Page 1 of 2

seosmittarin valmistus

Posted: Fri Dec 23, 2005 9:56
by axe
Muistelisin että täälläkin oli joskus sivuutettu aihetta, mutta en nyt löytänyt missä. Eli mistä löytyis valmistusojeet (miel. for dummies :lol: ), kun käsittääkseni tollanen led-toiminen ei kovinkaan monimutkanen ole. Kuinka paikkaansapitävä itse tehty on, ja onko kenelläkään käytössä semmosta?

Posted: Fri Dec 23, 2005 10:30
by risu
Http://www.siipicossu.com/ , ihan yhtä hyvin paikkansapitävä kuin mikä tahansa vastaava mittari, siis kunhan on tuo on kalibroitu oikein. Peruslambdalla et voi luottaa minkään mittarin "tarkkaan" lukuarvoon vaan se on aina suuntaa näyttävä muualla kuin 14.7 alueella.

-K-

Posted: Fri Dec 23, 2005 11:11
by axe
Kiitti. Ei muutakun syövytystä sit harjottelemaan. :wink:

Posted: Fri Dec 23, 2005 15:03
by cortna
ohjeet löytyy tuolta

http://oh3ne.vip.fi/rupponen/PIIRILEVYN ... NSTEIN.PPT

Microsoft PowerPoint -esitys

itse olen valmistanut piirilevyjä tuolla ohjeella

valotus aikana 300w halokeenilla olen kättänyt vartti tuntia

kehitys liuoksessa ei tartte kuin huljauttaa

ja normaali syövitys ferrikloridilla :D

Posted: Fri Dec 23, 2005 15:16
by sft
Tainnu Tane pitää jonku kurssin?

Posted: Sat Dec 24, 2005 22:38
by joop
Minä tein vielä vähän yksinkertaisemman version mitä tuo siipicossun, siinä on yksi LM3914, 10lediä ja pari vastusta. Toimii minusta ihan kohtuullisesti enkä usko että ledien lisäämisestä olisi mitään hyötyä, oli tosi helppo tehdä verolevylle. Ei ole kyllä kytkentäkaaviota mutta se löytyy muistaakseni aikalailla suoraan tuolta LM3914-piirin datalehdestä kun vähän soveltaa. Tuoli otettua pieni videopätkäkin tuosta kun testailtiin veljen uutta kameraa http://joop.propelli.cop.fi/seosmittari.avi , ei taida valitettavasti olla kuvaa tuosta mutta voin ottaa joskus kun muistan. Mittari on kytketty auton oman ruiskun kanssa samaan lämmitettävään anturiin.

Posted: Tue Dec 27, 2005 20:31
by jimi
Meikäläinenkin rakensi tuollaisen 10 ledisen version, ei se nyt mikään tekniikan huippusaavutus ollut, mutta kyllä sillä näki kun rupes turbo-Subarun pumpusta tuotto loppumaan ja ahtorikastus katosi

Image
Image
Image

Kytkentä kaaio oli jotakin tämän tapaista:

Image

Tässä yksi linkki: http://www.geocities.com/MotorCity/Shop/2341/afm.htm

-Jimi-

Posted: Tue Jan 10, 2006 17:18
by axe
Toimiiko Mega itse, sekä anturi samanaikaisesti oikein jos jännitesignaali otetaan samasta lambdasta?

Posted: Tue Jan 10, 2006 17:21
by Tuoppi
Yleensä ei yhtä aikaa toimi mega ja seosmittari samasta lambdasta.

Posted: Tue Jan 10, 2006 17:27
by axe
http://z-power.fi/tuotteet.php
tuolla myytävä oleva itsetehty ilmeisesti toimii samasta johdosta, kun luvataankin. mutta tuo siipicossun mittari ei siis toimi yhtäaikaa vai?

Posted: Tue Jan 10, 2006 17:56
by Tuoppi
Varmaksi ei voi sanoa ennen kuin kokeilee. Riippuu varmaan myös anturista. Laittaa vaihtokytkimen jos haluaa molempia käyttää. Itsellä pelkkä mittari käytössä.

