Page 1 of 1

Dave-capasitor

Posted: Sun Feb 12, 2006 10:40
by masa
Mites on, onko kokemuksia tuon davecapin lisäämisestä tuon optoerottimen kytkentään? Omana ongelmana kierronopeuden hyppääminen startatessa tuonne 14 000 huitemille. Hieman tuntuisi heittävän tuosta parista sadasta kierroksesta :lol: :cry: ...

Posted: Sun Feb 12, 2006 12:58
by ArttuH
On kokemuksia. Kyllähän sillä saa häiriöitä tapettua. Sopivaa kokoa voi joutua kokeilemaan. Vaihtoehtoisesti voi myös vaihtaa sen opton rinnalla olevan 1nF konkan isompaan. Mulla toimi siinä 1-2uF hyvin.

Posted: Sun Feb 12, 2006 15:27
by masa
Juu, hieno homma... millaisella jännitteenkestolla sulla toi "dave"? Tuleeko tuossa sun laitteistossa liipasu mekaaniselta katkojalta? Mitäs olet mieltä tuosta D8 zeneristä, oletko kokeillut sen kanssa vai hypyllä?

Tuo manuaali suosittelis jotain seuraavanlaista " If you are triggering off the coil negative terminal, you can try Peter Florance's trigger filter"-MegaManual- RC-suodinta.

Posted: Sun Feb 12, 2006 19:29
by ArttuH
Jos konkan pistää siihen "Dave"-kohtaan, eli ennen opton etuvastusta, niin sillä pitäisi olla reilusti jännittenkestoa. Vähintään 250V. Opton rinnalle laitettavan konkan jännitteenkestoksi riittää 10V.

D8 taisi olla se 5,1V zeneri sarjassa opton kanssa? Olisikohan mulla ollut siinä 2,3V zeneri. Sillä ei pitäisi olla hirveästi vaikutusta häiriöihin.

Enpä nyt muista minkälainen tuo Peter Florance-filtteri on. Tuo alkuperäinen triggerisignaalin suodatus on tehty vähän hutaisten. Huomattavasti paremman siitä saisi laittamalla tuon "Dave"-konkan ja sen lisäksi vielä sarjavastuksen ennen konkkaa. Noille en tähän hätään osaa sanoa mitään varmasti toimivia arvoja. 1 kilo-ohmi ja 100nF voisivat olla hyvät lähtöarvot.

Posted: Sun Feb 12, 2006 21:18
by masa
Jeps! täytyy kattoo toi suodatus oikein ajan kanssa... Tänään vain oli tarkoitus päräyttää käyntiin, mutta toi starttikierrosten hyppy satasesta tonne 14k aiheutti ilmeisesti ton että noi tulpat pääsi sitten oikein kunnolla kosteiksi, kun näytti että toi "on/off"-suhde suuttimillekin oli ton 100% ja nekin n. 3 Ohm:iset ilman virranrajoitusta (tuskin tarvii edes mainita, kuinka monta tulppa sarjaa oli mukana :oops: ) Että tämmönen iloinen perhetapahtuma :roll: ...[/b]

Posted: Fri Feb 17, 2006 15:04
by masa
Mites on, onko jollakulla kokemusta noista kärjet ja konkan korvaavista värkeistä, jotka sullotaan siis alkuperäisen jakajan sisään? Valmistajia ja malleja varmasti useita ja usean tasoisia :roll: ... Mahtaisikohan niiden avulla päästä "liipaisu-ongelmista" javälttysi näin suotimen rakentamiselta... Ja olisihan tuollainen huoltovapaampi...

Posted: Sat Feb 18, 2006 11:15
by W-PH
viewtopic.php?t=1167

Tuo taitaa olla yksi helpoimmin saatavissa oleva ja asennetaan parilla ruuvilla kärkien paikalle. Ylläolevassa linkissä on kytkentäohje triggeröintiä varten, muutoinhan ko. palikka tarvitsee ainoastaan kytkeä puolan + ja - napaan (pun. ja musta johto). Vähentänee häiriöitä kierroslukusignaalista koska kärkien välissä tapahtuva "lievä" kipinöinti jää pois.

Posted: Sat Feb 18, 2006 23:44
by masa
Mikäs tämä oli?... en vielä kerennyt kahlaamaan koko tekstiä läpi.

Posted: Sun Feb 19, 2006 0:05
by W-PH
Eli kyseessä on samoihin kuoriin rakennettu Hall-anturi ja sytytysmoduli dwell-ohjauksella. Tarkoitettu korvaamaan katkojan kärjet virranjakajassa ja on käyttökelpoinen myös MSD:n ja Cranen CDI-sytytysten "liipaisussa" (ellei käytetä crank triggeriä). Yleisimmät ko. tyypin sytytysyksiköt ovat ehkä Ignitor ja Compu-Fire, joista ainakin Ignitoria saa suomesta kaupan hyllystä.

http://www.ignitor.com/

Posted: Sun Feb 19, 2006 10:35
by masa
Jees, rupeaa hahmottumaan... Omakohtaisia kokemuksia näistä Ignitor:in tuotteista?

Posted: Sun Feb 19, 2006 15:27
by W-PH
Omat (3kpl) toimineet moitteetta, muuten en osaa sanoa. Jakajan välyksien suhteen voi tulla ongelmia, mikäli anturin ja magneettipyörän ilmaväli "heittää" jakajan pyöriessä.

Posted: Mon Feb 20, 2006 10:23
by masa
Juu, eilen yritettiin ponnistaa tuo värkki käyntiin, jälleen... Kärjet-konkka korvattuna tuollaisella Ignitorin (induktiivisellä anturilla?) Sytty-ennakot kateissa... Ja lisäksi venttiilit kantavat ilmeisesti melkolailla... Ohivuotoja/puristuksia/ym. ei tietenkään mitattu... :roll:, MUTTA MS pelaa nyt oikeastaan moitteitta; startatessa kierrokset 100rpm (putkeen paukauttaessa näytti ~300 hetkellisesti) 150nF --1000V polko tuntuisi toimivan :? Rautapuoli seuraavaksi ruotuun.

Posted: Thu Mar 02, 2006 9:49
by masa
No niin, eilen se sitten lähti käymään :P ! Venttiiilit kantoivat ja sytkä oli "Teiskossa"... Tuo DaveCap tuntuisi ainakin olevan aivan ehdoton tässä kokooonpanossa (nyt arvo siis 220nF ja 400V). Nyt annan itselleni luvan raapaista jotain juttua tuonne menestystarinoihinkin :lol: ...