Page 1 of 1
mitsun cas ohjaamaan megasquirttia
Posted: Tue Nov 22, 2005 19:01
by Höylä
mitsun oma cas anturi, eli onko todellakin mahdollista saada tuo mitsun oma systeemi ohjaamaan megasquirttia

ainakin tuon perusteella, mitä itse olen lukenut ja "suomentanut" tuo antaa vastaavaa tietoa (onko se "kanttiaaltoa" vai mitä?), kuin HALL-anturi.
samaa vakio boksia ainakin nuo sigmat käyttää, vanhemmis on tuo cas ja uudemmis hall-anturit nokalla ja kampuralla.
helpottais taas huomattavasti projektia, jos ei tarvitsiti hall-anturia asentaa

Posted: Tue Nov 29, 2005 19:47
by Höylä
eikö kenelläkään ole antaa mitään faktaa

Mitsubishi CAS...
Posted: Wed Nov 30, 2005 9:30
by W-PH
Täällä olisi laaja topicci aiheesta, käsittelee pääasiassa 4-sylinterisiä mutta on suoraan sovellettavissa myös 6-sylinteriseen. ´
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=61 ... t=cas+6g72
Edit:
lisälinkki 4-sylinterisen suorat asennusohjeet:
http://www.diyautotune.com/tech_article ... _laser.htm
Posted: Wed Nov 30, 2005 17:50
by Höylä
ei tuolla suoraan käsitelty tuon 6 pyttyisen cas anturia, mutta pitää yrittää joskus ajan kanssa suomentaa noita juttuja.
kiitos kuitenkin, voi noistakin ohjeista olla hyötyä

Posted: Thu Dec 01, 2005 10:13
by W-PH
Tuon optisen mallin kanssa on hieman helpompi toimia. Sisemmän 4-lovisen kehän muut "hahlot" paitsi levein peitetään esim. folioteipillä. Jäljelle jäänyt levein hahlo kuittaa 1.sylinterin TDC:n käytettäessä "2nd-trigger"-koodia. Kierroslukutieto saadaan 6-loviselta kehältä suoraan ja muutoin kytkennät noudattavat tuota ylläolevan linkin 4-sylinterisen ohjeistusta. Ainoa muutos on että tarvitaan kolmas spark-outputti mikäli käytetään hukkakipinäpuolia. Myös asetukset näyttäisivät sopivilta tähän 6g72-koneeseen, mutta itse käyttäisin jotain Boschin 6-sylinterisen sytytysmodulia noiden 4-napaisten tilalta. Tuon Hall-anturi mallin nokka-akselitunnistimeen tekisin uuden levyn josta nuo 3 ylimääräistä ripaa puuttuvat. Lisäksi kytkennät joutuu muuttamaan piirilevylle hall-antureille sopiviksi.
Posted: Thu Dec 01, 2005 10:15
by W-PH
Tuon optisen mallin kanssa on hieman helpompi toimia. Sisemmän 4-lovisen kehän muut "hahlot" paitsi levein peitetään esim. folioteipillä. Jäljelle jäänyt levein hahlo kuittaa 1.sylinterin TDC:n käytettäessä "2nd-trigger"-koodia. Kierroslukutieto saadaan 6-loviselta kehältä suoraan ja muutoin kytkennät noudattavat tuota ylläolevan linkin 4-sylinterisen ohjeistusta. Ainoa muutos on että tarvitaan kolmas spark-outputti mikäli käytetään hukkakipinäpuolia. Myös asetukset näyttäisivät sopivilta tähän 6g72-koneeseen, mutta itse käyttäisin jotain Boschin 6-sylinterisen sytytysmodulia noiden 4-napaisten tilalta. Tuon Hall-anturi mallin nokka-akselitunnistimeen tekisin uuden levyn josta nuo 3 ylimääräistä ripaa puuttuvat. Lisäksi kytkennät joutuu muuttamaan piirilevylle hall-antureille sopiviksi.
Edit: lähetyshäiriö, näytti tulleen kahteen kertaan
Posted: Thu Dec 01, 2005 18:57
by Höylä
no nyt tuli onneksi varmistus omille pähkäilyilleni, joita en ole vielä uskaltanut tuoda julkisuuteen
mulla on siis nimenomaan tuo cas malli ja tarkoituksena olis käyttää tuota mitsun omaa syttysyksikköä josta tietoa
täällä
megasquirttiin pitäis saada kyllä kolmaskin spark- ulostulo ihan helposti, mielestäni tuos koodissa (extra027b) mitä käytän on mahdollisuus neljälle spark- ulostulolle.
tuon "reikäpyörän" reikien tukkimisesta en ole ihan varma onnistuuko edes teipillä

