Page 4 of 11
Posted: Fri Aug 19, 2005 10:46
by lateksi
Niin aattelinkin et mitä lähempänä turboo sitä nopeemmin se lämpii...
Vkon loppuna pitäs ottaa savut...
Posted: Fri Aug 19, 2005 16:57
by lateksi
Taas tyhmä kysymys mut pitääkös se ruutta olla autossa kii ennen kuin sinne laittaa tietoja?? Esim. vakioden asettaminen... Ja onko ne kaikki maa piuhat laitettava kiinni?
Posted: Fri Aug 19, 2005 17:11
by Anssi
lateksi wrote:Taas tyhmä kysymys mut pitääkös se ruutta olla autossa kii ennen kuin sinne laittaa tietoja?? Esim. vakioden asettaminen... Ja onko ne kaikki maa piuhat laitettava kiinni?
Ei sen välttämättä autossa tarvitse olla. Mitä maapiuhoja tarkoitat ja jättäisit ne kytkemättä?
Posted: Sat Aug 20, 2005 10:03
by lateksi
Mulla On viis eri maapiuhaa tuossa et tarviikko se ne kaikki, ku äkkiseltään luulis et yks maa riittäis??? Laite on Mini MS. Kun se oli tässä pöydällä niin laitoin sinne virtaa ja yhden maapiuhan niin silloin ei ainakaan vastannu millään lailla kun yritin asetttaa vakio arvoja sinne.
Posted: Sat Aug 20, 2005 13:03
by ast
Kyllä ne kaikki on syytä kytkeä viimeistään autossa koska suuttimien virta kulkee boksin kautta. Muistaakseni maat menevät yhteen piirilevyllä eli yksikin pitäisi riittää yhteyden saamiseksi boksiin.
Posted: Thu Nov 10, 2005 10:33
by hedelma
Mitäs nyt tarvitaan jos haluaa Boschin jakajalla sytkän väsätä (käyttäen alkup sytkää siis).
Autona 2.0 ohc is
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
tuossa ilmeisestikkin juttua siitä? ite en oo tohon sytkään koskaan perehtyny, niin jos joku viittis suomeks kertoo et mitä muutoksia se nyt vaatii ja mitä huonoja puolia on jos käyttää alkup. sytkää megan ohjaamaana?
Posted: Wed Nov 23, 2005 9:34
by capri-69
mulla taitaa alkaa kohta kanssa sama projekti eli ohc+mega capri mk1.seen joten kohta rupee kysymyksiä tulemaan!
Posted: Fri Nov 25, 2005 21:11
by aluhao
Hei käykös toi sierran 2.0 ohc padan vedenlämpöanturi suoraan MSNSextraan vai pitääks tehä inc?
Posted: Fri Nov 25, 2005 23:23
by Kimmo's
aluhao wrote:Hei käykös toi sierran 2.0 ohc padan vedenlämpöanturi suoraan MSNSextraan vai pitääks tehä inc?
Jos tarkoitat sitä anturia joka on imusarjassa kiinni, niin käy ihan hyvin mutta vaatii .inc tiedoston. Itse tein omani seuraavilla arvoilla:
0C 100kOhm
21C 22 kOhm
100C noin 3kOhm
Tuolle olis ilmeisesti hyvä vaihtaa bias vastus jotta sais resoluution paremmaksi. itse olen kyllä pärjännyt vakio-bias-vastuksilla....
Kimmo
Posted: Mon Nov 28, 2005 11:40
by JesseT
Fordin vedenlämpöanturille valmis .inc:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc
22 kohm bias.
Posted: Mon Jan 09, 2006 21:49
by Rebo
Onkos kenelläkään nyt toimivaa kokoonpanoa ohc/vakio cossu suuttimet/turbo. Olis hyvä olla jotain mistä lähteä hiomaan..
Itsellä nyt 2.0 ohc jossa MSnS Extra, is:n imusarja/vedenlämpöanturi/kaasuläppäanturi/jakaja josta hall käytössä, cossu vakio(kelt) suuttimet, cossu imuilma-anturi, t03 turbo, saab välijäähdytin(9000), alakerrassa: 92mm vw, saab kk, ohc kampi.
Olis kiva saada joltain vaikka .msq tiedosto että sais vähä suuntaa..
Posted: Fri Feb 03, 2006 11:32
by capri-69
onko kukaan laittanut syttyä megan kautta ja olisko ko aiheesta informaatiota?
Posted: Fri Feb 03, 2006 13:01
by capri-69
oonkohan ymmärtäny oikein että ohc.hen olis aika helppo laittaa toi sytytys eli ei tarvitse muuttaa jakajaa eikä tarvitse hommata mitään osia eli vaan kytkeä tuohon ms.napaan 30 sytty-yksikön napa 5 ja loput sytty yksikän johdot tuon ohjeen mukaan ja se on siinä??

