Page 4 of 6
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Sun Nov 16, 2014 9:20
by Masi_K
Se on warmup + ase jonka jälkeen sitten vain warmup. Kuumalla koneella vain ase. Mut hinkkaat nyt kartan eka kohalleen, sitten vasta nämä.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Sun Nov 16, 2014 19:06
by jesse47
Ei mutta mistäs sitte johtuu että kylmänä käy eka sen ase:n ajan huonommin ja sitten alkaa käydä nätistti?
Ase on myös moottorinlämmön mukaan joten ei kait sekään ole silloin käytössä kuin asetetuissa lämpötiloissa?
Olisko se sitten saanut jo liikaa sen aikana..
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Sun Nov 16, 2014 20:11
by jake74
jesse47 wrote:Ei mutta mistäs sitte johtuu että kylmänä käy eka sen ase:n ajan huonommin ja sitten alkaa käydä nätistti?
Ase on myös moottorinlämmön mukaan joten ei kait sekään ole silloin käytössä kuin asetetuissa lämpötiloissa?
Olisko se sitten saanut jo liikaa sen aikana..
ase on päällä nii kauan ku asetuksissa on määrätty, voit ite muuttaa sen montako kipinää se on käytössä tai sitte montako sekunttia on käytössä
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Sun Nov 16, 2014 21:04
by jesse47
jake74 wrote:jesse47 wrote:Ei mutta mistäs sitte johtuu että kylmänä käy eka sen ase:n ajan huonommin ja sitten alkaa käydä nätistti?
Ase on myös moottorinlämmön mukaan joten ei kait sekään ole silloin käytössä kuin asetetuissa lämpötiloissa?
Olisko se sitten saanut jo liikaa sen aikana..
ase on päällä nii kauan ku asetuksissa on määrätty, voit ite muuttaa sen montako kipinää se on käytössä tai sitte montako sekunttia on käytössä
Joo tuon olen laittanut 250 kipunaa.
Mutta sitä ihmettelin että onko se lisäys aivan omansa vai tuleeko se lisä vielä warm upin päälle.
Ohjeesta luettuna ymmärtäisin että nämä ovat kaksi erillistä moodia ja täten se ase pitäis käytännössä olla suurempi kuin warm up. tuossa lukee että tämä on ihan oma rikastus joka on warm upista riippumaton. ja ohjaus siirtyy ase:sta warm uppiin.
Edit: "Välittömästi käynnistymisen jälkeen(moottorin kierrosluku yli 400 RPM) moottori on
niin sanotussa käynnistyksen jälkeisessä rikastusmoodissa(afterstart enrichment), joka
tarkoittaa sitä että välittömästi käynnistyksen jälkeen polttoainemäärää lisätään
käyttäjän määräämällä prosenttiarvolla(Enrichment%), joka laskee nollaan number of
ignition cycles-arvon määräämien sytytystapahtumien jälkeen(noin 200). Tämä
rikastus on lämmitysrikastuksesta riippumaton, erillinen rikastusmoodi.
"
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Sun Nov 16, 2014 22:39
by Masi_K
Kuten liittämässäsi tekstissä sanotaan että riippumaton. Ase on aktiivinen oli warmup pohjalla tai ei. Jos kerta olet huomannut että kylmällä koneella ase ollessa aktiivisena, käynti on huonompaa kuin mitä se on ilman sitä. Ei paljon jää vaihtoehtoa mistä kiikastaa ?? Mutta ennen näitä kaikkea ajat karttaa sisään. Kartta on kuitenkin se seos laskun aikalailla pääarvo minkä päälle tulee sitten warmupit, aset, rikastukset, vähennykset yms.
ASEn arvot ovat määriä per kiinteät moottorilämmön tai imuilman lämmön mukaan. Joista imuilman mukaan on parempi.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 9:23
by jesse47
Niin eli se on ensin ase:n mukaan rikastus, josta siirtyy wuppiin. ei ase+wup yhtäaikaa päällekkäin.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 11:08
by jesse47
Nyt lähti bensapumppu päälle kun laittaa virrat päälle, vaihdoin siis nuo diodit. tulin hakemaan koneen että saanko yhteyden tuohon. vilkuttaa ledejä startatessa mutta ei lähe käyntiin..
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 11:45
by jesse47
Kipinä tulee mutta ei lähe käyntiin.
