Page 1 of 2

Megasquirt'n'spark extra

Posted: Fri Feb 25, 2005 22:58
by TVH
Päivitetty 29.7.2005

Megasquirtin Extra-koodi on James Murrayn ja Philip Ringwoodin ylläpitämä koodi, jossa on yhdistetty Megasquirt'n'spark, EDIS, 12*12 kartat ja monet muut ominaisuudet samaan pakettiin. Koodin kotisivu on täällä, http://megasquirt.sourceforge.net/extra/

Extra koodista on monta eri versiota, tällä hetkellä uusin vakaa versio on 024s9.

Uusin extra-koodin alpha-versio on 025g6

Kaikkien extra-koodin versioiden kanssa toimii Megatunen versio 2.25b417 ja sitä uudemmat. Vanhempia versioita ei ole syytä käyttää. Uusimmat versiot löytyvät aina täältä.

Extra-koodin asennusohje

Huom!
Extra koodin alpha-versioissa versiosta 022 ylöspäin karttojen sijaintia muistissa on muutettu. Eli päivittäessä versiosta 020 tai 021 on varminta tehdä koko setuppi käsin uudelleen, kartat saa sisään export/import työkaluilla. Alottelijoiden kannattaa pysyä kaukana alpha-versioista...

Extra koodin ominaisuuksia:

-12x12 bensakartat
-12x12 sytytyskartat
-DualTable koodi joka mahdollistaa kahden tai useamman kartan käytön ja vaihdon 'lennossa'
-Suuttimien vaiheistus (staging), mahdollistaa toisen suutinpankin käyttöönoton vasta suuremmilla kierroksilla tai ahdoilla tms.
-Kierrosrajotin
-Launch control
-ahtojen rajotin (OverBoost Protection)
-Tavoiteseoskartta, laajakaistalambdaa käytettäessä voidaan seokselle asettaa tavoitekartta, johon seosta korjataan lambda-arvon mukaan
-Moottorin lämpötilaan perustuva sytytyksen lisäennakko
-Imuilman lämpötilaan perustuva sytytyksen myöhäsitäminen
-MAP-arvon muuttumiseen (MAPdot) perustuva kiihdytyspumppu-toiminto
-Sutimisen esto (Anti-rev), rajoittaa moottorin kierrosluvun liian nopeaa nousua
-Bensansyötön katkaisu moottorijarrutuksessa (Over-run fuel cut)

Sytytyksenohjaus optiot:
- pelkkä bensansyöttö
- virranjakaja, tasatahtisille 2-tahtikoneille (1-4 sylinteriä) ja tasatahtisille 4-tahtikoneille (1,2,3,4,5,6,8,10,12 tai 16 sylinteriä)
- Ford EDIS suorasytys
- kahden Ford EDIS yksikön ohjaus (esim.2 EDIS4 modulia V8 koneessa) (TESTIKÄYTÖSSÄ)
- Dodge/Chrysler Neon vauhtipyörän dekoodaus (TESTIKÄYTÖSSÄ)
- Ford TFI
- GM 7 pin HEI modulin avulla toteutettu signaalin muunto ja puolan ohjaus
- Hammaspyörän dekoodaus, esim. 36-1 (EDIS) tai 60-2 (Motronic) hammaspyörän dekoodaus

Posted: Sat Feb 26, 2005 16:07
by Regu
Eli jos laitan partcoon menemään tuon megasquirt´n spark ohjelman ja tilaan sieltä koko helahoidon saan sen tuolla spark ohjelmalla?

Posted: Sat Feb 26, 2005 16:20
by Guest
Regu wrote:Eli jos laitan partcoon menemään tuon megasquirt´n spark ohjelman ja tilaan sieltä koko helahoidon saan sen tuolla spark ohjelmalla?
partcon settihä sisältää perus megasquirt laudan, tälle kyseiselle laudalle voit sitten laittaa esim juuri tuon extrakoodillisen megasquirt ohjelman, jolloin saat nuo extra ominaisuudet käyttöön. Valmiina partcon prossussa taitaa olla perus megasquirt ilman extra ominaisuuksia, mutta päivityshän onnistuu nappia painamalla.

Posted: Sat Feb 26, 2005 17:24
by TVH
plagu wrote:
Regu wrote:Eli jos laitan partcoon menemään tuon megasquirt´n spark ohjelman ja tilaan sieltä koko helahoidon saan sen tuolla spark ohjelmalla?
partcon settihä sisältää perus megasquirt laudan, tälle kyseiselle laudalle voit sitten laittaa esim juuri tuon extrakoodillisen megasquirt ohjelman, jolloin saat nuo extra ominaisuudet käyttöön. Valmiina partcon prossussa taitaa olla perus megasquirt ilman extra ominaisuuksia, mutta päivityshän onnistuu nappia painamalla.
Partcon sivujen mukaan prossun saa myös muulla toimittamallaan ohjelmalla. Partcon asiakaspalvelu on kyllä loistavaa.

