Page 1 of 1
lada 1600turbo
Posted: Mon Nov 14, 2005 18:13
by Turbiini
Kone on ollu jo aika pitkään turbolla, polttoaineen syöttöä hoitanu milloin mikäkin kaasari ja sytkää arponut vakio jakaja ahtopainetta tunnistavalla kellolla. Megan asennus aloitettettiin keväällä aluksi ohjaamaan sytkää jakajalla, kesän mittaan tuli hukkakipinä puola. Ja nyt syys kesästä ruiskukin käyttöön. Ajettavuus muuttui aivan täysin, nykyään ei kaupunki liikennekään tuota ongelmia ei nyi eikä pätki.
Vielä on paljon tehtävää kuten tubon vaihto isommaksi ja muuta pientä.
Suurin homma megan kanssa jonka vielä joutuu tekemään on mapanturin kartta, koska mulla ei ole aivan yleinen tuo anturi niin valmista ei löydy. Anturina on boschin valmistama map joka tulee yhdellä ruuvilla kiinni imusarjaan ja sisältää myös nopean imuilman lämpöanturin, nyt kun onnormaalin 2.5bar mapin artvot megassa niin kun mega luulee että paine on 60kpa niin se on todellisuudessa 100 ja kun mega luulee että paine on 150kpa niin on jo yli250kpa
Mutta mitään muuta haittaa tuosta ei ole kuin että megatunen ahtomittari näyttää väärin ja karttoja muuttaessa pitää siis myös muistaa, mutta ajoon ei vaikuta mitenkään kun kaikki säädöt on tehty sen mukaan.

Posted: Tue Nov 15, 2005 17:32
by axe
Asiallinen meininki. Saattaa monen yllättää liikennevaloissa

.
Oletko mitannut paljon on tehoa/vääntöä?
Posted: Tue Nov 15, 2005 19:11
by Turbiini
Ei ole ruiskulla dynotettu mutta kaasarilla megan ohjaamalla jakaja sytkällä 1.4bar ahdoilla 177heppaa ja 293Nm kierroksia en muista mutta aika alhaalla tuli raja vastaan. Nyt kiertää ainakin 1000rpm ylemmäs ja painettakin on hieman enemmän.
Posted: Wed Nov 16, 2005 11:22
by axe
Turbiini wrote:177heppaa ja 293Nm

Posted: Tue Nov 22, 2005 12:37
by TVH
mikä imusarja tuossa on?
Posted: Tue Nov 22, 2005 18:39
by Turbiini
imusarjan aihiona on aito ladan 4pisteruiskun imusarja suutin kiskoineen ja paineensäätimineen, johon on hitsattu alumiinistä tuo kammio ja v6 mondeon kaasuläppäkotelo.
Kanttajoutui hiukan muokkaamaan että sai sopimaan 71 vuodesta kun on vielä 97 vuoteen asti pysyny samana niin näköjään uusiin on tullu 2 kiinitys pulttia lisää. Imusarja on siis tuotu venäjältä, suomeen kun ei ole maahantuoja tuonut ainuttakaan 4pisteruiskullista tekavetoa/nivaa.
Posted: Thu Nov 24, 2005 8:24
by kimmo-p
Minkäs kokoiset suuttimet sulla tuossa on ja minkä kokoinen kaasuläppä?
Tuossa tutulla samanlainen megasquirt-lada yhdistelmä, suuttimet vaan jäi pieneksi (180cc).
Posted: Thu Nov 24, 2005 19:45
by Turbiini
Suuttimet 417cc tällähetkellä aukioloaika max 90% eli vielä on vähän varaa lisätä kun saa isomman solmun. kaasuläpän kokoa en muista mutta 60-70mm väliin se luultavasti menee.
edit: läppä näyttäis olevankin vain 52mm
Posted: Sun Dec 18, 2005 16:18
by Turbiini

Nyt on pikainen testi ajo suoritettu holset/garret sekoituksen kera, ja kivasti tuntuis toimivan tehoista ei oikein paljoa voi sanoa kun oli kesärenkaat alla ja lumi maassa.

Posted: Sun Dec 18, 2005 19:32
by koskar
Turbiini wrote:kun oli kesärenkaat alla ja lumi maassa.

Turvallista matkaa.
Posted: Sun Dec 18, 2005 22:20
by Turbiini
koskar wrote:Turbiini wrote:kun oli kesärenkaat alla ja lumi maassa.

Turvallista matkaa.
No eipä tuota testiä tullut missään liikenne ruuhkassa tehtyä, vaan sen verran tuossa yksityistiellä sutaisin nelosella että näki että paineet nousi. Huomenna käyn ostamassa talvipyörät niin pääsee testaamaan tarkemmin kuinka herkästi ahdot nomaalissa ajossa nousee.
Posted: Tue Dec 27, 2005 22:41
by Turbiini
Nyt vasta pääsi testaamaan talvipyörillä, kun rupesin renkaan vaihdon yhteydessä sovittamaan fiatin lukkoperää ladan takasiltaan. Eihän se sinne aivan helpolla menny, eli rälläkällä piti tehdä lisää tilaa ja uudet kiinitysreiät. Vetarit sentäs sopi suoraan. Pakosarjan ja turbon sovitepalan välissä on suurehko vuoto joten ahdot ei nouse ihan toivotulle tasolle, mutta voimaa on silti ainakin yhtäpaljon (painetta siis 0.5bar vähemmän)
Posted: Sun Jan 01, 2006 17:01
by Turbiini
Vuoden vaihde tuli ajeltua kaupungilla lähtökierros rajoitin päällä, pauketta piisas eikä tarvinnu raketteja ostella

Posted: Sun Feb 05, 2006 23:54
by Turbiini
Tänsiitäsaa kun sotkee laatuautoon foortin osia, mondeon kaasuläppä akseli meni poikki

oli ilmeisesti 25 asteen pakkanen jähmettäny audin muovi "dumpin" ja 2bar ahdoilta kaasun päästäessä paine ero kasvoi liikaa.
