Page 1 of 2
Miten nopea Megasquirt on?
Posted: Wed Jan 18, 2006 14:39
by Smokie
Tai ruiskutus yleensäkkin.
Ensinnäkin, elektroniikan suhteen olen täysi käsi. Olen suosiolla skipannut kaikki Megan kokoamis ohjeet, aion ostaa sen valmiiksi koottuna. Olen lukenut manuaalit ja luurannut tällä ja Jenkkien foorumeilla ja yrittänyt ymmärtää parhaani mukaan.
Projektina olisi hoitaa moottoripyörän ruiskutus ja sytytys Megasquirtilla, mutta homma meinaa mennä munilleen joka käänteessä. Moottori on 4-sylinterinen 2-tahtinen, yläkuolokohdat 90 asteen välein ja imuaukko on luistiventtiiliohjattu. Maksimikierrosluku jotain 13000rpm paikkeilla ja teho 150hv.
Mitä systeemiä vois alkaa ajattelemaan sytytykseen? 4 kipinää kierroksessa 13000rpm vaihdilla on aika haipakkaa! Pyörässä on alunperin CDI-sytty joka antaa kipinää 180 asteen välein ja pyörässä on 2 tuplapuolaa. Tehoa alkuperäisessä sytkässä on jokseenkin niukasti ja se tuskin toimii jos vain tuplaa vauhdin. Liipaisu on magneettikytkimellä kampiakseliin koneistetuista urista. Niillä ei saa riittävästi ennakkoa minun tarpeisiin, joten suunnitelmissa on laittaa erillinen triggeripyörä.
Sitten enempi askarruttava asia, miten nopeasti suuttimet oikeasti toimii? Ruiskun pitää toimia vähintään 12000rpm asti, jolloin aikaa alkaa olemaan niukasti, 5ms per kierros. Kuinka nopeasti suuttimia voi aukoa? Olen kuullut huhua, että aukeaminen ja sulkeutuminen kestää 1ms molemmat ja väliin pitää vielä jäädä jonkin verran aikaa ettei suutin "hyydy", en tiedä oikeaa termiä.
Valakaa nyt vähän uskoa meikäläiseen ettei koko homma mene jäihin
Edit: typot
Posted: Wed Jan 18, 2006 17:37
by JesseT
Hieman skeptinen olisin tuon toteuttamisen suhteen ainakin ennen kuin MS-II:seen saavat julkaistua sen laajennuksen joka sallii sekventiaalisuuden. Kuitenkin tuollainen 13000rpm 2-tahtisessa vastaa ruiskutusten ja kipinän kannalta 26000rpm 4-tahtisessa. Jos tuota aletaan tehdä batch-ruiskutuksella, niin ongelma kertautuu kahdella entisestään.
Posted: Wed Jan 18, 2006 18:33
by Smokie
Jaahas vai semmoinen on tuloillaan? Oon jo etukäteen harmitellut sitä kun imutapahtuma alkaa 90 asteen välein ja kaasuläpät tietysti ovat erillään toisistaan. Jos koneessa olisi alkuperäiset 180 asteen jaolla olevat kampurat niin homma olisi helpompi, mutta tällä tietoa mun pitää rakennella pitkät, tai ainakin huomattavasti pidemmät tötteröt imuaukkojen jatkeeksi että saa väärään aikaa suihkautettua bensaa varastoitua johonkin

Posted: Wed Jan 18, 2006 23:01
by JesseT
Siis onko tuo joku V4 kone?
Posted: Thu Jan 19, 2006 1:21
by Smokie
Eips, "neliö" taitaa olla oikea sana.
http://suzuki-rg500.com/_borders/engine-build-1.jpg
http://suzuki-rg500.com/_borders/scotts-lh-side.jpg
Eli tavallaan 2 twiniä peräkkäin, 2 kampiakselia rattailla yhdistettynä. Etummaiset sylinterit on vain alempana (=lyhyempi kone), sylinterit on samassa kulmassa keskenään. Tuossa alemmassa linkissä näkyy yksi syy miksi ruisku kiinnostaa, iso kaasutin ottaa kiinni vauhtipyörään asti ja sen joutuu laittamaan vinoon. Heh, kuvan nimi "engine complete left side" ja vetoakseli puuttuu
Onko veikkauksia siitä suuttimien nopeudesta? Oon yrittänyt Googlettaa ja menee hermo kun aina löytää samat väärät asiat