Asetukset näyttäis olevan kunnossa kuten ennenkin.
startatessa pulse width 4.8ms ja duty cycle 0,4%
rpm näyttää 170-180 startatessa.. vaikuttais siltä että suuttimille ei tule ohjausta. plussa tulee kyllä suuttimille mutta ei taida boksi maadottaa jotenka uusiks auki ja tutkimaan, jotain muutakin sieltä on kärähtäny..
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 11:53
by jake74
jesse47 wrote:Kipinä tulee mutta ei lähe käyntiin.
Asetukset näyttäis olevan kunnossa kuten ennenkin.
startatessa pulse width 4.8ms ja duty cycle 0,4%
rpm näyttää 170-180 startatessa.. vaikuttais siltä että suuttimille ei tule ohjausta. plussa tulee kyllä suuttimille mutta ei taida boksi maadottaa jotenka uusiks auki ja tutkimaan, jotain muutakin sieltä on kärähtäny..
taidat olla samassa tilassa ku mä kaverin poksin kans. mä kokeilen nyt että koodi uudestaan sisään ja käsin syöttää kaikki asetukset uudestaan ei kopioida filestä.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 12:13
by jesse47
jake74 wrote:jesse47 wrote:Kipinä tulee mutta ei lähe käyntiin.
Asetukset näyttäis olevan kunnossa kuten ennenkin.
startatessa pulse width 4.8ms ja duty cycle 0,4%
rpm näyttää 170-180 startatessa.. vaikuttais siltä että suuttimille ei tule ohjausta. plussa tulee kyllä suuttimille mutta ei taida boksi maadottaa jotenka uusiks auki ja tutkimaan, jotain muutakin sieltä on kärähtäny..
taidat olla samassa tilassa ku mä kaverin poksin kans. mä kokeilen nyt että koodi uudestaan sisään ja käsin syöttää kaikki asetukset uudestaan ei kopioida filestä.
Oliko samallainen hajoaminen ja jotain komponentteja paloi poksista?
Luulisin että ohjainlaitteessa on jotain suuttimien ohjaukseen liittyvää vieelä kärähtänyt...
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 12:53
by jake74
jesse47 wrote:jake74 wrote:jesse47 wrote:Kipinä tulee mutta ei lähe käyntiin.
Asetukset näyttäis olevan kunnossa kuten ennenkin.
startatessa pulse width 4.8ms ja duty cycle 0,4%
rpm näyttää 170-180 startatessa.. vaikuttais siltä että suuttimille ei tule ohjausta. plussa tulee kyllä suuttimille mutta ei taida boksi maadottaa jotenka uusiks auki ja tutkimaan, jotain muutakin sieltä on kärähtäny..
taidat olla samassa tilassa ku mä kaverin poksin kans. mä kokeilen nyt että koodi uudestaan sisään ja käsin syöttää kaikki asetukset uudestaan ei kopioida filestä.
Oliko samallainen hajoaminen ja jotain komponentteja paloi poksista?
Luulisin että ohjainlaitteessa on jotain suuttimien ohjaukseen liittyvää vieelä kärähtänyt...
aikasemin kirjotin mitä oli hajonut ja missä tilanteessa. kaverilla ruiskuttaa käynnistysrikastuksen ku laittaa virran päälle mutta startatessa ei ruiskuta. haulla löysin kaikenmailman juttua kyseisestä asiasta.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 13:48
by jesse47
Suuttimille ei tule ohjausta missään vaiheessa. annoin ykkösen suuttimelle vähä räpsäyttäen suoraa virtaa startatessa niin se yritti vähä potkaista, eli kipuna tulee ja ajoitus oli oikea kun tarkastin... Mistä löysit juttua aiheesta? tuolta oli d13 ja d15 paskana. mitä sieltä oli? luulen että samassa ongelmassa ollaan.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 13:49
by jake74
jesse47 wrote:Suuttimille ei tule ohjausta missään vaiheessa. annoin ykkösen suuttimelle vähä räpsäyttäen suoraa virtaa startatessa niin se yritti vähä potkaista, eli kipuna tulee ja ajoitus oli oikea kun tarkastin... Mistä löysit juttua aiheesta? tuolta oli d13 ja d15 paskana. mitä sieltä oli? luulen että samassa ongelmassa ollaan.
D15 oli mykkä. sen vaihtoin ni jänniteet tuli levylle.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 14:22
by jesse47
Näyttääkö sulla ohjelma kaikki ihan oikee startatessa jne?
ja kipinä tulee, vai onko pelkkä ruisku?
