Ilman lämpötilan mukaan tapahtuva ilman tiheyden korjaus
Posted: Mon Feb 13, 2006 17:22
Ms muuttaa imuilman lt mukaan polttoaineen määrää liikaa siinä "vakiona" olevan "kartan" mukaan. Kylmänä hego korjaus on 80% luokkaa kun taas kuumana 110% jotta seossuhde pysyisi samana. Kuumana käynnistettäessä hego korjaus ei ole toiminnassa 30sec ajan ja tämän ajan voi moottori olla liian laihalla johtuen lämmön johtumisesta tai muuten vaan kuumasta imuilmasta (varsinkaan kun ase ei mene päälle 71c jälkeen, toivottavasti korjaavat sen(kin) pian; koodi 29?).
Koodista 25v lähtien msnextrassa oleva Coolant or IAT Correction to Air Density Calculations jopa toimii jo nykyisin ja kannattaa kokeilla vaikka seuraavia arvoja (tuskin kuitenkaan pajoa tästä tavii muuttaa?):
-15c 88%; 0c 92%; 10c 95%; 20c 100%; 30c 100%, 40c 101%; 50c 103%.
Korjauksen pyörintänopeudet 4 syl: vähenee 2000rpm alkaen jonka jälkeen loppuu 4000rpm. (eli korjaus päällä vain alhaisilla map arvoilla)
En ole testannut yli 40c lämpötiloja koska on talvi mutta mitä hallissa olen käytellyt niin hego korjaus pysyy +- 5% luokassa mikä on normaalia.
Polttoainekartta säädetään siis kohdalleen mahdollisimman vakiossa lt:ssa eli ed tapauksessa 20-30 asteen välissä eli kesällä eli tässä lt:ssä hego korjaus pitäisi olla koko normaaliajokartan läpi 100% 100% tiheydellä
Mahdollisesti voi joutua kiihdytysrikastusta lisäämään hieman pienillä tp arvoilla (liikkelle lähdettäessä alhainen rpm-> map nousee jt:ltä nopeasti = vähemmän korjauksen tarvetta isommilla map arvoilla)= myös decel vähennystä pitää vähentää.
Eli seossäädöstä tuleen nopeampi kun hego korjauksen ei tarvii olla kuin muutama prosentti (1% (contr step) korjaus kestää annetun ajan (ign events ~30))
Seossuhde ei siis muutu hego korjauksen ollessa päällä periaatteessa yhtään, nopeutuu vaan. Ilman hegokorjausta muttuu siis reilustikkin mutta oikeaan suuntaan.
Kirjoitelkaan auttoiko/toimiiko muillakin kun mulla.
J-M
Koodista 25v lähtien msnextrassa oleva Coolant or IAT Correction to Air Density Calculations jopa toimii jo nykyisin ja kannattaa kokeilla vaikka seuraavia arvoja (tuskin kuitenkaan pajoa tästä tavii muuttaa?):
-15c 88%; 0c 92%; 10c 95%; 20c 100%; 30c 100%, 40c 101%; 50c 103%.
Korjauksen pyörintänopeudet 4 syl: vähenee 2000rpm alkaen jonka jälkeen loppuu 4000rpm. (eli korjaus päällä vain alhaisilla map arvoilla)
En ole testannut yli 40c lämpötiloja koska on talvi mutta mitä hallissa olen käytellyt niin hego korjaus pysyy +- 5% luokassa mikä on normaalia.
Polttoainekartta säädetään siis kohdalleen mahdollisimman vakiossa lt:ssa eli ed tapauksessa 20-30 asteen välissä eli kesällä eli tässä lt:ssä hego korjaus pitäisi olla koko normaaliajokartan läpi 100% 100% tiheydellä
Mahdollisesti voi joutua kiihdytysrikastusta lisäämään hieman pienillä tp arvoilla (liikkelle lähdettäessä alhainen rpm-> map nousee jt:ltä nopeasti = vähemmän korjauksen tarvetta isommilla map arvoilla)= myös decel vähennystä pitää vähentää.
Eli seossäädöstä tuleen nopeampi kun hego korjauksen ei tarvii olla kuin muutama prosentti (1% (contr step) korjaus kestää annetun ajan (ign events ~30))
Seossuhde ei siis muutu hego korjauksen ollessa päällä periaatteessa yhtään, nopeutuu vaan. Ilman hegokorjausta muttuu siis reilustikkin mutta oikeaan suuntaan.
Kirjoitelkaan auttoiko/toimiiko muillakin kun mulla.
J-M