Liikaa soppaa?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Liikaa soppaa?

Post by Vauhtivaunu »

Jürgen wrote: Mon Sep 23, 2019 11:12
Suihkut matalaohmiset, purkissa pwm jolla tehdään asetus. (PWM Current Limit (%): 30, PWM Time Threshold (ms): 1.5)
Kdfi:n suutinpäätteet ei kestä matalaohmisia suuttimia vaikka taikoisit mitä asetuksia. Laita aito B&G tuote jos haluat megasquirtin.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Liikaa soppaa?

Post by Masi_K »

Tai etuvastukset.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: Liikaa soppaa?

Post by Jürgen »

Tämä projekti on taas pompannut pätkän eteenpäin, Tuneriinkin tuli pari päivitystä, en huomannut kuitenkaan mitään uutta.

Koska sytkäkartat olivat nakutuksen pelossa kovin maltilliset, askartelin nakutusluurit jotta uskallan lisätä ennakoita, en kuitenkaan niillä luureilla saanut mitään kuuluviin, ei ees koneen mekaaninen jyrinä kuulunut. Liekö jotain tehty väärin, kuitenkin 6mm kemikaaliputki vanhan peltorin korvakopasta läpi, kai se nyt noin pitää olla. Koneen lohkoon pultti vapaaseen kierteelliseen reikään ja letku siihen kiinni.
Ei kuulu mitään, vaimentaako tuo alumiinilohko sitten niin tehokkaasti ääntä?

Päätin sitten hankkia nakutusmodulin kuuntelemaan sitä koneen omaa tunnistinta, koska en luottanut luurien toimintaan. Ei nakuta vaikka lisäilin ennakkoa aika reilustikin. Alkuperäinen ongelmahan oli se ettei kone ota kierroksia, paranikin hieman tällä.
Ennakko oli kuitenkin jo 46° eykk joka on mielestäni ahdetulle koneelle melko korkea, se ei kuitenkaan aiheuta nakutusta, ei luureilla, ei tunnistimella eikä ihan korvakuulollakaan. Nyt kuitenkin kierrokset nousi parisataa korkeammalle.

Autotune on saatanasta, sanovat, päätin kuitenkin kokeilla sitä, takaisinhan aina pääsee palaamaan. Kierrosherkkyys lisääntyi heti pienillä kierroksilla kun alkoi tulla pienempiä arvoja karttaan, lisää kaasua ja sama tapahtui myös korkeammilla kierroksilla. Uskalsin sitten laihentaa karttaa käsin aika reippaasti. Koko alueelta ja enemmän sieltä korkeiden kierrosten alueelta. Taas autotunella ja se laihensi aina vaan lisää ja taas käsin enemmän.
Lopulta se kone alkoikin kiertää ihan rajoittimelle asti, meinasi tulla kurat punttiin kun ekan kerran alkoi paukkumaan :lol: kun se vaan aikaisemmin sanoi että morrr morrr morrr. Nakutustunnistinkin heräsi siihen paukkeeseen ja pudottelin ennakoita hieman alemmas.

Nyt on kartassa ve siellä korkeilla kierroksilla täydellä ahdolla alle 90 kun alussa oli yli 150, ei ihme ettei oikein toiminut.
Tuosta eteenpäin saakin sitten tietävämpi kaveri säätää penkissä loput, hieroa kiihdytysrikastukset ym.
Tinakoneen tuunaaja
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: Liikaa soppaa?

Post by NiceMan »

Jos autotune vetää laihalle niin sun AFR taulokko sitten pielessä... Itse pyrin siihen että AFR taulukko on sellainen mitä haluan niin sitten kun koko Fuel taulukko on se mitä tahdon niin AFR pitää täsmätä sen kanssa niin voi sitten käyttää sitä ajonaikaista korjausta tosin tulenko sitä käyttämään on eri asia =)

Itse olen tykännyt Autotunesta ja se on laittanut sen mitä tahtonut toinen tapa on jos pääsee ajelemaan niin tekee logia ja MegaLogViewerillä tekee uuden Fuel kartan...
Tällä pääsee heti perstuntumalla huomaamaan eron.

Toi nakutus, meilläkään ole nakuttanut vaikka 44astetta ollut ennakko suurella alueella. 2Bar-> koko alueella 27astetta, maksimi paineet olleet noin 2.3bar.
Puristussuhde 9-> en tarkkaa tiedä, omistaja tietää
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Liikaa soppaa?

Post by Masi_K »

Jos VE on ahdoilla alle 90 on reqfuel pielessä. 100 kun tarkoittaa teoreettisesti sylinterin täydeltä olevaa seosta. Jolloin yli 100 on tietty väkipakolla sinne puskettua.

Niceman, tarkoitatko kuitenkin että VE taulukko on pielessä?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: Liikaa soppaa?

Post by NiceMan »

Masi_K wrote: Sat Mar 07, 2020 15:19 Jos VE on ahdoilla alle 90 on reqfuel pielessä. 100 kun tarkoittaa teoreettisesti sylinterin täydeltä olevaa seosta. Jolloin yli 100 on tietty väkipakolla sinne puskettua.

