Page 1 of 6
Innovate LC-1 kolmas kimppatilaus
Posted: Wed Nov 09, 2005 14:04
by Kimmo's
Moikka,
Edit: Nyt siis kolmas tilaus lähdössä liikkeelle.... Pomppaa sivulle 4!
Kovan kysynnän vuoksi järjestän toisen kimppatilauksen noista Innovaten laajakaista-lambdoista.
Tästä löytyy ensimmäisen tilauksen keskustelut ja ensimmäisenä postauksena on tilauksen pelisäännöt. Kannattaa lukea.
Jälleen tarvitaan 20 tilaajaa, jotta saadaan järkevä hinta. Ikävä kyllä yhtä hyviä hintoja en enää saanut neuvoteltua kuin viimeksi.
Uudet hinnat ovat seuraavat:
20 - 29 kpl hinta 193,40€ kappale
yli 30 kpl hinta 184,00€ kappale
Hinnat sisältävät siis verot, tullit ja rahdin Suomeen.
Ilmoittautumiset tähän ketjuun. Mainitse myös tuletko mukaan jos päästään yli 20 kpl tilaukseen vai vain jos päästään tuohon alempaan hintaan.
Kimmo
Posted: Wed Nov 09, 2005 14:46
by country sedan
Mukana.
Posted: Wed Nov 09, 2005 16:12
by sft
Mukana ollaan.
Posted: Wed Nov 09, 2005 19:21
by HP
Mäkin oon mukana jos ei nyt ihan parin viikon sisään tilausta tartte maksaa.
Posted: Wed Nov 09, 2005 21:12
by Kimmo's
HP wrote:Mäkin oon mukana jos ei nyt ihan parin viikon sisään tilausta tartte maksaa.
Hyvin kerkeät mukaan! Odotellaan kuun vaihteen yli, ennenkuin laitetaan tilaus eteenpäin.
Jos jollain on jokin takaraja jolloin anturi pitäisi olla kädessä, niin siitä on hyvä kertoa. Säädetään tilauksen ajankohta mahdollisimman monelle sopivaksi.
Kimmo
Posted: Wed Nov 09, 2005 22:33
by Mudracer
Kirjoittelit Kimmo`s tuolla OD:lla että tossa on digitaalinenkin ulostulo?? Siis kax analoogista ja tikitaali vai?? Ja ulos saa 10v -20v nyt ei mee jakeluun

.
Posted: Wed Nov 09, 2005 23:10
by Kimmo's
Mudracer wrote:Kirjoittelit Kimmo`s tuolla OD:lla että tossa on digitaalinenkin ulostulo?? Siis kax analoogista ja tikitaali vai?? Ja ulos saa 10v -20v nyt ei mee jakeluun

.
Moikka,
joo, digitaaliulostulo on siis tuo sarjaportti. Analogisia on 2 kpl kyllä, mutta tuossa on mulla tullu joku ajatusvirhe noiden volttien osalta, sillä mun muistaakseni maksimijännite jonka sieltä saa ulos on 5 volttia.
Tarkennetaan nyt vielä, että mulla ei siis ole itsellä sen enempää kokemusta noista vehkeistä, muuta kun mitä olen itse noita manuaaleja lueskellut. Omaani en ole vielä edes asentanut kun autokin tulee ajoon vasta keväällä...
Kimmo
Posted: Thu Nov 10, 2005 8:48
by Mudracer
Dodii tota volttijuttua tossa just koittelin ja se aina herjaa että 5V on maksimi.
Posted: Thu Nov 10, 2005 18:04
by HP
Pystyykö tota lc-1:stä käyttämään myös siten että laittaa ton lc:n lambdan autoon kiinni, vetää piuhan kiinni lc:n "ohjainlaitteeseen" ja siitä vielä kannettavalle ja lähtee liikenteeseen hakemaan seoksia kohdalleen?
Posted: Thu Nov 10, 2005 18:28
by Mudracer
Voi ja toi LogWorks2 progun "monitor" näyttää seoksen.
Posted: Thu Nov 10, 2005 18:39
by HP
just. Latasin ton logworksin koneelle ja kattelin sitä monitor-toimintoa ja rupesin miettimään että mihin kaikkeen niitä muita "mittareita" siinä voi hyödyntää? Ovat pelkkää jännitteen mittausta varten, joten mihin niitä soveltaa?
Posted: Thu Nov 10, 2005 18:58
by Kimmo's
Tota samaa softaa käytetään vissiinkin tuon LM-1:n kanssa myös. Siihenhän saa kiinni kaikenlaista muutakin anturia myös. Ne ylimääräiset 'mittarit' mahtaa olla sitä varten....
