Page 1 of 2

Muut ilmaiset moottorinohjausjärjestelmät + omat viritykset

Posted: Fri Mar 11, 2005 17:17
by gnz
Moi. Ensinnäkin täytyy sanoa, että todella hienoa, kun olette tällaisen sivuston onnistuneet kasaamaan..

Aina voi kumminkin parantaa:

Olisiko järkevää perustaa yksi alaotsikko muillekkin ilmaisille moottorinohjausjärjestelmille? Megaruutta kun ei ole ainut lajissaan. Lisäksi sama keskustelualue voisi käsittää tämän sivuston käyttäjien omat moottorinohjausviritelmät, mahdollisesti niiden skemat, piirilevykuvat, kasausohjeet, yms..

Semmoista.

keep on the good work.

Posted: Tue Mar 15, 2005 8:09
by turbiinirieska
ei taida tän foorumin käyttäjiä tuollanen kiinnostaa :roll:

Posted: Tue Mar 15, 2005 12:22
by harrastaja
No minua kiinnostaisi ainakin!!

Varsinkin tuo Genboard 3.x

Posted: Wed Mar 16, 2005 15:32
by Japso
harrastaja wrote:No minua kiinnostaisi ainakin!!

Varsinkin tuo Genboard 3.x
Sama täällä, vielä kahden vaiheilla noiden välillä.

Posted: Thu Mar 17, 2005 1:03
by Heikki H.
harrastaja wrote:No minua kiinnostaisi ainakin!!

Varsinkin tuo Genboard 3.x
Sama vika täälä, tuo näyttäisi omaavan vieläpä seqvenkaali ruiskutuksenkin. Mahtaako tuollaisista genboardeista olla kenties jonkin moinen kimppatilaus liikkeellä jossakin?

Posted: Thu Mar 17, 2005 7:59
by JTbo
Itselläni oli pitkään mietinnässä tuo Genboard, mutta päädyin lopulta Megasquirttiin, lähinnä hinnan takia ja onhan se vähän helpompi lähteä liikkeelle.

Genboardissa on laajakaistalamdan ohjaus, ilmeisesti suoraan toimii tuon genboardin kaupassa myytävän lambdan kanssa, mutta joidenkin muiden kanssa joutuisi hieman säätelemään?

Vuoden sisällä alkaa itsellä uusi mietintä MS-II vai Genboard.

Tässä myös kotimaista osaamista:
http://koti.mbnet.fi/www-max/info.htm

Posted: Thu Mar 17, 2005 16:50
by slappala
hmm..kun tuota genboard hommaa lueskelee niin tuohon ei taida olla mitään ohjelmia valmiina?

jos on säätöohjelmat yms. valmiina niin ois mukava saaha linkki tms. saitille josta kerrottas niistä/ois screenshotteja vaikka säätöohjelmasta.

Äkkiseltään tuo siis vaikutti valmiilta hardwarelta johon sitten ite kehitellään softat??

Posted: Thu Mar 17, 2005 16:56
by JesseT
Ilmeisesti Genboardia ohjataan ihan Megatunella. Megasquirtistahan tuo on alunperin polveutunutkin.

Posted: Thu Mar 17, 2005 19:17
by Samba

Posted: Fri Mar 18, 2005 12:14
by harrastaja
Tänks aluks tästä mahdollisuudesta pohtia täällä näitä läheltä liippaaviakin juttuja. :)

Tässä Megatunixjuttua. Kyllähän noi vähän vaiheessa on, eli ei ilmeisesti saa niitä Genboardin kaikkia ominaisuuksia "säädettyä".
Tuon vehkeen LCD-näyttö/näppis käytöstä mulle ei ole selvinnyt, että saako niin kaikkia mulkattua.

Mulla on vakaa aikomus tilata toi levy, niin sitten varmaan selviää lisää.
:?
Ja pistetään tähän nyt jotain dataa tosta laitteesta:

The VEMS Genboard is powered by the Atmel Mega128 processor. The items contained on the board are included on the following list. These features make Genboard V.3 the most powerful and inexpensive EFI and Ignition Unit ever available.