Posted: Thu Jan 19, 2006 7:54
by ArttuH
Selitäpäs vielä vähän tarkemmin tuota sytkäjakoa. Onko vakiokoneessa 180 asteen jako, eli kipinä kahdelle sylinterille yhtä aikaa? Ja nyt jako on muutettu 90 asteeseen? Entä onko tuolle uudelle jaolle olemassa toimivaa sytkää?
Suuttimien aukeamisaika on yleensä luokkaa 1ms, en muista nähneeni missään ratkaisevasti nopeampia. Matalaohmiset on todennäköisesti vähän nopeampia, noin yleisesti. Sulkeutumisaikoja en muista nähneeni missään speksattuna, yleinen oletus on tuo 1ms.
Kyllähän tuossa vähän kiire alkaa tulemaan, mutta tuon sulkeutumisen voinee laskea "lepoajaksi". Eli tarvitaan vaan riittävän isot suuttimet, että tarvittava bensamäärä ehditään ruiskuttamaan kierroksen aikana. Olettaisin, että MS:n nopeus riittää, ainakin tuohon bensapuoleen. Luultavasti myös sytkään kahdella puolalla, neljä voi olla jo tiukempi. Pitäisi kuitenkin testata varmuuden vuoksi ensin pöydällä.
Posted: Thu Jan 19, 2006 8:49
by Smokie
ArttuH wrote:Selitäpäs vielä vähän tarkemmin tuota sytkäjakoa. Onko vakiokoneessa 180 asteen jako, eli kipinä kahdelle sylinterille yhtä aikaa? Ja nyt jako on muutettu 90 asteeseen? Entä onko tuolle uudelle jaolle olemassa toimivaa sytkää?
Kammet on alunperin 180 asteen jaolla keskenään ja "synkassa" toistensa kanssa. Nyt kun tein kampiakseliremontin kokosin ne niin, että ne ovat edelleen 180 asteen jaolla, mutta toinen kampi menee 90 astetta eri kohdassa kuin toinen. Eli nyt on joku mäntä ylhäällä aina 90 asteen välein. Tälle systeemille ei ole sytkää olemassa

Kuulemma helppo nakki rakentaa Megasquirtista, mutta heppu joka näin sanoi lakkasi puhumasta minulle kun sain kammet valmiiksi, kiitti vain sulle jos luet tätä...

2xtuplapuola hukkakipinällä siis onnistuu tehdä.
Itsellä on nämä asiat heikosti hanskassa ja uuden sytkän suhteen on reippaasti kysymysmerkkejä pään päällä. Bensapuolen kanssa vielä pärjää, jos ei muu auta niin istutan kaasuttimet tuohon, mutta sytkän kanssa on sormi suussa.
Posted: Thu Jan 19, 2006 11:39
by JesseT
Piirräpä nyt ihan Ascii kaaviona, että miten nuo imutahdit menee ajassa. esim:
--1-------------2-------------3--------------4------------1-------------2--------
tai
--1------2------3------4----------------------------------1------2------3------4--
Posted: Thu Jan 19, 2006 12:49
by Smokie
JesseT wrote:
--1-------------2-------------3--------------4------------1-------------2--------
Tämä on oikein. Eli aina kun kampiakseli menee 90 astetta eteenpäin niin joku mäntä on ylhäällä ja kipinää tarvitaan. Jos nyt tarkkoja ollaan, niin oikea olis näin:
--1------------3--------------2-------------4-------------1-------------3----jne
Siis joka kampikierroksella 4 työtahtia 90 asteen välein.
Posted: Thu Jan 19, 2006 12:57
by JesseT
Eli siis ihan tasavälinenkin vielä. Mikäs tuossa sitten nyt lisäongelmia aiheuttaisi?
Posted: Thu Jan 19, 2006 13:18
by Smokie
Ööh, en tiedä?