Kimmo
Posted: Fri Nov 11, 2005 7:41
by Mudracer
Kun olet kytkenyt ohjaimen tietsikkaan niin kun painat sitä don`t connect nappia niin näkyviin tulee vain AFR mittari, ainakin mulla.
Posted: Fri Nov 11, 2005 9:52
by HP
Mites tuon anturin kalibroinnin kanssa käy jos anturia siirtää autosta toiseen?
Tartteeko siis kalibroida aina uudelleen?
Entä onko tuo kalibrointi vaikee homma?
Posted: Fri Nov 11, 2005 10:07
by Kimmo's
Ei tartte mun mielestä kalibroida jos siirtää autosta toiseen. Eihän kalibrointi ole mitenkään autoon sidoksissa.
Kalibrointeja on 2 erillaista:
Toinen on lämmityskalibrointi, jonka tuo vehje tekee käyttöönotossa automaattisesti, eikä sitä tarvitse uusia ennekuin menee syystä tai toisesta anturi vaihtoon.
Toinen on 'Free-air' kalibrointi, jossa anturi kalibroidaan silloin kun se on raittiissa ilmassa. Anturi saa tuosta raittiin ilman happipitoisuudesta referenssin johon se sitten seoksia vertaa. Tuo pitää tehdä silloin tällöin (puolivuosittain?) uudestaan jotta mittaus pysyy tarkkana.
Homma tapahtuu siten, että painetaan yhtä nappia kun anturi on raittiissa ilmassa. Eli esimerkiksi jos auto on seisonut yön yli ja pakokaasut ovat haihtuneet putkesta, niin ennenkuin polkastaan auto käyntiin, niin painetaan kalibrointinappia. Tuo kestää kait joitain sekuntteja tuo operaatio...
Kimmo
Posted: Fri Nov 11, 2005 14:23
by Xfire
Mukana ollaan, 20 tilaajaa riittää minulle.
Posted: Fri Nov 11, 2005 17:25
by HP
Tuota lc-1:stä voi vissiin myös käyttää autojen diagnosointiin uusissakin autoissa siten että pulttaa laajakaistan jomman kumman alkuperäisen lambdan tilalle ja laittaa toisesta lc:n "boksin" lähdösti tiedon auton omalle ecu:lle ja tarkkailee seosta myös kannettavalla?
Entä voisiko tuolle lc:lle toteuttaa jotenkin järkevästi erillisen virtalähteen, jolloin saisi nopeutettua autosta toiseen tapahtuvaa siirtoa sillä kun ei tarvitsisi aina kytkeä käyttöjännitettä testattavan auton virtapiiristä?
Posted: Fri Nov 11, 2005 18:14
by Benkku
Kimmo's wrote:Eli esimerkiksi jos auto on seisonut yön yli ja pakokaasut ovat haihtuneet putkesta, niin ennenkuin polkastaan auto käyntiin, niin painetaan kalibrointinappia. Tuo kestää kait joitain sekuntteja tuo operaatio...
Kimmo
Kalibrointi...
Anturi pitää kyllä irroittaa ja tuoda 'vapaaseen ilmaan'.
esim. eräässä vehkeessä (jossa VEMS ohjain) havaittua...
Muutin hiukan lämmitysparametrien asetuksia ja piruuttani tsekkasin mitä lambda näytti (-> luokkaa 16-17 arvoja), edellisestä käytöstä oli aikaa kulunut jo viikon verran.
Kalibrointi oli tehty jo aiemmin, mutta (16 luokkaa oleva) arvo vaikutti 'väärältä' joten irroitin anturin vain todetakseni arvon nousevan lukemaan 20.9 - kuten kuuluukin.
Summasummarum... pakoputkessa siis todennäköisesti jäännöskaasua joten kalibrointi irroittamatta anturia on väärä proseduuri.
Posted: Fri Nov 11, 2005 21:25
by Kimmo's
OK. Tuo Innovaten manuaali mainitsee että voi kalibroida myös putkessa kiinni, mutta sekin on varmaan niin monesta seikasta kiinni, ennenkuin sieltä on pakokaasut oikeasti haihtunut, että varminta on irrottaa anturi.
Kimmo
Posted: Mon Nov 14, 2005 5:02
by jani
kokeilin tuota kalibrointia pakoputkessa. Totesin että sekaisin menee tuollaisella kalibroinnilla rupesi näyttää ihan outoja arvoja innovaten ohjelma. Tein kalibroinnin sitten puhtaaseen ilmaan ja sitten rupesi näyttää ihan ok arvoja
Posted: Mon Nov 14, 2005 9:39
by JaniM
TE:n ohjekin sanoo ettei saa putkessa kalibroida. Aina jää jotain skeidaa leijumaan sinne. Ei kai toi nyt iso homma ole ruuvata irti.
