Page 4 of 5
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Sat Jun 25, 2016 16:11
by Suiza
Ei kai auta kuin laittaa lisää maapisteitä ja kokeilla uusia osia, aika selvästi kuitenkin kuormituksesta johtuvaa tuo pätkiminen.
Koitin toothloggeria ottaa mutta evotin pahasti, ilmeisesti säästyi vain juuri se kohta joka sillä hetkellä näkyi ruudussa, eikä koko veto kun alkoi pätkimään? S
Parit screenshotit nyt kuitenkin otin mutta tuossa tooth loggerissa ei mitään kummallista näkynyt.
http://i388.photobucket.com/albums/oo32 ... k4fmg7.png
http://i388.photobucket.com/albums/oo32 ... agdvy8.png
Entäs nämä rising ja falling edge jutut? Aina ollut risingedge valittuna ilman sen suurempaa tieteellistä syytä, hyvin pelasi 12-1 kiekon kanssa. Ei tosin tuntunut vaikuttavan vikaan vaikka valitsinkin falling edgen, ehkä vähän pidemmälle kiersi jossain vedossa, lähes rajoittimelle sanoisin, mutta sen enempää en niillä asetuksilla ajellut kun sytytysennakkohan menee 10 astetta myöhäsempään.
Tutkitaanpa lisää kun palailen mökiltä, unettomia öitä edessä stna.

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Sun Jun 26, 2016 23:18
by Suiza
Homma jatkuu.
Kokeilin upouudella sytytyspuolalla ja sama oireilu jatkui. Kun on kunnon rykäisy tulossa ja ahtopaineet kipuaa niin peli poikki ja lost sync reason 2.
Otin logeja ennen/ jälkeen puolanvaihtoa eli olosuhteet täysin samat jne. Logeissa oli kuin olikin eroa vaikka ratin takaa oireilu tuntu täysin samanlaiselta.
Vanhalla puolalla tippuu rpm täysin nollaan hetkellisesti kun pätkäsee.
Uudella puolalla on pieni heitto kierrosluvussa, mutta pätkäisyn aiheuttaa se että Duty cycle käy ihan absoluuttisessa nollassa.
Juuri ennen pätkäisyä Batt V kyykkää poikkeuksetta 0,3-0,2 volttia alaspäin, ja kun on siitä piikistä kipuamassa ylös normaaleihin lukemiin niin siinä kohtaa katoaa rpm ja/tai duty cycle riippuen puolasta.
Heitteleehän se latausvirta muutenkin ajaessa mutta aina ennen pätkäisyä tekee tuon saman piikin alaspäin.
Tooth loggerista näkyy että puuttuva hammas jää pois välistä.
Composite loggerista mitään en juurikaan tajua, mutta sitä in noin 1000 sivua ja kaikki näyttää tuolta samanlaiselta. Jotakin häröä siellä on?
Vitutuksissani vielä iltapuuhana vedin hall-anturin johdon täysin eri reittiä kuin esim laturin ja puolan johdot ja pistin lisämaadoituksen koneen ja korin väliin.
Mitä on arvon raati mieltä, häiriötä sytkäpuolelta? Noise filtteriä päälle? Lisää vastusta tulpanjohtoihin?
Edit. Toiselta foorumilta tuli veikkaus että triggeri olisi liian tiheä hall-anturille.

170mm 36-1.
http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=69
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Mon Jun 27, 2016 5:28
by JaniM
Liian ohut pelti. Niin monta tuollasta lätkää tullut vastaan ja lost synccia ihan 2500 rpm kohdalla jo.
6 mm paksuutta, niin alkaa jo toimiin anturit.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Mon Jun 27, 2016 9:54
by Suiza
Joo onhan se... Mielelläni olisin pistänyt paksumman 12-1 pyörän mutta ei tuntunut sopivalla ulko/sisähalkaisijalla oikein löytyvän mistään.
