Page 1 of 1

Releen ohjaus

Posted: Fri Jan 06, 2006 16:52
by villek
Sähköflektiä ohjaava lämpökytkin lakkasi toimimasta kunnolla. Lisäsin megaan parit komponentit flektin ohjausta varten. Puhallin ei kuitenkaan lähde pyörimään, pöyrii kyllä kun antaa releelle käsin maita. Joku viisaampi voisi arvoioda pitäsiskö näillä kytkennöillä (ja osilla) pelittää. Asetukset on kohdallaan ja tunessa "valo" syttyy niinkun pitääkin

Posted: Fri Jan 06, 2006 18:43
by teg
Tarkistitko yleismittarilla että prosessorin nastassa nousee silloin kun pitää?

Kovin pieni on hFE tuossa transistorissa. Ehkä se ei jaksa vetää relettä? Laita 2n2222 tai vastaava?

Posted: Sat Jan 07, 2006 8:49
by villek
Kyllä prossussa tapahtuu mielestäni elämää. Bebekissä antavat aina tuon transistorin 2n2222a:ta vastaavana, ja samanlainen jaksaa kyllä vetää bensapumpun releenkin. Pitää tänään tutkia asiaa..

Posted: Sat Jan 07, 2006 10:41
by Masi_K
Eikös trankun maadoittaessa piirin on virtapiiri aika räkäinen ? Tarkoitan tällä että piipperillä piipatessani saundi oli räkänen :D Eli trankku kytkee ja katkoo kokoajan. Tämä siis bensapumpun trankussa.

Posted: Sat Jan 07, 2006 13:53
by teg
Eipä sitä transistorin johtavuuttaa voi oikein yleismittarin piipparilla testailla..

Posted: Sun Jan 08, 2006 3:30
by Benkku
Mikäli ohjain 'kytkee ja katkoo' koko ajan niin kenties firmwaressa jokin bugi - näin siis mikäli mitattava suure kytkentärajan kytkevällä puolella.

Huonoa ohjelmistosuunnittelua edustaa myös alinomainen kytkeytyminen tapauksissa jossa arvo ns. kytkentä rajalla.

Transistorin maaton voi aivan hyvin testata yleismittarin johtavuustestillä.

Posted: Sun Jan 08, 2006 11:11
by Masi_K
Siis piipperi piippas aivan kuten rele toimii. Rele vetää sen 2s virtojen kytkeytymisen jälkeen esivetona. Tän ajan myös piippas kun aikasemmin testasin. Mutta ääni ei ollut puhdas vaan räkänen. Auto toimii kuitenkin tämän suhteen mainiosti. Voi olla tietenkin että mittarin toinenpää ei ollut puhtaassa maassa.

Posted: Tue Jan 10, 2006 21:25
by villek
Oma mokahan siellä taas oli taustalla. Releen johto oli tinattu väärään pinniin :lol: sen siitä saa kun niitä hankalassa kohti autossa juottelee.. mutta sen kun vaihtoi niin jo alko surraamaan 8)

Posted: Mon Feb 18, 2008 23:34
by Volkkarijermu
Lainaan vanhaa aihetta ku ei jaksa uutta tehä. ELikkäs kyse olis BC817-40 -pintaliitotrankusta:
http://www.elfa.se/pdf/71/07100639.pdf
Kuinka pätevä veteleen releitä joiden käämin vasus on jotain 90 ohmia? Virran- ja tehonkesto ei ylity, mutta voiko ne ilman jäähyä lämmetä kuitenkin sen verta että tarttee jäähdyttää?

Posted: Tue Feb 19, 2008 8:20
by ArttuH
Ihan hyvin jaksaa ilman mitään kikkailuja. Trankun häviötehoksi tulee tuossa noin 50mW ja hihasta ravistaen tuossa SOT23-kotelossa kärsii hukata ainakin 200-300mW ennen kuin alkaa murheita tulemaan.

Muistaakseni olen käyttänyt juurikin tuota trankkua releiden ohjaukseen. Normaali takapotkudiodi kannattaa tietty muistaa laittaa kytkentään.