Page 1 of 4
Microsquirt ongelma
Posted: Tue Aug 25, 2020 17:12
by 309i
Asensin microsquirtin +hukkispuolan 309 gti ihin, kierrosluku singaali hyppii nopeasti 0-300rpm välillä, tunerissa starttauksen aikana, ei luonnolisesti lähde käyntiin, edes lupaa, bensapumppu laittaa paineet, mikähän asetus vielä pitää muuttaa? triggeripyörä on 24-1 tyyppinen, se on vaihdettu asetuksissa. onko vr anturin kytkennän napaisuudella väliä?.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Tue Aug 25, 2020 20:28
by Masi_K
Napaisuudella on väliä. Maadoitukset merkkaa myös,
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Wed Aug 26, 2020 9:18
by 309i
Maadoitukset on tehty ohjeiden mukaan, aikaisemmin tuolla triggeri setupilla, ATspark toimi ok, joten vr anturissa ei liene vikaa, tai etäisyydessä hampaisiin.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Wed Aug 26, 2020 15:42
by Masi_K
Logita starttitapahtumaa tooth loggerina. Se kertoo että näkeekö ms edes kaikki hampaat oikein.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Wed Aug 26, 2020 16:17
by 309i
Firmis päivitetty, ja vr anturin napaisuus vaihdettu, nyt käynnistyy, mutta käy hurjan rikkaalla, ja huonosti, kokeilin autotunea josko olisi säätänyt tyhjäkäynnin ok, ei apua.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Wed Aug 26, 2020 17:30
by Masi_K
Autotune ei toimi ku telcassa. Joten sen käyttö vasta kun kone käy muuten ok ja sillä voi lähtee jopa ajaa. Onko reqfuel oikein eli suuttimet näpytetty oikein, onko sytkäennakko tarkastettu pyssyllä käyttäen kiinteitä ennakoita sen aikaa fixed timingillä ?
Hienoa että tärähti.

Re: Microsquirt ongelma
Posted: Wed Aug 26, 2020 19:06
by 309i
pitää laittaa tuo EYKK "oikeaksi", varmaan sitten rupeaa käymään kunnolla?, vasta sitten seokset kohilleen, mulla on LDperfomancen laajakaista lambda+ohjain, kohdassa calibrate afr table, alasveto valikossa ei löydy tuota LDperfomancea, käyttänee tätä BOSCH LSU 4.9, joten tämän arvot syötetään custom linear wb kohtaan?.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Thu Aug 27, 2020 14:48
by Jürgen
Tuleeko siltä lambdan ohjaimelta analoginen signaali microsquirtille?
Edit:
Kuukeloin tuota LDperfomance laajakaistaa ja siellä kerrotaan: The analogue 0-5V output corresponds to 7.35AFR to 22.39AFR
eli analogisen signaalin saa ulos, se tietenkin kytketään Micron pin 34/O2 ja nuo arvot laitetaan sinne custom linear WB ruutuihin.
Näin tuo mielestäni toimii.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Thu Aug 27, 2020 16:57
by 309i
Nuo arvot on syötetty custom kohtaan, ei vaikutusta savutukseen, ei tietoa että mikä singaali tulee ulos, ohjeet hukassa. Olisikohan tuneri osajaa joensuun seudulla? en ainakaan vielä vie liikkeeseen säädettäväksi. siis tuneri näyttää afr arvoja joten on oikein kytketty Piuhat.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Thu Aug 27, 2020 17:21
by Jürgen
Onko kartat tehty sillä Tunerissa olevalla generaattorilla? Jos on, niin varmaan aika rikkaalla käynee.
Turvallisempi se kuitenkin on kuin että ois laihalla.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Thu Aug 27, 2020 18:37
by tty
309i wrote: Thu Aug 27, 2020 16:57
Nuo arvot on syötetty custom kohtaan, ei vaikutusta savutukseen, ei tietoa että mikä singaali tulee ulos, ohjeet hukassa. Olisikohan tuneri osajaa joensuun seudulla? en ainakaan vielä vie liikkeeseen säädettäväksi. siis tuneri näyttää afr arvoja joten on oikein kytketty Piuhat.
Tuo laite?
https://ldperformance.co.uk/product/wid ... ontroller/
Tuossa sen kytkentä:
https://i1.wp.com/ldperformance.co.uk/w ... C400&ssl=1
Teitkö tuon myös:
Next, click on the Basic Settings tab and chose EGO Controls. You will need to change your EGO Sensor Type to wideband or dual wideband as appropriate for your setup. Don’t forget to burn the change to your MegaSquirt. Lastly you will need to go to the Tools menu up top and click on Calibrate AFR Table. Chose your sensor type (Innovate LC-1 Default) in the drop down menu, and click on Write to Controller. This is a one way flash, so don’t be alarmed if your settings don’t ‘stick’ in this menu after you’ve sent them to the controller. After the write is complete, click Close.
Your AFR Targets Table will be under Basic setup > AFR Table 1
https://www.diyautotune.com/support/faq ... te-config/
Täytyykö / onko tuo tehty:
Reconfigure controller to be used with 4.9 sensor instead of ADV
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Thu Aug 27, 2020 19:01
by Masi_K
Jaa myös MSQ niin kattellaan löytyskö siitä jotain.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Thu Aug 27, 2020 19:04
by 309i
juurikin tuo ohjain, ilman tuota "näyttöä" anturi on Bosch LSU ADV, kytketty tuon kytkiksen mukaan, pitää yrittää opiskella tuota säätämistä.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Mon Aug 31, 2020 15:11
by 309i
Masi_K wrote: Thu Aug 27, 2020 19:01
Jaa myös MSQ niin kattellaan löytyskö siitä jotain.
Mitä tuo msq tarkoittaa, mistä löydän sen.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Mon Aug 31, 2020 15:16
by 309i
Tänään myös yritetty viilata tyhjäkäyntiä, tyhjäkäynti humppaa, kävin ajamassa, kun kiihdyttää niin tulee mustaa savua putkesta, olen ihan ulapalla tämän kanssa,