Tosiaan koodin vaihto/päivitys on helppoa, kunahn prossussa on joku koodi valmiina, se sujuu suoraan läppäriltä helposti, perus megasquirt koodin kanssa pitää piirilevylle laittaa jumpperi polton ajaksi mutta extra koodiin on lisätty ominaisuus että tuota jumpperia ei enää tarvita. Extra koodin asennusohjeet ja muuta infoa tulee varmasti lisää tähän viestiketjuun, kunhan vain kerkiän kirjottamaan...

Posted: Fri Mar 04, 2005 10:13
by Soppa
Tarkoittaako tämä siis sitä, että firmwaren voi päivittää ilman sen kummempia prommereita tai flashereita?

Posted: Fri Mar 04, 2005 10:34
by Guest
Soppa wrote:Tarkoittaako tämä siis sitä, että firmwaren voi päivittää ilman sen kummempia prommereita tai flashereita?
kyllä

Posted: Fri Mar 04, 2005 11:00
by TVH
Kunhan prossussa on vain bootloader sisässä, sen voi päivittää suoraan läppikseltä. Ainoastaan täysin pakasta vedettyyn tyhjään prossuun tarvitaan prommeria.

Posted: Fri Mar 04, 2005 11:26
by Regu
Bootloader?

Posted: Fri Mar 04, 2005 11:33
by TVH
Regu wrote:Bootloader?
Ohjelmakoodin osa, joka lataa itse ohjelmakoodin muistiin. Megan koodia pävittäessä sillä tarkotetaan bootloader-tilaa, jossa prossuun voidaan ladata varsinainen ohjelmakoodi sisään.

Posted: Fri Mar 04, 2005 11:34
by Guest
Regu wrote:Bootloader?
kun te kuitenkin hommaatte sen partcon valmiiksi prommmaaman prossun niin ei tartte välittää bootloadeista ja flashereistä.

Posted: Fri Mar 04, 2005 11:37
by TVH
plagu wrote:
Regu wrote:Bootloader?
kun te kuitenkin hommaatte sen partcon valmiiksi prommmaaman prossun niin ei tartte välittää bootloadeista ja flashereistä.
Erittäin hyvin sanottu 8)

Posted: Fri Mar 04, 2005 12:12
by Regu
Ja ei kukaan sitten viitsi kertoa siitä bootloaderista... :?

Posted: Fri Mar 04, 2005 12:19
by TVH
Regu wrote:Ja ei kukaan sitten viitsi kertoa siitä bootloaderista... :?
Kyllähän mä kerroinkin tuossa yhdessä viestissä

Posted: Sun Mar 06, 2005 19:59
by P_KASA
Oisko kellän viitseliäisyyttä tehdä jonkinlainen ohje tyhmemmille, mitä taunloudaillaan mistäkin !!
Mul ois kohta kaikki tavara kiinni autossa ja pitäis syöttää ruutalle toi extra jutska et pelais ediksenkin kanssa,
meinaavaan mennä nuppi sekaisin ku noita versioita on vähän joka lähtöön,
siihen tyyliin ku sais ohjeet softan suhteen niinkuin oli piirilevyn tinaukseen !!!!

Posted: Sun Mar 06, 2005 20:47
by TVH
P_KASA wrote:Oisko kellän viitseliäisyyttä tehdä jonkinlainen ohje tyhmemmille, mitä taunloudaillaan mistäkin !!
Mul ois kohta kaikki tavara kiinni autossa ja pitäis syöttää ruutalle toi extra jutska et pelais ediksenkin kanssa,
meinaavaan mennä nuppi sekaisin ku noita versioita on vähän joka lähtöön,
siihen tyyliin ku sais ohjeet softan suhteen niinkuin oli piirilevyn tinaukseen !!!!
Editoin ketjun ensimmäiseen viestiin linkit tällä hetkellä vakaaksi tunnettuun extra koodin versioon sekä sen kanssa toimivaan Megatuneen. Ohjeita tulee kun vaan ehditään kirjoittaa, ja tarkistaa että teksti pitää paikkansa, virheelliset ohjeet kun on kaikkein huonoimpia ohjeita.

Posted: Sat Apr 02, 2005 14:35
by jmp2002
jos hommaa ton Megasquirt'n'spark extra, niin onko pakko ottaa heti käyttöön myös suorasytytys vai onnistuuko auton omalla sytkällä laittaa aluksi ja sitten myöhemmin kruutankautta??

Posted: Sat Apr 02, 2005 15:31
by Ykä
jmp2002 wrote:jos hommaa ton Megasquirt'n'spark extra, niin onko pakko ottaa heti käyttöön myös suorasytytys vai onnistuuko auton omalla sytkällä laittaa aluksi ja sitten myöhemmin kruutankautta??

ei oo pakko ottaa käyttöö suorasyttyä heti :)

Posted: Sun Apr 03, 2005 12:40
by TVH
Jep, voi käyttää ihan fuel only tilassa, tai puolan+jakajan kautta, tai monella muulla tapaa, kuten wheel decoder+suorasytytys.