on niin pieni rako sen kiekon ja anturin välillä, että olis varmaan paras teettää/tehdä kokonaan uusiksi se levy.
Posted: Fri Dec 02, 2005 20:51
by Höylä
no nyt on "reikäpyörän" ylimääräiset reijät tukittu sisäkehältä alumiini teipillä ja tuntui onnistuvan
W-PH: pitääkö kytkennät muuttaa piirilevylle sopiviksi myös tuon cas anturin kanssa, vai koskeeko tuo vain hall-anturia

Posted: Sat Dec 03, 2005 0:48
by Höylä
W-PH: otanko samasta 26 navasta sen 5 volttia tuolle cas anturille, mistä menee jo kaasuläppä anturillekkin se 5 volttia?
ja cas anturista niiden 6 (kuuden) reijän antaman tiedon (moottorin pyörimisnopeuden

) vien napaan 24? (tähän asti toivottavasti oikein)
sitten pitää vielä udella, että miten sen yhden reijän (sisäkehälle jättämäni reijän) antaman tiedon vien megasquirtille, se vissiin vaatii joitakin muutoksia tuohon megasquirttiin.
parempi kysellä ja varmistella viisaammilta, kuin yrittää perinteisellä "kokeile ja erehdy" tyylillä

Posted: Sat Dec 03, 2005 12:51
by W-PH
Valitettavasti minulla ei ole käytettävissä kytkentäkaavioita ko. autolle, mutta muistelen että ainakin 4-sylinterisen (Galant ja Lancer) CAS-anturin syöttöjännite alkuperäiseltä ECU:lta oli +5V, joten TPS:n syöttöjännitteen voisi haaroittaa joko johtosarjasta tai megan levyltä johonkin vapaaseen pinniin. Sen 6-lovisen anturin(CKP) signaali kytketään juuri tuohon 24 pinniin käyttäen +12v ylövetovastusta (lainaus ylläolevasta linkistä):
CKP Signal" -- We just need a 12v pullup. Install a 1k resistor between the right side (non-band) end of D5 and the right hole (banded) end of D9.
CMP-signaali eli 1.sylinterin asennon tunnistus kytketään 25 napaan seuraavasti (lainaus):
CMP Signal" -- Lay a 1k 1/4watt resistor across the bottom of the PCB with one end at pin 11 of the processor (U1) and the other end at the X11 hole. Bend the resistor leads to raise the resistor just a bit off of the PCB and allow a lead on one end to drop through X11 and solder that end in place (while making sure the other end is in place near pin 11 still, and with the resistor still raised a bit off the board so the leads don't short against anything). Then use needle-nose to hold the resistor lead to pin 11 and solder it to the pin. Now to get the 5v pullup use another 1k resistor and solder one end of it to the first resistor at X11 (just tie them together) and the other leg of it to the small un-labeled hole just above and to the right of D9 (when looking at the PCB from the top that is). Once again raise this just enough off of the PCB to prevent it from shorting with any of the leads sticking out on the board.
Nämä ohjeet pätevät siis MS2.2 levyversiolle (=Partco). Muiden levyversioiden kohdalla voi joutua soveltamaan.
Posted: Sat Dec 03, 2005 19:32
by Höylä
ok. nuo muutokset sieltä itsekkin olin ymmärtävinäni, mutta varmistin vielä, tuo +12v ja ylösvetovastus pinniin 24 unohtui mainita, kun yöllä tuota tekstiä kirjoitin
levyversio mulla on tuo MS2.2 (ja partcon sarjasta kasattu)