Drivers
8 High Current Ignition Drivers
8 injection drivers supporting peak-hold injectors.
2 High current miscellaneous outputs. These drivers, as well as the 8 injector drivers can be configured as high current (14 to 15 A) drivers for special outputs (Idle Solenoid, ON/OFF solenoid, NOS Injector, Variable Intake actuator, etc...)
1 Idle stepper driver. (Can be used as four individual 1A push-pull drivers)
4 350mA protected open collector drivers with pull-up.
1 350mA protected open collector driver for fuel pump relay.
1 350mA protected open collector driver for small idle solenoids.
2 350mA protected open collector drivers driving LED's. Available for other applications if connected on board.

Communications
2 RS232 ports for Updates and Data Logging.
1 One-wire communications port. (Can replaces one RS232)
1 Onboard LCD support.
1 Onboard PS/2 Keyboard support
Feature connector for CAN bus and MMC (Multimedia Card) add-on boards.
Fast serial boot loader for firmware updates.

Sensor Inputs
2 VR/Hall sensor inputs.
2 knock sensor inputs with advanced DSP based signal conditioning.
Onboard 2.5-bar Manifold Absolute Pressure Sensor (MAP)
Coolant temperature sensor (CLT)
Intake Air Temperature sensor (IAT)
Throttle position sensor (TPS)
2 miscellaneous inputs for resistive sensors, like exhaust back pressure and fuel pressure.
2 LSU4 Wideband O2 controllers. (fast and precise digital control)
2 Type-K EGT sensor amplifiers.
Several internal sensor inputs for custom applications.

Posted: Fri Mar 18, 2005 15:26
by Heikki H.
Koska meinasit tilata ja mitä meinasit ottaa siihen mukaan?

Onko tuohon 199e maksavaan levyyn siis jo tinattu kiinni nuo mainitut osat "soldered on"?

Kaavailin tällaista ostoslistaa tuolta:

genboard 3.2 199e
suutin fetit+wb2o 10*1,9e
sytty igbt 8*3,66e
paineanturi 22,8e
askel moot. ohj. 3e
econoseal 18 pcb+w 7e+8e
econoseal 36 pcb+w 11e+9e
kotelo + päädyt 26,6e+9e+8e
alubos gasget 2*2e
näyttö 28e
hallsensori unipolar 2,9e
lampda+liitin 57,7e+8,7e
FET DPAK (for 3.2) 2e
IGBT DPAK (for 3.2) 3e
sytty ohj. eriste 1,9e
lisä VR/kela välinaama 3.99EUR
nakutus anturi välinaama 5.89EUR
pakokaasul.tila vahvistin 6.00EUR
ledejä 3*1.78EUR

Hinnaksi tulis äkkiälaskettuna n. 460erkkiä+ tietysti toimituskulut.
EDIT: missäpäin maailmaa mahtaa toi nettimyymälä toimia?

Posted: Fri Mar 18, 2005 19:08
by Japso
Heikki H. wrote: missäpäin maailmaa mahtaa toi nettimyymälä toimia?
Tais olla Unkarissa.

Posted: Mon Mar 21, 2005 1:07
by Heikki H.
Käykö noi matala impedanssi suuttimet tuohon genboardiin suoraan, vai mitä toi "peak and hold" meinaa? Sitten sytkä kysymys: mitä osia tarvii käyttämään jakaja sytytystä? jakajassa on induktiivinen tahdistin. Vai tasviiko muutakun vetää piuhat jakajalta genboxiin ja sieltä puolalle? Voisiko se olla niin helppoa? Kertokaa vain mikäli olette valmistelemassa jonkin sortin kimppatilausta.