Posted: Tue Jan 10, 2006 18:11
by axe
Tuoppi wrote:Varmaksi ei voi sanoa ennen kuin kokeilee. Riippuu varmaan myös anturista. Laittaa vaihtokytkimen jos haluaa molempia käyttää. Itsellä pelkkä mittari käytössä.
Joo, mutta jos aikoo käyttää Lambda säätöä megassa, niin tuo kytkin homma ei ole mikään paras vaihtis. pitänee sitten kai kokeilla kun tuli jo komponentit ja piirilevy hommattua.

Posted: Tue Jan 10, 2006 18:32
by _P_
Haulla löytyy tästäkin :D
Olkaa hyvät:
viewtopic.php?t=288&highlight=seos%2A

Ei tuo näiden sivujen mittari ole konstruktiona sen kummempi kuin esim siipicossun omakaan, samalla lailla saa kiinni nuo mittarit ja megan yhtäaikaa.

Posted: Tue Jan 10, 2006 18:52
by axe
_P_ wrote:Haulla löytyy tästäkin :D
Olkaa hyvät:
viewtopic.php?t=288&highlight=seos%2A
Kiitokset. tämä selvitti paljon. Ilmeisesti tuon mittarin ja megan "päätevastukset" saa mittaamalla ihan yleismittarilla signaalin liittimestä.?

Posted: Tue Feb 14, 2006 19:10
by axe
Nyt olen tehnyt noilla siipicossun sivujen ohjeilla seosmittarin. Siinä vilkkuu joku 7-8 lediä yhtäaikaa, vaikka yksi pitäis palaa aina kerrallaan. Lisäsin vastuksia ledien rinnalle mutta ei auttanut.

Sitten päätin tehdä toisen, joka ei sitten taas edes vilauta mitään lediä. Eli on täysin mykkä.
Nuo regulaattorit kuumenee molemmissa tulikuumaksi hetkessä.
Jos joku on taistellut tommosten mittareiden kanssa, niin vinkkejä voi laittaa.

Posted: Tue Feb 14, 2006 22:01
by Octanis
axe wrote:Nyt olen tehnyt noilla siipicossun sivujen ohjeilla seosmittarin. Siinä vilkkuu joku 7-8 lediä yhtäaikaa, vaikka yksi pitäis palaa aina kerrallaan. Lisäsin vastuksia ledien rinnalle mutta ei auttanut.
Otitko huomioon että lm3914 piiristä löytyy nasta josta valitaan toiminta? Taitaa olla tuo nasta numero 9. Jos sieltä jotain vikaa löytyisi...

Posted: Tue Feb 14, 2006 22:57
by iiro
Itse tilasin tuolta maapallon toiselta puolelta itselleni pari mittaria
http://www.autospeed.com/cgi-bin/browse ... =888800044&

Ei mielestäni maksa vaivaa kasata verolevylle, kun n. 8 eurolla saa sarjan jossa on kaikki osat ja kunnollinen piirilevy mukana.

Tilauksen tein viime viikon lopussa, eli ei ole vielä mittarit tuleet, ainoastaan tilausvahvistus, mutta tuskin tuossa mitään ongelmia tulee. Tullevat sitten aikanaan postilaatikkoon :)

Posted: Wed Feb 15, 2006 0:48
by koskar
Prkl ku olis tienny niin olisit lisänny tälläsen vaikka tilaukseen http://us1.webpublications.com.au/stati ... 1236hi.jpg. Näyttää tosi hipo-osalta jos ei muuta ;).

Posted: Wed Feb 15, 2006 9:00
by risu
Mulla on puoliks suunniteltuna vastaava mittari, siihen tulee 3 numeroa ja 10-segmenttinen palkki numeroiden alle.Tarkoitus saada kaikki mahtumaan standardikokoisen 52mm mittarin sisälle.

Alkuun oli tarkotus tehä kiertävällä ledikehällä palkki mutta se ois ollu enemmän häiritsevä ajossa. Näin ainakin päätelmöin kun kattelin noiden videoita mitä nyt on markkinoilla.

Mittarikotelo todnäk alumiinista ja näkymä jää tumman pleksin taakse, näyttää vähän smoke-mittarilta. Mittarista tulee PC:llä kalibroitava jolloin se toimii kaikilla antureilla jotka antaa jännitettä välillä 0-5v, mukaanlukien kapeekaistaset anturit. Myös tuki erilaisille LC-1 ilmoituksille.

