Page 1 of 1
Suihkutus + vesiruisku
Posted: Tue Jan 24, 2006 12:32
by karvanoppa
Eli mites mahtaisi olla, kun Extran sivuilla puhutaan, että jos haluaa vesiruiskuun kartta säädön niin tarvii laittaa Kanava1:seen kaikki suuttimet ja sitten kanava2:seen vesiruiskun, mutta miten nyt sitten toimiiko kuitenkin bensan suihkutus luotettavasti ja hyvin, jos kaikki suuttimet ruikkii samaan aikaan? Vai saako tämän toteutettua jotenkin järkevästi?
Posted: Tue Jan 24, 2006 16:54
by JesseT
Toimiihan se, mutta joutuu mieluiten laittamaan neloskoneessa ruikkimaan 2kertaa per kierros (4 kertaa per 4 tahtia), jotta kaikki pytyt olisi samanarvoisessa asemassa. Tämä johtaa pulssinpituuksien pienenemiseen joka voi olla ongelma erittäin suurilla suuttimilla.
Posted: Tue Jan 24, 2006 20:46
by karvanoppa
Mulla on 430cc@2,55Bar suuttimet niin ei varmaankaan vielä tuota ongelmia?
Tarviipa yrittää sitten tuollaista systeemiä.
Onko jollain kokemuksia tuosta vesiruiskutuksen säädöstä tapahtuvasta hyödystä tai sivustoa missä puhutaan faktaa...? Meinaan siinä tapauksessa jos tästä säätämisestä käytännön hyötyä ole niin eipä sitten paljoa ole järkeä lähteä kikkailemaan edes.
Re: Suihkutus + vesiruisku
Posted: Wed Jan 25, 2006 19:50
by risu
karvanoppa wrote:Eli mites mahtaisi olla, kun Extran sivuilla puhutaan, että jos haluaa vesiruiskuun kartta säädön niin tarvii laittaa Kanava1:seen kaikki suuttimet ja sitten kanava2:seen vesiruiskun, mutta miten nyt sitten toimiiko kuitenkin bensan suihkutus luotettavasti ja hyvin, jos kaikki suuttimet ruikkii samaan aikaan? Vai saako tämän toteutettua jotenkin järkevästi?
Ton extran varsinaisen vesiruiskukoodin kanssa kakkoskanavan tahdissa ruiskitaan lisäfettiä. Kakkospankki on kuitenkin niille omille suuttimille käytössä. Tietenkin jos haluat käyttää vakiolaudalla niin voi sitä toista pankkia suoraankin käyttää ohjaukseen, tosin megatunessa ei oo mitään valmista asetusta tohon käyttöön. Eli Water Inj - asetukset ei toimi lainkaan ja joudut käyttämään Megaa dualtable moodissa, silloin pitää manuaalisesti virittää vesipumppu käynnistymään jollain lisälähdöllä ja joudut tekemään kokonaan uuden kartan kakkospankille. Tällöin tosin voit säätää toimimaan minkä tahansa kokoisella suuttimella.
Vesiruiskukoodilla ruiskii siis vain silloin kun megatunella säädetyt raja-arvot ylittyy. Jos käytetään yhtä suutinta, niin 15% vesiseokselle tulisi valita esim 4x430cc suuttimen yhteydessä 260cc suuttimet (olettaen että käytössä sama paine vedellä). Kaava siis ihan simppeli suuttimien kokonaistuotto*prosenttimäärä.
Ainiin, O2 -korjaus pitää sit kytkeä myös pois päältä jos käyttää dualtable-moodissa. Water Inj moodissa mega tekee ton automaagisesti. Jos et käytä Water Inj tilan lähtöjä muuhun ja tarviit O2-korjauksen normaalisti niin kytke päälle se Water inj (vaikket mitään niihin lähtöihin kytkiskään) niin silloin mega automaattisesti kytkee O2-korjauksen veke.
-K-
Posted: Wed Jan 25, 2006 22:46
by karvanoppa
Luulen nyt sitten, että toiminnan suhteen on järkevintä käyttää tuota extran water inj ominaisuutta, jotta bensan tasainen saanti ei kärsisi. Laittaa sitten vaikka säädettävän "bensan"paineen säätimen veden paineensäätimeksi. Mites muuten voinko käyttää ulkoista bensapumppua tuohon vesipumpuksi onko toimiva ratkaisu? On ylimääräisenä 4kpl 195cc suuttimia niin jos niistä vaikka virittäisi ahtoputkeen kaksi kappaletta niin luulisi saavan sitten tarpeeksi vettä kuumemmillekkin kesä ratapäiville.
Posted: Wed Jan 25, 2006 23:33
by Höylä
ja eikös siinä vesiruiskussa kannattais käyttää niitä metanoli pohjaisia lasinpesunesteitä (hinta 5 €/10 ltr), mitä sitä nyt pelkkää vesiruiskua rakentaa, kun voi tehdä metanoliruiskun