Jotenki epäilen että ongelma olis ohjelmassa, luulis että jotain on rikki kun kerran muut näyttäis toimivan mutta suuttimille ei tule ohjausta. ledit vilkkuu myös startatessa..
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 14:38
by Vauhtivaunu
Sieltä on voinut palaa U7.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 16:55
by jesse47
Hyvin heitetty, U7:ssa näkyy päälle pieni kuprukin kun tarkkaan kattoo. onko toi jokin signaalin vahvistin suuttimien ohjauksessa? tuo meni yli oman ymmärryksen niin käyn huomenna kysyy yhdeltä ammattiveikolta.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 17:36
by jake74
Vauhtivaunu wrote:Sieltä on voinut palaa U7.
u7 mittaus? oskilloskoopilla? minkälaista sähköä pitäs tulla ja mihin jalkaan?
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 20:55
by Puuhastelija
http://www.msextra.com/doc/general/pix/ ... emV2.2.pdf
Sivulta 3 löytyy U7 ja siihen liittyvät komponentit.
Tarkasta myös nuo muut komponentit suuttimien ja U7 väliltä.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 21:19
by jesse47
No joo oikeastaa taidettiin nuo muut hilppeet tuosta u7:sta eteen päin kattoa. ainakin mosfetit toimi ja toi transistori. diodit ja vastukset on kaikki kunnossa meleko varmasti. mutta tosiaan tuossa u7:ssa näkyy kupru että on pullistunut, luultavasti palanut.. Mutta siihen loppu ymmärrys että kuinka toi todetaan toimivaks, niin ajattelin käydä huomenna näyttään eräälle, joka varmasti tietää.
jos ei sitten ala toimia niin ei auta ku vetää pikku känni.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 21:35
by Puuhastelija
Eikös tosta kaaviosta melkeen pysty päättelemään miten toi toimii?
3 jalkaan pitäs tulla maadoitus
6 jalkaan näyttäis tulevan virransyöttö 12V
2 ja 4 jalkaan tulee prossulta käskyjä 0-5V
5 ja 7 jalasta lähtee käskyt eteenpäin Q2:lle ja Q7:lle
mittaa tuleeko syöttöjännite 3 ja 6 jalkaan.
mittaa skoopilla tuleeko 2 ja 4 jalkaan prossun käskyt.
mittaa skoopilla 5 ja 7 jalasta lähteekö käskyt eteenpäin.
mutta voin varmuudella sanoa et jos se näyttää rikkinäiseltä niin se on rikki.
mutta mieti myös mikä sen on rikkonut -> ylijännite syöttö jännitteessä vai oikosulku lähtevällä puolella.
jos lähtevän puolen oikosulku on rikkonut sen niin sit saat sen uuden U7:n rikki ellet korjaa oikaria ensin.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 22:26
by jesse47
Eiköhän se hajonnut yksinkertasesti vaan sen takia että akunkenkä käväs irti akusta ja jännite nous hetkellisesti...ja mulla ei ollut 2A sulaketta erikseen megalle..nyt on. johdotukset on muuten 100% kunnossa ja oikeen.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Mon Nov 17, 2014 22:31
by Puuhastelija
heität uuden U7 siihen ja kokeilemaan toimiiko. Eikä tuo onneks kallis oo vaikka kärähtäs heti uudelleen
mulla on noita varaosapakissa aina saatavilla

Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Tue Nov 18, 2014 5:21
by Vauhtivaunu
Jännitepiikit hajottaa sitten sen C30/4.7uF myös herkästi. Se näkyy jos hajoaa kun on aika monessa levyssä tantaalikonkka. Yhden olen kerran joutunut korjaamaan/vaihtamaan kun oli palanut huonojen maadoitusten vuoksi. Siihen U7:n paikalle MC34151 tilalle kannattaisi vaihtaa kestävämpi IXDI604PI
http://www.diyautotune.com/catalog/ixdi ... p-562.html
Sattumalta mulla on noita "hyllyssä"

Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Tue Nov 18, 2014 16:35
by jake74
testailin ladassa olevaa squirttia stimulaattorilla ja oskilloskoopilla. kyllä fetin jalkoista tulee ohjaussingaalia ja stimussa suuttiminen ledit vilkuu samaa tahtiin.
mutta autossa ei toimi mutta löysin yhen syyn joka pitää tutkia. jänniteet putoaa megan virtajohdosta mittattuna 5 voltiin startauksen aikana. ilman starttausta on 10.5v ja akussa on 11.9v. jonnekki katoaa sähkö startatessa.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Tue Nov 18, 2014 18:15
by jesse47
Niin olikos siinä sytkänohjauskin?