Minkälaista triggeripyörää seuraavaksi kokeilemaan? Ulkohalkaisija yli 140mm ja keskireikä sorvattavissa 70mm ovat kriteerit. Protopartsilta löytyi vain noita ohuita ja autotunen valikokmasta jäi vähän epäselväksi että mikä soveltuu hallille ja mitkä ovat vr-anturille tarkoitettuja.
Triggerisetuppi on sellanen että triggeripyörä suoraan kiinni ahtimen alumiinisessa hihnapyörässä joka on halkaisijaltaan 130mm. Kysymys kuuluu, riittääkö siihen autotunelta se 12-1 levy joka on 134mm halkaisijaltaan? Hampaathan tulisivat "ulos" hihnapyörästä vain sen 2mm, mutta kun hihnapyörä on alumiinia niin vaikuttaako asiaan? Onko ns. Näkymätön tuolle hallille?
Elikkä tuo
http://www.autotune.fi/tuote/375/trikke ... 134x30x8mm
Tuohon hihnapyörään joka siis on alumiinia ja 130mm halkaisijaltaan.
http://i388.photobucket.com/albums/oo32 ... hckzid.jpg
Tilailenpa samantien pois jos joku vielä varmistaa asian että onnistuu.

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Mon Jun 27, 2016 12:44
by Masi_K
http://www.autotune.fi/tuote/706/trikke ... 153x67x6mm Vaikka tuo tuosta ja hall lukemaan. Ehdottamasi pieni kannattaa unohtaa.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Mon Jun 27, 2016 15:11
by Suiza
Tämä selvä, meni tilaukseen. Kiitokset!
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Mon Jun 27, 2016 21:09
by Suiza
Kuten aijemmin mainitsin, niin tuli tosiaan hallin johto vedettyä toista kautta pois häiriötekijöistä, pistin moottoriin lisämaadoituksen, putsailin akkukengät sekä tulpanjohdon liitinnät ja semmoista pientä.
Päätin käydä kokeilemassa auttoiko sitten yhtään, ja kyllä jotain muutosta tuli. Ei ajossa, mutta logeissa.
Latausjännite pysyy nyt samana, ei kyykkää ennen pätkäisyä, RPM tiedossa ei mitään piikkejä tai notkahduksia enään, mutta Duty cycle tippuu hetkellisesti nolliin minkävuoksi pätkäsee.
Mulla on Mapdot pohjainen accel enrichment käytössä, hienosti pelaa ja on pelannut. Kiihdytysrikastussa täysin poissa pelistä yli 3500 kierroksessa. Kuitenkin juuri ennen pätkäisyä välähtää accel enrichmentti päälle, eli noin 5500rpm.
Nyt jännä osuus, mulla on myös map pohjainen deccel käytössä, eli over run fuelcut. Kytkeytyy päälle kun Moottorin kierrokset yli 1700rpm ja kPa alle 35. Deccel kytkeytyy kuitenkin päälle kun kierroksia on 5500 ja kPa 220 pinnassa.
Eli heti kiihdytysrikastuksen jälkeen hyppää overrun fuelcutille ja meno tottakai tyssää siihen. Molemmat toiminnot ovat totaalisesti rajojensa ulkopuolella eikä pitäisi aktivoitua.
Sentakiahan duty cycle tippuu nolliin kun menee muka moottorijarrulle. Edelleen triggeriongelma? Häiriöongelma? Asetuksissa fiilua?
Tps ei ole käytössä. Onkos tässä muita poppakonsteja tehtävissä enne tuon uuden triggeripyörän kokeilua? Tilattu on ja kaippa se sinne leivotaan ellei muuta keksitä. Se tietää sit turbon, pakosarjan ja laturin purkua että pääsee uuden telineen tekemään hallille kun on eri halkaisijalla tuo uusi pyörä.