Posted: Thu Jan 26, 2006 9:31
by karvanoppa
Eiköhän toi ole niissä yleensä ideana.
Posted: Thu Jan 26, 2006 10:58
by country sedan
Höylä wrote:ja eikös siinä vesiruiskussa kannattais käyttää niitä metanoli pohjaisia lasinpesunesteitä (hinta 5 €/10 ltr), mitä sitä nyt pelkkää vesiruiskua rakentaa, kun voi tehdä metanoliruiskun

Metanolin laihentava vaikutus seossuhteeseen kannattaa ottaa huomioon...
Posted: Thu Jan 26, 2006 18:58
by Höylä
country sedan wrote:Höylä wrote:ja eikös siinä vesiruiskussa kannattais käyttää niitä metanoli pohjaisia lasinpesunesteitä (hinta 5 €/10 ltr), mitä sitä nyt pelkkää vesiruiskua rakentaa, kun voi tehdä metanoliruiskun

Metanolin laihentava vaikutus seossuhteeseen kannattaa ottaa huomioon...
niin, mikäli metanolia sekoitetaan suoraan polttoaineeseen, vesiruiskulla sitä ruiskutettaessa seoksen pitäis kyllä rikastua

ellei sitten ole mennyt fysiikka uusiksi parissa vuodessa.
Posted: Fri Jan 27, 2006 0:00
by iiro
Jos vaan saatte tuon vesi / metanoliruiskutuksen toimimaan kunnolla, niin tietoa tänne foorumille vaan, sillä itseänikin kiinnostaa.
Lueskelin juuri tänään tuolta eräältä keskustelupalstalta, kun kaveri oli nakutustunnistimella varustettuun autoonsa laittanut viinaruiskun.
Aikaisemmin pumppubensalla oli kuulemma sietänyt n 15 psi:n (noin 1 bar) ahtoja ja hyvin säädetyllä vesi / metanoliruiskulla (sarjan valmistaja: Razor) saattoi ahdot nostaa 26 psi:n (1,7 bar) ilman nakutusta, kelpaisi mulle
Ainut ongelma on vaan se, että jos purkista loppuu tavara, niin nakuttaa raivokkaasti. Eli siis joku matalan vesi / metanolimäärän tunnistin ja varoitusvalo ei olisi yhtään hassumpi ajatus !!
Posted: Fri Jan 27, 2006 23:52
by country sedan
Höylä wrote:country sedan wrote:Höylä wrote:ja eikös siinä vesiruiskussa kannattais käyttää niitä metanoli pohjaisia lasinpesunesteitä (hinta 5 €/10 ltr), mitä sitä nyt pelkkää vesiruiskua rakentaa, kun voi tehdä metanoliruiskun

Metanolin laihentava vaikutus seossuhteeseen kannattaa ottaa huomioon...
niin, mikäli metanolia sekoitetaan suoraan polttoaineeseen, vesiruiskulla sitä ruiskutettaessa seoksen pitäis kyllä rikastua

ellei sitten ole mennyt fysiikka uusiksi parissa vuodessa.
Taitaa olla pieni perustelu paikallaan.
Posted: Sat Jan 28, 2006 0:23
by Smokie
No kokeillaas Höylän puolesta:
Oletetaan että seos on oikein ennenkuin metanolin suihkutus alkaa. Koneeseen menee siis oikea määrä bensaa ja kun suihkutus alkaa sinne menee lisukkeena myös metanolia. Vaikka metanoli vaatii reilusti rikkaamman seoksen, se tuskin vetää seosta laihalle koska se menee sinne "ylimääräisenä". Ellei sitten joku estä nakutusta huipputehokkaasti eli katkaisee bensan syötön silloin kun metanolisuihkutus menee päälle

