Page 1 of 2
Volvo 245 turbo +remmiahdin
Posted: Sun Feb 05, 2006 23:00
by turbo 245
Kuuden vuoden ikuisuusprojekti on vihdoin ajokunnossa ja melkein valmis. Koneena B23ET itsetehdyllä pakosarjalla, portatulla ja avarretulla 531-kannella, 3" rosteriputkistolla, lohkoa vahvistettu betonilla. Ruiskun virkaa hoitaa "Turtanan 160-103" levy ja sytkänä on EDIS-4. Ahdin on Schwitzer S2A/B hybridi 50/50mm siivillä. Tänään ajettu siirtokilvillä ekat säätölenkit (125km) ja laajakaistalambdan mukaan sopat on aika kohdillaan. Sytkäkartta on kopioitu ja muokattu jostain turbo-escortista. Kone toimii hienosti ja tehoa löytyy enemmän kuin osasin odottaakaan, tiistaina olisi tarkoitus käydä penkittämässä. Tuo sytkäkartta hieman arveluttaa, löytyisikö keltään volvon turbokoneen karttaa?
Posted: Mon Feb 06, 2006 8:32
by JesseT
MS:iä on asennettu pilvin pimein vanhoihin volleihin ja muistaakseni karttoja on useinkin vertailtu keskenään. Kannattaa varmaan kokeilla haulla turbobricksin sivuilta.
http://www.turbobricks.com/
siellä on oma osio ruiskunvaihdoille
http://forums.turbobricks.com/forumdisplay.php?f=21
Posted: Wed Feb 08, 2006 21:12
by turbo 245
Penkitetty maltilliset 170hp lukemat pahasti luistavalla automaattilaatikolla. Katsastettu ja rekisteröity auto tänään.
Posted: Sat Feb 18, 2006 14:09
by miki
kunnon laite

.eikös tällä pystyisi kokeilemaan varttimailia pakilla

= kulkee saman pakilla kun eteen

Posted: Sat Feb 18, 2006 17:09
by joop
miki wrote:kunnon laite

.eikös tällä pystyisi kokeilemaan varttimailia pakilla

= kulkee saman pakilla kun eteen

Tosi rattimiehellä olis vielä kärry perässä

.
Posted: Sat Feb 18, 2006 21:18
by Jarno.V
miki wrote:kunnon laite

.eikös tällä pystyisi kokeilemaan varttimailia pakilla

= kulkee saman pakilla kun eteen

Ei tuo 245 kuitenkaan mikään kuminauhavetoinen 340 ole, kyllä siinä lienee ihan normaali automaatti.

Posted: Sat Feb 18, 2006 22:20
by turbo 245
Vakio automaatti siinä vielä toistaiseksi on, suunnitteilla on laittaa Chevyn TH-350 loota tässä kevään aikana. Ens viikolla tulee perään lukko ja sen jälkeen voidaan viettää "volvomaticin" muistotilaisuutta

, onneksi noita pyörii nurkissa vielä pari kappaletta.
Tänään huomasin ajaneeni ja penkittäneeni auton -10 asteen kiinteällä sytkäennakolla, oli unohtunut koodia vaihtaessa muuttaa spark-asetukset oikeiksi. Ihmettelin kun bensaa paloi 22l/100km rauhallisessa maantieajossa

Posted: Sun Apr 29, 2007 15:16
by turbo 245
Vuosi sitten vaihdettiin TH-350 laatikko alle. Kesällä penkitettiin 255hp/360nm 1 bar:lla.
Nyt on asennettu mekaaninen ahdin(eaton M45) turbon kaveriksi, alavääntöä tuli huimasti lisää ja ne äänet...
Lähiaikoina vaihdetaan portattu isoventtiilikansi ja myös turbo vaihtuu suurempaan. Kesällä mennään taas penkkiin ja vartille.
Videon pätkä nykytilanteesta:
http://s19.photobucket.com/albums/b176/ ... 245072.flv
Posted: Sun Apr 29, 2007 16:11
by petski3
Jos oman twinin olisin noin toteuttanut kun sulla niin en olisi laittanut ulos puhaltavaa dumppia kun suhisee koko ajan...

