Page 1 of 1

Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Sun Apr 12, 2020 7:38
by Turbiini
Päällepäin hyvin huonokuntoisen näköinen TA60 carina vuodelta 83. johon asennettu yariksen 1.3 moottri mallia 2NZ-FE
Joka sittemmin turbotettuja ensimmäisen reikälohkon jälkeen takomännät ja h-profiilikanget.

Monta vuotta ollu ms1 v2.2 ohjaimella, mutta nyt vaihdoin migrosquirtmodulen flexfuel anturilla.

https://photos.app.goo.gl/bkeddRpb6no51wn58
https://photos.app.goo.gl/o5x5VBqZXaJ9DQ928
https://photos.app.goo.gl/S9jxY5qz2ycmtzVW6
https://photos.app.goo.gl/3qv6o2pZ5ouvtUdA9
https://photos.app.goo.gl/U1eXFkQDqEVCuRyo6
https://photos.app.goo.gl/48WT6e1sSHin5MX78
https://photos.app.goo.gl/MPShdieKpJDuQdiS7

ahtopaine nyt ollu 1.5bar etanolilla bensalla nousee melkein 1.7 johtuen myöhäisemmän sytkäennakon nostamasta pakolämmöstä.
Tulevaisuudessa olisi tarkoitus asentaa ahtopaineenohjaukseen venttiili, niin sais e85 ahdot nousemaan 2bar luokkaan.
Varsin pirteä liikkeinen pienellä koneella varustetuksi.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo

Posted: Sun Apr 12, 2020 9:14
by Masi_K
Varmasti liikkuukin. 8)

Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo

Posted: Sun Aug 16, 2020 8:06
by Turbiini
https://photos.app.goo.gl/NXuJDEkbZXjDDEHY7
https://photos.app.goo.gl/3vyBLKrzUcPAva5S8

Ihna hyvin rupeaa irtoamaan viivaltakin katurenkailla. cupin 3 sija tuli osalllistujien vähyyden seurauksena, mutta finaali kisan 2 sija vaati kyllä täydellisen onnistumisen juuri oikeaan aikaan 5 litraista taunusta vastaan.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo

Posted: Sun Aug 16, 2020 10:41
by Masi_K
8)

Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo

Posted: Sat Nov 21, 2020 15:39
by Turbiini
https://photos.app.goo.gl/SjdohZMX2VVMVq3i6
Lisää voimaa tavoitteessa ens kesäksi.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo

Posted: Sat Nov 21, 2020 16:11
by Masi_K
Kyl tuollaisella yleensä sitä tuleepi.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo

Posted: Fri Dec 04, 2020 9:45
by Turbiini
Pikkuhiljaa löytyy lisää tavaraa konetilan täytteeksi.
https://photos.app.goo.gl/Z85xYRkfQhvu7xvT7

Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo

Posted: Sat Dec 05, 2020 12:27
by Masi_K
8)

Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo

Posted: Thu Dec 17, 2020 23:18
by Turbiini
Parina päivän suorittanu koeajoja ja ei nyt ainakaan teho alentunu ole. liukas keli häiritsee persdynon käyttöä :mrgreen:

Pako putki on vielä tekemättä, mutta ihmeen hiljainen vaikka putki loppuu heti tulipellin alle. painemittaria ei ole vielä ahtimien välissä joten aivan tarkkaa tietoa ei ole miten paineiden tuotto jakautuu ahtimien kesken, mutta 3000rpm on 0.5bar 3500 1bar ja 4000 2bar jossa paineet tunntuu aika hyvin pysyvän ylemmäksikin, 4500rpm kohdalla aukeaa isomman turbon hukkaportti jonka putki tulee toistaiseksi konepellin läpi.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo

Posted: Fri Dec 18, 2020 17:37
by Masi_K
:mrgreen: Melkoinen laite.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Tue Dec 22, 2020 23:26
by Turbiini
Pitkäänhän se taas kestikin, 2 sylinteristä katos puristukset melko varmasti mäntä vaurio. No olihan se tiedossa että yli 10 puristukset on hieman liikaa. Sytkä ennakkoakaan ei kestänyt kuin noin 7 astetta ( tai ei sitten ehkä sitäkään)

Laitoin jo uudet männät tilaukseen nyt tulee purisuksiksi alle 8. Toivottavasti lohko ei ottanu kipeää. Varalohkoja on 3 hyllyssä, mutta ei jaksaisi öljysuuttimia askarrella männille.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Tue Dec 29, 2020 18:07
by Turbiini
https://photos.app.goo.gl/qXmaDVN3sjeqEstm7