Posted: Fri Feb 03, 2006 16:19
by asn
Minulla on tuossa pikkuhiljaa valmistumassa TFI-syttyohjaus. Eli siis motocraftin harmaalla jakajalla (sytkävahvistin jakajan kyljessä) onnistuu, tai siis ainakin pitäisi onnistua, helposti. Extra-koodi megaan, asetukset kuntoon, pip megalle, spout sytkävaffille sekä tietenkin loput tarvittavat johdot.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-tfi.html
Ilmeisesti onnistuu bosch:inkin jakajalla ja erilisellä sytkävahvistimella samaan tapaan, paitsi että tässä dwell pitää säätää itse?
Posted: Sun Feb 05, 2006 13:49
by kynsi
capri-69 wrote:oonkohan ymmärtäny oikein että ohc.hen olis aika helppo laittaa toi sytytys eli ei tarvitse muuttaa jakajaa eikä tarvitse hommata mitään osia eli vaan kytkeä tuohon ms.napaan 30 sytty-yksikön napa 5 ja loput sytty yksikän johdot tuon ohjeen mukaan ja se on siinä??

HEI-7 modulikin on heleppo nakki. Ainakin mun aikaan piti induktiiviseen laittaa tuo.
Pitää vaan olla käsitystä puolan matala- ja korkeajännitepuolien virrankulkureiteistä ja maadoituspaikoista. Tulee huonolla tuurilla useita häiriölähteitä kerrallaan.
T: Kerran huonotuurinen.
Posted: Sun Feb 05, 2006 17:10
by Sultzi
Terve kaikille!
Seuraavanlainen projekti olisi edessä ja hieman tietoa kaipaisin:
Autona Ford Cortina -71 ja siihen tulossa koneeksi sierran 1.6l OHC ja 2.0l OHC sierran ruiskukamat ja mega ohjaamaan ruiskua ja sytytystä.
Mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa jotta saan tuon sytytyksen hoidettua megalla? En vielä tiedä minkä ikäisestä sierrasta tuon koneen saan, mutta nähtävästi saan toimimaan vakiolla jakajalla?
Edit: Vai olisikohan parempi vaihtoehto toteuttaa 4-1 pyörällä ja Hall-anturilla? Puolaksi laittaa Boschin 0 221 503 407 (2x2, 90e uutena hintaa). Honeywellin Hall-anturi, hintaa näytti olevan vastaliittimen kanssa 37e. Mitähän muuta vielä tarvitsisi hankkia/tehdä? Tuohon siivapyörään laittaa kolme pulttia, ensimmäinen 60 astetta ennen 1 syl. ykk? seuraavat 90 asteen välein?
Neuvokaa aloittelevaa

Posted: Mon Feb 06, 2006 14:33
by capri-69
mites toi sytkän otto navast 30 kun se on jo ruiskulle varattu vai pitääks se haarottaa? kyseessä 2,2 boxi?
Posted: Fri Feb 10, 2006 0:32
by deemu79
Sultzi wrote:Terve kaikille!
Seuraavanlainen projekti olisi edessä ja hieman tietoa kaipaisin:
Autona Ford Cortina -71 ja siihen tulossa koneeksi sierran 1.6l OHC ja 2.0l OHC sierran ruiskukamat ja mega ohjaamaan ruiskua ja sytytystä.
Mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa jotta saan tuon sytytyksen hoidettua megalla? En vielä tiedä minkä ikäisestä sierrasta tuon koneen saan, mutta nähtävästi saan toimimaan vakiolla jakajalla?
Edit: Vai olisikohan parempi vaihtoehto toteuttaa 4-1 pyörällä ja Hall-anturilla? Puolaksi laittaa Boschin 0 221 503 407 (2x2, 90e uutena hintaa). Honeywellin Hall-anturi, hintaa näytti olevan vastaliittimen kanssa 37e. Mitähän muuta vielä tarvitsisi hankkia/tehdä? Tuohon siivapyörään laittaa kolme pulttia, ensimmäinen 60 astetta ennen 1 syl. ykk? seuraavat 90 asteen välein?
Neuvokaa aloittelevaa

Tuohan on vaan pelkkää johdon vetoa jos saat käsiisi esim. Scorpion ohc ruutan johtosarjat, jakajan ja sytytyksen Tfi-modulin.
Yleensäkin se pienemmällä kannella oleva jakaja on "käyttäjä ystävällisempi" eli irrallisella syttymodulilla oleva.
Itte laitoin DOHC-koneen imuilmanlämpötila-anturin, mikä olikin ainut
metallirakenne muutos projektissa, eli ilmamäärämittarin tilalle putki mihin kylkeen reikä ja hitsataan mutteri kiinni, mihin anturi passaa.
Ittellä on viel katti malli ni oli lambdakin valmiina.
Heleppoa ku heinän teko
Loppussa autossa riittääkin sit "sepittämistä" toviksi..
esim. vahvistehitsaukset vasta puolvälissä

Posted: Mon Feb 13, 2006 21:40
by hedelma
Oisko nyt antureille jollain jakaa tietoja?
Cossun imuilman-anturi
iS:n oma lämpötila-anturi
Posted: Tue Feb 14, 2006 15:16
by deemu79
hedelma wrote:Oisko nyt antureille jollain jakaa tietoja?
Cossun imuilman-anturi
iS:n oma lämpötila-anturi
iS:n oman anturin arvot löydät tekstistä ylempää, samat arvot on mm.
dohc-imuilman lämpötila-anturi ja niitähän kasvaa puissa ku kaikilla on kannet halki..

