Page 1 of 1
Pätkimistä tasakaasulla
Posted: Sun Jan 29, 2006 16:09
by beemer
Moottorina BMW:n 6 sylinterinen rivimoottori.
-Moottorinohjaus siis megasquirt'n'spark
-suuttimet korkeaohmiset 630cc siemens
-jakajasytytys
Ongelmana on siis pätkiminen tasakaasulla. Muuten moottori toimii hienosti. Vastaa kaasuun hyvin ja seosmittarikin näyttää ihan ok arvoja. Kaasua painettaessa ottaa ottaa pätkimättä ja puhtaasti kierroksia (kaikilla pytyillä).., mutta mikäli pitää tasakaasulla niin moottori käy selvästi vajaalla eli ~5:llä pytyllä. Ei kuitenkaan mielestäni mikään yksittäinen pytty katko vaan vaihtelee selvästi. Heti kaasua painettaessa ottaa kierroksia kaikilla pytyillä. Ongelma tuntuu jatkuvan läpi kierrosalueen, mutta selvimmin tuntuu juuri ~1500-3000rpm.
Onko ajatuksia mistä voisi johtua ? Kerrotut tiedot on varmasti puutteelliset, joten kysykää niin koitan vastata parhaimpani mukaan..

Posted: Sun Jan 29, 2006 19:54
by jani
mikä on koodina boksissa.Minkä merkkinen on sytytys yksikkö.
Posted: Sun Jan 29, 2006 19:55
by Turbiini
Olisko seokset laihalla alipaineilla?
Posted: Sun Jan 29, 2006 20:17
by beemer
jani wrote:mikä on koodina boksissa.Minkä merkkinen on sytytys yksikkö.
Koodi on aika vanha.. en nyt tarkkaa muista (joku extra kuitenkin). Ongelma on kuitenkin vaivannut enemmän tai vähemmän koko ajan (eri koodeillakin). Sytty-yksikkö taitaa olla tällä hetkellä hügo (vai mikälie). Ostin tuon joskus "muka hajonneen" boschilaisen tilalle.
Olisko seokset laihalla alipaineilla?
Tätä itsekin epäilin aluksi.., mutta olen kokeillut säätää sekä rikkaammalle, että laihemmallakin), mutta ongelma ei häviä mihinkään.
Muuten auto toimii hyvin ja onhan sillä välillä päässyt ajamaankin.. (kannentiivisteiden vaihtojen välillä). Tuo pätkiminen vaan häiritsee...
Posted: Mon Jan 30, 2006 19:11
by Masi_K
Mulla tulee joskus harvoin semmosta älytöntä nykimistä, mut silloin ollaan melkein kävelyvauhdissa eikä mega taida tietää oikeen et paljon sumuttaa.
Posted: Mon Jan 30, 2006 19:16
by passi
Kokeile vaihtaa ruittauksien määrää, eli jos nyt on 1squirt/cycle niin laita kaksi.
Tai kokeile Alternating.
T. Pasi
Posted: Mon Jan 30, 2006 19:40
by Anssi
Vika saattaa olla liian herkäksi säädetyssä TPS-anturin tulkinnassa. Eli tarkasta TPSdot treshold. Jos tuo arvo on liian pieni, niin ruisku saattaa saada virheellisiä kiihdytysrikastustulkintoja, vaikka kaasua ei painaisikaan. Se aiheuttaa nykimistä, koska menee hetkittäin liian rikkaalle.
Posted: Mon Jan 30, 2006 21:15
by beemer
passi wrote:Kokeile vaihtaa ruittauksien määrää, eli jos nyt on 1squirt/cycle niin laita kaksi.
Tai kokeile Alternating.
T. Pasi
Nyt on alternating ja 2 squirts.. tai ainakin PITÄISI olla. Pitääpäs muuten tarkistaa tämäkin.
Vika saattaa olla liian herkäksi säädetyssä TPS-anturin tulkinnassa. Eli tarkasta TPSdot treshold. Jos tuo arvo on liian pieni, niin ruisku saattaa saada virheellisiä kiihdytysrikastustulkintoja, vaikka kaasua ei painaisikaan. Se aiheuttaa nykimistä, koska menee hetkittäin liian rikkaalle.
TPSdot treshold oli ~0.2V aiemmin, mutta muutin sen jo ~1.5V. Sama ongelma vaivaa vaan edelleen. Pitää nyt huomenna vielä kokeilla ottaa kiihdytysrikastus kokonaan pois käytöstä (vaikkapa laittaa nollat kaikkiin) niin näkee miten se vaikuttaa. Samalla katsoa mitä acc enrichment mittari sanoo..
Tarkastukseen menee myös maadotukset ja suuttimien / hallin johdotukset.