Kuten arvata saattaa on lohkossakin sen verran vikaa ettei siitä enää kannata rakentaa. Nyt on hieman epätietoisuutta mikä on vaurion syy. männän laki ehjä eikä venttiilikolojen reunoissakaan näy mitään vaurioita, niin ei varsinaisesti lämmöstä tai nakutuksestakaan pitäisi johtua. Eniten rupean epäilemään että männärenkaiden katkos väli on ollu turhan tiukka ja ohivuoto lämpölaajentanu renkaasta päät yhteen murtaen männän josta sitten suurentunu ohivuoto sulattanu loput. ylimmän renkaan katkos rako on ollu juuri tuossa kohtaa.

Huomenna sitten rohkein mielin seuraavaa lohkoon hitsaamaan täytettä että saa tehtyä paikat jäähdytys suuttimille.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Tue Dec 29, 2020 18:33
by Masi_K
Paha mäntäpistiäinen iskenyt. Männänrengas yhteymä vois olla kyllä syyllinen.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Tue Dec 29, 2020 19:53
by Jürgen
Paljonko se renkaiden katkosrako oli?
Itsellä meni melkein samalla tavalla muttei ees katkoksen kohdalta.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Tue Dec 29, 2020 20:15
by Turbiini
noin 0.4mm oli muissa sylintereissä koneen kasauksesta jo niin monta vuotta ettei enää muista mitä on lähtiessä ollu. Kyllä tuon pitäis 75mm männällä piisata normaalisti, mutta nyt lähdin ottamaan vetoja ehkä hieman vajaa lämpöisellä koneella ja lohko ei vielä välttämättä ollu lämpölaajentunu ainakaan tasaisesti.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo

Posted: Sun Jan 10, 2021 19:34
by HSuomi
Turbiini wrote: Sun Aug 16, 2020 8:06 https://photos.app.goo.gl/NXuJDEkbZXjDDEHY7
https://photos.app.goo.gl/3vyBLKrzUcPAva5S8

Ihna hyvin rupeaa irtoamaan viivaltakin katurenkailla. cupin 3 sija tuli osalllistujien vähyyden seurauksena, mutta finaali kisan 2 sija vaati kyllä täydellisen onnistumisen juuri oikeaan aikaan 5 litraista taunusta vastaan.
Aikas hyvä 60tf takavedolle. Onko siis kumminkin katusliksit ettei mitkään vanhat kitkarenkaat?

Mukavan näköistä rakentelua!

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Mon Jan 11, 2021 6:06
by Turbiini
True street säännöt rajaa renkaikksi normi katurenkaat trearwear lukema min 300, joten katusliksit jää pois ja osa suorituskykyisemmistä normi rankaistakin. Liimattu rata kuitenkin kyseessä.Auttaa noilla liukkailla rankaillakin vasten yleistä luuloa paljon, mutta renkaan lämpö pitää osua juuri kohdalleen.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Fri Feb 26, 2021 16:49
by Turbiini

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Sat Feb 27, 2021 14:47
by Masi_K
Ensisavut 8)

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Fri May 07, 2021 16:56
by Turbiini
Muutoskatsastus ja vuosikatsastus suoritettu onnistuneesti, yksi korjauskehoitus ruostevauriosta.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Fri May 07, 2021 18:34
by Masi_K
Hienoa!

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Sun Jul 04, 2021 7:41
by Turbiini
Nyt alkaa olla sen verran sisäänajoa ja boostcontrollerin pid asetusten hakua takana että huomenna aamusta dynoon koittamaan mitä tulee tehoksi.

Nyt pysyy paine aika hyvin 2bar tavoitteessa, ahtimien välinen paine noin 1.5bar.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Sun Jul 04, 2021 8:04
by Masi_K
Ite en oo viel ikinä koittanut ahtopaineen closed loopia.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Sun Jul 04, 2021 13:01
by Turbiini
Jossain toimii closedloop ahto säätö tosi hyvin ilman piikkailua, mutta ainakin semmoisissa missä ahtojen nousu on hyvin nopeaa mutta kapeaala kierrosalueella homma vaikeutuu.
Käyttis suzuki ei aiheuta mitään tuskaa ei edes tarvinnu itse pid arvoja rueveta säätämään vaan iihan simple asetuksilla toimii tarkasti.