Onko mitään? Vauhtihan on aika kova jos 4-tahtisiin verrataan. Minkä ympärille sitä sytytystä voisi lähteä rakentelemaan? Oon nähnyt Jenkkilän foorumille aikapäiviä sitten jutustelua jostain CDI-lisäosasta, mutta homma muuten meni hiukan ohi.
Posted: Thu Jan 19, 2006 18:45
by ArttuH
Meinaatko, että tuohon uskaltaisi käyttää hukkakipinäää? Silloinhan toiseen syliteriin tulisi kipinä alakuolokohdassa, mahtaisikohan aiheuttaa ongelmia? Tuossa vaiheessa sylinterissä alkaa kuitenkin jo olemaan tuoretta seosta. Ja vaikkei sytyttäisikään väärään aikaan, niin kipinätehoa menee enemmän hukkaan. Nelitahtisessa hukkakipinän käyttökelpoisuus perustuu osaltaan siihen, että pakotahdin aikana sylinterissä on kuumia pakokaasuja, jolloin kipinä syntyy helposti ja suurin osa kipinäenergiasta menee puristustahdilla olevalle sylinterille.
Hukkakipinän kanssa ongelmaksi tulee myös olematon puolan latausaika, vaatii poskettoman "jäykän" puolan (pienen ensiöinduktanssin) tai sitten nopean CDI-sytkän. Neljällä puolalla ilman hukkakipinää käytettävissä oleva latausaika tuplaantuu, mutta silti tarvitaan aika nopeat puolat.
Ja tosiaan pitäisi testata pystyykö MS neljän puolan kanssa tuollaiseen nopeuteen.
Posted: Thu Jan 19, 2006 19:33
by JesseT
Edelleen en yrittäisikään käyttää MS:ää ennen kuin tulee tuo täys sekventiaali mahdollisuus. Jos on kiire, niin suosittelen katsomaan muiden vaihtoehtojen suuntaan. VEMS:n kehittäjiltä voisi kannattaa kysyä heidän virityksensä potentiaalista.
Posted: Thu Jan 19, 2006 20:16
by Smokie
ArttuH wrote:Meinaatko, että tuohon uskaltaisi käyttää hukkakipinäää? Silloinhan toiseen syliteriin tulisi kipinä alakuolokohdassa, mahtaisikohan aiheuttaa ongelmia? Tuossa vaiheessa sylinterissä alkaa kuitenkin jo olemaan tuoretta seosta. Ja vaikkei sytyttäisikään väärään aikaan, niin kipinätehoa menee enemmän hukkaan.
Voi käyttää hukkakipinää, niin se alunperinkin toimii. Voi käyttää jopa 4x kierroksessa kipinöivää syttyä (mm. useimmat mopot) mutta siihen en mieluusti menisi. Ameriikaan poijaat on jopa todennut tarkassa dynossa että hukkakipinäsysteemillä saa hitusen enemmän tehoa, mutta se on niin marginaalinen hyöty ettei ole minun listassa ihan suurin huoli. Liityi muistaakseni jotenkin puolan "tyhjäämiseen" paineettomaan sylinteriin, ehkä tulpan putsaantumiseen, en muista. 4 puolaa ei ole suurikaan ongelma. 2x tuplapuolat olisi vaan valmiina, mutta jos saan hyppysiini jonkin setin joka vaatii 4 puolaa, niin sitten hommaan sellaiset.
Hommalla ei ole mikään järjetön hätä, mutta nyt kun kone on vielä levällään niin olisi mukava tietää saako tuota ikinä käyntiin tuolla järjestelmällä.
Posted: Thu Jan 19, 2006 20:43
by I_me
Vilkaiseppas tuolta sytytys puolelta tuo minun topic 2cyl 2-T suorasytkä, taitaisi onnistua tuohon 4cyl vehkeeseen samanlailla kuin mitä olen tuohon omaani suunnitellut, megaan vain erit asetukset.
Posted: Sat Jan 21, 2006 0:25
by Smokie
Nyt täytyy tunnustaa että menee yli ja rajusti. Tuo sun topic on jo luettu aiemminkin, mutta enhän minä ymmärrä siitä mitään