Tulikin mieleen... kierrosluku mittari ei ole kertaakaan vielä toiminut kunnolla. Välillä on ihan kuollut ja suurimman osan ajasta jää hyppelemään jonnekin 2-3krpm maastoon, vaikka rinkejä olisi enemmänkin. Osaako tästä joku sanoa jotain ?!? Liittyykö jotenkin em. ongelmaan ?
Posted: Mon Jan 30, 2006 21:49
by msivula
Onko tulpilla ajettu paljonkin? Saattaisi ehkä johtua niistäkin, mikäli ovat paljonkin maailmaa nähneet.
Posted: Tue Jan 31, 2006 7:39
by KariM
Ota ajosta pätkä logia, ja nykimistilanteissa painase spacea jolloin logiin tulee markeri sille kohtaa. Logista on sitten helppo katsoa, että tuleeko nykimisen hetkellä jotain eitoivottuja rikastuksia, näkyykö nykäisy seoksissa, tai että heitteleekö megan kierrostieto.
Minullakin oli joskus ongelmana joku erittäin satunnainen nykäisy. Lopulta sain tarttumaan sen logiin, joka ohjasi korjaamaan mapdot-herkkyyttä.
Posted: Tue Jan 31, 2006 15:17
by beemer
Dodii..
Sainpas vihdoin otettua parit datalogit.. Muuten näyttää ihan ok, MUTTA duty cyclet on ihan päin helvettiä.. Siis ne on eri suuruiset. Näyttäisi tässä viimeisimmässä olevan dc1 ~0.5x dc2 eli dc1 on noin puolet jatkuvasti dc2:sta.
Kuitenkin 6 suutinta on jaettu molemmille pankeille eli eikös niiden pitäisi about samaa arvoa näyttää jatkuvasti ?
Mikäs asetus mulla nyt voi olla väärin ? Olen moneen kertaan nyt kattonu noi fuel table selectionit yms ja mun järjen mukaan pitäisi olla ihan oikein.
Ps. Koodina on nyt 024s13c..
Posted: Tue Jan 31, 2006 17:41
by SamiH
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=11825
Elikkä tuo DC2:sen näyttämä on bugi tuossa MSnS-Extra.ini tiedostossa. Todellisuudessa DC2 seuraa DC1:stä koko ajan.
Ei tarvi välittää asiasta.
Posted: Tue Jan 31, 2006 18:06
by KariM
beemer wrote:Sainpas vihdoin otettua parit datalogit..
Saatko laitettua logit tänne ladattavaksi?
Posted: Tue Jan 31, 2006 18:43
by beemer
Noniinpä tietysti..
Saatko laitettua logit tänne ladattavaksi?
Ei valitettavasti onnistu..
Osaako kukaan sanoa tuosta kiekkamittarin toiminnan heikkoudesta, vaikka kiekkasignaali ainakin megasquirtin mukaan on ihan "puhdas". Ei ainakaan minun silmiini sattunut mitään heittoja logeissa.. ei pätkimisen aikana eikä muutenkaan.
Kiihdytysrikastuksen kanssa ei ole ongelmia. Acc enrichment ei vilkkunut omia aikojaan.
Seuraavaksi vaihtoon menee tulpanjohdot ja tutkinnan alle suuttimien johdotukset.
Edelleen saa esittää ajatuksia mistä kannattaisi vikaa etsiä.
Posted: Wed Feb 01, 2006 7:41
by KariM
Kerro lisää sytkäsysteemistä? Trigger-anturin sijainti, jakajassa?
Onko nykiminen yhteydessä käytettyyn ennakkoon, yleensä tasakaasulla ennakko on suurempi kuin kiihdyttäessä? Kokeile ajaa laittamalla fixed angleen koko käytettävän ennakkoalueen pienin ja suurin ennakko vuorollaan, pitäisi kulkea tasakaasulla ok.
Posted: Wed Feb 01, 2006 12:11
by beemer
KariM wrote:Kerro lisää sytkäsysteemistä? Trigger-anturin sijainti, jakajassa?
Onko nykiminen yhteydessä käytettyyn ennakkoon, yleensä tasakaasulla ennakko on suurempi kuin kiihdyttäessä? Kokeile ajaa laittamalla fixed angleen koko käytettävän ennakkoalueen pienin ja suurin ennakko vuorollaan, pitäisi kulkea tasakaasulla ok.
Eli eli.. sytkämoduli on boschin -139:iä vastaava hügo merkkinen. Puola peräisin saabista (en muista numeroa). Vakio motronic jakaja käytössä (uusi kansi & pyörijä). Orkkis johdot

