Page 4 of 4

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Sat Mar 02, 2013 20:18
by Benkku
petski3 wrote:Mitä tähän analogia-asiaan tulee niin jos mikroohjaimessa on d/a muunnin tai vaihtoehtoisesti pwm ulostulo suotimen läpi, ei tee mielestäni mikroohjainta analogilaitteeksi johon olisi mahdollista liittää erillinen maapotentiaali.
Ei kovin hyvä referenssi, mutta analogiamaan idea selvinnee?
Sivulta 5, kohdasta Analog circuit design
ww1.microchip.com/downloads/en/devicedoc/21975b.pdf

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Tue Mar 05, 2013 8:46
by teg
petski3 wrote: Mitä tähän analogia ongelmaan tulee niin megalle on mahdollista andaa lambdalukema 100% digitaalisesti can väylän kautta käyttämällä seuraavaa (ylihinnoiteltua) laitetta
http://forum.jbperf.com/viewtopic.php?f=14&t=1032
Eikös tässä laitteessa ole analog inputti (johon sinun olisi PLX analog lähtö kytkettävä), jonka arvo lähetetään sitten megalle. Sen digitaalisempi se ei ole verrattuna siihen, että PLX kytkettäisiin suoraan megaan.

Erillinen analog ground (tai differentiaalinen lähtö) olisi kyllä hyvä olla. Techedgessä sellainen on.

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Tue Mar 05, 2013 9:45
by Benkku
Puuhastelija wrote:Antaako tuo suoraan tuon Noin 0,5V-4V vai tarviiko vielä lisäksi jonkun ohjaimen?
Vaatii NTK:n laajakaista-anturille sopivan ohjaimen esim. Magneti Marellilla ALM-140 tai jonkin kolmannen valmistajan.

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Tue Mar 05, 2013 11:05
by petski3
teg wrote:
petski3 wrote: Mitä tähän analogia ongelmaan tulee niin megalle on mahdollista andaa lambdalukema 100% digitaalisesti can väylän kautta käyttämällä seuraavaa (ylihinnoiteltua) laitetta
http://forum.jbperf.com/viewtopic.php?f=14&t=1032
Eikös tässä laitteessa ole analog inputti (johon sinun olisi PLX analog lähtö kytkettävä), jonka arvo lähetetään sitten megalle. Sen digitaalisempi se ei ole verrattuna siihen, että PLX kytkettäisiin suoraan megaan.

Erillinen analog ground (tai differentiaalinen lähtö) olisi kyllä hyvä olla. Techedgessä sellainen on.
Ei vaan tuo kortti kytkeytyy innovaten rs232 linjaan ja on 100% digitaalinen.
So if you want to get the digital data from an LC1 or a chain of up to 16 of them, you can simply connect it to the CAN bus of your MS2 or MS3, power it from the 5V supply of your MS board and plug the LC1 chain to the 2.5mm stereo jack using the standard Innovate wire.
Sitä en tiedä että tukeeko tuo plx:n protokollaa.

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Tue Mar 05, 2013 17:47
by Puuhastelija
Benkku wrote:
Puuhastelija wrote:Antaako tuo suoraan tuon Noin 0,5V-4V vai tarviiko vielä lisäksi jonkun ohjaimen?
Vaatii NTK:n laajakaista-anturille sopivan ohjaimen esim. Magneti Marellilla ALM-140 tai jonkin kolmannen valmistajan.
Jep Oli vaan tuohon lambda anturin tietoihin laitettu tuo hieno kuvaaja tuosta jännitekäyrästä, niin aiheutti hieman sekaannusta. Jotenkin arvelin et tarvii jonkun ohjaimen, mutta nyt sitten selvis sekin varmaksi. Kiitti.

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia SEKÄ MUUT ANTURIT

Posted: Tue Mar 05, 2013 18:53
by kamski
Puuhastelija wrote:
Benkku wrote:
Puuhastelija wrote:Antaako tuo suoraan tuon Noin 0,5V-4V vai tarviiko vielä lisäksi jonkun ohjaimen?
Vaatii NTK:n laajakaista-anturille sopivan ohjaimen esim. Magneti Marellilla ALM-140 tai jonkin kolmannen valmistajan.
Jep Oli vaan tuohon lambda anturin tietoihin laitettu tuo hieno kuvaaja tuosta jännitekäyrästä, niin aiheutti hieman sekaannusta. Jotenkin arvelin et tarvii jonkun ohjaimen, mutta nyt sitten selvis sekin varmaksi. Kiitti.
Miten olis SPARTAN anturi jos jotain sellaista etsit?
The world's only Wideband Lambda sensor with integrated controller. Making individual cylinder Lambda metering a reality on any budget.