Sullahan on tossa kaasuläppä vasta eatonin jälkeen eli vakiopaikalla eikö? Pysyikö kulutus samoissa?
Posted: Sun Apr 29, 2007 17:52
by turbo 245
Dumppi vaihtuu kierrättävään tai kaasuläppään jota ohjataan imusarjan paineella ja pienellä paineilmasylinterillä.
Kaasuläppä on vakiopaikalla imusarjassa.
Ei ole kulutus sanottavasti muuttunut, en ole kylläkään mittaillut kun ei nopeus/matkamittari ole toiminnassa.
Posted: Wed May 02, 2007 8:01
by micco
Hieno Volmari!
Onkos tuolla turbottimen imupuolella joku "takaiskuventtiili" päästämässä ilmaa hyrrälle sitten kun sille alkaa happi kelpaamaan enemmän mitä kompressori tuottaa?
Posted: Wed May 02, 2007 15:07
by turbo 245
Joo, siinä on mekaaninen läppä ja sen takana on ilmanputsari. Läppä aukeaa kun ahtimien välille syntyy alipaine eli kun turbo alkaa vetämään enemmän ilmaa kun remmi tuottaa.
Pienillä kierroksilla remmin tuottama paine painaa läpän kiinni, toimii kuin junan vessa.
Posted: Mon May 07, 2007 6:59
by Kimple
Oletko tehnyt tuon mekaanisen läpän kaasuläpästä ?. Itse koitin ensin kaasuläppää, mutta se ei oikeen ollut täysin tiivis kiinni ollessaan. Laitoin omaan kärryyni tuollaisen kaivopumpun takaiskun (Kuva 6,3), kuvassa vasemmalla. Niitä löytyy ainakin kolme tuumaiseen asti. Siitä kätevä kun ei tarvitse mitään painekello ohjausta. Aukea itsestään kun paine vaihtuu remmiahtimen ja turbon välissä alipaineeksi
http://www.malk.fi/venttiilit.html
Posted: Mon May 07, 2007 9:28
by turbo 245
Hylkäsin nuo messinkiset takaiskuventtiilit niiden korkean painon takia.
Tein venttiilin haponkestävistä putkenosista ja 1mm happopellistä.
60mm putkikaulus laippa turboa kohti, laipan tasopintaan saranoitiin n.80mm pyöreä läppä. Läppä on sen verran iso että jos saranointi pettää niin läppä ei mahdu menemään turbolle saakka.
Kauluksen tasopintaan läpän ympärille hitsattiin pätkä 89mm putkea jonka sisällä läppä mahtuu aukeamaan, sitten kavennus kartiolla 76mm:in johon liitettiin remmiahtimelta tuleva putki ja sitten koko paketti turboon kiinni.
Läpän alapuolelle tietysti ilmanputsari.
Kuva kertoisi asian paremmin, mutta ei tullut otettua kuvia.
Posted: Mon May 07, 2007 11:22
by Kimple
Vaikuttaa toimivalta. Totta, että nuo messinki murikat painaa aika paljon. Sorvasin omastani turhat pois, lähes puolet sai painoa pudotettua. "Läpän" tein myös alumiinista, alunperinhän noissa on muovia.
ei uskaltanut ottaa riskiä jos hajoa , niin on hilut ahtimessa.
Posted: Thu May 10, 2007 11:14
by artoh
On kyllä hieno Volvo, saattaapi myös liikkua

.
Volvossa onneksi on avara konehuone, että mahtuu nuo apulaitteet pellin alle. Paljonko tuossa pitäis olla arviolta tehoa?
Posted: Sun May 13, 2007 18:53
by turbo 245
artoh wrote:On kyllä hieno Volvo, saattaapi myös liikkua

.
Volvossa onneksi on avara konehuone, että mahtuu nuo apulaitteet pellin alle. Paljonko tuossa pitäis olla arviolta tehoa?
Kiitokset.
Toivottavasti löytyy 350hp, turbo vaihtuu isompaan lähiaikoina jolla pitäisi löytyä +500, mutta alakerran kestävyys huolettaa sen verran ettei tuollaisia tehoja tavoitella (vielä)