Myönnettäköön notta tuosta Höylän kommentista voi ymmärtää väärinkin jos haluaa, siis että metanoli lyötäis bensatankkiin.
Sir Ricardo totes jo ammoisina aikoina että 50% vesi 50% metanoli estää tehokkaimmin nakutusta, siis vesiruiskuista kun puhutaan. En muista missä Retu Kivisen autossa tämä todettiin, mutta korjatkoon joku joka tietää. Lentokoneen virittelijähän tuo Ricardo tais olla.
Posted: Sat Jan 28, 2006 0:27
by Höylä
niin, eli silloin seoksen saa laihalle, jos metanolia vain lisää bensiinin sekaan (käytetään oktaanin kohotuksessa) säätämättä uusiksi, mutta vesiruiskun kautta tuleva metanoli ei todellakaan pitäis laihentaa seosta, kuten smokie jo ehti selostaakkin.
Posted: Sat Jan 28, 2006 11:23
by country sedan
Tämä selvä.
Posted: Sat Jan 28, 2006 12:58
by karvanoppa
Tässä kaavio miten ajattelin vesiruiskun toteuttaa mekaanisesti. Kertokaas mielipiteitä tästä.
Kuva
Posted: Sat Jan 28, 2006 16:51
by iiro
Ei mun mielestä näytä yhtään hassummalta.
Pieni vaara on ehkä siinä, että jos ilmanlämpömittari saa tavaraa itseensä ja näyttää väärin ?
Yksi kaveri on aikanaan kokeillut vastaavalla systeemillä ja sillä oli ainakin vaikeutena se, että paineensäätimen kalvot hajosivat tuon tuostakin.
En niin tarkasti tutustunut siihen systeemiin, että osaisin sanoa oliko asennuksessa jotain outoa, vai eikö kalvo vaan sietänyt metanolia ?
Posted: Sat Jan 28, 2006 21:48
by risu
iiro wrote:Ei mun mielestä näytä yhtään hassummalta.
Pieni vaara on ehkä siinä, että jos ilmanlämpömittari saa tavaraa itseensä ja näyttää väärin ?
Eikös sen mittarin pidä näyttääkin sisäänmenevän ilman lämpötilaa. Jos anturi ennen vettä, näin ei käy.
Posted: Sat Jan 28, 2006 22:26
by Höylä
risu wrote:iiro wrote:Ei mun mielestä näytä yhtään hassummalta.
Pieni vaara on ehkä siinä, että jos ilmanlämpömittari saa tavaraa itseensä ja näyttää väärin ?
Eikös sen mittarin pidä näyttääkin sisäänmenevän ilman lämpötilaa. Jos anturi ennen vettä, näin ei käy.
tuota olen miettinyt itsekkin, että mikä on/olis se paras paikka sille imuilman lämpötila anturille, käytettäessä vesi/metanoli ruiskutusta, itse tulin siihen tulokseen, että on parempi, jos vesi/metanoli ruiskutus ei vaikuta sen anturin ilmoittamaan lämpötilaan

(silloinhan se megasquirt voi kytkeä sen ruiskutuksen pois päältä välillä, kun anturi ilmoittaa, ettei imuilma ole riittävän kuumaa, että olisi tarpeen ruiskuttaa.)
Posted: Sat Jan 28, 2006 23:14
by risu
Höylä wrote:tuota olen miettinyt itsekkin, että mikä on/olis se paras paikka sille imuilman lämpötila anturille, käytettäessä vesi/metanoli ruiskutusta, itse tulin siihen tulokseen, että on parempi, jos vesi/metanoli ruiskutus ei vaikuta sen anturin ilmoittamaan lämpötilaan

(silloinhan se megasquirt voi kytkeä sen ruiskutuksen pois päältä välillä, kun anturi ilmoittaa, ettei imuilma ole riittävän kuumaa, että olisi tarpeen ruiskuttaa.)
Eihän siinä megan lämpötilaa käyttävissä toiminnoissa enää mikään täsmää jos lämpöanturi ei näytä todellista sisään menevää lämpöä. Jos ennakkoa säädetään ton lämmön mukaan ni sekin menee mettään.
extran sivuilta:
Once water is turned on it then waits for boost pressure or RPM to drop below the set level, despite what the IAT is reading, as this should drop as soon as water is injected.
Eli lämpötilaa ei tarkkailla enää ton vesiruiskun poiskytkemiseen, ainoastaan kierroksia ja painetta.
Posted: Sun Jan 29, 2006 0:10
by Höylä
risu wrote:Höylä wrote:tuota olen miettinyt itsekkin, että mikä on/olis se paras paikka sille imuilman lämpötila anturille, käytettäessä vesi/metanoli ruiskutusta, itse tulin siihen tulokseen, että on parempi, jos vesi/metanoli ruiskutus ei vaikuta sen anturin ilmoittamaan lämpötilaan