Pitänee märehtiä asiaa taikka jos jotakuta kiinnostaa puolimahdoton projekti niin saapi tarjota apuja. Taitaa mennä ongelman ratkaisu vanhanaikaiseksi, eli pitänee laittaa rahaa peliin....
Vaikka kokoaisinkin moottorin niin että voisin käyttää alkuperäistä sytkää, pitää siihenkin ostaa uusi CDI-boksi että saisi ohjelmoitavan ennakkokäyrän, eli rahaa palaa teki tämän sitten miten hyvänsä. Pah..
Posted: Sat Jan 21, 2006 12:38
by JesseT
Jos laitat tuonne alkuperäiselle foorumille
http://www.msefi.com kyselyn, niin saat todennäköisesti vähän faktaa ja kokemuisiakin vastaukseksi.
Posted: Tue Jan 24, 2006 3:56
by Benkku
JesseT wrote:Hieman skeptinen olisin tuon toteuttamisen suhteen ainakin ennen kuin MS-II:seen saavat julkaistua sen laajennuksen joka sallii sekventiaalisuuden. Kuitenkin tuollainen 13000rpm 2-tahtisessa vastaa ruiskutusten ja kipinän kannalta 26000rpm 4-tahtisessa. Jos tuota aletaan tehdä batch-ruiskutuksella, niin ongelma kertautuu kahdella entisestään.
Jaa millä opilla ?
Kampiakselin kierrostaajuus kaksitahtisessa on samalla pyörintänopeudella sama kuin nelitahtisessakin se ei koodin kiertonopeuteen (kampikulman mittaus jne.) yms. vaikuta.
Lähtöjen ohjausten kytkentätaajuus sen sijaan tuplaantuu, mutta nämä taajuudet kuitenkin suhteellisen matalia.
Mikäli haluat tarkan ohjauksen niin suosittelen VEMS ohjainta.
esim. Sytytyksen ohjauksen tarkkuudesta...
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... ngAccuracy
Posted: Tue Jan 24, 2006 16:29
by Smokie
Nythän on niin että kun kerran olen tyhmäksi ruvennut, niin sitten tarvitsee ainaskin olla paikka missä on paljon tietoa saatavilla ja mikä vielä parempaa - foorumi mitä ihmiset lukee ja vinkkailee noloimmille.
Nyt olis taas päänvaivaa, oon yrittänyt mietiskellä tuota sytytystä miten sen saisi ratkaistua. Käytännön syistä kätevintä olis rakennella sytytys alkuperäisen hukkakipinä CDI:n ympärille. Alunperinhän tässä on magneetti anturi (2 pulssia per kierros) haistelemassa kampiakselin limppua, 1 CDI-boksi joka ohjaa kahta puolaa. Elikkä jokainen tulppa sytyttää 2 kertaa kierroksessa. Alunperin siis yläkuolokohdat 180 asteen välein, nykyään 90 asteen.
Alkuperäisen sytytyksen kaavio löytyy täältä:
http://www.rg500.net/HTML/marc02/s_rg5cdi.gif
Boksin sisälmyksiä:
http://www.rg500.net/HTML/marc02/index.html
Oletan että magneetosta tulee jatkuvasti ja aina se noin 200 volttia ja se vain tarvitsee ohjata oikeaan aikaa oikealle puolalle. Voisiko homman hoitaa niin että laittaa erillisen triggeripyörän, josta Megalla haistelee kammen asentoa & laskee tarvittavat ennakot ja ohjaa pulssia eteenpäin joko CDI-boksille 1 tai 2, josta se virta sitten menee eteenpäin puolalle 1 tai 2?
Jos ei hotsita käyttää alkuperäisiä CDI-bokseja ja koska Mega hoitelisi ennakon, niin voisiko ne korvata esmes tälläisellä?
http://www.transmic.net/gbfixe2.htm
Kytkennät olis minulle ihan hepreaa. En pysty päättelemään noista kuvista