Toki se tehdään ennemmin tai myöhemmin, mutta ihmetyttää vaan kun rpm tieto pysyy ihan hienona ja ainoastaan bensapuoli pätkii. Onko mahdollista että on triggeristä peräisin kuitenkin?
Kaverilla identtinen triggeripyörä/ anturiviritelmä ja se toimii kuin unelma, mutta yksilöitähän nämä autot ovat.

Hetki ennen deccelin kytkeytymistä.
Lost sync 2 heti login alusta saakka.
Edit. Hetken tutkiskelun jälkeen tajusin että decel ja overrun fuelcut ovat kaksi eri asetusta. Decel fuel amount oli nollasssa suositellun 100% sijaan. Pistin nyt 100%, pitää huomenna pistää leuka rintaan ja mennä koeajolle kohti uusia pettymyksiä.

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jun 28, 2016 6:04
by JaniM
Niin alumiini ei pitäisi haittaa signaalia, kun ei ole magneettista.
Masi laittoikin isommalle rillalle linkin.
Cherry hallilla toimii pienemmissä hampaissa hyvin myös. Eli paksuutta kiekkoon hieman, niin toimii.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jun 28, 2016 7:46
by Masi_K
Tee kuten ohjekkin sanoo mapdotin tresholdin arvon etsinnässä että jollain kolmosvaihteella tms lähet vetää tonnista rajoittimelle asti maila lattiassa samalla logittaen. Sit näät siitä että missä mapdot on käynyt kun vedät logista "siniseksi" kiihdytys osuuden logista. Sit haet mielessä kiihdytyksen sekä idlen mapdotin sen ihanne tresholdin ja syötät sen. Tresholdihan on maski minkä sisältä ei lueta mitään ja tresholdin päälle tulee sitten se AE arvo minkä syötät ja vasta se täsmätessä tai ylitettäessä triggaantuu AE tai kaasua löysätessä DE.
Tää siis kun kiekko on vaihdettu.. TPS pohjainen AE on muutenkin ahdinkäytössä ehkä suositeltava.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jun 28, 2016 13:34
by Suiza
Jep, pitää värkätä triggeri uusiksi ja pistää sitten kuntoon nuo rikastukset vasta.
En tiedä mikä hall anturi tossa on, semmonen yleismallinen mikä tulee tuon megasarjan mukana esim protopartsilta.
http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=61
On tosin saanut senverran piiskaa että laitoin tilaukseen tuon cherry hallin sekä muutama metri häiriönpoistosukkaa. Helpottuu huomattavasti koko asennus kun saa anturista säätää ilmaraon kohdillee, ei välttämätt tarvi edes uutta triggerkiinnikettä tehdä.
Onko mitään huomioitavaa tuossa anturin vaihdossa näin muuten vai onko ihan straight forward nykyinen johto poikki ja tinataan uudet johdot kiinni ja suojasukkaa yli? Kaveriporukassa ollaan harrasteltu noita kuulemma abikoilla ja sokerinpaloilla kun on anturia vaihdettu eikä liitin ole sopinut, mutta kuinka hyväksyttävää tämä oikeasti on

. Vai peräti db37 liittimestä asti uudet johdot?
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jun 28, 2016 16:04
by Masi_K
No mulla on nyt tällähetkellä ihan 3-nap superseal liitin Cherryn johdossa. Eikä pahaa sanottavaa.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jun 28, 2016 16:53
by Puuhastelija
Ton decelin kanssa on ollut ongelmia parikertaa aiemmin. Jostain syystä se aktivoituu vaikka sen ei pitäs aktivoitua. Ratkaisu ongelmaan on laittaa se decel 100% niin kuin jo teitkin. Laitoin joskus pari vuotta sitten noille koodaajille viestiä kyseisetä ongelmasta mutta heidän mielestää se toimii niinkuin pitääkin. Siitä lähtien oon jokaisessa hommassa laittänut decelin 100% niin ei oo ollut ongelmia sen suhteen.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jun 28, 2016 20:49
by Masi_K
Eipä deceliin tarvitse välttämättä koskea jos motori ei vedä turhan paksulle kun kaasun löysää.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Wed Jun 29, 2016 16:01
by Puuhastelija
Joo eipä sitä juurikaan tarvii käyttää, paitsi jos haluaa säätää siten että kuluttais polttoainetta mahdollisimman vähän. Eikä tolla siihenkään ihan hirveetä vaikutusta ole, mutta joitakin tippoja kuitenkin

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Thu Jun 30, 2016 20:52
by Suiza
Uudet kamppeet saapu ja heti meni sormi suuhun tuon triggerin johdotuksen kanssa, koitin googlailla ja pommittaa protopartsia sähköpostilla mutta toistaiseksi ei ole tärpänny.
