Page 1 of 1
Kartat?
Posted: Sat Feb 26, 2005 6:17
by KTA
Katselin tossa noita kartaston arvoja ja ihmettelin että mitä noi luvut on, ovatko ne suuttimen aukioloaikoja vai joitain prosentteja maksimista?
Kun suurimman ja pienimmän lukeman ero tossa seoskartalla on aika olemattoman pieni.
Posted: Sat Feb 26, 2005 9:37
by JesseT
Ne ovat täytösarvoja, eli Volumetric Efficiency. Prosenttiosuus siitä paljonko kyseisen iskutilavuuden omaava sylinteri voi maksimissaan vetää ilmaa sisään vallitsevalla paineella.
Posted: Sat Feb 26, 2005 10:31
by KariM
Tarkennuksena, arvot ovat VE * gamma, jossa gamma = (stoikiometrinen AFR)/(todellinen AFR). Stoikiometriseen seokseen tähdätessä arvo on suoraan VE, muussa tapauksessa haluttu AFR vaikuttaa lukemaan.
Lisäksi VE on täytös suhteessa imusarjan paineeseen, ei ulkoilman paineeseen.
http://www.megasquirt.info/manual/mtune.htm#ve
Re: Kartat?
Posted: Sat Feb 26, 2005 10:58
by TVH
KTA wrote:Katselin tossa noita kartaston arvoja ja ihmettelin että mitä noi luvut on, ovatko ne suuttimen aukioloaikoja vai joitain prosentteja maksimista?
Kun suurimman ja pienimmän lukeman ero tossa seoskartalla on aika olemattoman pieni.
Mun omalla kartalla liikutaan tyhjäkäynnillä ja alhaisella kuormituksella suuremmalla kuin 18:1 seoksella, ne on säädetty siihen missä alkaa nykiä ja siitä vähän raskaammalle. Täyskaasulla vedätyksessä on tähdätty stoikiometriseen seokseen, koska kuten sanottu, tuo kartta on päivittäiseen ajoon ei maksimitehojen ulos ottamiseen.
Posted: Mon Feb 28, 2005 6:19
by KTA
Onks se ainoa tapa jolla ton voi tehdä?
Mun mielestä noi erot tyhjäkäynti lukuarvon ja täyskaasuarvon välillä on ihan epäkäytännöllisen pieniä. Eiks ois paljo havainnoillisempaa puhua suoraan suuttimen aukioloajoista?
Ymmärsinkö siis oikein että siinä lukuarvossa on yhtenä muuttujana vielä imusarjanpainekin, eli se ei ole millään tavalla edes verrattavissa keskenään. Lukuarvo 50 jollakin paineella ei tarkoita samaa ruiskutusaikaa kuin 50 jollakin muulla paineella???
Posted: Mon Feb 28, 2005 8:50
by JesseT
Tämän systeemin hyvä puoli on, että kartat pysyy samana suuttimia ja ruiskutuslukumäärää/kierros vaihdettaessa. Myös vertailu autosta toiseen on nyt suoraviivaisempaa.
Loppupeleissä sehän nyt on aivan yksi ja sama, mikä se yksikkö on. Sitä vaan pienennetään ja suurennetaan tarpeen mukaan.