Page 1 of 2

projekti: bmw m20b25 tbo ic megasquirtilla

Posted: Tue Mar 08, 2005 18:35
by seidltuning
elikkä kirjotetaan tänne ja vähä projektin etenemistä
moottorina 2.5l m20b25 8.5:1
osia hankittuna:
-megasquirt´nspark
-honeywell hall-anturi
-motorola map-anturi
-kaasuläpänasento tunnistin potentio
-imuilman lämpö audi 1.8t
-saab 9000 sytytyksen ohjausyksikkö
muut hilut:
-garrett gt37
-erillinen hukkaportti
-säädettävä bensapaineensäädin
-ic 700x220x83
-dumpvalve
-bosch iso bensapumppu
-247cc suuttimet bosch 0 280 150 701
-kupariset liekkirenkaat kannentiivisteessä
-portattu kansi virtaus n.300hv

ja nyt pitäisi aloitella asennus ja kytkemisessä tulee varmasti jotaa häikkää :(
ensimmäinen kysymys miten tolla mss:lla ohjataan hukkaporttia

Posted: Tue Mar 08, 2005 20:15
by _P_
ensimmäinen kysymys miten tolla mss:lla ohjataan hukkaporttia
Lisähardiksen teolla ohjaa amal-venttiiliä (tai miksi sitä haluaa kutsua), joka sitä hukkaporttia taasen ohjaa, http://megasquirt.sourceforge.net/extra/boost.html

Re: projekti: bmw m20b25 tbo ic megasquirtilla

Posted: Tue Mar 08, 2005 23:17
by KariM
seidltuning wrote: -247cc suuttimet
Kovin pienet suuttimet, mikäli nuo ovat lopulliset? Normaalilla bensanpaineella ja vielä hallittavalla dutycyclellä (85%) nuo (6kpl) riittävät alle 230hv tehoon, kun muusta paketista päätellen yli sata enemmän on tavoitteena.

Re: projekti: bmw m20b25 tbo ic megasquirtilla

Posted: Wed Mar 09, 2005 9:06
by Ykä
KariM wrote:
seidltuning wrote: -247cc suuttimet
Kovin pienet suuttimet, mikäli nuo ovat lopulliset? Normaalilla bensanpaineella ja vielä hallittavalla dutycyclellä (85%) nuo (6kpl) riittävät alle 230hv tehoon, kun muusta paketista päätellen yli sata enemmän on tavoitteena.

millähän laskelmalla pääset tuohon tehoo vaan kyllä noi nyt sinne 300hv riittää iha varmaa kun vakio 535 bmw suuttimilla mitkä on 188cc pääsee jo tuonne 250hv

Posted: Wed Mar 09, 2005 10:38
by TVH
mulla on 214cc suuttimet, jotka riittää noin 45hp/suutin (speksien mukaan) eli 180 hp neljällä suuttimella. Käytännössä duty cycle on vedättäessä 6000rpm kohdalla jo lähemmäs 80%.

Re: projekti: bmw m20b25 tbo ic megasquirtilla

Posted: Wed Mar 09, 2005 11:44
by KariM
Ykä wrote:millähän laskelmalla pääset tuohon tehoo vaan kyllä noi nyt sinne 300hv riittää iha varmaa kun vakio 535 bmw suuttimilla mitkä on 188cc pääsee jo tuonne 250hv
Kaavalla HP= [(cc/min)*C*dc /5.6], jossa cc/min on virtaama, C sylinterien määrä, dc maksimi dutycycle. Vakio 5.6 pätee ahdetuille moottoreille. Tällä saadaan edellämainituin tiedoin HP= 247*6*0.85/5.6 = 225hv. Lähde kaavalle on kirja A. Graham Bell: Forced Induction Performance Tuning. Yleiseen näkemykseen verrattuna tuo suosittelee aika isoja suuttimia, mutta kaavan todenperäisyyttä ei voi arvioida koska kyseinen kirjoittaja ei vaivaudu selittämään (tai ei tiedä) taustalla olevaa teoriaa, vaan on enemmän "kyllä näin on"-miehiä.

