Page 1 of 2
Citroen BX VAN www.turboON.com
Posted: Thu Nov 03, 2005 9:12
by Turtana
Eli kohteena kaasariversio 1.6 XU5 (B2C) moottorilla varustettu sitikan paku.
Koneeseen uusittu muutama palikka.
GTI imusarja + läppärunko
400cc suuttimet
boschin iso pumppu
MSD blaster CDI sytytys jakajalla
Saabin ja sitikan jakajat naitettu yhteen että saa hall-jakajan
Säädettävä nokkapyörä (pro-turbo)
B2C moottori on aika hyvä aihio 1.6 koneista virittää, kannessa on isoimmat venttiilit mitä on ja suutin kolot valmiina, muutoksia ruiskukonversiossa ei kanteen täydy tehdä.
Nokkapyörän vaihdon jälkeen löytyi koneesta tyhjäkäynnille kadoksissa olleet alipaineet ja alavääntö, ylärekisteriinkin tuli varmaan pikkasen henkeä lisää kun nykyisin ohittelukin ei tuota tuskaa.
Täytyisi roudata kosla penkkiin niin näkisi kuinka paljon vanhasta 94hp tehoista ollaan noustu.
Re: Citroen BX VAN 1.6
Posted: Thu Nov 03, 2005 11:02
by koskar
Turtana wrote:Täytyisi roudata kosla penkkiin niin näkisi kuinka paljon vanhasta 94hp tehoista ollaan noustu.
Mitä "persdyno" sanoi tehoista? Onko vähentynyt vai jopa tullut lisää?

Re: Citroen BX VAN 1.6
Posted: Fri Nov 04, 2005 10:07
by Turtana
koskar wrote:Turtana wrote:Täytyisi roudata kosla penkkiin niin näkisi kuinka paljon vanhasta 94hp tehoista ollaan noustu.
Mitä "persdyno" sanoi tehoista? Onko vähentynyt vai jopa tullut lisää?

Sanoisin että kone nyt on luonteeltaan vähintään GTI koneen tasoa (1.6) kait se siinä 110~115hp tienoilla pyörii, ylärekisteriin tuli ainakin potkua mukavasti lisää. Kuulostaa jokseenkin härskiltä kun pakettiautossa on kierroskone.....
Posted: Wed Nov 23, 2005 10:35
by Turtana
Pienoisten vastoinkäymisten jälkeen pwm ohjattu mersun luisti alkoi toimimaan halutulla tavalla, unohdin laittaa diodin luistin syöttönapojen väliin ja käyttämäni irfz20 fetti sanoi sopimuksen irti. Olisi pitänyt muistaa että se ei ole hex fetti ja ei omaa sisäistä suojausta induktiiviselle kuormalle, diodin lisäämisellä ja fetin vaihdolla irfz44 tyypiseksi alkoi taas toimimaan.
nokkapyörän pinoisen ropaamisen jälkeen tuntuisi että +3 astetta ennakoa lisää toimisi parhaiten, ainakin tyhjäkäynnin alipainepuoli parani.
Posted: Wed Mar 22, 2006 18:39
by Turtana
Pienoisen hiljais elon jälkeen on projekti pikkasen edennyt, kone on saanut kaverikseen nokkapyörälle 12-1 pyörän ja sytkä hoidetaan boschin tuplapuolalla ja kahdella VB921 päätteellä.
pakosarjakin tuli rustattua ja pellin alle löysi kotinsa mitsun tdo4 vippuri 15g 6# pakopesällä.
pakoputkisto kokonaisuudessaan on 2.5" rosteria, katilla ja yhdellä vaimentajalla.
johtosarja meni kokonaan uusiksi ja boxi vaihtui TRC malliseksi.
täytyy ottaa muutama kuva kunhan saa ajokin taas nippuun.
Posted: Sat Mar 25, 2006 12:11
by Turtana
Posted: Sat Mar 25, 2006 12:53
by HanhiEmo
Mikä tuon "mustanmakkaran" tarkoitus tuossa on