joensuun läheltä säätäjää?.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Mon Aug 31, 2020 15:51
by Jürgen
MSQ on se tiedosto joka syntyy kun tallennat käynnistä syntyvän datan. Eli sieltä Data logging -> Start logging.
Tuo savutus kuulostaa tutulta. Käy lukasemassa tuo minun "Liikaa soppaa" tarina
Millaiset asetukset olet laittanut sinne Engine and sequential settings valikkoon? Ettei vika löydy vaan vääristä asetuksista...
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Mon Aug 31, 2020 17:14
by Masi_K
MSQ on se tiedosto minkä Tunerstudio tekee kun tallennat asetukset tiedosto - tallenna valikosta. Datalog tekee MLV tiedoston.
Säädettävä ruisku on nimensä kaltainen. Kaikki pitää säätää. About mikään ei toimi paketista suoraan.
http://www.msextra.com/doc/pdf/html/Meg ... p-3.4.html
Ohjeesta aihe 3 on säätö. Siitä tavaamaan.
http://www.megamanual.com/mtabcon.htm Vanha ohje. Päällekkäisyyksiä yo ohjeen kanssa mutta täydellisempi. Joten pää voi mennä sekaisin jos molempia luke paljon.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Mon Aug 31, 2020 17:19
by 309i
Ok, tuo lyhenne oli mulle vieras

Yritin lisätä tänne screenshotin tuosta Engine and sequential settings
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Tue Sep 01, 2020 15:16
by 309i
Nyt on logitettu, miten laitan tänne?
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Tue Sep 01, 2020 17:06
by Masi_K
Lataat tiedoston jonnekki palvelimelle ja viskaat linkin tänne. Esim google drive, mikkosoftan onedrive yms.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Tue Sep 08, 2020 12:27
by 309i
Taas edistytty jonkin verran, lisätty volvon pwm venttiili, tyhjäkäynti parani ei humppaa enää, hieman korkealla tyhjäkäynti on, varmaan säädettävä nuita jotain pwm arvoja?, moottori myös stumppaa kun nostaa kierroksia nopeasti?. Kyssäri tuosta fuel VE arvosta, kun solun arvoa pienentää, niin miten pienentäminen pitäisi vaikuttaa seokseen?, Ei vaan keksi että miten sen login saisi tänne

