Page 1 of 1
2x2-puolat ja moduli
Posted: Sat Jan 21, 2006 15:58
by Karvajuntti
Mitäs kaikkia 2x2-puolia on saatavilla? Tuo boschin on, mutta onks muita valmistajia? Jopa tehokkaampia puolia? Täytyykös sitte sytkämoduli vaihtaa vai hajooko se liian tehokkaan (resistanssit pienet jne.) puolan kanssa? Aattelin sen suorasytkän laittaa, niin pääsee rumasta jakajasta eroon. Siis eihän tää tapa ole siis se hukkakipinä?
Re: 2x2-puolat ja moduli
Posted: Sat Jan 21, 2006 16:17
by JesseT
Karvajuntti wrote:Siis eihän tää tapa ole siis se hukkakipinä?
No just se, jos 2x2 puolaa meinaat neloskoneessa käyttää.
Posted: Sat Jan 21, 2006 16:36
by Karvajuntti
Jaah... no onko siis sellasta tapaa, että ei oo hukkakipinää ja jakajan sais pois?
Posted: Sat Jan 21, 2006 16:59
by JesseT
On, mutta sitten tarvitset neljä erillistä puolaa.
Posted: Sat Jan 21, 2006 17:12
by Karvajuntti
Jaahas. Minkälainen systeemi se sitte oikeen olis? Ne sellaset puolat käy, jokka laitetaan suoraa tulppaan kiinni? Mut mitä si? 4 sytkämodulia? Ja sitte neljästä megan sytkäulostulosta ohjaus niille? Onks se ny se COP coil on plug sydeemi?
Tai kai sen vois tehä sitte 2x2 puolalla vaan. Ei kai se hukkakipinä mitään ongelmaa aiheuta? Kai täälläkin on porukkaa joilla on tuo boschin puola ja hukkakipuna käytössä? Jos sitä sitte vertais johonki esim. cranen xr3000 jakajasytkään, niin kunka kipinäteho muuttuis?
Posted: Sat Jan 21, 2006 18:44
by Volkkarijermu
Notta onkos tällanen kytkentä yhtään järkeenkäypä jos ittekki rakentelis ja jakajan heittäis veke:
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/hukka.gif
Onko nuo puolan abcd:t kytketty oikein? Entä onko ledilähdöt megasta oikein? Onko tuo sytty-yksikkön ja puolan kytkentä oikein? Onko triggeripyörä edes sinnepäin? Oonko mä taas ymmärtäny koko roskan väärin?
Ralli.netin puolella oli mukamas puhetta, että hukkakipinäsysteemissä se turha kipinä hyppääkin tulpalla väärään suuntaan? Eikös se lyhennä tulpan ikää aika paljon? Minkälaisia tulppia sitä sitten täytyis ruveta käyttään vai toimiiko normaali?
Posted: Sun Jan 22, 2006 13:05
by JesseT
Suurin osa autoista toimii hukkakipinäjärjestelyllä vakiona, eikä mitään ihmeellisiä ongelmia ole, päinvastoin.
Posted: Sun Jan 22, 2006 13:22
by Turbiini
Hukkakipinällä hyppää aina yhden toisiokääminpäässä kipinäväärään suuntaan, tämä tietenkinhieman heikentääkipinä tehoa koska suurin osa tulpista on suunniteltu niin että kipinä hyppää keskeltä sivulle eikä toisin päin. Eli kannattaa valita semmoiset tulpat joita käytetään vakionakin hukkakipinän kanssa. Hukkakipinässä on semmoisia etuja joita ei aina tule ajateltua. 1: ylimääräinen kipinä pakotahdin aikana puhdistaa tulppaa 2: josjostain syystä seos ei sytykään niin se saattaa syttyä vielä pakotahdin aikana joloin hc huurut ei päse maailmaa pilaamaan ja turbokaan ei hidasta pyörimistään. Itse olen ollut tosi tyytyväinen hukkakipinään vaikka on motonetin tarvike osista kasattu, ei ole ollu ongelmia tulppien kanssa silloinkaan kun oli vielä kaasari nokeamassa tulppia. Ei tosin ollu ongelmia cranen xr3000 ja
accel suurtehopuolallakaan, vakio kärjettömällä tulppia saikin putsailla/vaihtaa joka viikko.
Posted: Sun Jan 22, 2006 14:42
by Volkkarijermu
Noita "hukkakipinätulppia" on ihan miljoonaa eri lajia. Mistähän ny keksii mitkä pitäis valita