Posted: Tue Feb 14, 2006 15:38
by hedelma
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc
jees!
sit viel toi cossun-anturin (motonet).. arvot jos sais

Posted: Sat Feb 18, 2006 13:56
by capri-69
mistäs tunnistan onko toi mun jakaja halillinen vai induktiivinen? is sierrasta kotoisin! edelleen toi sytkä kysymys selvittämätt kun toi napa on varattu niin haaroitanko kuitenkin siitä vai?
Posted: Sat Feb 18, 2006 17:04
by Kimmo's
Mulla on noi Motonetin anturin arvot kotikoneella tallessa. Olen nyt viikonlopun reissussa, mutta maanantaina voin laittaa ne...
-k
Posted: Mon Feb 20, 2006 22:44
by hedelma
nyt ois sit tämmösiä lukemia:
Cossun imuilman-anturi (Motonet):
-16c > 3400 Ohm
+24 > 10500 Ohm
+100 > 230 Ohm
Sierran Vedenlämpötila-anturi (iS)
-16c > 100 000 Ohm
+24 > 30 000 Ohm
+100 > 2200 Ohm
Pitääkö kutinsa?
Posted: Tue Feb 21, 2006 18:47
by kynsi
capri-69 wrote:mistäs tunnistan onko toi mun jakaja halillinen vai induktiivinen? is sierrasta kotoisin! edelleen toi sytkä kysymys selvittämätt kun toi napa on varattu niin haaroitanko kuitenkin siitä vai?
Hall= ___----___----___----
Induktiivinen=___:___:___:___:
Jakajan sisuksista näkee kumpi on.
Posted: Wed Feb 22, 2006 13:14
by teg
capri-69 wrote:mites toi sytkän otto navast 30 kun se on jo ruiskulle varattu vai pitääks se haarottaa? kyseessä 2,2 boxi?
Jos sinulla on tyhjäkäyntisolenoidi/venttiili tosiaan siihen kytketty, et *tietenkään* voi käyttää sitä sytytyksen ohjaamiseen, vaan sinun on käytettävä esimerkiksi jotain led-lähtöä.
Posted: Wed Feb 22, 2006 13:50
by Kimmo's
hedelma wrote:nyt ois sit tämmösiä lukemia:
Cossun imuilman-anturi (Motonet):
-16c > 3400 Ohm
+24 > 10500 Ohm
+100 > 230 Ohm
Sierran Vedenlämpötila-anturi (iS)
-16c > 100 000 Ohm
+24 > 30 000 Ohm
+100 > 2200 Ohm
Pitääkö kutinsa?
Moi,
Aika paljon poikkeaa nuo Cossun anturin arvot. Tuossa mun mittaamat arvot. Kyseessä siis myös kuuluisa Motonetin Cossu-anturi:
IAT:
63C = 630ohm
35C = 1735ohm
25C = 2820ohm
21C = 3410ohm
Lisäksi sulla tuo -16 arvo on omituisesti noiden +24 ja +100 välissä, vaikka luulis vastuksen olevan -16 asteessa enemmän kuin +24 asteessa...
Tuossa mun käyttämät iS:n vedenlämpöanturin lukemat:
0C = 100Kohm
21C = 33Kohm
100C = 3Kohm
- Kimmo
Posted: Wed Mar 22, 2006 14:29
by hedelma
teg wrote:Kimmo's wrote:
Sehän on on-off tyyppinen, joten sillä ei voi tyhjäkäyntiä säätää aktiivisesti niinkuin tollasella askelmoottorityyppisellä.
Ei kai mikään estä ohjaamasta sitä PWM:llä...
Onko kukaan onnistunut saamaan tota toimimaan?
Posted: Wed Mar 22, 2006 14:37
by Kimmo's
hedelma wrote:teg wrote:Kimmo's wrote:
Sehän on on-off tyyppinen, joten sillä ei voi tyhjäkäyntiä säätää aktiivisesti niinkuin tollasella askelmoottorityyppisellä.
Ei kai mikään estä ohjaamasta sitä PWM:llä...
Onko kukaan onnistunut saamaan tota toimimaan?
Mua kiinnostais kans toi.... Kokemuksia kellään?
Kimmo
Posted: Wed Mar 22, 2006 16:25
by teg
Kimmo's wrote:hedelma wrote:teg wrote:
Ei kai mikään estä ohjaamasta sitä PWM:llä...
Onko kukaan onnistunut saamaan tota toimimaan?
Mua kiinnostais kans toi.... Kokemuksia kellään?
Kimmo
PWM:ää? Juu kyllä toimii.