Elikkä ms2 v2.2 ja yleismallin johtosarja, koko setti ostettu protopartsilta. Mikä johto mahtaa olla mikäkin tuossa johtosarjassa?
Eli signaali, plussa ja maa.
http://i388.photobucket.com/albums/oo32 ... day6pk.jpg
(Puna-Musta-Valko)
Aika tämmönen semi uusavuton kyssäri mutta uskokaa pois, ei löytynyt parin tunnin googletuksella. Pieni aavistus mulla on mutta varmaan parempi varmistaa asia täältä ennenkuin kytkee vituralleen.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Thu Jun 30, 2016 21:38
by Masi_K
Johtojen värit saanet selville kun avaat liittimen johtosarjasta ja kattelet. Sikälimikäli eivät värit täsmää kuvaa.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Thu Jun 30, 2016 22:02
by Suiza
Minä kiitän, jokseenkin loogiset värit näyttää olevan.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jul 05, 2016 13:01
by Suiza
Uusi triggeripyörä sekä cherry halli paikoillaan. Koeajo suoritettu, tosin märällä asfaltilla.
Tuntu tosiaan siltä että toimi nyt taas, rajoitin paukku ja pyörät suti, mutta ei.
Iso parannus tuo oli mutta vaikuttaa siltä että nyt ottaa kauheasti häiriötä sit taas. Resetoikin pari kertaa.

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jul 05, 2016 17:06
by Suiza
Koitin vielä upouudella sytkäpuolalla ja siitähän riemu ratkes. Eka veto puhdas ja toimi kuten piti, toisessa vedossa pätkimistä yläkierroksilla ja sit heti auto koomaan. 100m varmaan rullailin vaihde silmässä ja koitin saada eloa koneeseen mut ei mitää.
Elpyi vasta kun käytti virrat pois päältä, senjälkeen oli kun ei moksiskaan.
Eli viimekauden ongelmat ovat palanneet. Joku iso häiriö joka lyö boksin sekaisin/koomaan?
Pitää norjan reissun jälkeen koittaa vastullisia tulpanjohtoja. Löytyyköhän tuohon yleism6allin vag tyyppiseen sytkäpuolaan valmiina vastullisia johtoja vai tarviikos ne räädellä kasaa kuten nuo edelliset. Yhden hutisarjan ehdin jo tilailla mikä ei sitten millään sopinut.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jul 05, 2016 17:08
by Vauhtivaunu
Cherryn anturilla triggerisignaalin saa tarkemmaksi kun laittaa triggeripiirin ylösvedon 1kohm vastuksella +12v:iin. Lisäksi V2.2-levyllä kannattaa vaihtaa r11 pienemmäksi, 2.2-3.95kohm väliltä löytyy sopiva. C11 ja C12 kannattaa poistaa myös, ne on joskus aiheuttaneet isoilla kierroksilla häiriötä.
kuva:'

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jul 05, 2016 21:39
by Suiza
Elikkä purkki auki ja identifioimaan eri komponentteja. Hiukan kyllä pelottaa näin noviisina, tarvisi jonkun joka ohjaa kädestä pitäen ja vääntää kaiken rautalangasta, mutta kaippa netistä tarvittavat tiedot löytää.