nyt ei muuta epäselvää enää olekkaan, kuin että miten nuo sytkän lähdöt megasquirtilta tehdään, niitähän tarvitaan tässä tapauksessa 3 kpl
led 17,18 ja 19, niistä vissiin ylösvetoja vain ja sitten pitäis olla sekin ongelma pois
edit: unohtui mainita äsken se, että cas anturille menee se +5v mitsun vakio eculta.
Posted: Fri Oct 26, 2007 14:52
by Perkkis
Jatkan tähän topikkiin aiheeseen liittyvällä tiukalla kyssärillä. Kun olisi MS'n'S menossa GTI Lanceriin.
Eli tarvitseeko tämän lisäksi tehdä mitään muutoksia tuolle pin 24 inputille.
"CKP Signal" -- We just need a 12v pullup. Install a 1k resistor between the right side (non-band) end of D5 and the right hole (banded) end of D9. "
Esim. tuolta V2.2 levyn inputti muutoksia.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-neon.html
Minulla kaikki normaali kasaus ohjeen mukaiset osat kiinni levyssä D5, D8, R10 jne.
Kiitos.
Posted: Sat Oct 27, 2007 8:26
by W-PH
Ei tarvitse. Noudata vain yllä olevan linkin ohjeita. Huomioi kuitenkin
sivustolla oleva ohjeistus sytytysoutputin kytkennästä jotta moduli
ei kärähtäisi. Lisäksi koodia päivittäessä sytkäyksikön pistoke on syytä
irroittaa ettei se kuumene liikaa. Höylällä taisi olla omakohtaisia kokemuksia tästä.
Posted: Sat Oct 27, 2007 9:18
by Höylä
W-PH wrote:Ei tarvitse. Noudata vain yllä olevan linkin ohjeita. Huomioi kuitenkin
sivustolla oleva ohjeistus sytytysoutputin kytkennästä jotta moduli
ei kärähtäisi. Lisäksi koodia päivittäessä sytkäyksikön pistoke on syytä
irroittaa ettei se kuumene liikaa. Höylällä taisi olla omakohtaisia kokemuksia tästä.
joo, niitä yksiköitä meni kaksin kappalein

Posted: Sun Nov 11, 2007 16:08
by Perkkis
Vielä jatkeena eihän satu valmiina olemaan -91 GTI Lanceriin sopivia lämpötila-anturi karttoja, varmaan samat kun tuossa kutos koneessa?
Posted: Sun Nov 11, 2007 17:05
by Höylä
Perkkis wrote:Vielä jatkeena eihän satu valmiina olemaan -91 GTI Lanceriin sopivia lämpötila-anturi karttoja, varmaan samat kun tuossa kutos koneessa?
noilla arvoilla itse tein...
http://jysal.pp.fi/auto%20sekalaista/6g ... tables.doc
Posted: Wed Dec 05, 2007 15:19
by Perkkis
Kiitoksia.
Nyt on kokeiltu jo autoa käyntiin mutta kierrostietoa ei tullut ollenkaan.
Tosiaan
noiden ohjeiden mukaan tehty input modit. Ja huomasin juuri että
tuossa on lisäksi käsketty jumppia diodit D5 ja D8, onko välttämätöntä?
Rupesin vain ihmettelemään kun
tämä ohje sanoo että tarvitsisi tehdä toinen opto tulo CMP signaalille. Onko näin, vai onko tuo vain lisä suojaa varten?
Kyseessä siis kaverin -91 GTI Galant ei Lancer niinkuin vahingossa aiemmin kirjoitin. Nokka-akseli anturissa ulkokehällä 4 reikää ja sisäkehällä 2 reikää lyhyt ja pitkä. Kumpi tarvitsee peittää, että tulee kierrokset oikein? Kaikki asetukset on oheisen mukaiset.
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... debase.JPG
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... etting.JPG
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... ttings.JPG
Kiitos ja kumarrus jos joku jaksaa neuvolla heittää.