. NGK BP7ES tulpat.
Ennakkoa olen kokeillut muuttaa laidasta laitaan. Myöhäsemmällä ennakolla käy ehkä hieman paremmin, mutta ongelma on silti olemassa. Täytyy vielä tutkia tämäkin tarkemmin kunhan taas pääsen tallilla käymään. Voisin kokeilla jollain konstilla saada tuon dataloginkin nähtäväksi. Mielestäni siitä ei kyllä mitään hälyyttävää selvinnyt.
Viikonloppuna mittaan myös suuttimien tuotot.. tai siis ainakin sen, että jokaisesta tulee saman verran tavaraa läpi. Tuntuu, että moottoria joutuu pitämään tarpeettoman "rikkaalla", ettei käy ihan päin persettä.
Posted: Wed Feb 01, 2006 18:07
by KariM
Sitä tuolla ennakon raja-arvojen kokeilulla hain, että onhan pyörijä varmasti oikealla kohtaa kanteen nähden läpi koko ennakkoalueen.
Myöskään tavatonta ei ole etteikö uusikin sytkäyksikkö olisi valmiiksi huono, mutta näitä on omalla kohdalla tullut vastaan vain unipoint-merkkisissä.
Posted: Wed Feb 01, 2006 21:52
by beemer
KariM wrote:Sitä tuolla ennakon raja-arvojen kokeilulla hain, että onhan pyörijä varmasti oikealla kohtaa kanteen nähden läpi koko ennakkoalueen.
Ei ollenkaan huono ajatus. Pitääpäs tutkia asia.
Myöskään tavatonta ei ole etteikö uusikin sytkäyksikkö olisi valmiiksi huono, mutta näitä on omalla kohdalla tullut vastaan vain unipoint-merkkisissä.
No eipä tuosta hügostakaan mitään kovin mairittelevaan palautetta ole tullut. Pitääköhän käydä purkaamolta hakemassa ehta boschilainen varuilta mukaan..
Posted: Fri Feb 03, 2006 22:04
by beemer
Dodii.. tänään tein suuttimille karkean mittauksen ja sen perusteella siellä näyttäisi olevan kaikki ok.
Kävin hakemassa purkaamolta käytetyn bosch -139 syttymodulin ja tänään kokeilin sitäkin. AINAKIN kierrosluku mittari alkoi välittömästi toimimaan oikein. Moottorin käynnistä on vaikea sanoa vielä mitään, kun onnistuin kastelemaan tulpat starttausyrityksessä (ei säädetty, isot suuttimet seliseli). Lupaavalta kuitenkin näyttää, kun tuo kierroslukumittarikin alkoi toimimaan.. jospa käyntikin rauhottuisi samalla.. Huomenna uudet kynttilät ja testaamaan...
Aika hyvä tuo hügon tuliterä syttymoduli. Uudesta asti paskana. Laatukamaa.
Posted: Sat Feb 04, 2006 2:21
by Turtana
nuo tarvikemodulit ei välttämättä ole uutena "paskana" joissain tarvikemoduleissa jotka korvaa 137/139 modulit on pinnissä 5 sisäinen ylösveto jolloin megaan ei sellaista saa tehdä, jos nyt sattuu olemaan ylösveto megassa niin tämä modulin ylösveto (yleensä siinä +8v) rupeaa kiusaamaan sytkäsignaalia joka boxille on tarkoitettu.
Itsellä ainakin näin motonetin tarvike osalla.
tähän auttaa varmistukseksi kun pistää 1n4148 diodin sarjaan ylösvetovastuksen kanssa, silloin modulin ylösveto ei pääse häiritsemään megan jännitteen syöttöä.
Posted: Wed Feb 08, 2006 14:57
by beemer
Huoh.. eipä muuttunut käynti mihinkään toisella sytkämodulilla. Kiekkamittari kyllä nyt toimii 100% oikein. Käynti on edelleen TASAkaasulla pätkivää koko kierrosalueen läpi.
Ideoita kaivataan siis edelleen.
Ongelma esiintyy myös hitaasti kierroksia nostettaessa. Hieman nopeammin kaasua painettaessa ottaa kierrokset täysin puhtaasti. Eli tuntuisi, että sillon ku kiihdytysrikastus on pelissä niin ottaa kierroksia hyvin - muuten sitte pätkimällä. Seos on mielestäni (myös lambdan mielestä) ennemmin rikkaalla kuin laihalla, joten sekään ei oikein selitä.
Seuraavaksi menee vaihtoon tulpanjohdot (vaikka neki testien perusteella pitäisi olla ehjät)... alkaa vaihtoehdot olemaan vähissä. Tuskin mikään moottorin mekaaninen vikakaan tällaista käytöstä aiheuttaisi ?!?
Posted: Wed Feb 08, 2006 15:44
by Masi_K
Kiihotuspumpun tullessa käyttöön, vetää hyvin. Sehän rikastaa hetkeksi reilusti. Eli liekkö sittenkin on laihalla. Tai vaan imuvuoto ?
Posted: Fri Feb 10, 2006 1:03
by beemer
Masi_K wrote:Kiihotuspumpun tullessa käyttöön, vetää hyvin. Sehän rikastaa hetkeksi reilusti. Eli liekkö sittenkin on laihalla. Tai vaan imuvuoto ?
Ei ole laihalla..