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia SEKÄ MUUT ANTURIT

Posted: Tue Mar 05, 2013 20:19
by Puuhastelija
Miten olis SPARTAN anturi jos jotain sellaista etsit?
The world's only Wideband Lambda sensor with integrated controller. Making individual cylinder Lambda metering a reality on any budget.
Joo oon mä siitä kuullu, mut en oo vielä lämmennyt sille, kun ei oo hirveesti kuulunut kommentteja sen toiminnasta ja kun kävin kattomassa sen nettisivuilla niin oli noi maksuvaihtoehdot aika vähissä. Ja viimeeks kun kävin sen nettisivuilla niin oli nurin koko sivut, että en oo ainaskaan hätäillyt sen suhteen :)

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Tue Mar 05, 2013 22:15
by Benkku
petski3 wrote:Ei vaan tuo kortti kytkeytyy innovaten rs232 linjaan ja on 100% digitaalinen.
So if you want to get the digital data from an LC1 or a chain of up to 16 of them, you can simply connect it to the CAN bus of your MS2 or MS3, power it from the 5V supply of your MS board and plug the LC1 chain to the 2.5mm stereo jack using the standard Innovate wire.
Sitä en tiedä että tukeeko tuo plx:n protokollaa.
Kannattaa ehkä tutustua noiden sarjaliikennöintiin (RS-232). Onpi 'paras keino' saada lambdan mittaustieto ohjaimelle mahdollisimman myöhässä.

Analogia liitäntä on paras vaihtoehto, niin kauan kun lambda kontrolleri ei sijaitse moottorinohjaimessa ja sen nopeassa väylässä tai ylipäätään ei kommunikoi millään nopealla digitaalisella väylällä (esim. SPI).

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia SEKÄ MUUT ANTURIT

Posted: Tue Mar 05, 2013 22:23
by Benkku
kamski wrote:Miten olis SPARTAN anturi jos jotain sellaista etsit?
Ei olisi.... Kyseessä obsolete Bosch LSU4.2 anturi ja anturiliittimen vastakkeeseen integroitu 'kontrolleri'.

LSU 4.9 anturi ja vaikka tällainen ohjain.
http://ecm-co.com/download.asp?11060

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia SEKÄ MUUT ANTURIT

Posted: Wed Mar 06, 2013 9:52
by kamski
Benkku wrote:
kamski wrote:Miten olis SPARTAN anturi jos jotain sellaista etsit?
Ei olisi.... Kyseessä obsolete Bosch LSU4.2 anturi ja anturiliittimen vastakkeeseen integroitu 'kontrolleri'.

LSU 4.9 anturi ja vaikka tällainen ohjain.
http://ecm-co.com/download.asp?11060
Onko kyseistä piiriä käytetty jossain / jotain kokemuksia siitä.

Jos joskus tulevaisuudessa koen pakottava tarvetta siirtyä LSU 4.9 niin ohjaimeksi ajattelin jotain tälläistä. Ellei sitten jonku muu ohjaimen havaitaan hyväksi.
http://www.bosch-motorsport.de/pdf/comm ... ng/LT4.pdf

Eikös Ecotrons ALM myös potentiaalinen laite?

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Wed Mar 06, 2013 10:38
by TimoS
Aika sopivan hintainen toi Boshin kontrolleri
Price: 2,343.00 €
http://www.bosch-motorsport.de/content/ ... 31627.html#

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Wed Mar 06, 2013 13:58
by -JL-
TimoS wrote:Aika sopivan hintainen toi Boshin kontrolleri
Price: 2,343.00 €
http://www.bosch-motorsport.de/content/ ... 31627.html#
Oikein passeli parin satkun moottorinohjauksen kaveriksi. :lol:

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Wed Mar 06, 2013 20:19
by petski3
Benkku wrote:
petski3 wrote:Ei vaan tuo kortti kytkeytyy innovaten rs232 linjaan ja on 100% digitaalinen.
So if you want to get the digital data from an LC1 or a chain of up to 16 of them, you can simply connect it to the CAN bus of your MS2 or MS3, power it from the 5V supply of your MS board and plug the LC1 chain to the 2.5mm stereo jack using the standard Innovate wire.
Sitä en tiedä että tukeeko tuo plx:n protokollaa.
Kannattaa ehkä tutustua noiden sarjaliikennöintiin (RS-232). Onpi 'paras keino' saada lambdan mittaustieto ohjaimelle mahdollisimman myöhässä.