Pakko kokeilla noita sytkäjohtoja ensin kun ne hommat ei mene niin pään ylitse, ja tosiaan viimekesänä noin kuukauden jälkeen siitä kun vaihdoin 10kohm johdot noihn 0 ohmisiin niin alko "mystiset" viat.
Tuossa kuvassa "10r" puuttuu kyllä minulta, ellei ole sitten purkinsisäisenä.
Palaillaan kun on kokeiltu lisää.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Wed Jul 06, 2016 12:35
by Masi_K
Kuvan 10R on virranrajoituksena.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jul 12, 2016 14:48
by Suiza
Noniin, 10k Ohm tulpanjohdoilla kokeiltu ja rötää melkein heti ahdoilla.
Mitähän sitä sit...

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jul 12, 2016 20:58
by Vauhtivaunu
Mikä puola siinä nyt on? Entä sytytyspääte? Ja paljonko latausaika?
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jul 12, 2016 22:23
by Suiza
Protopartsin sarjan mukana tullut hukkakipinäpuola. Tuo tällähetkellä paikoilllaan oleva taitaa olla 3v vanha, on käyty penkissä sillä ja muutenkin elämää nähnyt jonkinverran.
Koitin myös täysin upouudella samanlaisella puolalla (tosin vanhoilla johdoilla), jolloin pystyin vetämään yhden puhtaan vedon, jonka jälkeen koko mega meni aivan lukkoon eikä suostunut toimimaan ennenkun käytti virrat pois päältä.
Latausaika 3,5ms mikä ei pitäisi liian vähän olla? Voisi 4ms koittaa kuitenkin jos vaikuttaa asiaan.
10k ohm johdoilla tosiaan ei toiminu yhtään, kasailin sit vielä ylijäämäpalikoista toisen sarjan tulpanjohtoja jotka oli 1kohm. Toimi paremmin mutta edelleen melkosta on/offia kun ahdot kimpuaa ylös, ei tosin yhtä pahaa kuin ennen, mutta tosi kaukana täydellisestä vielä.
Pitkälti kuormituksen mukaan tulee pätkiminen, en tajua. Pitääkös sitä alkaa purkkia modailemaan vai.
Alkaa kohta ketuttamaan kun tässä on kuukaudenpäivät raavittu päätä ja vaihdeltu osia eikä mikään auta. Triggeripyörä, anturi, tulpat, sytkäpuola ja tulpanjohdot vaihdeltu jo...
Ellei kellään ole muita ehdotuksia enään niin otan purkin pöydälle ja koitan omin pikku kätösin tehdä tuon triggeripiirin ylösvedon ja kaikki nuo muut modit mitä vauhtivaunu ehdotti.
Mikä muuten on "triggeripiirin ylösveto" englanniksi? Koitin ohjeita etsiä kyseiseen operaatioon mutta ei löytynyt sitten mitään.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Wed Jul 13, 2016 11:06
by Vauhtivaunu
Puola aiheuttaa häiriöitä myös siinä tilanteessa kun kipinä ei pääse hyppäämään tulpan kipinävälissä. Aiheuttaa joskus myös yhteyden katkeamisen megaan.
Laita siihen joku kunnollinen puola ja ohjaus. Vaikka Boschin -407 ja sille kaveriksi -200 kivi.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Sat Jul 23, 2016 1:54
by Suiza
Voisinpa edes muitten iloksi päivitellä ja kertoa että taisi homma ratketa. Pidensin hallin johtoa niin että sain sen kiertämään etulokasuojaa pitkin moottorin eteen, ja kaikku ongelmat oli tiessään.
Ehkä kerran nyt muutaman kovan vedon aikana tullut pieni missfire, en sit tiedä johtuuko säädöistä vai mistä, penkissä näkyy.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Sat Jul 23, 2016 14:13
by Rasseli
Ongelma kuulostaa niin paljon omalta, että lainaan aihetta.