Posted: Wed Mar 23, 2005 12:21
by harrastaja
Kyllä matalaohmiset pitäis käydä.
Toi VR-inputti olis just esim. tollaselle induktiiviselle jakajalle.
Ja puolaa pitäis kyllä ohjata suoraan.

Kunhan vaan ehtis saamaan tilauksen tehtyä, niin pääsis paremmin ihmettelemään (kun taas sitten ehtii) tuon toimintaa.

Posted: Wed Mar 30, 2005 2:57
by jute
tuo genboard vaikutta aika hitekiltä vehkeeltä, saakohan tuolla ohjattua sytkää silleen että ois joka tulpalle oma puola. tietääkö kukaan onko tämmöstä kellään käytössä jollain ruiskulla?

Posted: Wed Mar 30, 2005 16:41
by Heikki H.
jute wrote:tuo genboard vaikutta aika hitekiltä vehkeeltä, saakohan tuolla ohjattua sytkää silleen että ois joka tulpalle oma puola. tietääkö kukaan onko tämmöstä kellään käytössä jollain ruiskulla?
En nyt näistä tiedä, mutta jokseenkin vahvaa mutua olis notta toi onnistuu. Siinä tapauksessa että on mahdollista vaatii tottakai tietoa nokan asennosta ja sylinterien lukumäärän noita syttyohjaimia.

Posted: Sun Apr 03, 2005 22:49
by jute
Heikki H. wrote:
jute wrote:tuo genboard vaikutta aika hitekiltä vehkeeltä, saakohan tuolla ohjattua sytkää silleen että ois joka tulpalle oma puola. tietääkö kukaan onko tämmöstä kellään käytössä jollain ruiskulla?
En nyt näistä tiedä, mutta jokseenkin vahvaa mutua olis notta toi onnistuu. Siinä tapauksessa että on mahdollista vaatii tottakai tietoa nokan asennosta ja sylinterien lukumäärän noita syttyohjaimia.
Tämä alkaa vaikuttaa lupaavalta, kukahan hallitsee tuon softapuolen tuosta genboardista? vois laittaa vaikka viestiä..

Posted: Fri Apr 08, 2005 19:45
by GSA
jute wrote:tuo genboard vaikutta aika hitekiltä vehkeeltä, saakohan tuolla ohjattua sytkää silleen että ois joka tulpalle oma puola. tietääkö kukaan onko tämmöstä kellään käytössä jollain ruiskulla?
Genissä on 8 erillisen puolan ohjaus mahdollisuus.
Ja tosiaan jos jollakin olisi ton source koodi niin tulisi iso kiitos.

Posted: Mon Apr 11, 2005 6:47
by harrastaja
Source-koodin saa sieltä lievästi :wink: sekavilta VEMS-sivuilta.
Siis täältä.

Posted: Mon Apr 11, 2005 10:44
by petteriu
harrastaja wrote:Mulla on vakaa aikomus tilata toi levy, niin sitten varmaan selviää lisää.
:?
Ja pistetään tähän nyt jotain dataa tosta laitteesta:

The VEMS Genboard is powered by the Atmel Mega128 processor. The items contained on the board are included on the following list. These features make Genboard V.3 the most powerful and inexpensive EFI and Ignition Unit ever available.
Missä vaiheessa tilaus on ? Joko on omakohtaisia kokemuksia vai vielä suunnitteluasteella ?

Petteri

Posted: Tue Apr 12, 2005 10:51
by harrastaja
Tilaus on tehty. Saas nähdä koska tulevat.
Varmasti on jonkunmoista "kamppailua" tiedossa :P .

Posted: Wed Apr 13, 2005 3:07
by jute
harrastaja wrote:Tilaus on tehty. Saas nähdä koska tulevat.
Varmasti on jonkunmoista "kamppailua" tiedossa :P .
itellä alkas olla projekti siinä vaiheessa että enää puuttus tuo moottorin ohjaus, kerro miten edistyy tuo kamppailu.

