Page 1 of 1
EDIS-4 ongelma
Posted: Mon Jan 16, 2006 12:03
by turbo 245
Asensin turbovolvoon edis-4:n ja Turtanan levyn, ongelmana on sytkän pätkiminen, tyhjäkäyntiä käy nätisti mutta kun nostaa kierroksia yli 1400 niin alkaa pätkimään ja megatunessa kierrokset heittelee paljon. Kun kierrokset nousee yli 3400, niin pätkiminen loppuu. Koodina on extra 024s13c ja megatune 225b717. Levylle on tehty muutokset suunnittelijan ohjeiden mukaan ja sytkän ulostulona käytän LED 17:a. Signaalijohtoina on suojattua johtoa ja ne on tällä hetkellä vedetty auton ulkopuolelta häiriöiden välttämiseksi. Asetukset on mielestäni oikein ja triggeranglena olen kokeillut 0 ja 23 astetta-> ei vaikutusta. SAW-johto irroitettuna pätkiminen on lievempää, kun ennakko ei heittele pomppivan kierroslukutiedon takia (kiinteä 10asteen ennakko). VR-anturi on asennettu ohjeen mukaan ja 1mm etäisyydelle triggeripyörästä. Anturin johtoja on kokeiltu molemmin päin, mutta toisin päin kytkettynä ei edes käynnisty. Pitäisikö päätellä että vika on EDIS-4 boksissa vai voiko se olla piirilevyllä? Oskilloskoopillahan tuo varmaan selviäisi mutta sellaista ei ole käytettävissä.
Posted: Tue Jan 17, 2006 0:03
by JesseT
Tuleeko ylimääräisiä piikkejä vai puuttuuko pulsseja? Koita muuttaa optoerottimen herkkyyttä vastaavasti.
Posted: Tue Jan 17, 2006 13:54
by reve
Onko tulpat häiriösuojatut?
Posted: Tue Jan 17, 2006 15:19
by turbo 245
reve wrote:Onko tulpat häiriösuojatut?
Itseasiassa ei ole, alussa oli häiriösuojatut tulpat ja toimi ehkäpä paremmin. Oli muita käyntiongelmia ja vaihdoin hyllystä löytyneet tulpat koneeseen, joissa ei lukenut sitä äRRää. Täytyy vaihtaa tulpat ja kokeilla. Mistä sitä opton herkkyyttä saa säädettyä? En ole tutkinut tarkemmin että tuleeko ylim. kipinöitä vai puuttuuko niitä.
Posted: Tue Jan 17, 2006 20:30
by JesseT
Käytän just niitä fordin tulppia itse jotka on alunperin kuulunut EDIS:in kanssa turbo fiestaan, eivätkä ne ole häiriösuojattuja.
Opton herkkyyttä saa muutettua muuttamalla sen vastuksia tai sitten vaihtamalla koko opto. Muutamassa tapauksessa on ongelmat hävinneet ku on laitettu 4n35 tilalle.
Posted: Wed Jan 18, 2006 9:35
by reve
Ainakin meillä auttoi häiriösuojatut tulpat rpm-piikkeihin ediksen kanssa volvon koneessa.
extran versiolla 024s9, häiriösuojatuilla tulpilla ja suojamaadoitetuilla signaalipiuhoilla toimi oikein hienosti loppukauden 2005. Sitä aiemmin oli erinäisiä rpm-piikki -ongelmia aiemmilla extran versioilla ja ilman R-tulppia. Vaikea sanoa mikä oli se lopullinen apu?
Posted: Wed Jan 18, 2006 13:31
by turbo 245
Vaihdoin tulpat ja häiriöt vähenivät oleellisesti muttei kokonaan. Täytyy vielä kokeilla toisella optolla kun tuo nykyinen hieman lämpeni ekassa testauksessa, oli oikosulku levyllä.
Posted: Thu Jan 19, 2006 20:29
by turbo 245
Testasin tänään toisella EDIS-4 boxilla ja toisella optolla, ei vaikutusta. Edelleen tulee RPM-piikkejä 1200-2500 alueella. Seuraavaksi vien triggeripyörän sorviin ja otetaan lastu pois hampaista, että ovat varmasti yhtä korkeita. Nyt se on laserleikkurin jäljiltä ja mittailin että pituuseroja on.
Posted: Fri Jan 20, 2006 10:55
by Turtana
Mikä versio levystä sulla on käytössä, edis vaatii jokseenkin hieman erilaisen kytkennän sytkäsignaalin tunnistukseen ja sytkäsignaalin lähtöön.
ilmoittele versio niin annan sopivat ohjeet sen modaamiseen oikeaksi.
rauli
Posted: Fri Jan 20, 2006 16:55
by turbo 245
160-103 versio tuli tinailtua kasaan, kaikki apu on tervetullutta. Lähinnä kiinnostaisi mitä kautta PIP-signaali tuodaan optolle. Sytkän ohjaus on LED 17:lta ja siihen löytyi hyvät ohjeet tuolta aikaisemmista viesteistä.
Posted: Fri Jan 20, 2006 23:02
by Turtana
Muuta R43 vastus (en nyt muista ulkoa mutta varmaan 1k) 470 ohmiseksi, tämä parantaa edis mokkulan saamaa ohjaus signaalia. suosittelevat 1k-10k ylösvetoa mutta omalla edis mokkulalla testissä toimi noin puolenkilon vastuksella parhaiten.
poista D5,R55,D7
D7 diodin alla on yksi kytkentä täplä kytke siihen ja D7 toiseen jalkaan joka jatkaa optolle 1K vastus.
piirilevyllä ei saa olla kytkettynä
IC6, R47, R48, C43, R44, C4, C42, R45, R40
no niin ja sitten asiaan.
opton vasemmalla puolella on neljä kytkentä täplää.
1-4
kytketään edistä käytettäessä 1-2 ja 3-4
edis antaa ulos +12v pulssin per. sytkäsignaali joten täytyy kytkeä vähän samaan tapaan kuin se olisi puolan - napaan kytkettynä, edistä käyttäessä ei tarvita suojadiodeita ja zeeneriä sekä vastuksen täytyy olla 1kohm.
toivottavasti tämä nyt auttaa
Posted: Sat Jan 21, 2006 0:47
by turbo 245
kiitos ja kumarrus

Posted: Sat Jan 21, 2006 13:19
by turbo 245
Eikös tuo R43 vaihdeta 470 ohm jos käytetään F-IDLEä sytkän ohjaukseen? Mulla on sytkän ulostulona LED 17 ja olen vaihtanut R15:n 470 ohm.
Ei kai C4:ä poisteta? Tarkoitit varmaan C41?
Posted: Mon Jan 23, 2006 1:16
by turbo 245
Nyt toimii pätkimättä, se 1K:n vastuksen lisääminen taisi auttaa.