Asetukset BMW R 1100 suuttimille Harrikan Evo-koneessa

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

teg wrote:Kun mennään lyhyempiin avaumiin, suutin ohjataan kiinni ennen kuin se on täysin auennut, ei tuo enää pädekkään. Silloin tulisikin peliin "kalibrointitaulukko" eli taulukosta saadaan haeutta todellinen suuttimen ohjausaika halutulla "virtaus- tai polttoaineajalla".
Kun ei mennä, lyhyempiin avaumiin...

Suuttimien mitoituksessa - pitää pyrkiä valitsemaan suutin siten, että pysytään suuttimen ohjauksen kannalta lineaarisella alueella.

Miksikö? Koska, suuttimen virtaama, ei lyhyillä ohjauspulsseilla ole lineaarinen. Lyhennettäessä pulssin pituutta, virtaama, tyypillisesti saattaa vaikkapa ensin alentua, ja pulssia edelleen lyhennettäessä suurentua.

Latensin määrityskin (DT), pätee riittävällä tarkkuudella, vain lineaarisella alueella.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Sitä mieltä minäkin olen ollut, ettei mentäisi alle minimiavauman, mutta näissä linkittämissänne sivustoissa ja kuvaajissa näin kuitenkin tehdään. Joka sinänsä on aivan järjetöntä, koska tuotto on suutinkohtainen näin lyhyillä avaumilla.
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

Linkitetyt kuvaajathan on suuttimien mittausta, josta voi sitten päätellä soveltuukos se haluttuun käyttöön.
Kun suutin mitataan, niin sehän PITÄISI mitata tietenkin koko alueelta, jotta siitä saa tarpeeksi tietoa. No, ei taida kyllä muut kuin ID kyetä tommoiseen mittaukseen.

Edelleen, se kohta käppyrällä, missä "kulma" selvästi muuttuu ei ole mikään minimi toistettava, tai muuten raja jonka alle suutin ei toimi "loogisesti". Siinä on käytännössä sen lineaarisen alueen alaraja.
Huomattavaa on myös, että suutin aukeaa kokonaan jonkinverran lyhyemmälläkin pulssilla, kun avautumisaika.
Ja huomattavaa on myös, että suuttimien tuotto on jo siellä lineaarisenkin alueen alapäässä hyvinkin suutinkohtainen (siksi ID:n suuttimet on sarjoitettu tuoton ja DT:n mukaan).

Ja vielä, jos esim. käytetään noita 2000cc suuttimia vaikkapa 2 litrasessa koneessa, niin todennäköisesti joudutaan sinne lineaarisen alueen alapuolelle. Jos kuitenkin tarvitaan polttoainetta niin paljon on käytettävä riittäviä suuttimia (mielellään "oikein" sarjoitettuja) ja laitettava ne parametrit "kohdalleen".

MS3 käyttäjillähän on ominaisuudet mittaamiseen (oliks tää jo MS2:ssakin?) ja vielä pientenkin aukiolojen korjausmahdollisuus.

Niin, koko tää hirvee hässäkkähän alkoi siitä, että olin sitä mieltä :shock: , jotta esitetyllä "skooppimenetelmällä" ei voi luotettavasti määrittää DeadTimeä (mikä siis Megassa(kin) virheellisesti Opening Timeksi nimetty ja edelleen manuaalissa väärin selitetty). Jollain suuttimella voi saadakin oikean tuloksen, mutta ei voi olla varma.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Benkku wrote:Johan se on tässä muutamaankin kertaan (esim. nimim. harrastaja 3. elokuuta) todettu.

<lainaus nimim. harrastaja 3.elokuuta>
Dead Time on aika, mikä tarvitaan dynaamisen tuoton käyrän "siirtämiseksi" alkamaan teoreettisesti nollasta.
</lainaus>

Vielä kerran siis; deadtime ei koostu avautumis- ja/tai sulkeutumisajoista, vaan on teoreettisen ja todellisen dynaamisen virtaaman ero aika-akselilla.

Lukekaa Inejctor Dynamicsin asiaa käsittelevä sivu - ajatuksella.
http://www.injectordynamics.com/dynamic ... ation.html

Ymmärryksen varmistamiseksi vielä pieni pähkinä...