Posted: Sun Jan 22, 2006 15:55
by Turbiini
Mitkä vaan jossa on sama kierre ja lämpöarvo kuin mikä sopii sun koneeseen, ngk valmistamiin tulppiin ei kannata sekaantua joko bosch tai denso. Mulla on bosch nelikärkiset w78 lämpöarvoilla, nämä olivat ainoat tulpat jotka kaasari kanssa vakio sytkällä kestivät yli 1000km, samoja on tullu käytettyä hukkakipinään ja ruiskuun siirryttäessä.
Posted: Sun Jan 22, 2006 16:16
by LasseK
Toimiiko sytkä jos sähköt vetää noin?
Vaatiiko tuo kuitenkin 36-1 triggeripyörän ja vr-anturin?
Posted: Sun Jan 22, 2006 16:26
by Volkkarijermu
"For wasted spark you require a minimum of single "missing tooth" crank wheel, only engines with an even number of cylinders being supported. You need at least 4-1 for 4cyl, 6-1 for 6cyl or 8-1 for 8cyl. However, the 36-1 wheel is probably the easiest to obtain."
"Trigger sensor wiring
Most trigger wheels use an inductive (VR) sensor. Some installs may use a hall sensor. The hall works with all PCBs ok too."
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html
Kyllä toi Hall/4-1 -parikin pitäis pelata.
Posted: Sun Jan 22, 2006 17:12
by LasseK
Volkkarijermu wrote: Kyllä toi Hall/4-1 -parikin pitäis pelata.
Selvä homma.
Entä nuo muut sähköt? Toimiiko noin?
Toimiiko tuo 0227 100 200 sytkän vahvistin samoilla
piirilevyn muutoksilla kun EDIS moduuli?
Posted: Sun Jan 22, 2006 17:39
by Volkkarijermu
Päivittelin vähä kuvaa, joten olis kiva tietää onko ny oikein? Näyttäis ainakin Boschin super 4 FR78X -tulpat olevan sopivat lämpöarvojen ja kierteiden osalta golffiin.
Tuohon EDIS-hommaan en osaa sanoo juuta enkä jaata ku en tiedä siitä yhtään mitään
Tulikin muuten sellanen homma mieleen, että kuinkas kierroslukumittari enää toimii tuon suorasytkän kanssa? Saako sieltä puolalta enää tietoa kiekkamittarille?
Posted: Sun Jan 22, 2006 21:43
by Turbiini
Saa puolalta tiedon kiekkamittariin mutta mittari näyttää vain puolet kierroksista jos se on asennossa 4syl (aika harvasta löytyy 2syl vaihtoehto). Itse ratkaisin tämän ottamalla kiekka siknaalin megan lähdöstä x2. Tämä on siitäkin hyvä tapa että nyt mittari toimii oikein myös rajoittajaa vasten. hukkakipinä ei sinällään tarte muitamuutoksia megan piirilevylle kuin johdot led17 ja led19 jaloista sytkä yksikölle, sytkä yksiköistä riippuen myös ylösvetovastukset voi tarvita. Mulla 2 hall jakajalle takoitettua yksikköä niinei tarvitseedes niitä kun neon yksikköjen sisällä.
Posted: Sun Jan 22, 2006 23:19
by Volkkarijermu
Ittelle tulee tuo levy suorasytkän kanssa:
Onko siis niin, että kiekkamittarille vedetään johto kolmanteen riviliittimeen vasemmalta lukien siihen ylimmäiseen (heti fet ysin alla)? Ja sitte megatunesta laitetaan tacho outputiks output 3?
Tarviikohan noi 200/204 -sytkäyksiköt ylösvetoja? Tossa Turtanan levyllähän on jo ylösvedot led17 ja led19 liittimiin 1k vastuksella.
Tuli vaan yht'äkkiä hullu idea mieleen, että eikös vois niitä puolan kahta miinusta yhdistää ja niistä vetää johdot kiekalle? Ennen yhdistämistä jotkin diodit kumpaankin johtoon, että puolan miinukset ei oo "fyysisesti" yhdessä. Tai jotakin...

Vaikka näin:
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/kiekka.GIF Onks ihan mettässä? EN tiä sähköstä mitää

Posted: Wed Jan 25, 2006 19:15
by Turbopower
Pelaaks ton 36-1 pyörän kanssa hall-anturi vai pitääkö laittaa toi vr-anturi?
Posted: Wed Jan 25, 2006 20:31
by cortna
http://www.megasquirt.info/ms2/EDIS.htm
tuolta löytyy kiekkamittarin kytkentä hukkakipinäpuolalle

Posted: Wed Jan 25, 2006 20:37
by Turbiini
Ei toiminu tuo diodi kytkentä ainakaan autogaugen mittarin kanssa, mutta extran kiekkamittarilähtö maadoittamaan releen käämiä ja siitä mittarille niin toimii.
Posted: Wed Jan 25, 2006 21:59
by romppa
Siis mistäs se kierrosluku edis-mohkulasta oikeen otetaan?
Pinnistä 2(IDM) vai 11(CTO)?
Posted: Wed Jan 25, 2006 23:47
by turbo 245
11 (clean tach output).
Posted: Sun Jan 29, 2006 15:39
by Volkkarijermu
Kuinkas paha se on puolalle, että se lämpiää moottorista säteilevästä lämmöstä? Olis kiva kun sen puolan sais virranjakajan paikalle lohkoon kiinni, ettei tarttis kalliita tulpanjohtoja ostaa uusia.
Posted: Sun Jan 29, 2006 22:34
by musse67
Volkkarijermu wrote:Kuinkas paha se on puolalle, että se lämpiää moottorista säteilevästä lämmöstä? Olis kiva kun sen puolan sais virranjakajan paikalle lohkoon kiinni, ettei tarttis kalliita tulpanjohtoja ostaa uusia.
Tuskin se siitä itteensä ottaa. 96-98 4.6 Mustangissa on puolat koneessa kiinni. Tosin sellasessa telineessä että ilma pääsee kiertämään puolien ympärillä. Ja onhan uudemmissa COP-puolat venttiilikopassa.
Posted: Fri Feb 24, 2006 11:55
by Volkkarijermu
Tarviikohan noi 200/204 -sytkäyksiköt ylösvetoja? Tosin ittellä Huco, joka vastaa tota 204 vehjettä.
edit: Sen verran editoin tätä, että nuo yksiköt tarttee ylösvedot.