Page 4 of 4
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Mon Mar 15, 2021 20:13
by Masi_K
Siis 373kohm ? Eikai ?
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Mon Mar 15, 2021 20:25
by 309i
kyllä vaan mittari näyttää niin!, paljon sen sitten pitäisi olla?.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Tue Mar 16, 2021 9:28
by Masi_K
Järjestäen ne on tupanneet olee kaikki alle 1kohm. Sit tietenkin mitä vaan kun vähänkin triggeripyörän hammas liikkuu.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Tue Mar 16, 2021 9:39
by Jürgen
Onko tässä käytetty moottorin omaa triggeriä ja anturia? Omien kokemuksien mukaan ei kannata vaihtaa tilalle mitään halpaa tarvikeosaa vaan ainoastaan alkuperäinen varaosa tai jonkin tunnetun valmistajan osa esim. Bosch, Siemens, VDO tms.
Minulla tuo Volvosta peräisin oleva kampiakselin VR näyttää 291Ω ja se ainakin toimii kuin junanvessa. Triggeri vauhtipyörällä 60-2
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Tue Mar 16, 2021 9:55
by 309i
Jürgen wrote: Tue Mar 16, 2021 9:39
Onko tässä käytetty moottorin omaa triggeriä ja anturia? Omien kokemuksien mukaan ei kannata vaihtaa tilalle mitään halpaa tarvikeosaa vaan ainoastaan alkuperäinen varaosa tai jonkin tunnetun valmistajan osa esim. Bosch, Siemens, VDO tms.
Minulla tuo Volvosta peräisin oleva kampiakselin VR näyttää 291Ω ja se ainakin toimii kuin junanvessa. Triggeri vauhtipyörällä 60-2
Fordin 2 nap anturi, anturi on mitattu irtonaisena, triggerröinti kampuran hihnapyörältä 24-1 pyörällä, ei alkuperäinen systeemi, kun tässä kiikottimessa oli alun perin Le 2 jetronic.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Tue Mar 16, 2021 17:14
by 309i
Rötäämis ongelma selvisi, vaihtamalla asento anturin, mutta muuten nykii paljon hiljaa ajettaessa, myös tyhjäkäynnillä humpaa, ja afr heiluu!, mitkään säätämiset ei ole vaikuttanut asiaan, käytin tuota tune analyze liveä.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Tue Mar 16, 2021 21:31
by Masi_K
Otahan tavallinen logi pätkä siitä tasakaasu nyinnästä.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Tue Mar 16, 2021 23:04
by Vauhtivaunu
309i wrote: Tue Mar 16, 2021 17:14
käytin tuota tune analyze liveä.
Ei se nimestään huolimatta mikään automaattisäätäjä ole. Se on työkalu, ja kuten kaikki työkalut vaatii, sen käyttö on osattava.
Pitäisikö perehtyä megamanuaaliin ja muutenkin moottoritekniikan käsikirjoihin?
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Wed Mar 17, 2021 6:22
by Masi_K
Jos megamanuaaliin perehtyy. Niin vain sen teoriapuolen osalta.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Wed Mar 17, 2021 9:24
by Jürgen
Tune analyze live tekee polttoainekarttoihin pieniä muutoksia vähän kerrallaan jotka tietenkin pitää hyväksyä, eli tallentaa. Sytkäkarttoihin se ei tee muutoksia.
Mielestäni kohtalaisen hyvä työkalu kun vaan ensin on kaikki asetukset kunnossa ja sytytysennakot turvallisesti kohdallaan sekä tietenkin polttoainekartat sellaiset että auto käy kunnolla. Mikään oikotie onneen se ei ole.
Jos (kun) se säätöhomma ei ole ihan hanskassa niinkuin minulla, auto viedään dynoon ammattilaiselle hienosäädettäväksi kun kaikki tuntuu olevan kunnossa. Dynossa ei ole mielekästä tuhlata aikaa= rahaa ja alkaa tekemään mitään perussäätöjä.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Fri Mar 19, 2021 17:39
by 309i
Selvisi tuon humppaamisen ja nykimisen syy pienillä kierroksilla, kun etsin syytä 2 sylinterillä käymiselle, siinä yhteydessä, vaihdoin 1 ja 4 sytkä kaapelien paikkaa päikseen, kun ne palautin oikeaksi niin nuo ongelmat hävisi, olen ajanut bensa karttoja kohilleen, tunella ja tietysti hyväksyin aina lopuksi, mutta säädettävää rittää, ei suostu käymään alle 1000rpm, ja kun kiihdyttää täysillä, ei kiihdy, ja mustaa savua, kun nostaa nopeutta hitaasti, niin sitten toimii lähes ok.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Fri Mar 19, 2021 18:09
by Masi_K
Musta savu tarkoittaa että seos on makealla kuin mikäkin.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Sun Mar 21, 2021 14:26
by Jürgen
Autotune saattaa tehdä sellaisen virhesäädön, kun mennään riittävän rikkaalle seokselle ettei soppa enää pala kunnolla, AFR näyttääkin laihaa palamattoman seoksen vuoksi. Tämän seurauksena Autotune yrittää säätää vielä rikkaammalle. Sama tietenkin tapahtuu myös manuaalisäätämisessä jos vaan tuijottaa liikaa seosmittaria.
Vedä niitä yläpään karttoja käsin reilusti pienemmälle, vaikkapa 0,8 kertoimella.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Sun Mar 21, 2021 16:36
by 309i
No nii nyt on ratkaistu tuo rikkaalla käyminen, kiihdytättäessä karttaa säätämällä, nyt myös toimii tyhjäkäynti, seuraavaksi kunhan budjetti salli, dyno säätö, näköjään kun tarpeeksi sitkeästi yrittää niin kaikki selviää. olikohan tuo BT aiheuttanut erinäisiä ongelmia?, joka tapauksessa suoraan piuhan kautta kaikki säädöt tein.
Re: Microsquirt ongelma
Posted: Sun Mar 21, 2021 19:42
by Masi_K
Hienoa että alkaa löytymään.

Ite tietenkin suosittelisin että säädät kadulla niipaljon ite ku vaa voit jos on kilvitetty auto. Oppii ja pääsee sinuiksi ruiskun kanssa.