Mikä on suuttimen deadtime, jonka mitattu staattinen tuotto 3 kg/cm2 linjapaineella on 750 cm3/min. Vastaavasti mitattu dynaaminen tuotto 2.5 millisekunnin pulsseilla 130 cm3/min ja 5:n millisekunnin pulsseilla 330 cm3/min, edelleen mitattuna 3kg/cm2 linjapaineella ja 100hz:n pulssitaajuudella. Ohjaustapa dynaamisissa mittauksissa (suuttimen avaus ja sulku), sekä käyttöjännite kaikissa mittauksissa sama 14.2 volttia. Dynaamisissa mittauksissa linjapaineen vaihtelu 'about samansuuruinen', riippumatta ohjauspulssin pituudesta.

Vinkki - kysymyksen asettelussa on esitetty oleellisia ja epä-oleellisia tietoja. ;)

Oikeasta vastauksesta, 10 pistettä ja papukaijamerkki. Lähelle - luokkaa +/- 0.05 millisekunnin päähänkin osuneet vastaukset hyväksyttäneen. :D
No mikä on "oikea" vastaus tuohon kysymykseen?

Lisätään hiukan vaikeustasoa, vastauksessa täytyy näkyä myös laskukaavaa.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:No mikä on "oikea" vastaus tuohon kysymykseen?

Lisätään hiukan vaikeustasoa, vastauksessa täytyy näkyä myös laskukaavaa.
Vastaus on 0.75 ms ja 'laskeminen' = piirrä kuvaaja (siis kaksi suoraa samaan kuvaajaan, joista toinen staattisen virtaaman ja toinen dynaamisen) antamillani tiedoilla ja tsekkaa aika-akselilta (0-10 ms) ero, jomman kumman annetun (130 tai 330) pisteen suhteen.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Benkku wrote:
kamski wrote:No mikä on "oikea" vastaus tuohon kysymykseen?

Lisätään hiukan vaikeustasoa, vastauksessa täytyy näkyä myös laskukaavaa.
Vastaus on 0.75 ms ja 'laskeminen' = piirrä kuvaaja (siis kaksi suoraa samaan kuvaajaan, joista toinen staattisen virtaaman ja toinen dynaamisen) antamillani tiedoilla ja tsekkaa aika-akselilta (0-10 ms) ero, jomman kumman annetun (130 tai 330) pisteen suhteen.
Juu, toki jos "lasketaan" graafisesti, tikku menetelmällä niin saadaan kyllä jonkunnäköisen vastauksen. Ellei menee laskussa sekasi pari kertaa, kun yritetään laskea noita sadasosia. Tarvitaan ison paperin ja tarkka näkö, taikka hyvän ohjelman että saadaan se 1 millisek. jaettua 100 osaan.

Piirsin silloin kyllä kuvaajan. Mutta en saanut tarkasti laskettua kuin 0.7ja jotain sadasosaa. Mutta sitten huomasin InkectoDynamics 1000cc suuttimen speksit ja lainasin sieltä yhden numeron taulukosta 990 DT ja pyörritelin noita numeroita. Sain sitten tällaisen =0,7425ms
Tällei siis jotenkin 0,990/100=0,0099*75=0,7425
Taikka sitten jos lainataan sen 2000cc suuttimen speksit niin Dt olis 0.500ms/3Bar. ja 14volt.
=0,5/100=0,005*2=0,01*75=0,75 Meneekö lie tuo oikein mutta ainakin ei tarvitse piirtää tikkuja aikajakajan.

http://www.injectordynamics.com/ID2000.html#Dynamic Flow Rate and Dead Time Summary

MS Issä taikka II ssa InjektorsOpening Timeksi arvot voi laitta muistaakseni 0,9-1,2 ms väliltä.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:...Meneekö lie tuo oikein mutta ainakin ei tarvitse piirtää tikkuja aikajakajan....
No ei mene, virtausarvoja ja latenssia, ei todellakaan voi soveltaa mistään muista suuttimista. Laskemalla vastausta ei kovin helposti saa, sillä staattisen virtauksen käyrän ts. lineaarisen linjan sijainti suhteessa dynaamisen virtaaman mitattuihin pisteisiin aika-akselilla, ei ole tiedossa.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Tulempa hämmentämään senverran tähän soppaan että jos suuttimen avautumisen ja virranlaskennan antaa elektroniikan huoleksi niin kuinka pahasti mennään metsään oikeissa VE-arvoissa?