Analogia liitäntä on paras vaihtoehto, niin kauan kun lambda kontrolleri ei sijaitse moottorinohjaimessa ja sen nopeassa väylässä tai ylipäätään ei kommunikoi millään nopealla digitaalisella väylällä (esim. SPI).
Sarjaliikenteesä tuskin tulee nopeus pullonkaulaksi. esim 19200bit/sec / (10bit * 2) = 960sanomaa / sec
Eli saadaan 16 bittiä dataa (+headerit) liikutettua 0.00104sec ajassa.

Mutta löysin dokumentin joka kuvaa tuota innovaten sarjaliikennettä ja he ovat päätyneet siihen että lähettävät määräajoin tuota dataa ulos, eikä jatkuvana steamina.
http://www.innovatemotorsports.com/supp ... llog-2.pdf

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Wed Mar 06, 2013 23:36
by Benkku
petski3 wrote:...löysin dokumentin joka kuvaa tuota innovaten sarjaliikennettä...
Bingo.

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Sat Mar 09, 2013 20:12
by kamski
Bingo vaan kaikille :)
-JL- wrote:
TimoS wrote:Aika sopivan hintainen toi Boshin kontrolleri
Price: 2,343.00 €
http://www.bosch-motorsport.de/content/ ... 31627.html#
Oikein passeli parin satkun moottorinohjauksen kaveriksi. :lol:
Onhan se hinnakas. Mutta eikös- alkuperäinen on sitä mitä muut yrittävät kopioida.


Nyt vaaditaan perusteltuja kommenttia. Mikä anturi tässä nyt sitten kurkistaa?
https://picasaweb.google.com/1136036044 ... 0477371858
http://www.streetmasters.com/store/inde ... duct_id=64
ja lisä kuva faktaa
http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... 5c8db6e277

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Sat Mar 09, 2013 22:58
by Benkku
Kuvan perusteella ei pysty sanomaan, sillä;

<clip>
8. Design variations
The following variations are available:

8.1 Protection tubes
Sensor with protection tube type “d1” with big holes.
Sensor with protection tube type “d2” with smaller holes.
Sensor with protection tube type “d4” with smaller holes.
Sensors with d2 and d4 tube can be applied in cases of high particulate concentration in the exhaust gas. The d2 protection tube gives also a partial improvement regarding the resistance against condensation water in the exhaust gas at engine start (thermoshock).
</clip>

Linkin tekstissä mainitaan '4.2LSU', joten 'olettaisin' sen niin olevan.

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Sat Mar 09, 2013 23:01
by Benkku
Kamski wrote:
TimoS wrote:Aika sopivan hintainen toi Boshin kontrolleri
Price: 2,343.00 €
http://www.bosch-motorsport.de/content/ ... 31627.html#
Onhan se hinnakas. Mutta eikös- alkuperäinen on sitä mitä muut yrittävät kopioida.
Alle 590 eur per sylinteri, ei mitenkään 'mahdoton' hinta kunnollisesta CAN-kontrollerista.

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Sun Mar 10, 2013 0:33
by kamski
Täsää kehutaan että on olemassa erilaisia LSU 4.2 antureita. Myöskin olemassa LSU 4.23 anuria. Eli tota, ota nyt näistä selvä mitä nuihin antureihin oikeasti päivitetty. Onneksi on netti :)

This Wideband oxygen sensor can be used with a number of wideband controllers on the market today (from us, TechEdge, or from others including: Innovate, several dyno manufacturers, etc.) The 0-258-007-200 is an LSU 4.2 sensor It's an newer and better update to the 0-258-007-057
Siihen se onformaatio sitten loppikin, mitenkä parempi kyseinen anturi sitten on.

Millä osanumerolla (uuden mallin PLX:n) anturi on.
Ja sitten MTX-L anturin osanumero.