Posted: Sun Jun 03, 2007 13:49
by turbo 245
Konehuonetta on päivitelty pikkuhiljaa: Portattu kansi isommilla venttiileillä asennettiin muutama viikko sitten, tehot ei juurikaan muuttuneet liian pienen turbon takia.
Eilen vaihdoin Schwitzer/Holsett hybridin autoon, siipikoot imu 60mm ja pako 64mm.Ahdin pitäisi riittää +500hp Ei vaivaa enää ilmanpuute Volvoa
Penkkiaika täytyy varailla lähiaikoina (vielä kun alakerta pysyis kasassa).
Posted: Tue Dec 11, 2007 17:46
by lada racing
joko on penkissä tullu käytyä??

Posted: Tue Dec 18, 2007 16:28
by turbo 245
lada racing wrote:joko on penkissä tullu käytyä??

Eipä ole tullut käytyä. Myin remmiahtimen kesällä pois ja ostin isomman tilalle (Eaton M62), asennushommat on vielä hieman kesken mutta kyllä se kevääseen mennessä pitäisi olla pellin alla.
Hommasin uuden projektin viime viikolla ja se on vienyt kaiken ajan ja mielenkiinnon.
Posted: Tue Dec 18, 2007 18:06
by eaton/holset power
millä välitys suhteella pyöritit tuota m45:sta

Posted: Sat Dec 29, 2007 13:26
by turbo 245
eaton/holset power wrote:millä välitys suhteella pyöritit tuota m45:sta

Muistaakseni välitys oli 2.77:1, kampiakselin hihnapyörä on 180mm ja ahtimen 65mm.
Posted: Sun Nov 02, 2008 16:00
by turbo 245
Pitkästä aikaa hieman päivityksiä, toissa kesänä hirtti kaasu pohjaan liikennevaloista lähtiessä ja tehtiin tuttavuutta liikennevalotolpan kanssa. Keula hieman kasaan,cooleri paskaksi ja etupalkki solmuun.
Kuukauden aherruksella auto tuli ajokuntoon, mutta sitten inspiraatio loppui. Auto on ollut koko ajan liikenteessä mutta ongelmia on riittänyt. Kylmänä oli suuria käyntiongelmia ja pitkän hakemisen jälkeen selvisi että pakovenat kantoivat kylmänä. Säädin keväällä venttiilit uudelleen ja ongelma poistui, mutta syksyn tullen alkoi sama ilmiö uudestaan. Venakoppa auki ja taas voi todeta että pakovenat kantaa.
Otin kannen irti ja vein tutkittavaksi kaverille joka teki porttauksen: Pakoseetit oli niin kuluneet että venat oli uponneet n. 1,3mm. Kaveri vaihtoi takuuna kovemmat seetirenkaat.
Samalla kun kansi oli irti niin ruuvasin Eaton M62 remmiahtimen kiinni lohkon kylkeen ja suht pienellä työllä sain tehtyä hihnakiristimet ym.
Nyt on auto ollut pari viikkoa ajossa kaksoisahdettuna ja toimii hienosti. Remmiahtimessa on oma läppätoiminen bypass-venttiili joka laskee paineet takaisin ahtimen imupuolelle kun ajetaan pintakaasulla, joten enää ei tarvitse kuunnella jatkuvaa dumpin suhinaa.
Potkua tuntuu löytyvän mukavasti ja varsinkin alavääntö on aika mahtavaa, ahtoja löytyy tyhjäkäynniltä lähtien n.0,7-0,8 bar ja 1,4bar kun turbo heräilee.
Aikaisemmin ei tarvinnut kärsiä pito-ongelmista mutta nyt niitä alkaa jo ilmetä, ainakin silloin kun tuo chevyn TH-350 jaksaa pitää. Laatikko alkaa huolestuttavasti luistaa kakkosella ja kolmosella kuumana.
Talven/kevään aikana on tarkoitus rempata tuo laatikko ja muuttaa se manuaalitoimiseksi.
Ensi kesänä yritetään käydä penkissä ja vartilla. Niin ja lopuksi vielä että autohan on mun jokapäiväisenä käyttöpelinä ympäri vuoden.
Posted: Sun Nov 16, 2008 11:44
by bolinder
sullahan oli välitetty tota eatoni 45 2.77 ,niin mitenköhän siinä käy sitte max kieroksilla meinaan konen ku noillahan on toi suositus max arvo (EATON SIVUILLA)niin tolla välityksillä han se kiertäis 6000rpm=16600 ja sää varmaan kierät enemmän.
tässä vaan uteilen
Posted: Sun Nov 16, 2008 13:30
by TT132
Pitäs sen tuo kestää jos ahtimen laakerit on vaan kunnossa. Eikö tuo 14000rpm oo jatkuva kierrosten kesto.
Itekki vähän ylikierrätän M90piä...
Posted: Sun Nov 16, 2008 21:33
by bolinder
TT132 wrote:Pitäs sen tuo kestää jos ahtimen laakerit on vaan kunnossa. Eikö tuo 14000rpm oo jatkuva kierrosten kesto.
Itekki vähän ylikierrätän M90piä...
mietetyttää aina ,niin onhan se tottaa että jos luvataan esimer 14000 niin kestäähän se enemmän .
noissa kauppakasseissa missä on ahdin+kompura siinähän kompura kytkeytyy pois sama penta koneissa mutta niissähän haetaan ajomukavuutta
taloudellisuutta ynm
Posted: Mon Nov 17, 2008 13:05
by turbo 245
Joo kyllä se hyvin kesti, harvoin sitä kovin kauaa tulee kaasu pohjassa vedettyä. Tuo Eaton M62 mikä nyt on kiinni on välitetty 2,5:1 ja koneessa on rajoitin muistaakseni 6300rpm, eli ahdin pyörii maksimissaan 15750rpm. Eilen vaihdoin 185 leveät talvirenkaat alle, ei oikein löydy pitoa enää???
Posted: Tue Nov 18, 2008 11:36
by bolinder
Eilen vaihdoin 185 leveät talvirenkaat alle, ei oikein löydy pitoa enää???
miten se nytt sille nuohan lähtee vakionakin niin hyvin lumihangessa
tai tuo tais olla kuivaa asfalltti
tosta sun th350 niin lienee vakio vielä? tommonen laatikko kestää kyllä vahvistettuna . mutta vahvistus han oli tulossa ,tuli vaan mieleen tosta että yks tyyppi en muista mikä kone mutta joku ahdin rojekti kuitenkin niin jätkällä oli onkelmia kestävyyden kanssa niin selvis lopuks että kone lähti niin aikasin vääntää että laatikko ei kerenny nostaa painetta....
kiva laatikko toi th halvat osat kestävää ja yksinkertanen
Posted: Tue Nov 18, 2008 14:31
by turbo 245
Joo, ei täällä etelässä vielä lunta ole.
Laatikko on suht vakio, vain shift kit asennettu. Pitää kylmänä suht hyvin mutta lämpimänä luistaa kakkosella ja kolmosella. Tilasin vasta manuaaliventtiilikoneiston tuohon laatikkoon ja tarkoitus on ennen ensi kesää tehdä laatikkoremppa ja asentaa tuo manuaalikoneisto. Onneksi tuohon saa hyvin osia ja kohtuu hintaan.
Posted: Tue Nov 18, 2008 15:49
by bolinder
miten toteutit tota kiinnitystä tohon mottiin? ku eikö tossa thssa on kiinteä kytkin koppa . volvon koppa han on suhteessa aika pieni tohon th verratuna.
on tässä itekki miettiny joku jenkki loota tohon riiseli projektiin ...
harmi että noi th350 ja th400 on vaan 3vaihteisia ,oishan siinä tuo 700 vielä mutta ku se on aika heikko semmosena ja jos vahvistaa niin joutuu vaihtaa niin paljon osii, tai riipuu tietysti kuin kestävä siitä haluaa...
mikä turbiini sulla on siellä ?noi jenkki tubiinit han on aika isot