B234F turbo+ms1 v2.2
Moderator: Masi_K
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Se on warmup + ase jonka jälkeen sitten vain warmup. Kuumalla koneella vain ase. Mut hinkkaat nyt kartan eka kohalleen, sitten vasta nämä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Ei mutta mistäs sitte johtuu että kylmänä käy eka sen ase:n ajan huonommin ja sitten alkaa käydä nätistti?
Ase on myös moottorinlämmön mukaan joten ei kait sekään ole silloin käytössä kuin asetetuissa lämpötiloissa?
Olisko se sitten saanut jo liikaa sen aikana..
Ase on myös moottorinlämmön mukaan joten ei kait sekään ole silloin käytössä kuin asetetuissa lämpötiloissa?
ase on päällä nii kauan ku asetuksissa on määrätty, voit ite muuttaa sen montako kipinää se on käytössä tai sitte montako sekunttia on käytössäjesse47 wrote:Ei mutta mistäs sitte johtuu että kylmänä käy eka sen ase:n ajan huonommin ja sitten alkaa käydä nätistti?
Joo tuon olen laittanut 250 kipunaa.jake74 wrote:ase on päällä nii kauan ku asetuksissa on määrätty, voit ite muuttaa sen montako kipinää se on käytössä tai sitte montako sekunttia on käytössäjesse47 wrote:Ei mutta mistäs sitte johtuu että kylmänä käy eka sen ase:n ajan huonommin ja sitten alkaa käydä nätistti?
Mutta sitä ihmettelin että onko se lisäys aivan omansa vai tuleeko se lisä vielä warm upin päälle.
Ohjeesta luettuna ymmärtäisin että nämä ovat kaksi erillistä moodia ja täten se ase pitäis käytännössä olla suurempi kuin warm up. tuossa lukee että tämä on ihan oma rikastus joka on warm upista riippumaton. ja ohjaus siirtyy ase:sta warm uppiin.
Edit: "Välittömästi käynnistymisen jälkeen(moottorin kierrosluku yli 400 RPM) moottori on
niin sanotussa käynnistyksen jälkeisessä rikastusmoodissa(afterstart enrichment), joka
tarkoittaa sitä että välittömästi käynnistyksen jälkeen polttoainemäärää lisätään
käyttäjän määräämällä prosenttiarvolla(Enrichment%), joka laskee nollaan number of
ignition cycles-arvon määräämien sytytystapahtumien jälkeen(noin 200). Tämä
rikastus on lämmitysrikastuksesta riippumaton, erillinen rikastusmoodi.
"
Kuten liittämässäsi tekstissä sanotaan että riippumaton. Ase on aktiivinen oli warmup pohjalla tai ei. Jos kerta olet huomannut että kylmällä koneella ase ollessa aktiivisena, käynti on huonompaa kuin mitä se on ilman sitä. Ei paljon jää vaihtoehtoa mistä kiikastaa ?? Mutta ennen näitä kaikkea ajat karttaa sisään. Kartta on kuitenkin se seos laskun aikalailla pääarvo minkä päälle tulee sitten warmupit, aset, rikastukset, vähennykset yms.
ASEn arvot ovat määriä per kiinteät moottorilämmön tai imuilman lämmön mukaan. Joista imuilman mukaan on parempi.
ASEn arvot ovat määriä per kiinteät moottorilämmön tai imuilman lämmön mukaan. Joista imuilman mukaan on parempi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Niin eli se on ensin ase:n mukaan rikastus, josta siirtyy wuppiin. ei ase+wup yhtäaikaa päällekkäin.
Nyt lähti bensapumppu päälle kun laittaa virrat päälle, vaihdoin siis nuo diodit. tulin hakemaan koneen että saanko yhteyden tuohon. vilkuttaa ledejä startatessa mutta ei lähe käyntiin..
Kipinä tulee mutta ei lähe käyntiin.
