Page 1 of 1

Opel 13S triggeri

Posted: Sat Nov 19, 2005 15:41
by HCH
Avasin ko. koneen josta tarkotus vääntää ahdettu peli. Löyty tommonen ikäänkuin paikka hall-anturille sekä pari nastaa. Pystyykö tolla ohjaamaan suorasytytystä suoraan vai onnistuuko esimerkiksi lisäämällä nastoja vai eikö onnistu lainkaan/helposti.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html

Tuossa puhutaan noista 4-1 pyöristä eli onko se sitten minimi? Aika hankalalta näyttää nuo 2 version johdotus diagrammit, 3 melko selvä. Taitaa tosin saada täältäkin foorumilta noita levyjä joissa on nuo sytytys hardikset jo levyllä. Noitten nastojen on sitten varmaan oltava tasasin välimatkoin. Tämä voi koitua ongelmaks kun tuo limppu ei oo täys ympyrä.

Tässäpä nyt muutama kuva systeemistä:
http://www.kolumbus.fi/hooceehoo/triggerwheel.JPG
http://www.kolumbus.fi/hooceehoo/triggerwheel2.JPG
http://www.kolumbus.fi/hooceehoo/triggerwheel3.JPG
http://www.kolumbus.fi/hooceehoo/triggerwheel4.JPG

Jos joku tietävämpi viitsis neuvoa nii oisin kiitollinen. Bensapuoli on paljon helpompi ymmärtää.

Posted: Sat Nov 19, 2005 17:16
by Masi_K
Tappien tai nastojen pitäisi olla tällä tavalla
http://kuvax.net/i/?7220rissapy_r_.jpg

Posted: Mon Nov 21, 2005 16:12
by HCH
Entäs jos nastoja laittaa 2 kappaletta? Tuleeko niitten olla 180 asteen välein? Tämä on sitten varmaan 3-1 setuppi? Ei nimittäin oikein luonnistu 3 nastan asentaminen noihin oikeisiin asentoihin, koska nastat tulee kampuran limppuun joka ei tunnetusti ole täysympyrä. Tuo ihme piikki siinä kyllä on mutta eipä satu ykk kanssa yksiin. Onkos tuolla väliä mikä pytty on ykk:ssa?

Posted: Mon Nov 21, 2005 16:59
by MikZ
4-1 on minimi.

Posted: Mon Nov 21, 2005 18:43
by HCH
Kautta vuosikymmnenten jakajassahan se triggerointi on tavannut olla, mutta tosiaan siinä on sitten toteutuksesta riippuen hieman klappia. Nelitahtinen neloskone tarvitsee jakajassa neljä tappia, tai kampiakselilla kaksi tappia. -KariM
Mitäs tuo nyt sitten meinaa? Kahdella tapilla se liipaisu kampuralta voisi onnistuakkin helposti, muuten on mentävä tuonne jakajan puolelle tai laitettava staattiset ennakot.

Posted: Mon Nov 21, 2005 19:53
by _P_
Mitäs tuo nyt sitten meinaa?
Että kaksi tappia 180ast välein kampuralla toimii myös ja ilman mitään wheel decoder kikkailuja, sehän on sama asia kuin 4-tappia jakajassa kun pyörii tuplanopeudella nokkaan nähden.

Posted: Mon Nov 21, 2005 20:02
by Höylä
_P_ wrote:
Mitäs tuo nyt sitten meinaa?
Että kaksi tappia 180ast välein kampuralla toimii myös ja ilman mitään wheel decoder kikkailuja, sehän on sama asia kuin 4-tappia jakajassa kun pyörii tuplanopeudella nokkaan nähden.
kuinkas 6 sylinterises? mikä on vähimmäis määrä tappeja kampuralla tai nokkien päässä?

Posted: Mon Nov 21, 2005 22:27
by HCH
No niin. Kiitos paljon. Nyt tuli oikea tai no ainakin minulle sopiva vastaus :). Missäs kulmassa noitten nastojen tulis olla ykk:hon vai onko se vain asetuksista kiinni? Tämähän voisi vaikka onnistua. :roll:

Posted: Mon Nov 21, 2005 22:51
by Turbiini
Noin 50-60 astetta on aika hyvä mutta melkein mikä tahansa toimii, Suorasytkää tuolla ei sitten saa eli jakajasta pitää korkeajännitepuoli jättää.

Posted: Mon Dec 12, 2005 17:32
by HCH
No niin suunnitelmat muuttuvat. Nokan vaihtumisen myötä huomasin, että ois varmaan helpompi taiteilla tonne nokalle triggeripyöri ja haistella hallilla. Montas nastaa siihen pitäs saada mahtumaan että pääsis ohjailemaan tuota boschin suosittua 2x2 puolaa ja pääsis kokonaan irti jakajasta.