Miksi magneetossa on hi-, hi+ lo- ja lo+ (9, 7 ja 3 tuossa ekassa linkissä)??
Vaihtamalla magneeton vauhtipyörän toiseen, missä on huomattavan voimakkaat magneetit nousee ulosanti tuosta 200 voltista noin 400:n. Jos kehittelee omaa CDI-boksia, komponentit voi vissiin valita sitä mukaa että kestää, mutta sulaako käämit yms? Luulisin, että tulisi vahvempi kipinä, mutta onko luulo väärä?
Vai mitä? Krääh!! Sitten on vielä se, että kipinätehon ei saisi laskea vaan mieluummin nousta. Tämä härveli kastelee tulppia muutenkin jo ihan riittävästi kun seokset on vähänkin metsässä.
Posted: Tue Jan 24, 2006 19:29
by cockjerry
Smokie wrote:
Jos ei hotsita käyttää alkuperäisiä CDI-bokseja ja koska Mega hoitelisi ennakon, niin voisiko ne korvata esmes tälläisellä?
http://www.transmic.net/gbfixe2.htm
Kytkennät olis minulle ihan hepreaa. En pysty päättelemään noista kuvista

Miksi magneetossa on hi-, hi+ lo- ja lo+ (9, 7 ja 3 tuossa ekassa linkissä)??
Sulla on muuten
IHANA PRÄTKÄ.. rg500. Paljonko muuten köyhdyit tosta, noita ei enään paljoa ole!

ja sulla on myös melkein sama ongelma kuin mullakin. Tajusin nyt vasta ton CD systeemin periaatteen.

Lainaan sun topiccia vähäsen
Kelailin, että mitä vittua kun puoliin menee 1-johto ja yksikköön 4 piuhaa. Eli puolat saa 200-500v, toisin kuin perinteisessä 12v.
Eli miten saada mega ohjaamaan CD-sytytystä? Jotenkin en usko, että toimisi perinteisellä, jos kerta tehtaaltakin on laitettu vakiona toi cdi. Nyt laite on ahdettu!
Posted: Tue Jan 24, 2006 19:52
by ArttuH
Kyllä se DR toimii perinteiselläkin sytkällä, kierrokset on sen verran pienet. CDI vaan sattuu olemaan halvin tapa järjestää sytkä magneetolla varustetussa koneessa. Joudut vaan hankkimaan uuden puolan, CDI-puola ei sovellu kovin hyvin perinteiseen systeemiin.
Posted: Tue Jan 24, 2006 19:54
by Smokie
cockjerry wrote:
Sulla on muuten
IHANA PRÄTKÄ.. rg500. Paljonko muuten köyhdyit tosta, noita ei enään paljoa ole!