drifting omegaan en saanu toimimaan closedloopissa mitenkään, osa syynä että halusin katu ja kisatehot portin jousta vaihtamatta. Seurauksena että portille piti olla ahjaus kalvon molemmile puolin magneettiventiilillä ja löysin jousi mitä löytyy. Olis senkin varmaan saanu toimiman, mutta luovutin ennemmin ja siirryin domegontrolliin mitä ms3 tukee. Eli nyt on pieni paineilma kompressori, säiliö, kaksi venttiiliä ja paineanturi kalvon päällä olevalle paineelle. Ahtopaine suoraan kalvon alle ilman mitään venttiileitä. Megasta säädetään kartalla ainoastaan paine mitä missäkin tilanteessa on kalvon päällä jousen virkaa hoitamassa, eikä mega ahtopaineen säädössä välitä mitään aidosta toteutuneesta. Tämä toimii loistavasti, hieman monimutkaisempi kuin perus mag venttiili, mutta säädettävyyttä ihan eri tavalla.

Carina nyt muuten toimis helpohkosti mutta isomman turbon herääminen muuttaa niin äkisti pikkuturbon hyötysuhdetta ettei siihen meinaa mikään keritä mukaan.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Sun Jul 04, 2021 13:01
by Turbiini
Jossain toimii closedloop ahto säätö tosi hyvin ilman piikkailua, mutta ainakin semmoisissa missä ahtojen nousu on hyvin nopeaa mutta kapeaala kierrosalueella homma vaikeutuu.
Käyttis suzuki ei aiheuta mitään tuskaa ei edes tarvinnu itse pid arvoja rueveta säätämään vaan ihan simple asetuksilla toimii tarkasti.

drifting omegaan en saanu toimimaan closedloopissa mitenkään, osa syynä että halusin katu ja kisatehot portin jousta vaihtamatta. Seurauksena että portille piti olla ohjaus kalvon molemmile puolin magneettiventiilillä ja löysin jousi mitä löytyy. Olis senkin varmaan saanu toimiman, mutta luovutin ennemmin ja siirryin domecontrolliin mitä ms3 tukee. Eli nyt on pieni paineilma kompressori, säiliö, kaksi venttiiliä ja paineanturi kalvon päällä olevalle paineelle. Ahtopaine suoraan kalvon alle ilman mitään venttiileitä. Megasta säädetään kartalla ainoastaan paine mitä missäkin tilanteessa on kalvon päällä jousen virkaa hoitamassa, eikä mega ahtopaineen säädössä välitä mitään aidosta toteutuneesta. Tämä toimii loistavasti, hieman monimutkaisempi kuin perus mag venttiili, mutta säädettävyyttä ihan eri tavalla.

Carina nyt muuten toimis helpohkosti mutta isomman turbon herääminen muuttaa niin äkisti pikkuturbon hyötysuhdetta ettei siihen meinaa mikään keritä mukaan.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Sun Jul 04, 2021 14:52
by Masi_K
No jopas on haasteita.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Mon Jul 05, 2021 12:53
by Turbiini
Näköjään puristusten lasku on aika paljon huonontanu hyötysuhdetta, teho jopa laskenu entisestä. Toisaalta kisoissa käytettävällä kierrosalueella on keskiverto tehoa enemmän. ennen huipputeho ollu noin 7000 kierroksilla nyt 6000 josta laksee hieman 7000 kierroksilla ja lähtee uuteen nousuun ja palaa melkein samaan 8000 kohdalla. Tosin olisi vielä ollu ennakossa säätämällä tulossa lisää, mutta en enempää halua tuohon ennakkoa ainakaan enne kelloa vastaan testaamista. Nyt huipputehon tienoilla noin 9.5 astetta. vanhakone tuhosi kannnentilkeen aina jos oli isoilla paineilla yli 7astetta.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Thu Jul 22, 2021 8:08
by Turbiini
Dynossa petti pakosarjan ja pienemmän turbon välinen tiiviste jonka nyt viimein jaksoin vaihtaa. Sen jälkeen rupesin hiljokseen nostelemaan ahtopaineita nyt ollaan jo noin 2.5bar tuntumassa. Vieläkään ei romut ole tulleet pihalle ja vetoa tuntuu olevan. Harmi vaan kun kaikki kiihdytys tapahtumat lähistöllä on peruttu, muuten olisin käyny kauhavalla fhra testipäivällä koittamassa. Ei auta kuin toivoa että ens kesänä tilanne normalisoituisi ja kisoja järjestettäisiin.

Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo

Posted: Sun Sep 05, 2021 8:53
by Turbiini