttaa tosin vain eprommin ohjelmointiin.

Pehmeä messinki/kuituharja ja hyvä pölynpuhdistus ja vielä luuppi silmälle, sissotuijotus joka juotokseen ja loput roiskeet pois vääristä paikoista.

Posted: Wed Feb 15, 2006 20:53
by Timo_R
No juu, kamalaltahan nuo tinaukset kieltämättä näyttää. Olisi pitänyt itse tinata, eikä antaa pikkuveljen kasailla :lol:

Posted: Fri Feb 17, 2006 15:00
by masa
Noissa juotosasioissa kannattaisi varmaan kääntyä paikallisten oppilaitosten (elektroniikka-alan) puoleen, varmasti löytyy "aaltojuotoskoneet". Tällöin ei tarvitse tyytyä omaan juotosjälkeen, mikäli siinä esiintyy parantamisen varaa ja voi keskittyä autoharrastukseen... Kohtuu korvauksella teollista tuotantoa vastaavaa juotosjälkeä...

Posted: Mon Feb 20, 2006 19:21
by volvoman
Samaa ongelmaa ittelläkin, eli U5 jaloista kaksi on maadoitettu, toinen C16 läpi (maadoittautuu, vaikka C16 on poissa). Kolmanteen tulee sitten normaalisti +12v.

Johdin tuossa U5:sen lähistöllä, joka menee ihan MAP anturin vierestä kärähti, kun siellä jossain oli oikari, pistin uuden, ja nyt se vaan lämpenee, samoin kun U5, jos syöttää virtaa piirilevylle.