Mulla on auto toiminut vuoden päivät vaparina ihan ok. Nyt kun tuli tilalle vähän isompaa ahdinta ja alko paineita nostamaan, niin rupes tekemään samanlaisia temppuja.
Vika on selkeästi jollain tapaa virransaannissa tai maadotuksissa.
Voin esim kiihdyttää puolella kaasulla jopa ihan 0,7 bar paineisiin ongelmitta, mutta jos teen rajun kuormituksen esim täyskaasulla, niin kesken vedon nykäsee, resetoi boxin ja yhteys läppäriltä menee.
Kilon yli mentäessä resetointi on lähes aina taattu jossain kohtaa.
Se miksi epäilen maavikoja on, kun mulla oli boxi irti rungon kiinnityksestä, niin tilanne oli huomattavasti pahempi. Eli nyt kun boxi on maadotettuna runkoon, niin se joko maadoittaa paremmin, tai tekee jonku häiriösuojauksen maalla boxille???
Mulla on mega maadoitettuna imusarjan vakiomaadotuspaikkaan ja hukkakipinävermeet myös samaan pisteeseen. Hukkakipinän virrat on tehty erillisellä releellä ja paksuilla johdoilla. Koneen maadoitus runkoon tulee kahdella paksulla lättäjohdolla, eli on hyvät. Samoin akulta tulee 5 maapistettä eri puolille runkoon.
Hukkakipinän signaalijohtojen suojavaipat eivät ole megan puolelta maadotettuja, vaan koneen puolelta runkoon. Kipinäpuolella on konkka häiriönpoistajana, joka ei tosin ihan oikea arvoiltaan.
Mitä tuossa muuttaa maadoituksissa ensimmäisenä?
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Sun Jul 24, 2016 7:40
by Masi_K
Jos puolassa on kova ja signaalimaa erikseen niin eroita ne eri maapisteeseen moottorissa.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri Jul 29, 2016 19:54
by Rasseli
Kiitokset avusta. Nyt sain ongelman ratkottua sen verran, että enään ei resetoi ainakaan boxi, mutta satunnaisesti samassa tilanteessa, kovilla paineilla ja kuormalla saattaa mennä läppäriltä yhteys. Nyt autolla pystyy kuitenkin vedättämään.
Tässä oli ratkaisuna juurikin se mitä Maski_K tuossa sanoi. Siirtin sytkäkiven maadotuksen eri pisteeseen ja samoin puolan häiriökonkan maadotuksen. Nämä tuli aikaisemmin samasta paikkaa, mitä Megan maadoitus. Sytkän signaalijohtojen vaipan maadotuksen jätin kokonaan pois. Samalla siirsin tuon häiriökonkan 4mF johdon mahdollisimman lähelle puolan +, niinku ohjeissa sanotaan. Aikaisemmin tämä suodatus tuli releen kannasta.
Samalla laitoin sytkän toimimaan samalla releellä kuin suuttimet, niin sai yhden ylimääräisen releen pois välistä.
Tietysti tässä on vielä se mahdollisuus, että liikutin johtonipun vain optimi asentoon yms outoa.
Mitä tuossa lueskelin muiden aiheita, niin joillakin oli lähtenyt vastaava vika juottamalla seuraavat temput :
-4 kpl 100nF konkkia prossun jalkojen väliin: 1-2, 2-6, 19-20, 31-32
-Reset pinnistä lisämaadotus boxin maapisteeseen
-Prossu liimalla kiinni tai juotettuna levyyn (Saattaa resonoida kontaktit huonoksi)
Koska tuo vika piilee vielä hivenen taustalla, niin olisiko noista 100nF konkista hyötyä, vai onko parempi etten nyt koske mihinkään, kun kerran toimii (ainakin melkein täysin).
Vai koitanko siirtää sytkäpuolen maapisteet vielä kauemmaksi kaikista megan johdotuksista?