Posted: Wed Mar 09, 2005 12:35
by JJ
joo ei kyllä 247cc suuttimilla pitkälle pötkitä, jos yli 300hp tehoja havittelet niin suosittelen yli 300cc suutimia. Opelin c20let turbokoneessakin on muistaakseni 315cc suuttimet ja vakiona tuossa koneessa on 204hv, ja noillakin voi ottaa tehot sinne 350hv tietämille. Osta ennemmin jotkut 350cc suuttimet. Itsellä 215cc:t omassa ja noiden pitäisi riittää 200hv tehoihin.

Re: projekti: bmw m20b25 tbo ic megasquirtilla

Posted: Wed Mar 09, 2005 13:21
by Ykä
KariM wrote:
Ykä wrote:millähän laskelmalla pääset tuohon tehoo vaan kyllä noi nyt sinne 300hv riittää iha varmaa kun vakio 535 bmw suuttimilla mitkä on 188cc pääsee jo tuonne 250hv
Kaavalla HP= [(cc/min)*C*dc /5.6], jossa cc/min on virtaama, C sylinterien määrä, dc maksimi dutycycle. Vakio 5.6 pätee ahdetuille moottoreille. Tällä saadaan edellämainituin tiedoin HP= 247*6*0.85/5.6 = 225hv. Lähde kaavalle on kirja A. Graham Bell: Forced Induction Performance Tuning. Yleiseen näkemykseen verrattuna tuo suosittelee aika isoja suuttimia, mutta kaavan todenperäisyyttä ei voi arvioida koska kyseinen kirjoittaja ei vaivaudu selittämään (tai ei tiedä) taustalla olevaa teoriaa, vaan on enemmän "kyllä näin on"-miehiä.
no joo ei viiti ruveta väittelee mutta pitää kumminki sanoa että vakio 535 bmw on noi 188cc suuttimet ja 218hv niin taitaa tuo laskutoimitus olla vähä perseellä ei herneitä :roll:

Posted: Wed Mar 09, 2005 18:49
by seidltuning
nii ei ne motorsport miehet ilmeisesti tiedä mitään kun menee laittamaan m5 (340hv) samat suuttimet no outoo on

Posted: Wed Mar 09, 2005 18:50
by seidltuning
JJ wrote:joo ei kyllä 247cc suuttimilla pitkälle pötkitä, jos yli 300hp tehoja havittelet niin suosittelen yli 300cc suutimia. Opelin c20let turbokoneessakin on muistaakseni 315cc suuttimet ja vakiona tuossa koneessa on 204hv, ja noillakin voi ottaa tehot sinne 350hv tietämille. Osta ennemmin jotkut 350cc suuttimet. Itsellä 215cc:t omassa ja noiden pitäisi riittää 200hv tehoihin.
eik toi oo 4syl?? 4 x 315cc =1256 / 6 x 247 = 1482

Posted: Wed Mar 09, 2005 19:14
by Fun Jam
Mitenkä noi suuttimet on mitoitettu, tai siis onko mittauksessa käytetty jotain tiettyä painetta, vai onko se joku suurin mahdollinen virraama/paine?

Posted: Wed Mar 09, 2005 20:29
by KariM
Virtausta ilmoitettaessa pitäisi samalla tottakai ilmoittaa mittauksessa käytetty paine.