Oon vielä protovaiheessa mutta eiköhän tääki lähiaikoina edisty nyt ku sain ton omanki LC-1:n.

Edit -> mittarin protolevyt tehty jo aikapäiviä sitten, mutta en oo jaksanu koodata prossua. Kaikki ois periaatteessa valmista jos jaksais vaan nysvätä, mielenkiinto menny kun mittaristosuunnitelmat omaan autoon menny uusiksi.

Posted: Wed Feb 15, 2006 10:13
by pjr
mitenkähän toimiva olisi laittaa operaatiovahvistin jännitteenseuraaja
kytkennällä enne kotitekosta mittaria ni ei tulis anturille mittarin kuormitusta
ja ei vaikuttas muuhun toimintaan tuo mitari ?
e: siis jos orkkismoottorinohjausta käyttää.

Posted: Wed Feb 15, 2006 13:17
by janoks
Mitenkähän tällainen kokoonpano toimisi? Olisikohan miten tarkka muuallakin kuin tuolla 14.7 alueella..?

Posted: Wed Feb 15, 2006 13:22
by V-kääpä
Yksi ohje mittarille löytyy www.dbbp.com , tech tips , air/fuel gauge .
Rakensin aikoinaan sellaisen ja osat maksoin n. 80 mk = 13.50 eur.
Nykyään käytän yleismittaria seossuhteita hakiessani . Sillä näkee riittävän tarkasti kunhan tietää montako volttia pitää milläkin seossuhteella olla .

Posted: Wed Feb 15, 2006 17:12
by -Kalle-
janoks wrote:Mitenkähän tällainen kokoonpano toimisi? Olisikohan miten tarkka muuallakin kuin tuolla 14.7 alueella..?
Toimii se, mutta ei se sen tarkempi ole koska käyttää kapeakaistaista anturia.

Posted: Thu Feb 16, 2006 0:51
by joop
pete8r4 wrote:mitenkähän toimiva olisi laittaa operaatiovahvistin jännitteenseuraaja
kytkennällä enne kotitekosta mittaria ni ei tulis anturille mittarin kuormitusta
ja ei vaikuttas muuhun toimintaan tuo mitari ?
e: siis jos orkkismoottorinohjausta käyttää.
Toimiihan tuo mutta jos se kotitekoinen mittari on tehty esim. tuolla LM3914-piirillä niin taitaa olla aika turhaa koska tuonkin piirin ottoimpedanssi on todella iso(jossain ohjeessa taisi olla 1Mohm sarjavastus vielä kytketty tuohon signaalijohtoon). Minulla ainakin on tuo piiri kytkettynä orkkis moottorinohjauksen rinnalle ja toimii hyvin.

Posted: Thu Feb 16, 2006 1:07
by joop
-Kalle- wrote:
janoks wrote:Mitenkähän tällainen kokoonpano toimisi? Olisikohan miten tarkka muuallakin kuin tuolla 14.7 alueella..?
Toimii se, mutta ei se sen tarkempi ole koska käyttää kapeakaistaista anturia.
Jep, tarkkuuteen ei juuri voi vaikuttaa tuolla itse mittarilla jos käyttää kapeakaistalambdaa. Tuossakin kytkennässä käytetään näköjään noita LM3914-piirejä jotka sytyttävät ledit lineaarisesti tuon sisääntulojännitteen funktiona. Vähän luettavamman tuollaisesta mittarista voisi saada kun tekisi itse sellaisen mittarin jonka herkkyys olisi suurempi tuolla nollan ja yhden voltin tuntumassa kuin 0,5V kohdalla. Eli käytännössä joka ledille oma komparaattori ja vaikka trimmeri jolla säädetään ledin syttymisjännite. Toki tuon voisi tehdä kiinteillä vastuksillakin mutta parhaaseen lopputulokseen pääsisi varmaan kun säätäisi joka ledin erikseen käyttäen apuna laajakaistalambdaa. Tarkkuutta tuolla ei varmaan juuri saisi lisää koska nb-anturi ei yksinkertaisesti reagoi mitenkään jos seos on paljon laihalla/rikkaalla vaan enemmän antojännitteeseen vaikutta lämpötila, paine, anturiyksilö, jne. Tuossa on kuva johon on hahmoteltu miten nuo ledit voisivat syttyä, anturin ominaiskäyrä on netistä löydetty eli vain suuntaa antava. Kuvassa on otettu 12 pistettä mutta se on luultavasti tarpeettoman paljon nb-anturille, sopivampi voisi olla 8-lediä(2kpl nelikkökomparaattoreita).

