Page 1 of 1
Tyhjäkäynti tippuu
Posted: Sun Dec 04, 2005 20:07
by peanuts
Ongelmana semmonen että tyhjäkäynti tippuu todella alas, pyörii vain reilut 600rpm. Välillä pysyy normaalina tuolla n.800rpm mutta sitten taas tippuu. Seokset kuitenkin ok ja sytkäennakkona 15ast. Pakoäänet kuulostavat melkeinpä siltä kuin kävisi vajailla pytyillä. Ongelma alkoi esiintyä sen jälkeen kun vaihdoin tukkoisen katin tilalle läpivirtaavan vaimentimen. välillä saattaa käydä myös niin että kun hidastan esim. valoihin ja laitan kytkimen pohjaan niin auto sammuu. Että mistähän tuota vikaa kannattaisi alkaa metsästämään?
Posted: Sun Dec 04, 2005 21:03
by turbosbc
jos olet säätänyt bensakartat ton tukkoisen katin kanssa niin on varmasti säädöt nyt pielessä kun tukos on poistettu. Ootko varma noista seoksista?
Posted: Sun Dec 04, 2005 21:29
by peanuts
No ainaskin toi FMI 1.4 näyttää samaa ku ennenkin, himpun verran laiheni seos ja rikastin mutta ei radikaalisti. On ihan tosi tuskasta toi tyhjäkäynti, välillä saa kaasulla kyllä tuon tyhjäkäynnin nousemaan mutta sitten kun vähän aikaa pyörii niin taas tippuu
Posted: Mon Dec 05, 2005 10:05
by JTbo
peanuts wrote:No ainaskin toi FMI 1.4 näyttää samaa ku ennenkin, himpun verran laiheni seos ja rikastin mutta ei radikaalisti. On ihan tosi tuskasta toi tyhjäkäynti, välillä saa kaasulla kyllä tuon tyhjäkäynnin nousemaan mutta sitten kun vähän aikaa pyörii niin taas tippuu
Ettei imuilman lämpötila anturi lämpiäisi ja sitä kautta seos laihenee liikaa?
Posted: Mon Dec 05, 2005 17:58
by peanuts
En usko että lämpenee, on kiinni ahtoputkessa hieman ennen kaasuläppää, ennen ei ole ainakaan ollut anturin suhteen ongelmia. Voisihan sinne yrittää kartalta syöttää lisää soppaa ja katsoa mitä tapahtuu
Posted: Mon Dec 05, 2005 21:17
by JTbo
Tuo oma vehje on vapari, mutta siinä kesällä oli vähän tuota ongelmaa, kun konehuoneen lämmöt parkissa pyörittäessä nousivat jopa yli 40-asteen, meni helposti laihaksi soppa, mutta voihan tuo muutakin olla kyllä.
Posted: Tue Dec 06, 2005 2:38
by peanuts
Nyt sain tuon pois tuon ongelman, himpun verran laihensin tuota tyhjäkäyntiä. Nyt kuitenkin edelleen ongelmana että en saa tuota tyhjäkäyntiä enempää laihennettua, seos pyörii siellä 13.0 pinnassa, välillä hieman ali, vai onkos tuo sitten tyhjäkäynnille sopiva seos? Jos yrittää laihemmalle niin alkaa heti kierrokset seilaamaan, yritin kikkailla sytkänkin kanssa mutta laihentaminen ei vain onnistunut.
Posted: Tue Dec 06, 2005 10:14
by Masi_K
Mulla toimii 13.5 tyhjäkäynti parhaiten. Heti kun ajaa sisälle, niin seos laihenee ja rupee tyhjäkäynti soutamaan. Anturi on vielä ihan auton etureunassa suodattimen jälkeen muovisessa pömpelissä. Siltikin se näyttää höpöjä kun auto seisoo paikallaan käynnissä. Vieläkun se ei aivan suoraan ole imuputkessa, niin lämpötilakaan ei laske samantien.

Ongelmia odotettaessa kesällä..
Megaan pitäs saada 2x lämpötila-antureita. Toinen jonnekkin takapuskuriin mittaamaan sitä vallitsevaa lämpötilaa ja toinen vaikka juurikin ahtoputkeen turboautoja varten. Tiedä nyt sit miten "oikeissa" ruiskuautoissa tämä ongelma on kierretty.
Posted: Tue Dec 06, 2005 11:56
by Anssi
peanuts wrote:Nyt sain tuon pois tuon ongelman, himpun verran laihensin tuota tyhjäkäyntiä. Nyt kuitenkin edelleen ongelmana että en saa tuota tyhjäkäyntiä enempää laihennettua, seos pyörii siellä 13.0 pinnassa, välillä hieman ali, vai onkos tuo sitten tyhjäkäynnille sopiva seos? Jos yrittää laihemmalle niin alkaa heti kierrokset seilaamaan, yritin kikkailla sytkänkin kanssa mutta laihentaminen ei vain onnistunut.
Mä en ihan hokannut, että mikä ongelma tässä on. Jotkut koneet eivät vaan mitenkään suostu toimimaan tyhjäkäyntiä läheskään stokiometrisellä seoksella. Riippuu täysin koneesta ja on ihan normaalia. Vai onko joku erityinen syy saada se laihemmalle?
Posted: Tue Dec 06, 2005 12:02
by Anssi
Masi_K wrote:Mulla toimii 13.5 tyhjäkäynti parhaiten. Heti kun ajaa sisälle, niin seos laihenee ja rupee tyhjäkäynti soutamaan. Anturi on vielä ihan auton etureunassa suodattimen jälkeen muovisessa pömpelissä. Siltikin se näyttää höpöjä kun auto seisoo paikallaan käynnissä. Vieläkun se ei aivan suoraan ole imuputkessa, niin lämpötilakaan ei laske samantien.