Esim. seuraavassa suutintaulukossa on ilmoitettuna useimmalle suuttimelle myös mittauspaine. Taulukon lopussa on myös tehoestimaatteja erikokoisille suuttimille :roll:

E: Olinpa kömpelö, puhun taulukosta mutta linkki jäi pasteamatta:
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm#BOSCH

Posted: Wed Mar 09, 2005 21:44
by seidltuning
tuolla on joku laskuri ja pelkällä paineiden nostolla 2.5-->3.5 nousi tuotto 265cc--->314cc
http://www.bsmotor.com/?id=/cgi-bin/bsm ... sp?default

Posted: Wed Mar 09, 2005 21:52
by Ykä
seidltuning wrote:tuolla on joku laskuri ja pelkällä paineiden nostolla 2.5-->3.5 nousi tuotto 265cc--->314cc
http://www.bsmotor.com/?id=/cgi-bin/bsm ... sp?default

aika hyvä taulukko ja laskuri luulis tuon jo jotain tietävä suuttimien tuotosta :)

Posted: Mon Mar 14, 2005 12:03
by jamo
http://www.megasquirt.info/ tuolta löytyy apua jos suuttimien mitotus tuottaa ongelmia ->Injectors and Fuel Supply
-> Injector Selection

Posted: Mon Mar 14, 2005 18:06
by seidltuning
jamo wrote:http://www.megasquirt.info/ tuolta löytyy apua jos suuttimien mitotus tuottaa ongelmia ->Injectors and Fuel Supply
-> Injector Selection
tuolla ei vain ole mitään tietoa millä paineilla vai onko??
ja ymmärsinkö oikein ,että turbo koneissa pitää olla 10% isommat suuttimet kuin vastaavan tehoisessa vaparissa??

Posted: Tue Mar 15, 2005 6:21
by matti
Mulle tulee tohon parempaan tulevaisuudessa 300cc suuttimet. Samaisesta pösön ahdetusta koneesta noilla suuttimilla on saanut 270hp irti dta:lla, en tiedä onko eri mitä ms:llä saisi..

Posted: Tue Mar 15, 2005 8:23
by JesseT
Omassa 380cc/min suuttimet (4) 1.6l koneessa rupeaa olemaan polvillaan jo heti 1 bar ahtojen jälkeen ja 1.5 bar loppuu menovesi jo rankasti. Vapareissa on aina parempi hyötysuhde ja moniventtiilisissä sitäkin parempi.

Posted: Wed Mar 16, 2005 15:40
by Japso
9000 turbossa 218cc@2.8bar loppui AMW:llä dynottaessa kakku yläkierroksilla n. 240hp tehoissa. Bensanpaineet oli tuolloin 4.0bar.

Posted: Thu Mar 17, 2005 18:15
by seidltuning
Japso wrote:9000 turbossa 218cc@2.8bar loppui AMW:llä dynottaessa kakku yläkierroksilla n. 240hp tehoissa. Bensanpaineet oli tuolloin 4.0bar.
neljällä sylinterillä no eiköhän noi 240 x 6 sen 300hv riitä ainakin
tossa välijäähdyttimen sovittelin ja hukkaportin putket tekosellaan piti vaa leikata akkukotelo pois ,että hukkaportti mahtuu ja siirrellä akku paksiin.

Posted: Mon Mar 21, 2005 19:24
by Hietanen
Kyllä ne suuttimet riittää lähelle 300hv tehoja 12.5 seos suhteella. 6 suutinta on eriasia kuin 4 suutinta.

Älkää pilatko aihetta turhalla väittelyllä

Posted: Fri Apr 22, 2005 22:50
by seidltuning
nyt oon noitten kytkentöjen kanssa pähkäilly ja ei ymmärrä :oops:

käytän auton alkuperäistä johtosarjaa
mittasin että suuttimilta tulee yhteys kolmeen napaan boxin liittimelle eli mites noi sitten kytketään ms:ään :(
mennään nyt yksi asia kerrallaan :roll:

Posted: Sat Apr 23, 2005 8:38
by Ykä
siis tuliko ne jotenki sarjassa eli 3 suutinta yhteen paikkaa ja 3 toiseen ja sitten suuttimien toisesta johdosta tuli vaan yhteen eli 3 napaa jos ymmärsit :D eli vaikka 135 suutin tuleeko ne yhtee pinniin ja 246 toiseen