Kymppitonnin

Silloin elettiin tosin markka-aikaa. 1 sylinteri puuttui, koneessa muutakin pikku fibaa, katteet eri pyörästä ja luonnollisesti koko hoito pahvilaatikoissa. Eipä noita hirveesti enää myynnissä näy ja osat on hiukan kiven alla. Alko käymään elämä tylsäksi niin piti alkaa rakentelemaan. Nyt ei oo sitten 3 vuoteen ajettu
Saa lainata topiccia, jos tuo sun ongelma selviää, niin mullakin on 1 pulma vähemmän.
Editiä, Arttu tai joku muu minua paremmin tietävä, voiko Megalla ohjata alkuperäistä CDI-boksia? Tietääkseni RG:n boksi antaa kipinää kunhan saa anturilta abaut 5 voltin jännitteen, kaippahan Megalla vois semmoista tarjoilla?
Posted: Tue Jan 24, 2006 20:19
by cockjerry
ArttuH wrote:Kyllä se DR toimii perinteiselläkin sytkällä, kierrokset on sen verran pienet. CDI vaan sattuu olemaan halvin tapa järjestää sytkä magneetolla varustetussa koneessa. Joudut vaan hankkimaan uuden puolan, CDI-puola ei sovellu kovin hyvin perinteiseen systeemiin.
Ok.. eli CDn etu on nopeus, mitä ei tarvita darrassa, mutta mites sylinteripaine, joka on aika kova tollasessa 1-mukisessa, varsinkin ahdettuna? Toi darra kiertää sen +8000rpm Lainaus täältä:
http://www.chevyhiperformance.com/techarticles/45618
"CD ignitions are virtually a necessity when building supercharged, turbocharged, or nitrous-oxide–injected engines. These engines create tremendous cylinder pressures that increase the resistance that the ignition faces when lighting the spark. Generally, higher cylinder pressures require more voltage to initiate the spark. Violent misfires under maximum, high-rpm load in these situations are often caused by an inadequate ignition system that cannot fire the spark plug because of the resistance caused by the increased cylinder pressure."[/url]
Täytyy olla varma, ettei tarvi alkaa muuttelemaan sitten keväällä. Mutta tosiaan, jos ton CDn ohjaus onnistuu jotenkin megalla, niin miksi ei. Olisihan se parempi kuin perinteinen.

Posted: Tue Jan 24, 2006 22:13
by I_me
CDI-sytytys toimii sillä periaatteella että mangneetto lataa poxissa olevan kondensaattorin ja tämä lataus puretaan kondensaattorilta puolalle maadoittamalla kondensaattori tyristorilla. Riippuu tyristorista pystyykö sitä käskyttämää megalla, jos liipaisu jännite on +5v niin silloin homma onnistuu.
Posted: Tue Jan 24, 2006 22:44
by joop
I_me wrote:Riippuu tyristorista pystyykö sitä käskyttämää megalla, jos liipaisu jännite on +5v niin silloin homma onnistuu.
Tyristori liipaistaan virralla, transistorin ja pari vastusta varmaan tarvii väliin.
Posted: Wed Jan 25, 2006 7:47
by ArttuH
Smokie wrote:
Editiä, Arttu tai joku muu minua paremmin tietävä, voiko Megalla ohjata alkuperäistä CDI-boksia? Tietääkseni RG:n boksi antaa kipinää kunhan saa anturilta abaut 5 voltin jännitteen, kaippahan Megalla vois semmoista tarjoilla?
Kyllähän sitä alkuperäistä boksia voisi todennäköisesti käskyttää Megalla. Ainakin jos kyhää väliin vähän sovituselektroniikkaa. Ongelmana vaan on se, että tuo alkuperäinen boksi luultavasti tuottaa jonkinlaisen kierrosluvun mukaan muuttuvan ennakon. Tämän tietty voisi jotenkin kompensoida Megan ennakkokartalla, mutta menee vähän epämääräiseksi.
Itse kyllä tekisin magneetolla varustettuun koneeseen oman CDI-ohjaimen, jota voisi sitten ohjata Megalla. Ja voisin melkein luvata rakennella tuollaisen, ellei olisi sen verran kiire muiden projektien kanssa. Mutta jos tarvitset sen vasta ensi kesän keskiviikkona, niin voisi onnistuakkin
Itse asiassa muistin juuri, että olen joskus tehnyt CDI-purkin Kawan KX:ään ja mulla olisi sen kytkikset ja muut tallessa. Voisin tässä lähipäivinä koittaa selvittää, kävisikö se tuohon käyttöön minimaalisella muokkauksella. Sellaisen voisin ehkä rakentaakin vähän nopeammalla aikataululla.
Posted: Wed Jan 25, 2006 7:57
by ArttuH
cockjerry wrote:
Ok.. eli CDn etu on nopeus, mitä ei tarvita darrassa, mutta mites sylinteripaine, joka on aika kova tollasessa 1-mukisessa, varsinkin ahdettuna? Toi darra kiertää sen +8000rpm Lainaus täältä:
http://www.chevyhiperformance.com/techarticles/45618
...
Markkinointilätinää.