Asetukset näyttäis olevan kunnossa kuten ennenkin.
startatessa pulse width 4.8ms ja duty cycle 0,4%
rpm näyttää 170-180 startatessa.. vaikuttais siltä että suuttimille ei tule ohjausta. plussa tulee kyllä suuttimille mutta ei taida boksi maadottaa jotenka uusiks auki ja tutkimaan, jotain muutakin sieltä on kärähtäny..
rpm näyttää 170-180 startatessa.. vaikuttais siltä että suuttimille ei tule ohjausta. plussa tulee kyllä suuttimille mutta ei taida boksi maadottaa jotenka uusiks auki ja tutkimaan, jotain muutakin sieltä on kärähtäny..
taidat olla samassa tilassa ku mä kaverin poksin kans. mä kokeilen nyt että koodi uudestaan sisään ja käsin syöttää kaikki asetukset uudestaan ei kopioida filestä.jesse47 wrote:Kipinä tulee mutta ei lähe käyntiin.
Oliko samallainen hajoaminen ja jotain komponentteja paloi poksista?jake74 wrote:taidat olla samassa tilassa ku mä kaverin poksin kans. mä kokeilen nyt että koodi uudestaan sisään ja käsin syöttää kaikki asetukset uudestaan ei kopioida filestä.jesse47 wrote:Kipinä tulee mutta ei lähe käyntiin.
Luulisin että ohjainlaitteessa on jotain suuttimien ohjaukseen liittyvää vieelä kärähtänyt...
aikasemin kirjotin mitä oli hajonut ja missä tilanteessa. kaverilla ruiskuttaa käynnistysrikastuksen ku laittaa virran päälle mutta startatessa ei ruiskuta. haulla löysin kaikenmailman juttua kyseisestä asiasta.jesse47 wrote:Oliko samallainen hajoaminen ja jotain komponentteja paloi poksista?jake74 wrote:taidat olla samassa tilassa ku mä kaverin poksin kans. mä kokeilen nyt että koodi uudestaan sisään ja käsin syöttää kaikki asetukset uudestaan ei kopioida filestä.jesse47 wrote:Kipinä tulee mutta ei lähe käyntiin.
Luulisin että ohjainlaitteessa on jotain suuttimien ohjaukseen liittyvää vieelä kärähtänyt...
Suuttimille ei tule ohjausta missään vaiheessa. annoin ykkösen suuttimelle vähä räpsäyttäen suoraa virtaa startatessa niin se yritti vähä potkaista, eli kipuna tulee ja ajoitus oli oikea kun tarkastin... Mistä löysit juttua aiheesta? tuolta oli d13 ja d15 paskana. mitä sieltä oli? luulen että samassa ongelmassa ollaan.
D15 oli mykkä. sen vaihtoin ni jänniteet tuli levylle.jesse47 wrote:Suuttimille ei tule ohjausta missään vaiheessa. annoin ykkösen suuttimelle vähä räpsäyttäen suoraa virtaa startatessa niin se yritti vähä potkaista, eli kipuna tulee ja ajoitus oli oikea kun tarkastin... Mistä löysit juttua aiheesta? tuolta oli d13 ja d15 paskana. mitä sieltä oli? luulen että samassa ongelmassa ollaan.
Näyttääkö sulla ohjelma kaikki ihan oikee startatessa jne?
ja kipinä tulee, vai onko pelkkä ruisku?
Jotenki epäilen että ongelma olis ohjelmassa, luulis että jotain on rikki kun kerran muut näyttäis toimivan mutta suuttimille ei tule ohjausta. ledit vilkkuu myös startatessa..
ja kipinä tulee, vai onko pelkkä ruisku?
Jotenki epäilen että ongelma olis ohjelmassa, luulis että jotain on rikki kun kerran muut näyttäis toimivan mutta suuttimille ei tule ohjausta. ledit vilkkuu myös startatessa..
-
- Megajumala
Sieltä on voinut palaa U7.
Hyvin heitetty, U7:ssa näkyy päälle pieni kuprukin kun tarkkaan kattoo. onko toi jokin signaalin vahvistin suuttimien ohjauksessa? tuo meni yli oman ymmärryksen niin käyn huomenna kysyy yhdeltä ammattiveikolta.
u7 mittaus? oskilloskoopilla? minkälaista sähköä pitäs tulla ja mihin jalkaan?Vauhtivaunu wrote:Sieltä on voinut palaa U7.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
http://www.msextra.com/doc/general/pix/ ... emV2.2.pdf
Sivulta 3 löytyy U7 ja siihen liittyvät komponentit.
Tarkasta myös nuo muut komponentit suuttimien ja U7 väliltä.