Posted: Mon Nov 14, 2005 11:00
by Kimmo's
JaniM wrote: Ei kai toi nyt iso homma ole ruuvata irti.
Iso hommahan tuo ei ole. Varsinkaan tollasissa harrasteautoissa joita muutenkin ruuvataan koko ajan. Jos vielä laittaa vähän kuparitahnaa jenkoihin ennen kiinniruuvaamista, niin ei ole niin lujassa seuraavalla kerralla!
Kimmo
Posted: Mon Nov 14, 2005 18:35
by HP
Kuinka monta tilaajaa on jo ilmoittautunut?
Posted: Mon Nov 14, 2005 21:55
by Kimmo's
HP wrote:Kuinka monta tilaajaa on jo ilmoittautunut?
12 varmaa tilaajaa, 7 'ehkä' tilaajaa on tällä hetkellä kasassa.
Kimmo
Posted: Tue Nov 15, 2005 0:19
by Benkku
Kimmo's wrote:JaniM wrote: Ei kai toi nyt iso homma ole ruuvata irti.
Iso hommahan tuo ei ole. Varsinkaan tollasissa harrasteautoissa joita muutenkin ruuvataan koko ajan. Jos vielä laittaa vähän kuparitahnaa jenkoihin ennen kiinniruuvaamista, niin ei ole niin lujassa seuraavalla kerralla!
Kimmo
Niin ja kuparitahnaa (tai mitään muutakaan metallia sisältävää rasvaa) en kuitenkaan lambda-anturin kierteeseen laittaisi
Kohteseen on olemassa käyttötarkoitukseen kehitettyjä aineita, esim...
Klüberpaste HEL 46-450
eli ennemmin lujassa kuin että anturi näyttäisi jännitesarjojen mahdollisen muodostumisen suhteen 'höpöjä'.
Posted: Tue Nov 15, 2005 0:23
by Japso
Täällä olis yks mahdollinen tilaaja lisää.
Posted: Tue Nov 15, 2005 8:49
by Japso
Käykös Techedgen LD01 näyttö suoraan tuohon Innovaten LC-1:n pariksi?
http://wbo2.com/LD02/kit.htm
Posted: Tue Nov 15, 2005 13:15
by Jussi
JaniM wrote:TE:n ohjekin sanoo ettei saa putkessa kalibroida. Aina jää jotain skeidaa leijumaan sinne. Ei kai toi nyt iso homma ole ruuvata irti.
Aika tuoretta ilmaa saapi pakoputkeen, kun ottaa squirtista virrat pois ja hetken pyörittää startilla mosaa? Kalliin anturin kanssa parin viikon välein tehtävät asennussulkeiset ei varmaan anturin kestoikää lisää.
Joku, joka moista jumppaa tekee, voisi testata em. metodia ja raportoida eroista.
Posted: Tue Nov 15, 2005 13:27
by koskar
Jussi wrote:Aika tuoretta ilmaa saapi pakoputkeen, kun ottaa squirtista virrat pois ja hetken pyörittää startilla mosaa? Kalliin anturin kanssa parin viikon välein tehtävät asennussulkeiset ei varmaan anturin kestoikää lisää.
Tai sammuttaa virrat ja tekee moottorijarrutuksen kaasuläppä auki ennenkö pysähtyy. Moottori pumppaa pelkkää ilmaa putkeen. Toimii?
Posted: Tue Nov 15, 2005 13:40
by Kimmo's
Tuossa Innovaten suositukset kalibroinnille:
... free air calibrate often to keep it very accurate....
How often you calibrate depends on use.
On a daily driver (n/a) calibrate 3 month after installation, afterward about once every 6 month or 20000 miles.
On a daily driver (turbo) calibrate 3 month after installation, afterward about once every 4 month or 15000 miles.
On a dyno calibrate daily
On a race car once per race weekend.
Jossain Innovaten foorumilla neuvottiin kikka, jossa auto sammutettiin vauhdissa ja rullattiin moottorijarrutuksella pysähdyksiin, jolloin kone pumppaa pakoputken täyteen raitista ilmaa. Tuota voi joku kans kokeilla jos haluaa....
Tuosta kuparitahnan käytöstä en ollu tullu ajatelleeks tuota eri metallien muodostamaa sähköparien mahdollisia vaikutuksia. Mahtaakohan sillä olla vaikutusta, koska anturi on kuitenkin maadoitetty suoraan kontrolleriin... Joka haluaa pelata varman päälle, niin kannattaa ehkä jättää tuo kuparitöhnä pois välistä....
Tuo TechEdgen näyttö ei todennäköisesti toimi. Olisi aikamoinen yhteensattuma, että niiden sarjaliikenneprotokolla olisi yhtenevä.... Varmaa tietoa tuosta ei mulla kylläkään ole.
Kimmo