.
Ainakin minun mielestä se ei mene minnekkään....
Posted: Sat Mar 25, 2006 13:56
by AnttiR
HanhiEmo wrote:Mikä tuon "mustanmakkaran" tarkoitus tuossa on

.
Ainakin minun mielestä se ei mene minnekkään....
Jos sen tarkoitus on ohjata ilmaa coolerille.
Posted: Fri Mar 31, 2006 19:35
by Turtana
no niin nyt o koppero saatu leimalle, konetehona lapussa 99kw ja A merkintä, erikoisehdoissa katalysaattori ja käytettävä lyijytöntä polttoainetta. ei muuta kun hyvää viikonvaihdetta kaikille

Posted: Sat Apr 01, 2006 18:55
by Volkkarijermu
Mitä vuosimallii toi on?
Posted: Wed Apr 05, 2006 6:19
by Turtana
89
Posted: Fri Apr 07, 2006 9:15
by kalsket
Onkos tuo b-painesäädin Malpassin progressiivinen? Jos on niin kannattaisi vakavasti harkita vaihtoa johonkin parempaan. Nuo kun eivät oikein tahdo pysyä säädöissään.
Posted: Fri Apr 07, 2006 16:45
by Turtana
No ei ole ainakaan tähän mennessä ollut ongelmia ja yhdessä turbopelissä on tollanen ollu jo käytössä aikaisemminkin.
Posted: Sat Apr 08, 2006 8:07
by zagge
komia sitikka paljons jäi varaa leimatehosta nostaa sit ku suljetulla alueella kruisailet? vai eikö enempää irtoo?
Posted: Sat Apr 08, 2006 11:21
by Turtana
Kyllä sieltä pitäisi vielä pikkasen enmmän puristaa ulos kun tuo 99kw, sytkäkartan värkkäys edessä ja nokan vaihto.
Posted: Sun Apr 09, 2006 8:11
by Hessu
Mites muuten tuo säädettävä nokkapyörä, teitkö itse vai hommasitko jostain? XU9 turbotusta ollaan tässä aloittelemassa niin ei varmaan olisi tuollainen pahitteeksi.
Posted: Sun Apr 09, 2006 22:46
by Turtana
Hessu wrote:Mites muuten tuo säädettävä nokkapyörä, teitkö itse vai hommasitko jostain? XU9 turbotusta ollaan tässä aloittelemassa niin ei varmaan olisi tuollainen pahitteeksi.
Oma hihnapyörä on tehty sorvaamalla uusi keskiö normaaliin valuu pyörään, uudet säädettävät on muistaakseni 140~180e haarukassa.
kaikissa xu koneissa jotka on 8v koneita pitäisi olla sama hihnapyörä.
Täytyy vielä itsekkin hiukan haeskella tuon nokkapyörän paikkaa, muutaman asteen olen nyt lisännyt ja meno pikkasen parani, täytyy katsoa jos sais tuon ahtimen heräämään pikkasen alempaa vielä.
Posted: Fri Apr 21, 2006 15:52
by Turtana
Välkkäri löysi uuden kodin syylärin etupuolelta ja mitsun oma dumppim pääsi eläkkeelle, imuilman anturi siirtyi pikkasen viileämpiin oltaviin. pienoisten säätötoimenpiteiden jälkeen alkoi kottero liikahtamaan pikkasen paremmin kilon paineilla
Sitikka polon ripustus vaan joutuu koville, moottorin alatukikumi näki jo parhaat päivänsä ja hantin alaripustuksen kumit menee vaihtoon
Seuraava projekti onkin fiksata 16V mallin levikkeet kuntoon ja sorvata paikoilleen että mahtuu leveämmät tassut alle

saadaan se kaikki voima tiehen asti.
Posted: Fri Apr 28, 2006 22:08
by TheMan
Tää on kyllä melkosen härö vekotin