(silloinhan se megasquirt voi kytkeä sen ruiskutuksen pois päältä välillä, kun anturi ilmoittaa, ettei imuilma ole riittävän kuumaa, että olisi tarpeen ruiskuttaa.)
Eihän siinä megan lämpötilaa käyttävissä toiminnoissa enää mikään täsmää jos lämpöanturi ei näytä todellista sisään menevää lämpöä. Jos ennakkoa säädetään ton lämmön mukaan ni sekin menee mettään.
extran sivuilta:
Once water is turned on it then waits for boost pressure or RPM to drop below the set level, despite what the IAT is reading, as this should drop as soon as water is injected.
Eli lämpötilaa ei tarkkailla enää ton vesiruiskun poiskytkemiseen, ainoastaan kierroksia ja painetta.
ok. tuo muuttaa taas tilanteen, mutta kuinka nuukia nuo itse anturit ovat kuumalle metanoli/vesi höyrylle, ainakaan kovin lähelle niitä suuttimia en asentaisi imuilman lämpötila anturia

Posted: Sun Jan 29, 2006 0:34
by risu
Ei se lämpötila pitäisi mitään mahottoman suurta olla siellä imusarjassa, joten lämpötilaerokaan vesiseoksen isketessä anturiin ei pitäisi olla massiivista luokkaa? Ne lämpöanturithan hajois hetkessä jokaseen vesilätäkköön ajettaessa jos ne ois noin herkkiä?
Posted: Sun Jan 29, 2006 1:10
by Höylä
risu wrote:Ei se lämpötila pitäisi mitään mahottoman suurta olla siellä imusarjassa, joten lämpötilaerokaan vesiseoksen isketessä anturiin ei pitäisi olla massiivista luokkaa? Ne lämpöanturithan hajois hetkessä jokaseen vesilätäkköön ajettaessa jos ne ois noin herkkiä?
harva kuitenkaan kai käyttää sellaista ilmanottoa auton moottorissaan, että vesilätäkköön ajettaessa vesi pääsee imusarjan sisälle

ja minä en itse rakenna mitään "siviili moottoria" , joten saattaa tulla muitakin omituisuuksia tuohon mun projektiin, mutta pitää selvittää tämä vesiruiskutus asia kyllä oikein kunnolla, tulevaa tarvetta varten

Posted: Sun Jan 29, 2006 1:28
by karvanoppa
Ajattelin paineensäädön toteuttaa ihan tuolla FSE:n yks kalvoisella, kun en nää kauheasti etua ahtopaineen mukaan säätyvästä paineesta? Tosin tuo kalvon kestävyys nyt mietityttää miksi se ei metanolia kestäisi, jos bensaa varten se on tehty?
Eli paineensäädin sen takia kun suuttimien aukiolot kerran seuraa bensasuuttimia niin veden määrää saisi sitten tuolla paineensäätimellä haettua paremmin, kun vesisuuttimet ovat noin suuria 195cc 2kpl vrt. bensasuuttimiin 430cc@2,55bar 4kpl.
Ilmaanturina mulla Boschin nopean mallinen anturi (en muista numero)
Kuva
Posted: Wed Mar 22, 2006 13:52
by Hietanen
Kertokaas kokemuksia miten b.pumput ovat kestäneet vesi/metanoli 50/50 seosta?
Kilpurissa kun käytetään pelkkää metanolia pistetään hieman öljyä sekaan. Muuten ei pumppu kestä.
Kalvon rikkoutumiseen en usko. Meillä oli käytössä metanolilinjassa feston pneumatiikka letkua ja kesti niin kauan hienosti kunnnes sai sisäänsä startti bensaa. Sitä ei kestänyt.
Edit: mistähän vehkeistä löytys suuttimia letku liitännällä?
Itse tarvisin 2kpl 160c tai 1kpl 320cc suuttimia.
150cc bossin suuttimia olis vaikka miten mut niihin on hankalamaa tehdä siisti letkuliitos.
Posted: Wed Mar 22, 2006 17:58
by Sivonen
Boschin D-Jetronicin suuttimet on letkuliitännällä.. Ainakin vanhoissa ('72-75) 280E, 280SE ja 280SEL -Mersuissa on D-Jetti letkuliittimillä. Suuttimien tuotto on muistini mukaan 100% aukioloajalla 180cc @ 1.2bar ja 450cc @ 3.5bar.
Ja tietysti kävelemällä "tavallinen" suutin kädessä hyrdauliikkaliikkeeseen siihen saanee sopivilla kierteillä varustetun letkuliittimen.