Kevyttä tummaa hötyä tulee putkesta ku auto käy normaalistikin.., joten reilusti on rikkaalla.. Kokeilin myös nostaa/laskea bpaineitakin laidasta laitaan, mutta pätkimiseen ei ollut mitään vaikutusta. Pätkiminen alkaa välittömästi, kun kierrokset TASAANTUVAT.. eli jos kierrokset nostaa niin pyörii hienosti 6:lla pytyllä, mutta heti ku kierrokset tasaantuu JOHONKIN lukemaan niin pätkiminen alkaa.. ja tämä tosiaan jatkuu koko kierrosalueen läpi.
Yritin imuvuotoakin paikallistaa sprayjailemalla imukanavien juureen, mutta käynti ei muuttunut tippaakaan mihinkään suuntaan. Muutenkin tuntuu siltä, että siitä tässä ei ole kyse..
Nyt alkaa oikeasti olemaan ideat vähissä. Mistä ihmeestä voi johtua se, että kierrosten tasaantuessa alkaa pätkimään.
Posted: Sat Feb 11, 2006 13:35
by Masi_K
Musta höyty osakaasulla on kyllä reilusti liian rikkaalla.
Posted: Sat Feb 11, 2006 13:39
by beemer
Masi_K wrote:Musta höyty osakaasulla on kyllä reilusti liian rikkaalla.
No enkös minä juuri niin tuossa edellisessä viestissä juuri sanonut.. seoksia en ole nyt ehtinyt viilaamaan TAI EDES säätämään sinnepäin tuon koodin vaihdon jälkeen. Eikä tuosta paljoa uskalla laihentaa ennenku alkaa paukkuminen. Eli RIKKAALLAHAN se on vitusti, mutta ku ei voi laihentaa...
Nyt on testattu toista puolaakin ja toisia tulpanjohtoja -> ei vaikutusta. Seuraavaksi kokeilen laittaa kaikki suuttimet toiseen pankkiin, jos vaikka toisessa pankissa olisi jotain vikaa.. kaukaa haettua, mutta jotain on kokeiltava. Sen jälkeen vielä kokeilen toista suutinsarjaa, vaikka "tiedän" ettei vika ole suuttimissa.. saman teki edelliselläkin sarjalla...
Posted: Sat Feb 11, 2006 13:45
by cortna
kuhan ei olis imu tai pako venttiilissä vuotoa

Posted: Sat Feb 11, 2006 14:25
by beemer
cortna wrote:kuhan ei olis imu tai pako venttiilissä vuotoa

Ei missään tapauksessa pois suljettu vaihtoehto tämäkään.
Puristus/ohivuoto mittaus kertoisi paljon, mutta pitäisi tehdä erikoistyökalu.. hieman ahdasta tuolla pakopuolella.
On kuitenkin muistettava, että motronicilla kone kävi todella siististi. Onhan tietysti megan asennuksen yhteydessä voinu imusarjaan jäädä joku alumiinihippu joka on sitte käynyt venan ja seetin välissä...
Edelleen kyllä väittäisin, että vika ei ole perusmoottorissa. Kuitenkin toimii muuten 100%:sti paitsi tasakierroksilla.
Nyt polttoaine ostoksille.. vasta 35 litraa palanut tuossa pihalla käytellessä..
Posted: Sat Feb 11, 2006 21:08
by beemer
HAHAAAAAAAA !!!
Toimiipas perkele..
Oli niinkin helposti havaittava vika kuin toisen suutinpankin vajaa toiminta. Vaihdoin kaikki suuttimet yhteen pankkiin ja alkoi pelaamaan (kokeilin aluksi toisessa ja pätkiminen jatkui). Nyt kehrää jo lyhyen säädön jälkeen oikein kivasti.
Kiitoksia kaikille jotka jaksoivat neuvoa.
Nyt voisikin jo melkein laittaa jatkoa tuonne menestystarinat puolelle..

Nojoo.. odotetaan nyt sen aikaa vielä, että pääsee autolla ajamaan ja säätämään..
Posted: Sun Feb 12, 2006 11:00
by Masi_K
Hienoa

Posted: Fri Apr 21, 2006 16:22
by Volkkarijermu
Mutta mikä oli vikana, joka aiheutti toisen pankin epänormaalin toiminnan?