Image

Posted: Thu Feb 16, 2006 8:54
by Hietanen
Tuossa olis mun näkemys piirilevystä.
http://s58.yousendit.com/d.aspx?id=0DJV ... 33YY2C8APS
Perustuu ffp:n sivulla olevaan kytkenään.
U3 oikealle puolelle tulee ainut hyppylanka.
Yhdistämällä 3 ja 9 nastat piireista saa ledit palamaan jonossa.

Noita olen kymmeniä aikanaan väsännyt.

ps. pistäkää linkki talkeen. Tuo ei kauaa tuossa ole.

Posted: Fri Feb 24, 2006 19:46
by iiro
Eilen tuli sitten nuo Austraaliasta tilatut seosmittarin rakennussarjat. Asiallista kamaa sopivaan hintaan, voin ainakin omasta puolestani suositella :)

Rakennussarjat on tehnyt firma nimeltä Jaycar ( www.jaycar.com.au ), joilla tuntuu olevan paljon muitakin rakennussarjoja autokäyttöön, mm. kannettavan tietokoneen virtalähde, vaihtovaloa, jne.....

Posted: Mon Feb 23, 2009 19:26
by Kalle_
Täytyy vähän tätä aihetta herätellä. Elikkäs oon nyt vähän tutkinu näitä seosmittarin rakennussysteemejä. Elektroniikkahommissa olen aivan kädetön mitä nyt osaan ohjeiden mukaan kolvailla kasaan noita.
Olen tullu tulokseen että tämä http://74.54.120.132/dbbp/tech-tips/mm_07.jpg olis varmastikkin yksinkertaisin viritys, mutta tommosta led baria en oo onnistunu löytämään mistään elektroniikkakaupasta. Eli semmonen oli mielessä, että voikos ton led barin tilalle kolvailla tosta noin vaan erilliset normaalit ledit (olis muutenki selkeempi ku tommonen pikku palikka) vai pimahtaako se ihan täysin? Tosiaan jos joku elektroniikkafakiiri viittis vähän jelppailla ku en tajuu näistä yhikäs mitään.

Kiitos ja anteeks!

Posted: Mon Feb 23, 2009 20:02
by Jasen2624
Voihan siihe vaihtaa normi leditki. tuossa ei vaan oo paljo kalibrointi mahollisuuksia.. :?

Posted: Mon Feb 23, 2009 23:04
by Kalle_
Juu no tää tulis kyl prätkään ihan vaan et näkis noin suurin piirtein et meneekö se laihalle, onko sopiva tai rikkaalla. Ei siis yhtään sen tarkemmin.
Vai onks toi siihenkään sopiva ku näyttää kyllä vähän turhanki yksinkertaselta. Semmosen käsityksen kuitenki nyt lukemieni juttujen perusteella oon saanu et siinä toi pelais just sen verran et näkee vaan suurinpiirtein miten sopat on (ilmeisesti ton kalibroinnin puutteen takia sillä ei juurikaan nää muutaku, että onko seos suurinpiirtein laihalla, sopiva tai rikkaalla eli siis ei mitenkään tarkasti, mutta kuitenki suuntaa antavasti).
Korjatkaa jos olen väärässä.

Niin vielä noista ledeistä. Eli siis jos vaan ton systeemin korvaa irtoledeillä niin ei sitten tarvii tehdä muita muutoksia? Miten sitte on jos esim. haluais laittaa 1,2,3 ledit punasiks, 4,5,6 vihreiks ja 7,8,9,10 taas punasiks. Tarviiko tohon tehä jotain muutoksia?
Oon siis ihan kädetön näis hommissa...