Posted: Fri Apr 08, 2005 1:19
by TT132
Kyssäriä eli:

En tiiä miksi mutta missää ei sattunu silmään Extra-koodiin ja edikseen liittyvistä johdotuksista juuri mitään infoa. Eli mulla on tällä hetkellä MS ja MJLJ. Eli kyssäri liittyy PIPiin ja SAWiin.
Choice - if you want to keep your fast idle solenoid control, you can choose to take the spark output (SAW) from LED17 instead.
Miten PIPin kans menetellään?

Posted: Fri Apr 08, 2005 5:45
by KariM
Tämäkö?

4) Connect DB37 pin 24 (TACH) to PIP on the EDIS module
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html

Posted: Fri Apr 08, 2005 16:19
by TT132
just! thanks!

ps. tuota ei takuulla ollu viime yönä olemassa :D

Posted: Fri Apr 08, 2005 19:19
by Rape
Missäköhän olis täydelliset ohjeet ton koodin päivitykseen? Tökkii tää homma nyt hieman. Sain vissiin sen extran sisään, mutta megatunen kun käynnistää, tulee:

Controller code version does not match signature in MegaSquirt.I.ini.
(See audit.log for where the above file was found.)

Expected "0x14"
Received ""

Table corruption may occur, this is usually a very serious problem.

Terminate MegaTune now?


Niin ja koodi on 021u3. Megatunen versiota 358 ja 405 oon kokeillut. Virrat kun laittaa päälle, boksin keskimmäinen ledi jää palamaan.

Posted: Sun Apr 10, 2005 20:28
by Rape
No nyt toimii extran kanssa... :)

Posted: Wed Apr 13, 2005 17:36
by MToiv
Rape wrote: Controller code version does not match signature in MegaSquirt.I.ini.
(See audit.log for where the above file was found.)

Expected "0x14"
Received ""

Table corruption may occur, this is usually a very serious problem.

Terminate MegaTune now?


Niin ja koodi on 021u3. Megatunen versiota 358 ja 405 oon kokeillut. Virrat kun laittaa päälle, boksin keskimmäinen ledi jää palamaan.
Niin missä sinulla oli vika.. mulla sama ilmoitus

Posted: Wed Apr 13, 2005 20:45
by Rape
Oletko muuttanut settings.ini -tiedostoa? Se löytyy:

\MegaSquirt\car1\mtCfg\settings.ini

Laitat msns_extra:an #set, muihin #unset, näin:


#unset DFI ; David Hooke's Ducati FI
#unset DUAL_TABLE ; Guy Hill and Eric Fahlgren's Dual Table variant
#unset MSNEDIS ; James Murray and Dave Hayne's MSnEDIS ignition variant
#unset MSNEDISmod ; Roger Enns's MSnEDIS variant with staged injection
#unset MSNS ; Magnus Bjelk's MSnS ignition variant
# set MSNS_EXTRA ; James Murray and Phil Ringwood's MSnS extensions
#unset MS_ECU ; Robert Hiebert's EEC-IV replacement code
#unset MS_I ; Bowling and Grippo MegaSquirt
#unset MS_II ; Bowling and Grippo MegaSquirt-II
#unset MSpark ; Tom Hafner's MegaSpark variant
#unset PIC_SQUIRT ; PIC squirt


Se tarvii sitten muuttaa kaikkiin projekteihin erikseen.

Posted: Thu Apr 14, 2005 21:55
by MToiv
No niin... löytyhän se vika viimein. Luku härö sattuin penkin ja näytön välissä. Sitäkun lukee silmäillen niin sattuu erehdyksiä.
Eli kun tuolta \MegaSquirt\MegaTune2.25b358\carMtCfg\ polun takaa löytyy samanlainen settings.ini -tiedosto kuin Rapen mainitseman \MegaSquirt\car1\mtCfg\ -polun.
Muuttelin vain arvoja väärästä kansiosta... :evil:

Posted: Tue Aug 02, 2005 19:54
by Fun Jam
Mistäköhän ton Fuel only- tilan saa valittua vai tarvitseeko sitä erikseen mistään valita?

Posted: Wed Aug 03, 2005 5:28
by I_me
Mistäköhän ton Fuel only- tilan saa valittua vai tarvitseeko sitä erikseen mistään valita?
Karsit vaan kaiken ylimmääräisen pois päältä, siinä se.

Posted: Fri Aug 05, 2005 19:02
by Fun Jam
thank jou!

Posted: Sat Aug 13, 2005 12:52
by Fun Jam
Käyttääkö extra-koodi vedenlämpötietoa muuhun kuin warmupin ohjaamiseen?

Ongelma on seuraavanlainen:
Kun ajaa koneen lämpimäksi ja sammuttaa hetkeksi ja lähtee taas puolilämpöisenä ajamaan, alkaa hetken kuluttua kone rötköttämään, ikään kuin kävisi kahdella. Ongelma ei poistu vaikka vaihtaisi tulpat, mutta poistuu kun antaa koneen jäähtyä kunnolla. Kun kylmällä koneella lähtee, niin saa ajaa vaikka maailman tappiin, eikä ongelmaa ole.
Ongelma on alkanut ilmetä extran asentamisen jälkeen ja enenevissä määrin. Noi lämpöanturin arvot mulla heittää, eli näyttää, että öljyn (tässä tapauksessa) lämpötilä on 150-200 astetta..