Page 1 of 1
2cyl 2-T suorasytkä
Posted: Thu Dec 22, 2005 6:14
by I_me
Elikkä moottorikelkkaan olisi tarkoitus sovitella megasquirt. Bensapuoli on hallussa siitä ei sen kummempaa kysyttävää tälläerää, mutta sytytys askarruttaa hiukkasen.
Alkuperäisenä tarkoituksena oli toteuttaa sytytys orkkis hukkakipinäpuolaa käyttäen, eli kipinä kaksikertaa per kammen kierros molemmille pytyille, jopa boxissa (miniMS) on kaikki tehty valmiiksi tätä varten.
Ajattelin kuitenkin että käyttäisin kahta erillistä puolaa cop tyyliin. Jos oikein ymmärsin niin silloin en ilmeisesti voi käyttää tuota fidleä puolan ohjaukseen, vaan pitää ottaa ulostulot led17 ja led19?, tämä muutoksen luulisin osaavani tehdä.
Kysymys kuuluukin että miten tuolle systeemille pitäisi tikkeröinti hoitaa? Hukkakipinälle riittäisi ilmeisesti kaksi "hammasta" vastakkaisilla puolilla vauhtipyörää ja hall haistelemaan niitä, kahden puolan ohjaus vaatinee vissiin 2nd tikkerin että mega tietää kumpi sylinteri on sytytys vuorossa, tämä tapahtuu tarkalleen ottaen miten? Vai olenko alun-alkenkin aivan metsässä koko kipinöinnin suhteen.
Yksi mieltä askarruttava asia on vielä se että vekottimessa ei ole starttia, enkä sitä ihan pienellä vähällä aio asentaa, eli kampe pitäisi saada käyntiin narusta nyhtämällä tulevaisuudessakin. Miten on megan ohjaaman sytkän kanssa ehtiikö mukaan nuin lyhyillä pyörähdyksillä

Posted: Thu Dec 22, 2005 6:48
by I_me
Vastaan itselleni, tosin hiukan epäilevästi. Tikkeröinti onnistuu 4-1 pyörällä kuin kyseessä olisi 4cyl 4-T kone, ja hukkakipinä sytytys.
Meniköhän tämä aivan metsään

Posted: Thu Dec 22, 2005 8:38
by ArttuH
Oikein meni, onnistuu 4-1 pyörällä. Tosin omien kokemuksien perusteella kokeilisin sitä 2nd triggeriä tuollaisessa startittomassa koneessa. Nimittäin tuolla wheel decoderilla tuntuu menevän startissa hetki, ennen kuin se tahdistuu ja jos koneen pyörintänopeus vaihtelee kovasti, saattaa kipinää tulla milloin sattuu.
Posted: Thu Dec 22, 2005 8:40
by W-PH
Puolien varausajan kanssa tulee todennäköisesti ongelmia. Alkuperäinen sytytys on kapasitiivinen(CDI) koska muulla tavoin toteutettuna kipinäteho jää kierroksilla heikoksi(sytytys aina yläkuolokohdassa ollessa, 8000 rpm 2-t moottorissa vastaa 16000 rpm 4-tahtisessa). Alkuperäistä CDI-modulia tuskin? voi ohjata MS:llä, koska liipaisu tapahtuu induktioanturilla magneetosta. MSD:llä toteutettuna homma voisi onnistua alkuperäisellä hukkakipinäpuolalla, mutta on aika kallista kokeilla. Triggeröinti olisi kuitenkin helppo, alkuperäinen magneeton liipaisukäämi antaa ainakin omassa kelkassani 2 impulssia/kampiakselin kierros joten GM:n 4-napainen sytytysmoduli vain väliin signaalimuuntimeksi.
Posted: Thu Dec 22, 2005 19:19
by I_me
Nyt alkaa menemään pää niin pyörälle että pakko vissiin pitää muutamanpäivän pähkäily tauko asian kanssa.
Olisikohan näistä kytköksistä apua tuon sytkän toteuttamisessa

Joku paremmin elektroniikkaan perehtynyt voisi auttaa.
Posted: Sat Dec 24, 2005 2:52
by I_me
Tuohonkun joku osaisi vielä sanoa että minkälainen kytkentä pitäisi tehdä että voisin ohjata tuota megan sytkälähdöillä. Ja onko tuo muutenkaan lähelläkään oikeaa kytkentää, tarkoituksena olisi nyt siis ohjailla kahta erillistä kapasitiivistä puolaa cop tyyliin.
Posted: Sat Dec 24, 2005 14:41
by ArttuH
No tuohon voisit kytkeä suoraan megan sytkälähdöt vaikka ledeiltä, pitäisi toimia nätisti. Kytkentä näyttää muutenkin ihan järkevältä, edellyttäen että saat magneetolta tuon n. 200VAC. Suurinpiirtein tuolla periaatteella nuo yksinkertaisemmat magneettopohjaiset CDI-sytkät on yleensä toteutettu. Kannattaa vaan laittaa megaan sellaiset asetukset, että se antaa mahdollisimman lyhyen pulssin tuolle kytkennälle. Muuten nuo tyristorit saattaa jäädä johtamaan turhan pitkäksi aikaa.
Posted: Tue Dec 27, 2005 8:14
by I_me
Mietin ja pähkäilin tuota tiggeröintiä ja päädyin suunnitelmissani seuraavanlaiseen ratkaisuun
Eli 8hampainen hammaskehä mangneeton vauhtipyörälle sekä 2nd tikkaus.(kuvassa ruksilla merkitty hammas nro.1 ja punainen nuoli osoittaa 2nd tiggeröinnin "pää" hammakehällä, vihreät kolmiot kuvastavat hall antureita)
Megan asetukset pähkäilyjen jälkeen.

Toimisiko tuo tuollain
Tarkoituksena olisi käyttää kahta hall anturia nuiden hampaiden haisteluun, niin minkälaista tuon 2nd tiggerin singnaali pitäisi olla tuolle prosun 11 pinnille

...hampaankohdalla maissa muuten +5v vai
Vai mikähän olisi paras ratkaisu toimivuuden kannalta tikkeröinnin suhteen?
Posted: Tue Jan 24, 2006 5:06
by I_me
Kaivetaanpa tätä välillä vähän ylöspäin, kun tuo tiggeri pyörä on jäänyt hiukan askarruttamaan. Tarkoitus kun olisi jyrsiä nuo hampaat suoraan mangneeton pyörässä olevaan "lisämassaan" joka on niittaamalla kiinni siinä pyörässä niin ei viitsisi ihan kokeilemalla pelata, eli toimisiko tiggeröinti nuin kun tuossa edellä olen kuvannut? Voisi tässä pikkuhiljaa alkaa etenemään projektissa suunnittelusta toteutukseen.
Posted: Tue Jan 24, 2006 8:33
by ArttuH
Mun ymmärtääkseni pitäisi toimia noin. Tosin en ole testannut 2nd triggeriä käytännössä, eli tämä kommentti ihan teoriapohjalta.
Ilmeisesti tuon 2nd triggerin kanssa on olennaista, että sen tuottama pulssi ei mene limittäin päätriggerin pulssien kanssa. Muuten saattaa mennä laskut sekaisin.