Posted: Sat Apr 23, 2005 16:14
by seidltuning
no tota kaikkiin suuttimiin ja molempiin napoihin :oops:
auttakaa

Posted: Sat Apr 23, 2005 19:08
by Ykä
seidltuning wrote:no tota kaikkiin suuttimiin ja molempiin napoihin :oops:
auttakaa

:D onko kun mittaat suuttimien napoja niin onhan kaikki suuttimien johdot irti ? otappa ne irti niin voit saaja vaikka semosen järjestyksen että siellä bmw omassa isossaliittimessä piippaa jos yleismittarilla katot niin yksi napa 135 suuttimen kohalla ja taas toinen napa piippaa 246 kohalla :roll: ja taas sitten suuttimien toinen johto jokaisessa saattaa piipata yhellä kohtaa no jopa tuli taas vaikiasti selitettyä mutta kyllä tosta jotain apua pitäs olla jo :)

Posted: Sat Apr 23, 2005 19:20
by Jubu
seidltuning wrote:no tota kaikkiin suuttimiin ja molempiin napoihin :oops:
auttakaa
suuttimilta tulee 2 x 3 kpl maajohtoja sinne motronic boxille.
eli molempiin megaruutan "suutinpankkeihihin" tässä tapauksessa.
(samalla lailla kun ovat olleet "nipussa" motronicillakin)

virtaa suuttimet saa muistaakseni suoraan sieltä pääreleeltä joka sijaitsee seillä ohjaustehostimen pumpunluona. ( 2 relettä - toinen B-pumpun , toinen ns päärele , josta mm virta tullut motronicille)

toivottavasti tuosta oli edes vähän apua...

Posted: Sat Apr 23, 2005 22:34
by linkooja
JesseT wrote:Omassa 380cc/min suuttimet (4) 1.6l koneessa rupeaa olemaan polvillaan jo heti 1 bar ahtojen jälkeen ja 1.5 bar loppuu menovesi jo rankasti. Vapareissa on aina parempi hyötysuhde ja moniventtiilisissä sitäkin parempi.
Mulla on ahdetussa 365cc/min(1600cc, 16vent), ei vielä ole käyneet pieneksi.
Vakioilla(n.190cc/min) MS näytti aukioloajaksi helposti 100%:ia ku kävi alkuun rikkaalla ja polkaisi kaasua nopsaan.

Posted: Sun Apr 24, 2005 12:25
by seidltuning
Jubu wrote:
seidltuning wrote:no tota kaikkiin suuttimiin ja molempiin napoihin :oops:
auttakaa
suuttimilta tulee 2 x 3 kpl maajohtoja sinne motronic boxille.
eli molempiin megaruutan "suutinpankkeihihin" tässä tapauksessa.
(samalla lailla kun ovat olleet "nipussa" motronicillakin)

virtaa suuttimet saa muistaakseni suoraan sieltä pääreleeltä joka sijaitsee seillä ohjaustehostimen pumpunluona. ( 2 relettä - toinen B-pumpun , toinen ns päärele , josta mm virta tullut motronicille)

toivottavasti tuosta oli edes vähän apua...
hyvä jubu tätä vähä kaipailin kiitsa

Posted: Sun Apr 24, 2005 12:30
by seidltuning
siirrytäänpä seuraavaan eli halliin
orkkis piuhasarjalta tulee 3-nap liitin kytketäänkö samalla tavalla eli miten :cry:

Posted: Sun Apr 24, 2005 15:25
by Ykä
seidltuning wrote:siirrytäänpä seuraavaan eli halliin
orkkis piuhasarjalta tulee 3-nap liitin kytketäänkö samalla tavalla eli miten :cry:
oisko tosta mitää apua oletan että sulla on kyseinen anturi :roll:
http://content.honeywell.com/sensing/pr ... c20052.pdf