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Sun Mar 10, 2013 13:01
by madi
Uuden PLX-DM6 paketin anturissa lukee vaan 1380 :) Näitä mulla on kaksin kappalein
Ohjeissa sanotaan että Bosch LSU 4.2

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Sun Mar 10, 2013 13:56
by Benkku
kamski wrote:The 0-258-007-200 is an LSU 4.2 sensor It's an newer and better update to the 0-258-007-057
Siihen se onformaatio sitten loppikin, mitenkä parempi kyseinen anturi sitten on.
Teknisesti ei mitenkään, siinä on edelleen LSU 4.2 anturityypin avoin vertailuhappea käyttävä pumppuvirtayksikkö.

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Sun Mar 10, 2013 13:57
by Benkku
madi wrote:Uuden PLX-DM6 paketin anturissa lukee vaan 1380 :)
Ohjeissa sanotaan että Bosch LSU 4.2
Anturi ei taida olla Boschin valmiste, jos siitä ei Boschin tunnisteita löydy.

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Sun Mar 10, 2013 18:27
by kamski
madi wrote:Uuden PLX-DM6 paketin anturissa lukee vaan 1380 :) Näitä mulla on kaksin kappalein
Ohjeissa sanotaan että Bosch LSU 4.2
Hmm :roll: jotain hämärä tässä on nimittäin minun innovate MTX-L:n anturissa lukee 1310
Herää vaan kysymys onko anturi LSU 4.2 vai mikä? Taitaa olla erikois reseptilla teettetyt anturit Boschilta juuri meitä varten. :lol: Nyt vasta rupee oikeasti kiinnostaa tämä homma.

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Sun Mar 10, 2013 19:00
by Benkku
kamski wrote:Taitaa olla erikois reseptilla teettetyt anturit Boschilta juuri meitä varten.
Tuskinpa, eiköhän kyseessä ole jonkun muun tahon valmistamat, ns. 'tarvikeanturit'.

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Sun Mar 10, 2013 19:32
by kamski
Joo ei nää alkuperäisiä ole. Jos ei ne original Boschilaiset kestä. :) Mutta 5000 t.km on takana ja toivottovasti kestää paremmin kuin alkuperäiset 0 258 007 057 anturit.
Siinä pitäisi olla oikea anturi.007366
http://www.aemelectronics.com/images/30 ... erview.jpg
http://www.aemelectronics.com/images/30 ... or_tip.jpg

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Sun Mar 10, 2013 21:53
by mazajns
Missähän välissä porukka on ruvennu ostelee uusia antureita tilalle? 2007 ostettu plx:n setti.
Sen verran rajussa käytössä ollut että mittaria ei saa enää toimimaan tuohon. Hapettunut pistokkeet liikaa.
virran syöttö on tinattu suoraan piirilevylle pistokkeen särkymisen jälkeen.

Tosin on tuolla jo säädetty n.50 autoo ja muutamassa ollut pidempiä välejä paikoillaan. Alkaa vaan epäillyttää milloin tuo ei enään pidä paikkaansa? Muutamia kertoja tehnyt sitä että jos ampuu putkeen vedossa niin jää näyttää hetkeksi 18.7 ja sitten palautuu taas normaaliksi hetken päästä.

Muuten on kyllä loistava vehje ollut. Suurin osa asennuksista on ollut suoraan konehuoneeseen vaan nippareilla kiinni väliaikaisesti. On varmasti saanut vettä,pakkasta yms osakseen mutta vielä vaan rokkaa.

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Tue Mar 12, 2013 21:10
by kamski
Hyvin on PLX: kestänyt. Olet varmaan toinen joka kehuu PLX:sä. Vai onko muilla hyviä kokemuksia? Millä osanumerolla anturi on. Onko joku sellainen 0 258 007 057

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Wed Mar 13, 2013 7:38
by madi
Voin kans kehua PLX:ää ainut mikä on ollut omasta mielestä toimiva ainut tuo anturi homma että ei lue bosch kyljessä
AEM:ssa semmoista ongelmaa että heittää AFR just väärään suuntaan eikä o mitään millä muuttaa ilmeisesti vika o jossaki mittarin sisällä
Innovatessa se ihana calibrointi

Re: PLX:n lambdasta kokemuksia

Posted: Sat Sep 24, 2016 13:04
by Jürgen
Miten tämä DM6:n anturin kalibrointi pitääisi tehdä?