Varmaan monelle tulisi ylläri valoista lähdettäessä

Posted: Tue May 02, 2006 21:40
by Turtana
Posted: Wed May 03, 2006 7:38
by teg
Katkesiko kenties lämpölaajenemisen vuoksi? Joskus nähnyt noissa käytettävän "putkenpätkiä" holkkeina, jotka antavat hiukan periksi lämpölaajenemiselle.
Posted: Wed May 03, 2006 12:10
by Turtana
Kumma kyllä pultti katkesi noin vartin sen jälkeen kun olin saanut pakosarjan paikoilleen, kuului vaan kilahdus ja mutteri lojui maassa. tuli sitten vaihdettua osa pinnoista uusiin samalla. kone ei ollut käynnissä sen jälkeen kun sain kiristettyä.
taisi vaan olla huono yksilö joka osui kohdalle.
Posted: Wed May 03, 2006 12:23
by teg
Ehkä olisi kannattanut jättää se viimeinen kiristys tekemättä

Posted: Wed May 03, 2006 17:51
by kynsi
Ahtimen öljynpaluuputkessa näkyy olevan työtunti, jos toinenkin.

Posted: Wed May 03, 2006 19:31
by Hessu
kynsi wrote:Ahtimen öljynpaluuputkessa näkyy olevan työtunti, jos toinenkin.

Itse tein aikoinaan Sierra 2.8i 4x4 budjettiturbotuksen käyttäen kupariputkea noissa kohteissa. Taipuu mukavasti, mutta onko sen käytöllä jotain esteitä?
Posted: Wed May 03, 2006 19:41
by kynsi
Hessu wrote:kynsi wrote:Ahtimen öljynpaluuputkessa näkyy olevan työtunti, jos toinenkin.

Itse tein aikoinaan Sierra 2.8i 4x4 budjettiturbotuksen käyttäen kupariputkea noissa kohteissa. Taipuu mukavasti, mutta onko sen käytöllä jotain esteitä?
Kun tehdään budjettiturbotus niin on kyse jo taloudellisista esteistä. Kuparihan maksaa maltaita.
No eihän siinä tule mitään rasituksia, jos tekee vaan tarpeeksi tiukat sovitteet ettei resonoi tärinästä.
Posted: Wed May 03, 2006 21:05
by Turtana
ÄRMUR

taisi osua paskoja pinnoja kohdalle, taas 2 poikki
no huomenna uudestaan niin kuin kummelissa

Posted: Wed May 03, 2006 21:41
by Turbiini
Suosittelenhalvempia työkaluja niin ei kestä ylikiristää

No joo katkaisn minäkin hiluxista yhden pultin viime pakosarjan asennuksen yhteydessä, pitää samalla vaihtaa kaikki kun seuraavan kerran joutuu sarjaa hitsaamaan (hx40 on hiukan painava ilman lisätukia)
Posted: Thu May 04, 2006 13:53
by Turtana
kynsi wrote:Ahtimen öljynpaluuputkessa näkyy olevan työtunti, jos toinenkin.

Öljyputki on paluun sijainnin takia hieman omalaatuinen, menee öljypinnan anturin reiästä tavarat takaisin lohkoon.
Posted: Fri May 05, 2006 7:55
by Turtana
No niin, nyt on kaikki pinnat vaihdettu. Ihan varmaan työn lisäämiseksi muutama pinna päätti katketa ahtimen pakopesään tietty
huono käynnistyvyyskin selkisi kun oli starttauksen dwell säätö liian pienellä nyt on ajossa 2.8mS ja starttauksessa 4.4mS puolana bosch kaksoiskipinäpuola, vb921 tuntuvat pysyvän ehjänä eikä ylimääräistä lämpöä tunnu syntyvän kuin pitkissä starttauksissa joissa tulee haaleaksi.
ompahan nyt tullut ainakin rutiinia ahtimen ja pakosarjan irroitteluun
saisi luvan pysyä viikonlopuna radalle.com reissun nipussa ettei taas tartte haravoida pinnapultteja.