pitäis varmaan rautalangasta vääntää. latasin siis tuohon google driveen, mutta miten saan laitettua tänne?. lisätty logi tänne,(ylempi linkki) + video tunerstudiosta auto käydessä.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Tue Sep 08, 2020 14:10
by 309i
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Tue Sep 08, 2020 16:04
by Jürgen
Itse kypsyin sen tyhjäkäyntiventtiilin säätämiseen ja jätin kylmästi johdon irti ja säädin tyhjäkäynnin läppää raottamalla
Se stumppaaminen johtunee siitä että kartat ei ole vielä ihan kohdallaan ja kiihdytysrikastuksia ei ole otettu käyttöön tai ne on vielä säätämättä. Niiden aika on sitten kun kaikki muut asetukset ovat likimain kohdallaan.
Linkit ei ainakaan mulla toimi, pyytävät kirjautumaan sinne google driveen. Pitääköhän se olla noin?
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Tue Sep 08, 2020 16:47
by 309i
En tiedä että miten laitetaan näkymään tänne ilman kirjautumista?.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Tue Sep 08, 2020 19:17
by Masi_K
Linkit pitää jakaa napin takaa. Ei selaimen osoiteriviltä. Sekä jako pitää olla ns julkinen. VE kartta eli bensakartta kuvaa teoreettista sylinterin polttoaine+ilma seoksen täytös astetta. Pienempi numero siten vähemmän seosta eli laihemmalla. Tyhjäkäynti käytännössä pitää alkuvaiheessa säätää läpällä ja vain kylmäkäynnin korotus pwm venttiilillä. Volvon venttiiliin löytyy tältäkin foorumilta oikea hz lukema ja dc alueet pwm ää varten millä venttiili toimii. Vasta kun säätö yleensä on hallussa ja kartat hangattu. Voi siirtyä pelkkään pwm tyhjäkäyntiin. Silloinkin läppä oltava ihan vähän auki. Kuten jurgen jo raapustikin, se kaasuun vastaamisen huonous on se lopuksi säädettävä juttu. Näin lukee myös ohjeessa..
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Wed Sep 09, 2020 13:27
by 309i
Säädetty ve kartaa, nyt ei enää stumppaa, ottaa kierroksia melkein ok, mutta tuo korkea tyhjäkäynti pitäisi saada alemmas, saisiko tuota venttiilin luistia hienosäädettyä?, ja millä nimellä se on nuissa pwm asetuksissa, joku nuista % asetuksista?. sellainen huomio että tuo bensa rele kuumene+ päävirta rele myös, ne on 25a, pitäisi olla virran kestoltaan riittävät?. Videon pitäisi näkyä ilman kirjautumista, mutta tuo logi on joku mlg tiedosto, pitäisikö se convertoida?. Mitä tuo (napin) takaa jakaminen tarkoittaa, tuo "nappi sana" on minulle uusi tässä yhteydessä.

Re: Microsquirt ongelma
Posted: Wed Sep 09, 2020 15:11
by Jürgen
.MLG tiedosto avataan MegaLogViewerissä jossa se näyttää käyrillä mitä moottorissa tapahtuu kun logia tallennetaan.
Mullakin oli vähän hakusessa sen login jakaminen että sai sen jaettua julkiseksi. Yleensä noissa tiedostopalvelimissa on nappi jolla tiedoston jakaminen suoritetaan, sillä saadaan sitten se linkki joka kopioidaan tänne.
Normaalistihan ne sinne tallentamasi jutut on vain sinun vähtäviä, kukaan ulkopuolinen ei pääse katselemaan ilman kirjautumista.
Tyhjäkäyntiventtiilin hienosäätö tapahtuu juuri noilla PWM-arvojen muutoksilla. Kokeile vaan reippaasti muuttaa niitä suuntaan tai toiseen.
Releiden lämpeneminen on ihan normaalia, ei nyt kuitenkaan tolkuttoman kuumaksi pidä tulla.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Wed Sep 09, 2020 16:40
by Masi_K
Ulkoa muistelen että volvon putkimallinen venttiili jossa ilma liikkuu 90 asteen kulmassa on sitten virtaus suunnallinen. Se myös on raollaan väärään suuntaan kun sitä ei ohjata ollenkaan. Jotenka ulkomuistista dc 30 on että venttiili on täysin ummessa. Joten yli 30 se on raollaan oikeaan suuntaan. Etiäinen on että dc 80 olisi venttiili täysin auki. Eli jos venttiiliä käyttää vain koneen ollessa kylmä niin silloin pienin arvo pwm warmupissa on 30 eli se viimeinen eli kuuma pää. Ohjaamattomana kone käy kovaa jos ilmaa menee kaasuläpän ohi ja myös venttiilin läpi.
Venttiilin toiminta on helpointa katsoa ja ymmärtää itse kun pitää karan näkyvissä ja muuttaa kartasta vain sitä arvoa mitä ecu lukee. Moottorinkaan ei tarvitse olla käynnissä. Se ei saa väristä kahtasataa laidasta laitaan vaan inistä ja karan väristä todella vähän. Tähän vaikuttaa se pwm venttiilin ohjaustaajuus.
Perus PWM kauraa: hz = kuinka monta kertaa virta käy päällä sekunnissa ja dc = kuinka kauan se on päällä per kerta.
Tietenkin asetuksista pitää olla valittu että ensinnäki pwm idle control ja että warmup.
Mitä tulee videolla näkyviin arvoihin niin map näyttää aivan päin honkia. Näyttäisi toimivan juuri niin kuin kaasarin juuresta virranjakajalle otettava alipaine? Map on kytkettävä ihan imusarjaan. Kammottavasti sytkäennakkoa tolle kierrosluvulle? PW on reilusti koholla koska mappi on erittäin pielessä. Siksi seos on/oli todella makialla ja siksi myös se ei ota kierroksia koska kiihdytysrikastuksen toiminnalle ei ole mahdollisuutta. Jos siis on map perustainen käytössä.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Wed Sep 09, 2020 17:17
by Jürgen
Mitä sinne General settings ->Secondary load parameters valikkoon on laitettu?
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Wed Sep 09, 2020 17:41
by Masi_K
Nyt toimii login lataus linkki. Pistä jakoon myös msq.