Megasquirt 3, X-kortti, nokka-akselin tunnistin ongelma.
Posted: Fri Apr 18, 2025 11:15
Päivää.
Tässä vuosien jälkeen taas herätellään uutta intoa squirttausta kohtaan. Vuosia sitten sulattamani neloskoneen jäljiltä, ajattelin ottaa nyt vähän rauhallisemmin ja tiedostaa mitä olen tekemässä ennen varsinaisia siirtoja.
Nyt painitaan sitten uuden koneen kanssa, 1 kesä takana ajoa, persedynolla säädettynä ja helvetin kevyestä vauhtipyörästä ja kytkimestä huolimatta, laite pelaa kohtalaisen siedettävästi kadulla. 1 ongelma lukuisien ratkaistujen joukossa on kumminkin jäänyt, nokka-akselin tunnistus. Haluan koneen sekventaaliseksi, jotta pääsen jatkojalostamaan tätä elämän mittaista projektia, joten tämä täytyy saada kuntoon.
Systeemi ja ongelma: Minulla on nokan tunnistin hall tyyppinen, se odottaa yhtä pulssia maihin (5v -> 0v) per nokan kierros. Anturi on kytkettynä X-kortin cam-in inputtiin ja on säädetty ohjeen mukaan, trimmereitä joku määrätty kierrosmäärä ja mitattu testi pisteestä mainittu 2.5v. Homma pelaa mahtavasti aina kun vehje laitetaan kylmästä käymään ja voi pelata mahtavasti vaikka kuinka kauan muutenkin, mutta satunnaisesti tapahtuukin niin että kun menen vaikka kauppaan ja sammutan vehkeet parkkikselle (kone kuumana), niin 5-10 min päästä kun tulen kauppakassieni kanssa tarttailemaan niin eipäs lähdekkään enää käymään. Saatana se on sitten nöyryyttävää sahailla sitä käymään kun ihmiset nauraa ja osoittelee ympärillä.
Ainoa lääke tähän on kaivaa tietskari esille ja muuttaa asetukset batch firexi, eli nokan tunnistus pois, sitten pääsee jatkamaan aina laakista.
Onko ideoita? Olen jo koittanut 2 eri anturilla ja sama tulos. Mega manuaalin ohjeistus ei kerro tarkemmin mitä noilla trimmereillä säädetään nokan triggeröinnissä, mutta oletan että se on triggeri piste ja aina kun pulssi on alle 2.5v, niin se on 1-tila. Auttaisiko tuota pistettä säätää vähän ylemmäxi jos vaikka kuumana joku lämpölaajeneminen muuttaa anturin mittausta niin että triggaus ei juuri ja juuri pudota tuon 2.5v:n alle? Tein kyllä lisähuomionkin autosta, siinä saattaa olla latausvikaa joka on vielä tutkimatta, tietyt jutut vaan loksahtivat paikalleen ja totesin hiljattain että auto saattaa olla alijännitteellä välillä. Alijännite voisi ehkä vaikuttaa asiaan, vai mitä olette mieltä..?
Heitelkää ajatuxia, mukavaa taas olla kuvioissa pitkästäaikaa!
Tässä vuosien jälkeen taas herätellään uutta intoa squirttausta kohtaan. Vuosia sitten sulattamani neloskoneen jäljiltä, ajattelin ottaa nyt vähän rauhallisemmin ja tiedostaa mitä olen tekemässä ennen varsinaisia siirtoja.
Nyt painitaan sitten uuden koneen kanssa, 1 kesä takana ajoa, persedynolla säädettynä ja helvetin kevyestä vauhtipyörästä ja kytkimestä huolimatta, laite pelaa kohtalaisen siedettävästi kadulla. 1 ongelma lukuisien ratkaistujen joukossa on kumminkin jäänyt, nokka-akselin tunnistus. Haluan koneen sekventaaliseksi, jotta pääsen jatkojalostamaan tätä elämän mittaista projektia, joten tämä täytyy saada kuntoon.
Systeemi ja ongelma: Minulla on nokan tunnistin hall tyyppinen, se odottaa yhtä pulssia maihin (5v -> 0v) per nokan kierros. Anturi on kytkettynä X-kortin cam-in inputtiin ja on säädetty ohjeen mukaan, trimmereitä joku määrätty kierrosmäärä ja mitattu testi pisteestä mainittu 2.5v. Homma pelaa mahtavasti aina kun vehje laitetaan kylmästä käymään ja voi pelata mahtavasti vaikka kuinka kauan muutenkin, mutta satunnaisesti tapahtuukin niin että kun menen vaikka kauppaan ja sammutan vehkeet parkkikselle (kone kuumana), niin 5-10 min päästä kun tulen kauppakassieni kanssa tarttailemaan niin eipäs lähdekkään enää käymään. Saatana se on sitten nöyryyttävää sahailla sitä käymään kun ihmiset nauraa ja osoittelee ympärillä.
Ainoa lääke tähän on kaivaa tietskari esille ja muuttaa asetukset batch firexi, eli nokan tunnistus pois, sitten pääsee jatkamaan aina laakista.
Onko ideoita? Olen jo koittanut 2 eri anturilla ja sama tulos. Mega manuaalin ohjeistus ei kerro tarkemmin mitä noilla trimmereillä säädetään nokan triggeröinnissä, mutta oletan että se on triggeri piste ja aina kun pulssi on alle 2.5v, niin se on 1-tila. Auttaisiko tuota pistettä säätää vähän ylemmäxi jos vaikka kuumana joku lämpölaajeneminen muuttaa anturin mittausta niin että triggaus ei juuri ja juuri pudota tuon 2.5v:n alle? Tein kyllä lisähuomionkin autosta, siinä saattaa olla latausvikaa joka on vielä tutkimatta, tietyt jutut vaan loksahtivat paikalleen ja totesin hiljattain että auto saattaa olla alijännitteellä välillä. Alijännite voisi ehkä vaikuttaa asiaan, vai mitä olette mieltä..?
Heitelkää ajatuxia, mukavaa taas olla kuvioissa pitkästäaikaa!