Mulla on ja kipinä tulee kyllä mutta suuttimille ei, että mulla vika on kyllä melko varmasti tuossa u7:ssa..
Tilasin niitä pari että on varallekkin ja konkkia varuiks.. saa nähä millon tulee että pääsis jatkamaan säätöhommia.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Tue Nov 18, 2014 18:58
by jake74
jesse47 wrote:Niin olikos siinä sytkänohjauskin?
.
on ja sen verra se hörähtää käyntii mitä antaa ruiskutuksessa bensaa ku laittaa virrat päälle.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Tue Nov 18, 2014 20:51
by jake74
jake74 wrote:testailin ladassa olevaa squirttia stimulaattorilla ja oskilloskoopilla. kyllä fetin jalkoista tulee ohjaussingaalia ja stimussa suuttiminen ledit vilkuu samaa tahtiin.
mutta autossa ei toimi mutta löysin yhen syyn joka pitää tutkia. jänniteet putoaa megan virtajohdosta mittattuna 5 voltiin startauksen aikana. ilman starttausta on 10.5v ja akussa on 11.9v. jonnekki katoaa sähkö startatessa.
nyt meni mielenkiintoseksi. otin megan virtajohdon sulakerasiasta irti ni johtoon tulee virrat päällä 10.5V. minkä kautta nyt sähkö kiertää levylle? suuttimien johot on irti ja samaten puolan.
megalta ku ottaa pistokeen irti ni sitte katoaa jännite virtajohdosta.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Wed Nov 19, 2014 2:02
by Benkku
jesse47 wrote:Eiköhän se hajonnut yksinkertasesti vaan sen takia että akunkenkä käväs irti akusta ja jännite nous hetkellisesti...ja mulla ei ollut 2A sulaketta erikseen megalle..nyt on. johdotukset on muuten 100% kunnossa ja oikeen.
Sulake ei sitä U7 tai muitakaan komponentteja suojaa ylijännitteeltä. Sulake rajoittaa virtaa - sitäkin vasta kun kertaluokkaa suurempi virta on kulkenut jo jonkin aikaa - tyypillisesti useita satoja millisekunteja (ajoneuvoissa käytetty lattasulake), kuin mitä sulakkeen sulakkeen nimellisarvo on.
Kyse on siitä, kun koko jännitevakavointi- ja suojauskytkennät kyseisessä megaversiossa ovat kauniisti sanottuna puutteellisia.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Wed Nov 19, 2014 10:53
by jesse47
Joo tiedän että sulake ei suojaa ylijännitteeltä, vaan kestää sen 2amppeeria.. mutta ylijänniittestä se varmaan on alkujaan hajonnut ja sen vuoksi mennyt oikosulkuun ja kärähtänyt toi piirilevy poikki.. sen se sulake olis kyllä estänyt..
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Thu Nov 20, 2014 8:23
by ArttuH
Benkku wrote:
Sulake ei sitä U7 tai muitakaan komponentteja suojaa ylijännitteeltä. Sulake rajoittaa virtaa - sitäkin vasta kun kertaluokkaa suurempi virta on kulkenut jo jonkin aikaa - tyypillisesti useita satoja millisekunteja (ajoneuvoissa käytetty lattasulake), kuin mitä sulakkeen sulakkeen nimellisarvo on.
Kyse on siitä, kun koko jännitevakavointi- ja suojauskytkennät kyseisessä megaversiossa ovat kauniisti sanottuna puutteellisia.
Jep, sulakkeet yleensäkin ja etenkin autosulakkeet päästävät hetkellisesti läpi aivan uskomattomia virtoja ennen palamistaan. Noin karkeasti yleistäen voi sanoa, että sulakkeella ei suojata Megasta mitään komponentteja, mutta levyn vetojen palamisen sillä voi ehkä estää.
Ja v2.2-levyn suojaukset ovat tosiaan todella onnettomat. Itsekin olen korjaillut useampia levyjä, jotka ovat kärähtäneet suhteellisen normaaleista jännitepiikeistä. Tilannetta voi kyllä parantaa muutamilla kohtuullisen pienillä modauksilla ihan merkittävästi.