Ajatus liittyy JB-perfin myymään Peak&Hold-levyyn jonka pitäisi teoriassa hoitaa hommat haistelemalla suuttimen ottamaa virtaa?

LM1949-piiri on valmistajansa mukaan vartavasten suunniteltu eliminoimaan noita suuttimenohjauksen epätarkkuksia. Kuinka paljon on sitten myyntipuhetta hommassa?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kyllähän elektroniikka voisi homman hoitaa, jos se pystyisi virtauman mitata per suutin. Elektroniikalla kyllä voidaan mitata avautumis- ja sulkeutumisaika..
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Benkku wrote:
kamski wrote:...Meneekö lie tuo oikein mutta ainakin ei tarvitse piirtää tikkuja aikajakajan....
No ei mene, virtausarvoja ja latenssia, ei todellakaan voi soveltaa mistään muista suuttimista. Laskemalla vastausta ei kovin helposti saa, sillä staattisen virtauksen käyrän ts. lineaarisen linjan sijainti suhteessa dynaamisen virtaaman mitattuihin pisteisiin aika-akselilla, ei ole tiedossa.
Kyllä onnistu. Sen mitä paperilla voi "laskea piirtämällä" niin onnistuu myös laskemalla! Ja jos puuttuu joku tekiä niin se edelleen Lasketaan!

Suosittelen siirtyä sieltä teoreettiselta puolelta jo tähän Käytäntö puolelle.
Ostaisit vaikka sen Megasquirt. Kolvat komponentit oikeinpäin piirilevylle ja asenna onnistuneesti kiesiin. Katsotaan sitten kuinka tärkeä tuo DT tässä Megassa on.

Kokeile sinne, siellä voipi olla enemmän asiasta kiinnostuneita? :D

http://www.vems.fi/bb/index.php
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote: Kyllä onnistu. Sen mitä paperilla voi "laskea piirtämällä" niin onnistuu myös laskemalla! Ja jos puuttuu joku tekiä niin se edelleen Lasketaan!
Juu, piirretyistä käyristä toki viimekädessä lasketaan. Huomattavasti helpompaa, kuin alkaa derivoimaan käyräpisteiden paikkaa aika-akselilla.

ps. Tuo 'vuodatuksesi', meinaatko ns. peukalon kasvaneen keskelle kämmentä... Hohhoijaa... :roll:
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Benkku wrote:
kamski wrote: Kyllä onnistu. Sen mitä paperilla voi "laskea piirtämällä" niin onnistuu myös laskemalla! Ja jos puuttuu joku tekiä niin se edelleen Lasketaan!
Juu, piirretyistä käyristä toki viimekädessä lasketaan. Huomattavasti helpompaa, kuin alkaa derivoimaan käyräpisteiden paikkaa aika-akselilla.

ps. Tuo 'vuodatuksesi', meinaatko ns. peukalon kasvaneen keskelle kämmentä... Hohhoijaa... :roll:
Ei vaan vähemmän teoretikka, filosofia, oletuksia enemmän faktaa! DT aihe on polkenut paikalla jo jonkun verran eikä tuottanut "hedelmä".

Peukalo"? En meinaa! Teoria ja käytäntö on kaksi eri asia. Huomaat sen jopa DT taulukosta. staatinen-dynaaminen. :D
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:Ei vaan vähemmän teoretikka, filosofia, oletuksia enemmän faktaa!
'Missä kohtaa' staattisen ja dynaamisen tuoton mittauksissa on teoriaa, filosofiaa saati oletuksia. Ei missään, eikä myöskään deadtimen määrittämessä noista.

ps. Jo ykkös Megasquirtissakin, on asetuspaikka latenssille, tosin nimitys virheellinen 'opening time' - joka se ei ole. Kuten tässä ketjussa jo aiemmin todettu.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Benkku wrote:
kamski wrote:Ei vaan vähemmän teoretikka, filosofia, oletuksia enemmän faktaa!
'Missä kohtaa' staattisen ja dynaamisen tuoton mittauksissa on teoriaa, filosofiaa saati oletuksia. Ei missään, eikä myöskään deadtimen määrittämessä noista.

ps. Jo ykkös Megasquirtissakin, on asetuspaikka latenssille, tosin nimitys virheellinen 'opening time' - joka se ei ole. Kuten tässä ketjussa jo aiemmin todettu.
Sou. Ei se minua kaivelee vaikka "jo ykkös"2001 Megasquirtissa käytetään termia opening-time, paremmin sen ymmärtää kuin "dead timen"

Sitä paitsi dead time termi tuli vasta vuonna 2008 injectordynamics sivustolle. Pistää vähän miettimään.
Voithan sinä ehdottaa tekijöille jospa seuraavaan Megatuneversion tulisikin tämä Korvaava sana DEAD TIME, :shock: huh.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:Sou. Ei se minua kaivelee vaikka "jo ykkös"2001 Megasquirtissa käytetään termia opening-time, paremmin sen ymmärtää kuin "dead timen"

Sitä paitsi dead time termi tuli vasta vuonna 2008 injectordynamics sivustolle. Pistää vähän miettimään.
Ymmärrätkö ollenkaan lukemaasi, jos ylipäätään olet lukenut mitä Injector Dynamics aiheesta kirjoittanut? Injector Dynamics nimenomaan mainitsee termin 'deadtime' olevan kansanomaisemman 'laymans term for the latency' kuvauksen latenssille.

Se siitä. Kerropa - mitä ymmärrät termillä 'opening time' - mikä se on, eli minkä ajan se sisältää? Vastaukseksi ei kelpaa suuttimen avautumisaika. :)
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Benkku wrote:
kamski wrote:Sou. Ei se minua kaivelee vaikka "jo ykkös"2001 Megasquirtissa käytetään termia opening-time, paremmin sen ymmärtää kuin "dead timen"

Sitä paitsi dead time termi tuli vasta vuonna 2008 injectordynamics sivustolle. Pistää vähän miettimään.
Ymmärrätkö ollenkaan lukemaasi, jos ylipäätään olet lukenut mitä Injector Dynamics aiheesta kirjoittanut? Injector Dynamics nimenomaan mainitsee termin 'deadtime' olevan kansanomaisemman 'laymans term for the latency' kuvauksen latenssille.

Se siitä. Kerropa - mitä ymmärrät termillä 'opening time' - mikä se on, eli minkä ajan se sisältää? Vastaukseksi ei kelpaa suuttimen avautumisaika. :)
Heh, ilmeisesti Injector Dynamics kirjoittamia lauseita on sinulle kuin jumalan sana?

Onko sinulla suorituspaineita? Tätäkö sie yrität;
Dead Time, Latency, Offset, Battery Compensation. These are all different terms to describe the same thing. Dead time is the laymans term, and in my mind the most clearly descriptive. Latency is the term you use when trying to impress your friends on the forum. Offset is the engineers description, and makes perfect sense if you understand the lingo. And finally, battery compensation is Motec's terminology and by far the most misleading.
Oops! Did I just say that? Me, the Motec fan/dealer/nothing is better than Motec snob?

Tulin siihen tuloksen, en taida vastata kysymyksesi "opening time" minulla kun ei ole suorituspaineita koko aiheesta! Seuraavaksi kutenkin kysyt mikä on mielestäni DT" ja niin ed...,.,....
Johan tästä aiheesta kiroitettu melkein 4 sivua DT:stä ja opening time,stä , sorry ei ole mielenkiintoa väittelemän aiheesta 3 sivua lisää. Sillä minulle ei ole siitä mitään käytännön hyötyä!
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:Heh, ilmeisesti Injector Dynamics kirjoittamia lauseita on sinulle kuin jumalan sana?
Jumalan sana... :) Kyseinen firma taitaa olla yksi harvoista jopa ainoa, joka aiheesta ylipäätään on mitään julkaissut.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:Tätäkö sie yrität;
Dead Time, Latency, Offset, Battery Compensation.
Nimenomaan ja 'ymmärtää', miten ylipääätään käsität 'opening time' termin, paremmin asiaa kuvaavaksi. Kun se MS1:ssä 'virallisesti' on käytössä, niinkö?
seth900
Megasquirttaaja
Posts: 21
Joined: Tue Dec 06, 2005 18:17
Location: Vaasa

Post by seth900 »

Niinpä, jatketaan tätä off-topiccia vielä hieman. :) Opening time on megassa siitä typerä nimi asetusarvolle koska se johtaa väärinkäsitykseen että siihen pitäisi syöttää skoopilla mitattu suuttimen neulan nousuaika deadtimen sijasta.

Ei sinänsä yllätys miksi näin, jo vuosia sitten tuli megan toteutuksesta ja manuaaleista sellainen fiilis että kehittäjillä on kyllä elektroniikka hallussa mutta moottoritekniikka ja ruiskutusjärjestelmien tuntemus hieman hatarampaa. Tästä varmaankin tuo epäselvä terminologia muun muuassa.

Deadtime sanaa on käytetty jo ainakin yli 10 vuotta joten mikään ID:n keksintö se ei ole, ko. firma vaan ymmärtää keskivertoa enemmän siitä mitä myy.

Sen enempää yksityiskohtiin takertumatta deadtime on se arvo joka kaikkiin näkemiini moottorinohjauksiin syötetään. MAF-pohjaisella ruiskulla se on helppo kokemusperäisesti selvittää esim. vertailemalla fuel trimmejä, kartan afr arvoa todellisuuten (jos maf kalibraatiot on oikein) jne.

Sama arvo syötetään myös siis megaan jotta kompensoidaan tuo suuttimen hitaus ja dynaaminen osuus virtauksesta.

Monelle suositulle suuttimelle tuo deadtime jopa googlaamalla löytyy, ongelma on vaan jos joku valmistaja ilmoittaa (siemens-deka 630cc esim. muistaakseni) tai jos joku harrastaja mittaa sen sähköisen opening timen jolla ei ole tuon ecun kalibraation kanssa yleensä yhtään mitään tekemistä. Tuon siemenssin tapauksessa esim. jos syöttää sen ilmoitetun reilu 1ms opening timen megaan niin pieleen menee ja pahasti. Todellinen deadtime jolla homma toimii oikein on luokkaa puolet tuosta, en muista enää tarkkaa.

1,0ms on monesti sekin vähän kehnohko arvaus, huomattavasti yleisempi deadtime monelle yleiselle euro Bosch suuttimelle on 0,8ms, matalaohmisilla ND japsisuuttimilla esivastuksilla monesti liki 0,5ms.
Mitsubishi Lancer Evolution IV
BMW 525TDS
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

Olipas hyvin kirjoitettu tuo edellinen.

Tuo "väärinkäsityksen mahdollisuus" lisääntyy vielä huomattavasti, kun asia on Mega manuaalissa vielä selitetty väärin.
Ja niin monessa muussakin paikassa :shock: .

No vielä vähän DT:n (olkoon vaikka "Suuttimen dynaamisen virtauksen korjaus aika") laskemisesta.

Tässä esimerkkisuuttimessa siis staattinen virtaus on 250ml/min ja 3ms pulssilla (PW) on tullut 60ml/min.
No nyt jos tuo dynaamisen virtauksen lukema (60ml/min) jaetaan staattiseln lukemalla (250ml/min) ja kerrotaan 10ms -> saadaan aika, millä olisi tuo virtausmäärä tullut staattisen virtauksen mukaan (siis silloin jos DT olisi nolla).
Saatu lukema sitten vähennetään tuosta pulssinpituudesta, millä saatu virtausmäärä oli mitattu (3ms).
Ja tuloksena DT sillä PW:llä.
Eli => 3 - (60/250*10) = 0,6

Ja mihin tuo nyt sitten vaikuttaa.....
Jos vaikkapa jossain värkissä seos on kohdallaan kauniina kesäpäivänä 1,3ms PW:llä tyhjäkäynnillä.
Nyt jos DT:ksi on laitettu jumalmanuaalin :wink: ohjeistamana 1ms, vaikka oikea suuttimille olisi 0,5ms, niin ....
jonain kauniina syyspäivänä vaikkapa ilmanlämmön ja ties minkä mukaan tarvittaisiin 10% lisäys polttoaineen määrään.
1ms tapauksessa boxi lisää tuon 10% 0,3ms aikaan (siis 1,3 - DT) ja saa korjatuksi PW:ksi 1,33ms, kun ......
oikealla 0,5ms DT:llä10% lisäys lasketaankin 0,8ms ajasta ja PW:ksi tuleekin 1,38ms, jolloin (siis jos DT on oikein) polttoainetta tuli todella 10% lisää.


Vauhtivaunu: tuo P/H suutinohjain ei varsinaisesti vaikuta tähän asiaan . DT on ihan samoin "korjauksena" lisättävä.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Noniin, hyvä, hyvä. Saatte kohta "Benkkulta 10 pistettä ja patukaijan merkin" :)

Mutta jos palataan tähän käytäntö puolelle, olen vakavasti harkinnut siirtymistä taas isompiin Bosch 390cc suuttimiin, ostin jopa sellaiset.

http://osanetti.fi/bosch-390ccmin-p-3651.html

niin nyt kuin koskaan tarvittaisin sen dead timen arvot. kiitos.
( ei ole provo) :D
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

No, ei kun vaikkapa Bebekiltätai jostain muualta hakemaan mittalasi ja sitä käytäntöä harrastamaan.
(Ja ei ollut tämäkään mikään provo :wink: )
Raaseri
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jan 19, 2006 23:17
Location: Espoo

Post by Raaseri »

seth900 wrote:1,0ms on monesti sekin vähän kehnohko arvaus, huomattavasti yleisempi deadtime monelle yleiselle euro Bosch suuttimelle on 0,8ms, mat
malaohmisilla ND japsisuuttimilla esivastuksilla monesti liki 0,5ms.
Tästä päätelleen omassa projektissa (Honda alkuperäiset 236cc matalaohmi suuttimet esivastuksilla) deadtime olisi syytä asettaa mieluummin lähemmäs arvoa 0,5ms kuin oletus 1,0 ms. Megatune muistaakseni vaan herjaa, jos laittaa alle 0,9ms arvon... Hyväksyy vissiin kuitenkin?

Onko jollakin mitattua faktaa hondan suuttimista? Kiitos.
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Raaseri wrote:
seth900 wrote:1,0ms on monesti sekin vähän kehnohko arvaus, huomattavasti yleisempi deadtime monelle yleiselle euro Bosch suuttimelle on 0,8ms, mat
malaohmisilla ND japsisuuttimilla esivastuksilla monesti liki 0,5ms.
Tästä päätelleen omassa projektissa (Honda alkuperäiset 236cc matalaohmi suuttimet esivastuksilla) deadtime olisi syytä asettaa mieluummin lähemmäs arvoa 0,5ms kuin oletus 1,0 ms. Megatune muistaakseni vaan herjaa, jos laittaa alle 0,9ms arvon... Hyväksyy vissiin kuitenkin?

Onko jollakin mitattua faktaa hondan suuttimista? Kiitos.
Minnekä ne tietäjät aina häviä kun on tarvetta?!

Olen tehnyt niin että säädin openingtimen sekä VE kartan joutokäynnillä pakokaasutestissä. Siis joutokäynnillä. Eikös autos kuitenkin katukäytössä? 8)
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Raaseri
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jan 19, 2006 23:17
Location: Espoo

Post by Raaseri »

kamski wrote:
Raaseri wrote:
seth900 wrote:1,0ms on monesti sekin vähän kehnohko arvaus, huomattavasti yleisempi deadtime monelle yleiselle euro Bosch suuttimelle on 0,8ms, mat
malaohmisilla ND japsisuuttimilla esivastuksilla monesti liki 0,5ms.
Tästä päätelleen omassa projektissa (Honda alkuperäiset 236cc matalaohmi suuttimet esivastuksilla) deadtime olisi syytä asettaa mieluummin lähemmäs arvoa 0,5ms kuin oletus 1,0 ms. Megatune muistaakseni vaan herjaa, jos laittaa alle 0,9ms arvon... Hyväksyy vissiin kuitenkin?

Onko jollakin mitattua faktaa hondan suuttimista? Kiitos.
Minnekä ne tietäjät aina häviä kun on tarvetta?!