Ongelmia odotettaessa kesällä..
Mitä tarkoitat, että anturi ei ole "suoraan" imuputkessa. Senhän pitää olla niin lähellä imuventtiiliä, kuin mahdollista jotta saadaan oikea tulos. Usein se taitaa kuitenkin olla pakko jättää jonnekin vähän kauemmas imusarjaan tai imuputkeen juuri ennen sitä

Mutta en ymmärtänyt tuota pömpeliä ja sitä, miksi se on auton etureunassa. Mittaako se ollenkaan imuilmaa vai mittaako se konehuoneen lämpöä?
Masi_K wrote:Megaan pitäs saada 2x lämpötila-antureita. Toinen jonnekkin takapuskuriin mittaamaan sitä vallitsevaa lämpötilaa ja toinen vaikka juurikin ahtoputkeen turboautoja varten. Tiedä nyt sit miten "oikeissa" ruiskuautoissa tämä ongelma on kierretty.
Eipä taitaisi olla kahdelle anturille mitään tilausta. Ainoa merkityshän on vain sillä imuilman lämmöllä ja se saadaan mitattua, kun anturi laitetaan oikeaan paikkaan. Koneen hengitystavasta riippumatta.
Posted: Tue Dec 06, 2005 13:56
by JTbo
Jos on 1x squirt simultaneous tai 2x squirt Alternating, niin joudun säätämään melko rikkaalle tyhjäkäynnin, mutta jos laitan 2x squirt simultaneous tai 4x squirt Alternating, niin voin huomattavasti laihentaa tyhjäkäyntiseosta.
Nykyään on käytössä 2x simultaneous.
Posted: Wed Dec 07, 2005 17:51
by Masi_K
Anssi wrote:
Mitä tarkoitat, että anturi ei ole "suoraan" imuputkessa. Senhän pitää olla niin lähellä imuventtiiliä, kuin mahdollista jotta saadaan oikea tulos. Usein se taitaa kuitenkin olla pakko jättää jonnekin vähän kauemmas imusarjaan tai imuputkeen juuri ennen sitä

Mutta en ymmärtänyt tuota pömpeliä ja sitä, miksi se on auton etureunassa. Mittaako se ollenkaan imuilmaa vai mittaako se konehuoneen lämpöä?
Nosiis, se on imukanavassa mutta

Kuvasta näkyy että missäkohtaa se sijaitsee. Laitoin sen sentakia tuonne noin pitkälle, kun monella on ollut sitä heat soaking ongelmaa. Sitä on mullakin kyllä.
P.S: Kuva ei muuten ole ruiskuautosta, mutta putsaripömpeli on samanlainen.
Posted: Wed Dec 07, 2005 18:20
by JTbo
Ei sillä imuilman anturilla nyt niin nuukaa ole vaparissa.
Minulla jää taas tyhjäynti ylös varsinkin maantieajon jälkeen, on tuo lisäilmaluistin bi-metalli ilmeisesti väsynyt tai muusta syystä ei lämmitys toimi. tyhjäkäynti on 800-900 Parkissa ja kaupungilla pyöriessä, mutta maantiellä 1200-1300. Eipä tuosta nyt niin haittaa ole

Posted: Wed Dec 07, 2005 18:26
by _P_
800-900 Parkissa ja kaupungilla pyöriessä, mutta maantiellä 1200-1300. Eipä tuosta nyt niin haittaa ole
Se on sulla varmaan sellaisessa paikassa että ajoviima ottaa siihen, jos alkaa haittaamaan niin suojaa se viimalta jotenkin, taisi jossain pösössä olla vakionakin joku peltilevy tuon takia. Itsellä kans on tosi tarkka sen suhteen että on lämpimässä paikassa.
Posted: Wed Dec 07, 2005 23:55
by Anssi
JTbo wrote:Ei sillä imuilman anturilla nyt niin nuukaa ole vaparissa.
Mitä tarkoitat? Sama vaikutus sillä imuilman lämpötilalla on hengitystavasta riippumatta.
Posted: Thu Dec 08, 2005 12:34
by JTbo
Anssi wrote:JTbo wrote:Ei sillä imuilman anturilla nyt niin nuukaa ole vaparissa.
Mitä tarkoitat? Sama vaikutus sillä imuilman lämpötilalla on hengitystavasta riippumatta.
Turbossa se vaan on tarkempaa, myös lämmön muutokset ovat nopeampia ja suurempia.
Vaparissa useimmiten se imuilma on sitä konehuoneenlämpöistä ilmaa. Esim Focusin 1.8l mallissa tuo anturi napottaa konehuoneessa paljaana, ei ole imuputkessa.
Posted: Thu Dec 08, 2005 12:36
by JTbo
_P_ wrote: 800-900 Parkissa ja kaupungilla pyöriessä, mutta maantiellä 1200-1300. Eipä tuosta nyt niin haittaa ole
Se on sulla varmaan sellaisessa paikassa että ajoviima ottaa siihen, jos alkaa haittaamaan niin suojaa se viimalta jotenkin, taisi jossain pösössä olla vakionakin joku peltilevy tuon takia. Itsellä kans on tosi tarkka sen suhteen että on lämpimässä paikassa.
Tuo lisäilmaluisti on noin keskellä konehuonetta 2. 3. pytyn välissä, kone pitkittäin. Konehuoneessa käy kyllä melkoinen puhuri, kun pohja on täysin avonainen, tuolle tuskin voi paljoa mitään ellei laita ensin konehuoneeseen jotain pohjaa.
Posted: Thu Dec 08, 2005 16:21
by KariM
Voithan kokeeksi kääriä sen solumuoviin eli retkipatjaan.