Page 1 of 1
Tyhjäkäyntiä laihemmalle-> kierrokset alkaa seilata
Posted: Wed Nov 23, 2005 20:05
by peanuts
Eli mistähän johtuu tollanen että kun yrittää tyhjäkäynti seoksia laihentaa ni alkaa seilaamaan kierrokset välillä 650-900rpm?? Yritin sytkiäkin säätää jos olis auttanu mutta ei oikein vaikutusta. Tämä siis lämpimässä koneessa. Myös kylmäkäynnistyksen jälkeistä tyhjäkäyntiä kun yrittää laihemmalle sieltä warmup wizardista ni sama juttu
Posted: Wed Nov 23, 2005 20:31
by jani
onkos ahdettu kone.Toi imuilman lämpö kun nousee niin se laihentaa seosta ja siitä johtuu minulla seoksien pomppiminen
Posted: Wed Nov 23, 2005 22:53
by peanuts
Joo ahdettu on. Pitäis sitten varmaan yrittää tuota imuilman lämmön mukaan laihennusta saada jotenkin säädeltyä..?
Posted: Wed Nov 23, 2005 23:03
by teg
Yritä siirtää imuilman lämpötila-anturi jonnekkin missä siihen ei johdu lämpöä.
Posted: Thu Nov 24, 2005 0:19
by Anssi
Siis jos säätää liian laihalle, niin tyhjäkäynti alkaa seilata. Se on aivan normaalia ja varmastikin lähes kaikki koneet tekevät näin. Onko joku syy säätää kone liian laihalle?
Posted: Thu Nov 24, 2005 14:32
by peanuts
Imuilman lämpöanturi on ahtoputkessa vähän ennen kaasuläppää, ei pitäis johtua juurikaan lämpöä tuohon. Ja ajattelin vähän laihentaa tuota tyhjäkäynti seosta kun FMI 1.4 mittari näyttää melkein 0.8 lambda arvoksi tyhjäkäynnillä, on melkeinpä rikkaammalla kuin ajossa, jos vähänkin yrittää laihentaa niin se seilaaminen alkaa heti...
Posted: Thu Nov 24, 2005 15:03
by jani
kerro montaa ruiskutusta käytät per työtahti. kerro muitakin arvoja niin vois etsiä selitystä seilaamiselle.
Posted: Thu Nov 24, 2005 15:38
by TVH
Liian vähän ruiskutuksia/kierros. Mulla oli sama homma kun oli 2 squits/alternating asetukset, seoksen piti olla reippaasti stoikiometrisestä raskaammalla. 4 squirts/alternating korjasi tilanteen niin että seilaaminen alkaa vasta kun seos on oikeasti aivan liian laihalla (megatunen lambda-palkissa ei mitään eloa).
Posted: Thu Nov 24, 2005 20:14
by peanuts
ok, pitää kokeilla tota 4 ja alternating, tällä hetkellä 2 ja simultaneous
Posted: Thu Nov 24, 2005 21:11
by MikZ
Minkä kokoiset suuttimet? Mulla seilaa 4 ja alternating asetuksilla kun ruiskutusaika menee liian pieneksi alle 13:1 seoksilla, 2 ja alternating asetuksilla käy karkeasti ja seilailee vissiin sen takia kun ruiskutetaan niin harvoin... Ja suuttimet ~350cc.
Pitänee vaihtaa leimalle jotkut pikkusuuttimet niin saattas jopa selvitä päästötestistä.
Posted: Thu Nov 24, 2005 22:07
by peanuts
Suuttimien koko tais olla jotain 240cc. Isommat pitää kyllä hommata kunhan pääsee ahtoja nostamaan. Mites jos muutan nyt tuon ruiskutuksen 4 ja alternating niin pitääkö tämän jälkeen säätää kartat uusiks?
Posted: Fri Nov 25, 2005 7:01
by KariM
Jos suuttimien avautumisaika-asetus on oikein, niin silloin ei tarvitse koskea karttaan.
(Kääntäen, vaihtelemalla tuota squirts/cycle-asetusta voi hakea opening timen kohdalleen. Aika on silloin oikein kun seos ei muutu squirts/cycleä vaihtaessa.)
Posted: Fri Nov 25, 2005 17:41
by peanuts
Tänään sitten kokeilin tuota 4 sqiuirts/ alternating, ei auttanu asiaa, en saa vieläkään tyhjäkäyntiä laihemmalle. Karttaa ku muttelee niin ensin ei meinaa tapahtua mitään ja sit alkaa taas tuo seilaaminen
Posted: Fri Nov 25, 2005 17:52
by TVH
peanuts wrote:Tänään sitten kokeilin tuota 4 sqiuirts/ alternating, ei auttanu asiaa, en saa vieläkään tyhjäkäyntiä laihemmalle. Karttaa ku muttelee niin ensin ei meinaa tapahtua mitään ja sit alkaa taas tuo seilaaminen
Jos sulla on tyhjäkäyntiruuvi kaasuläpässä, avaa sitä enemmän ja myöhäistä sytkää että kierrokset laskee takaisin. Sytkäkarttaan voi tehdä kuopan niin että esim. 900kierroksella on ennakko 6 astetta ja 800 kierroksella 12, jolloin kierrosten vajotessa lisääntynyt ennakko auttaa koneen toipumaan. Kyllä se sieltä löytyy kun kokeilee erilaisia asetuksia.
e: Tuli vielä mieleen että heikko kipinä aiheutti mulla aaltoilua kanssa, mun tapauksessa sytkäongelmat korjaantui vasta kun heivasin jakajan mäelle ja laitoin suorasytkän kiinni.
Posted: Fri Nov 25, 2005 17:59
by peanuts
Juu pitää kokeilla vielä tuota sytkän kans kikkailua. Kaasuläpästä olin kattovinani että ei ruuvia löydy (kyseessä opelin tekele) ja tyhjäkäynti säätimenäkin tuo bi-metalli säädin. Tänään sain viimein auton leimattua ahtimelle, ei onneks mitannu muutoskatsastuksessa päästöjä
