Page 1 of 1

Volvon jakajista

Posted: Sun Feb 05, 2006 16:46
by Timo_R
Olen koittanut metsästää Volvon vinokoneeseen Hall-anturillista jakajaa, ja nyt kun luulin saavani sellaisen niin tämäkin taitaa olla induktiivinen sakara-anturi. (Bosch 0 237 002 017)
Googlella en löytäny mitään, mutta se on B19E-moottorista. Jakajasta lähtee kaksi johtoa, ja pyörijän alla on neljä ohutta sakaraa ja sieltä näkyy myös käämiä.

Jos joku osaisi varmistaa että kumpi on, niin tietäisi alkaa metsästämään oikeaa modulia.
Mistä noita GM 4-pin tai 7-pin moduleita kannattaisi etsiä, taitavat olla ainakin uutena turhan arvokkaita.

Posted: Sun Feb 05, 2006 17:21
by 205
Induktiivinen jakajahan se on.
UNIPOINTIN HEI-8 palikka n.38 €

Posted: Sun Feb 05, 2006 17:34
by Timo_R
No niinpä tietenkin, ei olisi pitänyt luottaa myyjään. Mites tuo käytännössä kannattaisi toteuttaa. En ole ehtiny perehtyyn tuohon induktiiviseen jakajaan, kun tarkoituksena oli laittaa Hall.
Muistan lukeneeni jostain että tuo 2x4-pin ei vaatisi mitään muutoksia MS-lankulle. Mistä nuo modulit kannattaisi ostaa. Olen kuullut huonoa noista Hucon yksiköistä.

Toisaalta mulla olis kyl Fordin jakajasta Hall-anturi jonka sais sopiin tuonne Volvonkin jakajaan, mutta mulla ei ole siihen sitä sakaraosaa. Niitä tuskin saa ostettua mistään irtonaisena.

Posted: Sun Feb 05, 2006 17:48
by cortna
motonetista hal anturi sakarahelmalla
sisältää anturin ja sakaralevyn joka käy induktivisen
sakara levyn tilalle
hall anturin joutuu itse pulttaamaan alipaine levyyn

Posted: Sun Feb 05, 2006 19:51
by cortna
Pelkkä sakarahelma 10-9035 4.00€

löytyy motonetista

Posted: Mon Feb 06, 2006 9:05
by koskar
cortna wrote:Pelkkä sakarahelma 10-9035 4.00€
Yleismallinen vai nimenomaan tuohon volvoon? Jos sulla on itsellä tuollainen niin saisitko siitä kuvaa näytille? :)

Posted: Mon Feb 06, 2006 17:36
by cortna
volvo b200/b230 vm84-90
akselin halkaisija 14mm

käy saabbiin fordiin ym... joissa bosch jakaja

itsellä oli fordin kent koneessa saabin yläakseli
ja hommasin saabin hall anturin alipainelevyineen ja sakara helmoineen
motonetista

Posted: Tue Feb 07, 2006 7:34
by Vauhtivaunu
Jatkossa muille volvisteille että oikea hall-jakaja löytyy (ainakin) 200-sarjaan asennetuista b200k-moottoreista. Vinokoneeseen pystyisi myös melko helposti asentamaan triggerin vauhtipyörälle kun on jo anturinpaikka valmiina. Itse aion kokeilla induktiivista teollisuusanturia tuossa.

Mahdollisesti pystyisi myös käyttämään sitä jo olevaa induktiivianturia, mutta siihen pitäisi väsätä vahvistin ja käynnistäessä sitä ei voi käyttää.

Posted: Tue Feb 07, 2006 13:40
by Masi_K
Tarkoitatko anturin paikalla sitä pakopuolella olevaa reikää tai missä on jo joku anturi valmiina. Vai sitten uudemmissa kampuraa lukeva anturi syl.kannen takana.

Posted: Tue Feb 07, 2006 18:42
by Vauhtivaunu
Masi_K wrote:Tarkoitatko anturin paikalla sitä pakopuolella olevaa reikää tai missä on jo joku anturi valmiina. Vai sitten uudemmissa kampuraa lukeva anturi syl.kannen takana.
Juurikin se pakopuolella oleva "anturi". Se on oikeastaan vaan rautasydämen ympäri kääritty kuparilankakela. Tuli purettua yksi tieteen nimissä.