No joo oikeastaa taidettiin nuo muut hilppeet tuosta u7:sta eteen päin kattoa. ainakin mosfetit toimi ja toi transistori. diodit ja vastukset on kaikki kunnossa meleko varmasti. mutta tosiaan tuossa u7:ssa näkyy kupru että on pullistunut, luultavasti palanut.. Mutta siihen loppu ymmärrys että kuinka toi todetaan toimivaks, niin ajattelin käydä huomenna näyttään eräälle, joka varmasti tietää.Puuhastelija wrote:http://www.msextra.com/doc/general/pix/ ... emV2.2.pdf
jos ei sitten ala toimia niin ei auta ku vetää pikku känni.
-
Eikös tosta kaaviosta melkeen pysty päättelemään miten toi toimii?
3 jalkaan pitäs tulla maadoitus
6 jalkaan näyttäis tulevan virransyöttö 12V
2 ja 4 jalkaan tulee prossulta käskyjä 0-5V
5 ja 7 jalasta lähtee käskyt eteenpäin Q2:lle ja Q7:lle
mittaa tuleeko syöttöjännite 3 ja 6 jalkaan.
mittaa skoopilla tuleeko 2 ja 4 jalkaan prossun käskyt.
mittaa skoopilla 5 ja 7 jalasta lähteekö käskyt eteenpäin.
mutta voin varmuudella sanoa et jos se näyttää rikkinäiseltä niin se on rikki.
mutta mieti myös mikä sen on rikkonut -> ylijännite syöttö jännitteessä vai oikosulku lähtevällä puolella.
jos lähtevän puolen oikosulku on rikkonut sen niin sit saat sen uuden U7:n rikki ellet korjaa oikaria ensin.
3 jalkaan pitäs tulla maadoitus
6 jalkaan näyttäis tulevan virransyöttö 12V
2 ja 4 jalkaan tulee prossulta käskyjä 0-5V
5 ja 7 jalasta lähtee käskyt eteenpäin Q2:lle ja Q7:lle
mittaa tuleeko syöttöjännite 3 ja 6 jalkaan.
mittaa skoopilla tuleeko 2 ja 4 jalkaan prossun käskyt.
mittaa skoopilla 5 ja 7 jalasta lähteekö käskyt eteenpäin.
mutta voin varmuudella sanoa et jos se näyttää rikkinäiseltä niin se on rikki.
mutta mieti myös mikä sen on rikkonut -> ylijännite syöttö jännitteessä vai oikosulku lähtevällä puolella.
jos lähtevän puolen oikosulku on rikkonut sen niin sit saat sen uuden U7:n rikki ellet korjaa oikaria ensin.
Eiköhän se hajonnut yksinkertasesti vaan sen takia että akunkenkä käväs irti akusta ja jännite nous hetkellisesti...ja mulla ei ollut 2A sulaketta erikseen megalle..nyt on. johdotukset on muuten 100% kunnossa ja oikeen.
-
heität uuden U7 siihen ja kokeilemaan toimiiko. Eikä tuo onneks kallis oo vaikka kärähtäs heti uudelleen
mulla on noita varaosapakissa aina saatavilla

mulla on noita varaosapakissa aina saatavilla

-
- Megajumala
Jännitepiikit hajottaa sitten sen C30/4.7uF myös herkästi. Se näkyy jos hajoaa kun on aika monessa levyssä tantaalikonkka. Yhden olen kerran joutunut korjaamaan/vaihtamaan kun oli palanut huonojen maadoitusten vuoksi. Siihen U7:n paikalle MC34151 tilalle kannattaisi vaihtaa kestävämpi IXDI604PI
http://www.diyautotune.com/catalog/ixdi ... p-562.html
Sattumalta mulla on noita "hyllyssä"
http://www.diyautotune.com/catalog/ixdi ... p-562.html
Sattumalta mulla on noita "hyllyssä"

testailin ladassa olevaa squirttia stimulaattorilla ja oskilloskoopilla. kyllä fetin jalkoista tulee ohjaussingaalia ja stimussa suuttiminen ledit vilkuu samaa tahtiin.
mutta autossa ei toimi mutta löysin yhen syyn joka pitää tutkia. jänniteet putoaa megan virtajohdosta mittattuna 5 voltiin startauksen aikana. ilman starttausta on 10.5v ja akussa on 11.9v. jonnekki katoaa sähkö startatessa.
mutta autossa ei toimi mutta löysin yhen syyn joka pitää tutkia. jänniteet putoaa megan virtajohdosta mittattuna 5 voltiin startauksen aikana. ilman starttausta on 10.5v ja akussa on 11.9v. jonnekki katoaa sähkö startatessa.