Posted: Wed Apr 13, 2005 10:11
by kalsket
Maanantaina tuli testattua tuota vemsiä Megan tilalle jetassa. Kimmokkeena oli lähinnä suora tuki WB:lle ja kunnon suorasytkälle.

Onneks ei lähetty teurastamaan megan johtosarjaa vaan tehtiin adapteri väliin kun suuttimien ohjauksen kanssa oli pientä ongelmaa.

Raudan ja ominaisuuksien puolesta tuo vems on kyllä mielestäni yliveto megaan verrattuna mutta softan puolesta ollaan vielä valovuosi jäljessä. Megatunella pystyy jotain tekemään mutta ei kunnolla kuitenkaan oikein mitään. Megatunixilla ehkä hieman enemmän mutta sitä en oo jaksanu asentaa kun ei suoraan paketista tykännyt toimia.
Näppiksellä ja lcd-näytöllä pystyy tekemään varsin paljon, kunhan osaa käskyt.

Kaveri jonka kanssa tuota testattiin on jossakin määrin mukana sen kehityksessä mutta ei ollut aikaisemmin vielä sitä mihinkään asentanut.

Kuukauden sisällä varmaan yritetään uudestaan.

Tältä pohjalta suosittelen vielä toistaiseksi megaa huomattavasti paremman dokumentaation ja toimivien ohjelmien takia.

Posted: Thu Apr 14, 2005 8:19
by harrastaja
Saisko jonkunlaisen kertomuksen siitä, että mitä ongelmia oli? Tänks.

Posted: Fri Apr 15, 2005 7:01
by kalsket
ongelmat:
-sopivan vemsv3.ini:n löytäminen. Lopulta löytyi yksi suht toimiva (ehkä) bemariharrastajan tekemä.
-Megatunen TPS-mittari näytti 100% heti jos polkimeen hiukankin koski
-Suuttimien ohjaus ei jostain syystä tykännyt toimia, selvittämättä jäi johtuiko johdotus- vai koodausvirheestä.

Maanantain jälkeen kaveri on selvitellyt asiaa lisää ja tällä hetkellä näyttäis siltä että megatunella pystyis säätämään jo lähes kaikkea. AFR-kartta lienee toistaiseksi suurin ongelma.

Posted: Sun Apr 17, 2005 0:50
by Benkku

Posted: Tue May 17, 2005 21:07
by kalsket
Lauantaina pitäis vems asentaa. Ekat savut on jo sillä tullut otettua aikaisemmin johtosarja-adapterilla.
Kunnolliset MT-initkin jo saatavissa:
http://www.vems-group.org/wiki/index.php?page=MegaTune

Posted: Wed May 25, 2005 17:55
by JTbo
kalsket wrote:Lauantaina pitäis vems asentaa. Ekat savut on jo sillä tullut otettua aikaisemmin johtosarja-adapterilla.
Kunnolliset MT-initkin jo saatavissa:
http://www.vems-group.org/wiki/index.php?page=MegaTune
Joko sait Vemsin pelaamaan? :)

Posted: Thu May 26, 2005 8:57
by kalsket
Käytössä on juu, tänään ajoin sillä ekan kerran töihin. Melkoisesti on vielä selvitettävää ja säädettävää.
- Idle-ohjaus ei toimi (luultavasti johtovikaa....)
- Max sytkäennakko 25 astetta vaikka kartassa olis siinä kohassa mitä tahansa sitä suurempaa
- Kaikkea muuta pientä epämukavuutta kuten aina säätämättömässä laitteessa :)

Suorasytkäpuolat tilattu. fordin triggeripyörä pöydällä -> ei mahdu :(

Posted: Wed Jun 01, 2005 13:12
by harrastaja
Kuinkas meni firmwaren päivitys?
En ole oikein saanu PERLiä toimimaan (sitä API-pakettia ilmeisesti).

Ja PSItuner teki kyllä jotain, mutta ei loppuun saakka.
Sai ilmeisesti päivityksen ladattua ja jumitti sen jälkeen. :lol: