Page 4 of 7
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Thu Jan 05, 2012 19:52
by PQatPIT
Niin siis tämä kondensaattori on tarkoitus kytkeä puolan/puolien plus-syötön ja ns. runkomaan väliin. Puolan ensiökäämiä maadoittava johto on kokonaan eri asia, ja siihen en kytkisi mitään muuta kuin varsinaisen puolaa ohjaavan pääteasteen.
Aivan niinkuin tätä kondensaattoriasiaa kysyneen esittämässä piirikaaviossakin näkyy.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Thu Jan 05, 2012 20:03
by _P_
PQatPIT wrote:Niin siis tämä kondensaattori on tarkoitus kytkeä puolan/puolien plus-syötön ja ns. runkomaan väliin. Puolan ensiökäämiä maadoittava johto on kokonaan eri asia, ja siihen en kytkisi mitään muuta kuin varsinaisen puolaa ohjaavan pääteasteen.
Aivan niinkuin tätä kondensaattoriasiaa kysyneen esittämässä piirikaaviossakin näkyy.

Katos vaan, luin vain että konkka asennetaan puolan + ja - johtojen väliin enkä katsonut että tarkoitetaankin ihan muuta paikkaa.
Mutta jos Benkun edellinen kommentti koski nimenomaan ensiön yli olevaa konkkaa, miltä se ainakin vaikuttaa, niin kerro toki niin saadaan jatkaa vänkäämistä näin loppiaisen aaton kunniaksi.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Thu Jan 05, 2012 20:55
by Benkku
_P_ wrote:Mutta jos Benkun edellinen kommentti koski nimenomaan ensiön yli olevaa konkkaa, miltä se ainakin vaikuttaa...
Kuinka niin päättelit minun tarkoittavan kytkentää ensiön 'yli'? En todellakaan, vaan syötön ja runkomaan välille, kuten se kaikissa OEM kytkennöissäkin on tehty ja tehdään.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Thu Jan 05, 2012 21:29
by _P_
Benkku wrote:_P_ wrote:Mutta jos Benkun edellinen kommentti koski nimenomaan ensiön yli olevaa konkkaa, miltä se ainakin vaikuttaa...
Kuinka niin päättelit minun tarkoittavan kytkentää ensiön 'yli'? En todellakaan, vaan syötön ja runkomaan välille, kuten se kaikissa OEM kytkennöissäkin on tehty ja tehdään.
Ihan vaan tästä päättelin:
Benkku wrote:Ei se piikki ensiöjännitepuolella aivan noihin lukemiin nouse.
joka oli käsittääkseni kommentti minun edelliseen postiin:
_P_ wrote:Koska jännite puolan alapäässä nousee suhteellisen korkeaksi juuri ennen kuin kipinä syttyy...
Mutta se ja sama.
Pointti minulla oli että jos ensiön yli laitetaan konkkaa, myös siis häiriönpoistomielessä, tulee konkan jännitekesto olla selvästi yli 100V.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Thu Jan 05, 2012 23:31
by HSuomi
Näkyykö se piikki sitten koko sähköjärjestelmässä jos tota konkkaa ei ole?
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Fri Jan 06, 2012 0:04
by Benkku
_P_ wrote:Ihan vaan tästä päättelin...
No siihen en ottanut kantaa, miten olit ajatellut sen kytkeä, vaan yleisesti kuinka suuri jännitekesto syötössä ylipäätään tarvitaan.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Fri Jan 06, 2012 20:17
by PQatPIT
HSuomi wrote:Näkyykö se piikki sitten koko sähköjärjestelmässä jos tota konkkaa ei ole?
En ole vielä koskaan törmännyt kipinäsytytteisellä moottorilla varustettuun laitteeseen jossa sitä häiriötä ei löytyisi melkein jokaisesta johdosta, oskilloskoopilla katsottuna ja nopealla näytteenotolla.
Eri asia on sitten kuinka iso ja kuinka häiritsevä se on. Suurin osa muista sähkölaitteista (radio, lamput, mittaristo jne.) on melkein tunteeton sille mutta kun se yleensä on samoissa piireissä ja samoissa johdoissa kuin varsinainen moottorinohjainkin niin olisi hyvä jos tuollaiset signaalin lukua häiritsevät tekijät olisi jo lähdössä minimoitu. Näin etenkin jos on kampi- ja/tai nokka-akseleilla vr-antureita eli induktiivisia antureita.
Heh, taidettiin taas mennä alueelle "Tieto lisää tuskaa"...

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Sun Jan 08, 2012 2:36
by HSuomi
Täytyypä koittaa mitata skoopilla ilman konkkaa ja sen kanssa sitten kun saa koneen käyntikuntoon.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Thu Jan 26, 2012 14:57
by t_muikku
Mikä voisi olla vikana, kun kiekkotieto tulee tai siis tuli

, mutta kipuna puuttuu?
Megasquirt II v3.0
Muutin kytkennän levyltä vr-anturille sopivaksi (ennen hall kytkentä).
Ennen kierroslukutieto tuli jakajalta, nykyisin 36-1 triggeri ja vr-anturi.
Tunerstudion testillä kyllä kipunan antaa kumpikin sekä Spark A ja Spark B, mutta ei startatessa
Ledit ei vilku ollenkaan, kun starttaa, palavat koko ajan
Luultavasti levyltä jokin muutos pielessä, kun vaan keksisi että mikä

Tachselect-VRIN ja TSEL-VROUT kytketty, muita muutoksia ei tehty
Stimulla testatessa ei vilku kuin D14 ledi ja D16 pysyy pimeänä
Kytkentä toteutettu näin
Puolan liittimestä ,mitattuna (puola irti)
Spark output Going Low - Spark A 75mV, Spark B 75mV (Ledit palaa, mut ei vilku)
Spark output Going High - Spark A 4.88v, Spark B 4.88v. (Ledit ei pala, eikä myöskään vilku)
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Tue Feb 07, 2012 8:10
by HSuomi
Antakaa jotain esimerkkejä missä autossa varmuudella on tämä puola. Hakisin tänään tulpanjohdot ni vois koittaa käynnistää.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Wed Feb 08, 2012 11:25
by HSuomi
Kävin motonetissä kattomassa johtoja tohon puolaan mutta toi sarja mikä oli A3, golffii, jettaan ym oli johdot aivan liian lyhyen näköisiä riittääkseen kupla volkkarin koneeseen.
Eli saako jostain ostaa noita päitä ja sitten yhdistellä niitä sopivan mittaisiin johtoihin?
Onko kellään ollu kuplassa tätä puolaa ja mitkä piuhat laitettu?
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Wed Feb 08, 2012 21:20
by Vauhtivaunu
HSuomi wrote:
Eli saako jostain ostaa noita päitä ja sitten yhdistellä niitä sopivan mittaisiin johtoihin?
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/45/
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Wed Feb 08, 2012 22:49
by HSuomi
Juu JaniM vinkkasikin jo ton putiikin. Soitin sinne ja ukko tekee piuhat valmiiksi.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Tue Feb 14, 2012 22:17
by Fakov
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Wed Feb 15, 2012 15:49
by HSuomi
Kuristetaan vielä vähän hullua:
Mulla tämä kytkentä:
Pitääkö sen spark inverted nyt olla kumpi?
Eikö niin että silloin kun ledit palaa ni ei puola hajoa vaikka olis virrat päällä pitkään?
Kuinka nopeasti se puola kärähtää jos tossa nyt joku källi käy?
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Wed Feb 15, 2012 23:39
by Fakov
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Thu Feb 16, 2012 7:35
by HSuomi
Laitoin ne asetukset niin että ledit PALAA kokoajan ku virrat on päällä. Eikä se ainakaan kuumennu tai tullu savun hajua... Niin siis mulla MS2 V3 levyllä. Ja startatessa tuli jotain kipunoita. Käyntiin ei kyllä vielä lähtenyt VR-anturiongelmien takia.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Tue Feb 28, 2012 21:28
by sepulaakeri
millä koodilla tämä puola löytyy motonetistä??
oiskohan kellään selitystä kun minulla on tämä kytkentä .
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG
minun järjen mukaan puolalle tulee 5v kun ledi palaa, mutta kun virrat laittaa päälle, ledit syttyy ja jää palamaan mutta mittarilla kun mittaa puolan ohjausta niin tulee vaan 5 voltin pulssi ja sitten 0v.
vai toimiiko transistori 2n4033 juurikin näin että se antaa vaan pulssin??
Toinen mysteeri on tuo sytytys lähtö D, kun virrat laittaa päälle ohjaus tulee transistorille mutta puolalta mitattuna ei tule edes tuota pulssia mutta kipinä tulee kun starttaa...
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Wed Feb 29, 2012 21:22
by Vauhtivaunu
Niin tulee
sepulaakeri wrote:
mutta kun virrat laittaa päälle, ledit syttyy ja jää palamaan mutta mittarilla kun mittaa puolan ohjausta niin tulee vaan 5 voltin pulssi ja sitten 0v.
vai toimiiko transistori 2n4033 juurikin näin että se antaa vaan pulssin??
Toinen mysteeri on tuo sytytys lähtö D, kun virrat laittaa päälle ohjaus tulee transistorille mutta puolalta mitattuna ei tule edes tuota pulssia mutta kipinä tulee kun starttaa...
Jospa nyt ne asetukset pitäs vielä kattoa: "spark out" pitää olla ms1:yes tai ms2: "going high",inverted
Ledit _ei saa palaa_ tuota kytkentää käytettäessä.
Kun käytetään ns. ylösvetovastuksia niin asetus on toisinpäin, ledien pitää palaa.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Wed Feb 29, 2012 21:23
by Vauhtivaunu
Vauhtivaunu wrote:
Niin tulee.
Jos se tulisi koko ajan, puola päästäisi savut.
sepulaakeri wrote:
mutta kun virrat laittaa päälle, ledit syttyy ja jää palamaan mutta mittarilla kun mittaa puolan ohjausta niin tulee vaan 5 voltin pulssi ja sitten 0v.
vai toimiiko transistori 2n4033 juurikin näin että se antaa vaan pulssin??
Toinen mysteeri on tuo sytytys lähtö D, kun virrat laittaa päälle ohjaus tulee transistorille mutta puolalta mitattuna ei tule edes tuota pulssia mutta kipinä tulee kun starttaa...
Jospa nyt ne asetukset pitäs vielä kattoa: "spark out" pitää olla ms1:yes tai ms2: "going high",inverted
Ledit _ei saa palaa_ tuota kytkentää käytettäessä.
Kun käytetään ns. ylösvetovastuksia niin asetus on toisinpäin, ledien pitää palaa.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Thu Mar 01, 2012 7:17
by sepulaakeri
Vauhtivaunu wrote:
Jospa nyt ne asetukset pitäs vielä kattoa: "spark out" pitää olla ms1:yes tai ms2: "going high",inverted
Ledit _ei saa palaa_ tuota kytkentää käytettäessä.
Kun käytetään ns. ylösvetovastuksia niin asetus on toisinpäin, ledien pitää palaa.
Tässä topikissa sanotaan melkein joka toisessa viestissä että asetukset pitäis olla juurikin toisin päin,
"spark inverted :NO tai going low"
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Thu Mar 01, 2012 8:02
by sepulaakeri
Tälläsen postauksen löysin lontoon kielellä, tosin vehe (LS2) eri mutta kytkentä sama ja sama transistori kyseessä.
Re: Building Ignition 5V pull-up, LS2 application
Postby dontz125 » Sat Feb 05, 2011 10:15 pm
I think you could use a 2N3906; the 2N4033 was a 'small signal' PNP, same as the 3906.
Don't even worry about the NPN transistors and the diodes - they're just pretty blinky lights. A lot of people actually leave them out, although they're handy for diagnostic work. A LOW signal turns on the PNP switching transistor, allowing +5v to the LS2 coil, turning the coil on to start charging. Once the MS signal goes HIGH, the PNP shuts off, the +5v signal to the LS2 turns off, and the coil fires.
elikkäs tämän mukaan suomeksi transistori kytkee kun ei kantaan EI tule ohjausta, eli minun kytkentä toimii luultavasta niinku pitääkin.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Thu Mar 01, 2012 13:34
by TimoS
sepulaakeri wrote:
elikkäs tämän mukaan suomeksi transistori kytkee kun ei kantaan EI tule ohjausta, eli minun kytkentä toimii luultavasta niinku pitääkin.
Niinhän se PNP-transistori toimii, eli kun kanta vedetään alas, eli tässä tapauksessa nollaan ( on se 0:aan vetokin ohjaus ) , niin trankku johtaa, ja se lediä ohjaava trankku on NPN tyyppinen joka johtaa kun saa ohjauksen kannallensa ( sen 5 V ) .
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Thu Mar 01, 2012 20:06
by HSuomi
Turvallisuus syistäkö te käytätte tota transistorikytkentää? Toi pelkkä ylösvetohan on paljon helpompi.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Thu Mar 22, 2012 18:04
by kamski
_P_ wrote:
Pointti minulla oli että jos ensiön yli laitetaan konkkaa, myös siis häiriönpoistomielessä, tulee konkan jännitekesto olla selvästi yli 100V.
Toyossa 250V 0.47Uf konkka vakiona. Nyt täytyy kokeilla 3.5Uf konkka, toimiiko nämä partcon kondensaattorit tähän tarkoitukseen.
http://www.partco.biz/verkkokauppa/inde ... _1640_1644
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Thu Mar 22, 2012 18:40
by Vauhtivaunu
sepulaakeri wrote:Tälläsen postauksen löysin lontoon kielellä, tosin vehe (LS2) eri mutta kytkentä sama ja sama transistori kyseessä.
Re: Building Ignition 5V pull-up, LS2 application
Postby dontz125 » Sat Feb 05, 2011 10:15 pm
I think you could use a 2N3906; the 2N4033 was a 'small signal' PNP, same as the 3906.
Don't even worry about the NPN transistors and the diodes - they're just pretty blinky lights. A lot of people actually leave them out, although they're handy for diagnostic work. A LOW signal turns on the PNP switching transistor, allowing +5v to the LS2 coil, turning the coil on to start charging. Once the MS signal goes HIGH, the PNP shuts off, the +5v signal to the LS2 turns off, and the coil fires.
elikkäs tämän mukaan suomeksi transistori kytkee kun ei kantaan EI tule ohjausta, eli minun kytkentä toimii luultavasta niinku pitääkin.
Noniin. Sorruin itsekin ajatusvirheeseen. Eli nuo PNP-trankut toimii juurikin päinvastoin ja silloin ne ei anna +5v ohjausta kun ledit (=NPN-trankut) palaa -> spark out inverted:no
Olen kyllä sitä mieltä että ylösvetovastuksilla toteutettu ohjaus on helpompi tehdä.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Mon May 07, 2012 20:28
by ziguli
Niin siis tuleeko tuohon led 17 ja led 19 jalkoihin lisätä 100 ohmin vastus vai 1000 ohmin? Kun jossain sanotaan 100 ohm ja toisessa 1K ohm? Itsellä laitettuna 100 ohmin vastukset.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Tue May 08, 2012 5:29
by JaniM
Kiloset tai 750.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Tue May 08, 2012 6:31
by ziguli
Eli 100 ohmista ei siis voi käyttää?! Mitä harmia tosta voi tulla?
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Posted: Thu May 10, 2012 15:49
by Vauhtivaunu
ziguli wrote:Mitä harmia tosta voi tulla?
Palaa puola.
Laita vähän isommat. Ite oon käyttäny 330-390 ohmisia em. puolan kanssa kun niitä sattuu olemaan nurkat täynnä. Kiloset on mielestäni jo liian isot, saattaa jättää liipaisematta jossain tilanteissa. Empiirisen kokemuksen perusteella.