Page 1 of 1

Common Rail diesel

Posted: Tue Jan 17, 2006 22:51
by olafu
Megallahan pystyisi periaatteessa ohjaamaan commonrail moottoriakin. Onko jossain päin maailmaa joku muuttanut megaa ja ohjelmia niin että dieselin ohjaus onnistuu? Suutinohjauksen joutuu muuttamaan varmaan täysin ja niitä pitää saada lisää. commonrail tarvitsee sekventiaalisen systeemin. Lisäksi pelataan vähän isommilla virroilla.

Posted: Wed Jan 18, 2006 14:46
by pjr
ja sequentaalinen versiohan tulee sitten vasta tuossa ?
http://www.megasquirt.info/UMS.htm

Posted: Wed Jan 18, 2006 19:13
by olafu
Kyllä se tavallisesta megastakin onnistuu muuttaminen sekventiaaliseksi, sytkän ohjauksen voi unohtaa koska se on tarpeeton, niin saadaan lisää resursseja suuttimia varten. Ohjelmasta kiinni onko seq. vai ei. Ja tietysti raudasta siltä osin, että löytyy lähtöjä tarpeeksi. Multa ei toi ohjelman teko onnistu ainakaan, mutta meinasin että olisko jossain jo valmiina.

Posted: Wed Jan 18, 2006 21:22
by jani
Dieseleiden raili on sitten aika mutkikas juttu kun paineet on 700- 1000 baaria . Polttoainetta syötetään monessa eri jaksossa ja siihen tulee esi syöttö käyntiäänen pehmentämiseksi ja savu arvojen kurissa pitämiseksi.

Railissa on sitten aika paljon vaarallisempi toi väärässä ajassa ruiskus kuin bensa koneessa . Mäntäpistiäinen tulee aika nopsaan. Ja tämä tieto on kokeiltua työn kautta raileissa. Monella raili koneiden valmistajilla on vaikeuksia saada pysymään koneet nipussa noiden lämpöjen takia. Ja suutimien sisäiset vuodot ovat oma haasteensa tuolle systeemille mikä on nyky raileissa käytössä.

Eli voin sanoa että oma rakenteinen raili on tällä hetkellä kyllä aika vaikea toteuttaa koska tuon korkeapainepumpun vuoksi.
Tuottoa on voitava säätää portaattomasti. Ja tavallisilla diesel pumpuilla toi ruiskutuksien ennakoiden säätö on aika turhaa koska niihin saa "chippaus" ohjelmia aika hyvin.
Mutta periaatteessa toi megan ohjelmalla on mahdollisuuksia säätää osaa railin toiminnoista . Toivotaan että joskus tulla putkahtaisi diy mallin railikin mutta nyt on sellainen hetki että suuretkaan valmistajat eivät anna mitään tietoja railin softasta olen nimittäin kysellyt asiaa muutamia kertoja.
Olihan 80 luvulla noiden lh jettien ruiskujenkin tiedot salaisia mutta nykyään voi jo netin kautta lastun tekaista.

Posted: Wed Jan 18, 2006 22:51
by teg
hmm.. josko vaikka koodaisi moisen softan - ainut vain että se commonrail auto uupuu :)

Posted: Thu Jan 19, 2006 17:47
by jani
Jos koodi taipuu niin kannattaa ehdottomasti. Nimittäin niitä touhuja riittäs vaikka työhommiksi asti.

Posted: Thu Jan 19, 2006 22:36
by teg
Olisko työtarjouksia? ;) Jonkin verran on noita kommareita tullut koodattua ja säädettyä...

Posted: Fri Jan 20, 2006 7:15
by JaniM
No yks tdci Focus olis?

Posted: Mon May 01, 2006 3:34
by olafu
Mitäs tälle kuuluu? Lähtikö mikään/kukaan kehittymään pidemmälle?

Posted: Mon May 01, 2006 8:53
by Masi_K
jani wrote:Olihan 80 luvulla noiden lh jettien ruiskujenkin tiedot salaisia mutta nykyään voi jo netin kautta lastun tekaista.
url ?

Posted: Mon May 01, 2006 11:46
by teg
Jaa'a.. taitaa se mega olla resoluutioltaan liian huono kommariin - varsinkin kun split injection pitäisi olla.

Posted: Mon May 01, 2006 12:09
by olafu
Noniinno, mutta luulis sen riittävän, kun tyhjäkäynnillä ruiskutus tulee viidessa tai kuudessa pätkässä, osakuormalla yhdessä tai parissa kolmessa, täyskuormalla ruiskutukset tulee kerralla.

Posted: Mon May 01, 2006 12:26
by teg
Resoluutio megalla 100us.. Liian karkea. MS2 voisi olla asia erikseen sitten.

Posted: Sat Jun 24, 2006 17:56
by jani
joo luulen ainakin että ei tarkkuus riitä kun työtahdille on ennakko ruiskutus . joka pienentää ruikskutus kalinaa , määrä ruiskutus ,päästöllinen egr ruiskutus ja jäähdyty ruiskutus ja nämä kaikki "vain pienen hetken aikana" . Eli ei vielä mega siihen pysty mytta kaikki kehittyy eiköhän kohta ole "jollakin" pelle pelottomalla riisseli mesessä diy railin ohjaus joka ajelee naama näkkärillä pitkin kujia. :D :D