Niin olikos siinä sytkänohjauskin?
Mulla on ja kipinä tulee kyllä mutta suuttimille ei, että mulla vika on kyllä melko varmasti tuossa u7:ssa..
Tilasin niitä pari että on varallekkin ja konkkia varuiks.. saa nähä millon tulee että pääsis jatkamaan säätöhommia.
Mulla on ja kipinä tulee kyllä mutta suuttimille ei, että mulla vika on kyllä melko varmasti tuossa u7:ssa..
Tilasin niitä pari että on varallekkin ja konkkia varuiks.. saa nähä millon tulee että pääsis jatkamaan säätöhommia.
on ja sen verra se hörähtää käyntii mitä antaa ruiskutuksessa bensaa ku laittaa virrat päälle.jesse47 wrote:Niin olikos siinä sytkänohjauskin?
.
nyt meni mielenkiintoseksi. otin megan virtajohdon sulakerasiasta irti ni johtoon tulee virrat päällä 10.5V. minkä kautta nyt sähkö kiertää levylle? suuttimien johot on irti ja samaten puolan.jake74 wrote:testailin ladassa olevaa squirttia stimulaattorilla ja oskilloskoopilla. kyllä fetin jalkoista tulee ohjaussingaalia ja stimussa suuttiminen ledit vilkuu samaa tahtiin.
megalta ku ottaa pistokeen irti ni sitte katoaa jännite virtajohdosta.
Sulake ei sitä U7 tai muitakaan komponentteja suojaa ylijännitteeltä. Sulake rajoittaa virtaa - sitäkin vasta kun kertaluokkaa suurempi virta on kulkenut jo jonkin aikaa - tyypillisesti useita satoja millisekunteja (ajoneuvoissa käytetty lattasulake), kuin mitä sulakkeen sulakkeen nimellisarvo on.jesse47 wrote:Eiköhän se hajonnut yksinkertasesti vaan sen takia että akunkenkä käväs irti akusta ja jännite nous hetkellisesti...ja mulla ei ollut 2A sulaketta erikseen megalle..nyt on. johdotukset on muuten 100% kunnossa ja oikeen.
Kyse on siitä, kun koko jännitevakavointi- ja suojauskytkennät kyseisessä megaversiossa ovat kauniisti sanottuna puutteellisia.
Joo tiedän että sulake ei suojaa ylijännitteeltä, vaan kestää sen 2amppeeria.. mutta ylijänniittestä se varmaan on alkujaan hajonnut ja sen vuoksi mennyt oikosulkuun ja kärähtänyt toi piirilevy poikki.. sen se sulake olis kyllä estänyt..
Jep, sulakkeet yleensäkin ja etenkin autosulakkeet päästävät hetkellisesti läpi aivan uskomattomia virtoja ennen palamistaan. Noin karkeasti yleistäen voi sanoa, että sulakkeella ei suojata Megasta mitään komponentteja, mutta levyn vetojen palamisen sillä voi ehkä estää.Benkku wrote: Sulake ei sitä U7 tai muitakaan komponentteja suojaa ylijännitteeltä. Sulake rajoittaa virtaa - sitäkin vasta kun kertaluokkaa suurempi virta on kulkenut jo jonkin aikaa - tyypillisesti useita satoja millisekunteja (ajoneuvoissa käytetty lattasulake), kuin mitä sulakkeen sulakkeen nimellisarvo on.
Kyse on siitä, kun koko jännitevakavointi- ja suojauskytkennät kyseisessä megaversiossa ovat kauniisti sanottuna puutteellisia.
Ja v2.2-levyn suojaukset ovat tosiaan todella onnettomat. Itsekin olen korjaillut useampia levyjä, jotka ovat kärähtäneet suhteellisen normaaleista jännitepiikeistä. Tilannetta voi kyllä parantaa muutamilla kohtuullisen pienillä modauksilla ihan merkittävästi.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85