Kipinäenergia ei suoranaisesti riipu systeemin tyypistä, vaan siitä, minkälaisen energian tuottamiseen se on suunniteltu. Magneetto-CDI:t ei yleensä ole mitenkään erityisen tehokkaita, ainakaan nämä vakiot. Toisaalta perinteisestäkin systeemistä saa hyvin suuria energioita. Perinteisen systeemin toteutus vaan menee ikäväksi jos siitä halutaan tehokkaita kipinöitä tiuhaan. Puolan latausvirta kasvaa ikävän suureksi.
Posted: Wed Jan 25, 2006 8:05
by cockjerry
ArttuH wrote:
Markkinointilätinää.

Kipinäenergia ei suoranaisesti riipu systeemin tyypistä, vaan siitä, minkälaisen energian tuottamiseen se on suunniteltu. Magneetto-CDI:t ei yleensä ole mitenkään erityisen tehokkaita, ainakaan nämä vakiot. Toisaalta perinteisestäkin systeemistä saa hyvin suuria energioita. Perinteisen systeemin toteutus vaan menee ikäväksi jos siitä halutaan tehokkaita kipinöitä tiuhaan. Puolan latausvirta kasvaa ikävän suureksi.
Ookoo! Nyt tää homma selvisi.. eli jatkan niinkuin olin suunnitellutkin. Tuplapiippuinen 12v puola noiden tilalle!
Smokien vehkeeseen toi CDI on taas tehty oikeasta syystä, ei kustannus syistä

Posted: Wed Jan 25, 2006 8:47
by Smokie
ArttuH wrote:
Itse asiassa muistin juuri, että olen joskus tehnyt CDI-purkin Kawan KX:ään ja mulla olisi sen kytkikset ja muut tallessa. Voisin tässä lähipäivinä koittaa selvittää, kävisikö se tuohon käyttöön minimaalisella muokkauksella. Sellaisen voisin ehkä rakentaakin vähän nopeammalla aikataululla.
Mua kiinnostaisi tuollainen, varsinkin jos sen kanssa voisi käyttää alkuperäisiä tuplapuolia. Paljonko kestää jännitettä? Jos hommaisin sen moottorikelkan vauhtipyörän, niin jännitettä olis tarjolla jotakuinkin tuplaten alkuperäiseen verrattuna, pienillä kierroksilla on mitattu 400v ja korkeilla kierroksilla luulisin että on ainakin 600v, voi olla jopa 800v.
Jos nyt lähtee sille linjalle että Megalla ohjaa tuollaista, niin olikos Megassa mahdollista ohjata samantien kahta jotka sytyttää eri aikaan? Samalla ennakolla sentään.
Posted: Thu Jan 26, 2006 7:32
by ArttuH
Alunperin suunnittelin tuon kestämään 250V. Konkat vaihtamalla pääsee helposti n. 500V kestoon. Yli 600V alkaa olemaan vähän ongelma, 630V on suurin jännite jolle saa hyvin konkkia. Löytyy niitä toki isomillekin jännitteille, mutta saatavuus, hinta ja koko voi olla mitä sattuu. Tosin noissa on kohtuulliset varmuuskertoimet, eli 630V-versiota voisi käyttää ehkä jonnekin 800-1000V asti, jos haluaa elää vaarallisesti
Katselin vähän tuota KX:n purkin skemaa, tätä käyttöä varten sitä kannattaisi varmaan muokata vähän, mutta ei siitä silti kovin mutkikas tulisi. Yhdellä purkilla voi ajaa yhtä puolaa, tavallista tai tuplaa. Megasta saa noita ohjauslähtöjä maksimissaan 6kpl.
Ymmärsinkö oikein, että kipinöiden määrä kierrosta kohti tuplaantuisi alkuperäiseen verrattuna? Silloin tehokkaampi magneetto olisi varmasti hyvä juttu. Muuten konkkien lataus voi jäädä vähän vajaaksi.