Olen tehnyt niin että säädin openingtimen sekä VE kartan joutokäynnillä pakokaasutestissä. Siis joutokäynnillä. Eikös autos kuitenkin katukäytössä? 8)
Juu, katukäytössäpä hyvinkin. Tai tää on ollut tällänen ikuisuusprojekti... :oops: Tarrakilpiä tullut ajettua varmaan 20:net tässä kolmena viime kesänä. HALPAA! Mutta mukavaa... :D

Säädin tuota arvoa luokkaan 0,7ms ja säädettävyys tyhjäkäynnillä parani huomattavasti. Pitäs vielä käännellä nokista overlap pois ja koettaa ehtiä hakemaan pakokaasulaput ja sitten leimalle. Itse asiassa käy kyllä jo reilulla overlapillakin alle 1000rpm käyntiä nätisti, mutta putkesta kyllä tuntuu tulevan ihan jotain muuta kuin kukkasia... :roll:
Auto piti säätää penkissä toissa torstaina, mutta aika peruuntui. Samalla oli tarkoitus säätää katsa-arvot kohdalleen... Uutta aikaa odotellessa???
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Tämmöisen kannattaa tehdä ehtiessä.

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... #mapswitch

Eli voi käyttää kahdet eri arvot napin painaluksella. Katsastus sekä katu arvot, taikka katu / rata arvot. Taikka vaikkapa telvi / kesä säädöt On kyllä hyödyllinen..
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Raaseri
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jan 19, 2006 23:17
Location: Espoo

Post by Raaseri »

kamski wrote:Tämmöisen kannattaa tehdä ehtiessä.

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... #mapswitch

Eli voi käyttää kahdet eri arvot napin painaluksella. Katsastus sekä katu arvot, taikka katu / rata arvot. Taikka vaikkapa telvi / kesä säädöt On kyllä hyödyllinen..
Veit jalat suustani... Tehtynä/toiminnassa jo! :D
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Minulla ei ole koskaan ollut tarvetta käyttää "radalla" normaalia rikkaampaa joutokäyntiseosta.
Väärän deadtimen (megassa opening time) olen kyllä havainnut vaikeuttavan säätöä erityisesti tyhjäkäyntialueella, missä pulssisuhteet ovat lyhyitä.
Esimerkiksi tyhjäkäynnillä suuttimen PW olisi 2.0ms ja todellinen DT olisi 0.5ms. Jos nyt asetuksiin olisi virheellisesti laitettu 1ms, niin esimerkiksi 20% korjaus imuilman lämmön mukaan olisi (2.0ms - 1.0ms) * 1.2 + 1.0ms = 2.2ms. Oikea korjaus pitäisi olla (2.0ms - 0.5ms) * 1.2 + 0.5ms = 2.3ms.
Näin saisin n. 6% väärän suuttimen aukioloajan ((2.3ms-2.2ms)/(2.3ms - 0.5ms) * 100%.
Saattoi tulla jokin laskuvirhe, mutta periaate selvinnee tuosta (tosin kai se jo tässä topicissa kerrottiinkin).
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

teg wrote:Näin saisin n. 6% väärän suuttimen aukioloajan ((2.3ms-2.2ms)/(2.3ms - 0.5ms) * 100%.
Saattoi tulla jokin laskuvirhe, mutta periaate selvinnee tuosta (tosin kai se jo tässä topicissa kerrottiinkin).
Ja tulikin...

1.06 x 2.2 = 2.332 <> 2.3

eli

(2.2/2.3) x 100 - 100 = -4.35%
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

Ei teg:llä tainnu tulla virhettä, kun laskenta tulee tehdä halutun "todellisen" PW:n mukaan (1,8ms).

Vielä kertausta....
PW oli 1,5 ja korjattiin 20% = 1,8ms (siis oikeassa tapauksessa)
ja virhe
0,1/1,8*100 = 5,6%

Huomatkaa nyt sitten kaikki epäilijät ja muuten mukavat :? .
Kummassakin edellisen esimerkin tapauksessa (siis oli Opening Time sitten 0,5 tai 1ms) todellinen PW on 1,5ms. Mega vaan luulee sen olevan 1ms tuolla "väärällä" Opening Timellä (siis mikä oikeasti on se DT) ja laskee korjauksensa sen takia väärin.
Post Reply