Posted: Tue Feb 07, 2006 19:19
by risu
Eiköhän about kaikki autossa käytettävät VR-anturit ole tuollasia, tosin jakajan sisällä olevissa VR-antureissa se "rautasydän" on itse jakajan akseli.

Posted: Wed Feb 08, 2006 17:12
by Vauhtivaunu
risu wrote:Eiköhän about kaikki autossa käytettävät VR-anturit ole tuollasia, tosin jakajan sisällä olevissa VR-antureissa se "rautasydän" on itse jakajan akseli.
Toimiihan ne. Mutta volvossa tuota vauhtipyörän "takana" olevaa anturia käytetään vain tehtaalla ja merkkihuollossa sytytyksen säätöön.

Posted: Wed Feb 08, 2006 19:38
by risu
Vastaavia sydeemä on aika monissa autoissa. mm jopa kuplissa vuodesta 74 lähtien. Mun käyttöbemussaki on ylimääränen VR-anturi, siinä se tosin on kampuran hihnapyörällä.

Posted: Thu Feb 09, 2006 13:07
by Vauhtivaunu
Pitää jatkaa juttua kunhan saan tuon matolaatikon toimimaan ja koneen pyörimään. Pitää kokeilla ensin tuota hall-jakajaa, kun se tuntus luotettavammalta kun itse väsätyt anturihässäkät.

Posted: Fri Feb 10, 2006 12:45
by Timo_R
Mulla nyt vaan on sellanen ongelma, että istutin tuon Hall-anturin B200e koneen jakajaan. Sehän on alunperin renix-sytkällä, mutta jakajan pohjassa oli paikat valmiina tuolle Fordissa olleelle Hallille. Ainoa ongelma on se, että tuon Renix-jakajan akseli on 10mm, kun taas muissa se on 14mm.
Varaosaliikkeistä ei saa 10mm akselille sakarapeltiä. Tänään ostin Saabin jakajan, jossa tuollainen pelti on, mutta siinä olikin 8mm akseli ja holkki jossa tuo sakarapelti taas on kiilalla kiinni. Fordin jakajassa ja tuossa Renix-jakajassa taas on poorit.
Saan kyllä kikkailtua tuon nyt kasaan, kunhan vaan saan lukittua tuo holkki/sakarapelti-yhdistelmän tuohon akseliin jotenkin. Mitenkäs tuo sakarapellin "ajoitus" :?: Kuuluuko siinä osua reikä anturin kohdalle silloin kun antaa kipinän, vai toisinpäin?

Jos jollain sattuis oleen tuollainen ~10mm booreille tuleva sakarapelti, esim OHC-Fordista nii sopii tarjota. Se nyt olis kuitenkin vielä kaiken helpoin ratkaisu :lol: .

Posted: Fri Feb 10, 2006 19:42
by Timo_R
Purkaamolta löytyi onneksi Sierran jakaja, josta sain tarvittavat osat. Nyt alkaisi jakajapuoli olemaan kunnossa, alkuviikosta pitää lähteä metsästämään sopivaa modulia.

Entäs tämä kytkentäpuoli? Millainen kytkentä on todettu toimivimmaksi. Nyt kun tuota alkuperäistä sivua lueskelin, niin käsitin että nämä kaksi kytkentää ovat täysin eriäviä, vai olenko ihan hakoteillä?
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... matic2.jpg
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... ematic.jpg

Pystyykö tuon Hall:in kytkemään MS:ään myös ilman tuota modulia, kuten tuo "schematic2" esittää?

Posted: Fri Feb 10, 2006 19:51
by _P_
Tuo schematic2 esittää hallin kytkennän ja tarvittavat muutoksen megan laudalle ja toinen kuva taas esittää kuinka tuo 7-pinninen moduli kytketään megaan, toisin sanoen molemmat kytkennät tarvitaan.