Niceman, tarkoitatko kuitenkin että VE taulukko on pielessä?
AFR Table, siihenhän laitetaan toivomus seoksesta jota toivottavasti Fuel VE seuraa =) Tosin jos manuaalisesti tekee niin tarvitse Afr taulukosta välittää varsinkaan jos ei ota sitä automaattista korjausta käyttöön oliko se short ja long trim...

Ve taulukkohan on pielessä jos on laihalla tai rikkaalla suhteessa mitä haluaa...
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Liikaa soppaa?

Post by Masi_K »

NiceMan wrote: Sun Mar 08, 2020 9:03

AFR Table, siihenhän laitetaan toivomus seoksesta jota toivottavasti Fuel VE seuraa =) Tosin jos manuaalisesti tekee niin tarvitse Afr taulukosta välittää varsinkaan jos ei ota sitä automaattista korjausta käyttöön oliko se short ja long trim...

Ve taulukkohan on pielessä jos on laihalla tai rikkaalla suhteessa mitä haluaa...
Eijei ! Ei todellakaan noin. Ellet sitten käytä tarkoituksella sitä afr ja ve taulukon yhdistämis toimintoa. Jos VE on pielessä(niinkuin se aina on uuden setupin kanssa) ei voi todellakaan vaan pistää takaisinkytkentää päälle ja lähtee vaan ajaa ja luottaa trimmeihin. Sekä vaikka ottaisi sen yhdistämis funktion päälle. Oliko se nyt incorporate afr tms whatever niin silti ve on ajettava sisään edes lähelle. Meinaan siinähän haet jotain afr taulukosta kun kone räkii, paukkuu ja nykii. Niinkuin varmasti tiiät että trimmin idea on aina ollut se että sillä haetaan pienet poikkeavuudet tai omituisuudet pois. Eli tarkoittaa +-10% tms. Muuten perus kartta on siis todella lähellä. Modernit ECU t hoitaa trimmillä vaikka ja mitä. Tai ainakin näin ne sen ilmoittaa. Mutta ne ovat kokolailla aivan eri laitteita.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: Liikaa soppaa?

Post by NiceMan »

Ymmärsit väärin...

TRimmit otetaan vikana käyttöön tottalkai... kun kaikki muu toimii 100%

Nyt oli kysymys tuota automaattisäädöstä eli autotunesta... Sehän ajaa Fuel VE taulukkoon arvot joilla saavutetaan AFR taulukkoon määritetyt seosarvot.
afr taulukko unohdetaan jos säädetään manuaalisesti ja luonollisesti silloin jää myös trimmit käyttämättä.
Manuaalisäädön jälkeen voi tietenkin laittaa arvot afr taulukoon jälkikäteen jos haluaa trimmit käyttöön tai afr suojat.

Eli jos autotune vetää laihalle on jossain vikaa, afr taulukossa tai mekaaninen vika..
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Liikaa soppaa?

Post by Masi_K »

Noniin. Sitäminäkin :)
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: Liikaa soppaa?

Post by NiceMan »

Masi_K wrote: Sun Mar 08, 2020 10:27 Noniin. Sitäminäkin :)
Näihän minä "sanoin" =)
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: Liikaa soppaa?

Post by Jürgen »

Tässä keississä se laihalle vetäminen ei tarkoita liian laihaa vaan todennäköisesti lähemmäs oikeaa seosta. VE karttahan oli alunperin generaattorin vetämä ja sillä saikin koneen käymään edes jotenkuten.
Se REG FUEL arvohan tulee tunerissa laskennallisesti, siinä olen käyttänyt arvoja jotka pitävät mielestäni paikkansa. Eli moottorin sylinteritilavuus, sylinterien määrä, suuttimien virtaus ja AFR arvo. Luonnollisesti myös yksiköt CC ja CC/MIN on valittu oikein.
AFR target on pois päältä näitä säätöjä tehdessä, minulla ei edes ole tietoa kuinka ne arvot sinne kartalle oikeasti pitää laittaa.
Tinakoneen tuunaaja
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Liikaa soppaa?

Post by Masi_K »

Joskus se generaattori vaan läppäsee hivenen pielessä olevan reqfuel arvon.

Skaalaa reqfuelia alaspäin vaikka 5% ja koko! VE karttaa 5% ylöspäin. Kunnes pääset pienimmällä alipaineella lähemmäksi ve 100.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: Liikaa soppaa?

Post by Jürgen »

Masi_K wrote: Sun Mar 08, 2020 20:37 Skaalaa reqfuelia alaspäin vaikka 5% ja koko! VE karttaa 5% ylöspäin. Kunnes pääset pienimmällä alipaineella lähemmäksi ve 100.
Alipaineella vai ahtopaineella?
Tinakoneen tuunaaja
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Liikaa soppaa?

Post by Masi_K »

No siis 100kpa pitäisi maksimi momentin nurkilta alkaen olla 100ve. Mut se että onko se vai ei ni se on kaikesta riippuvainen. Nimeomaan koko ve karttaa skaalaat. Ahto- sekä ali -painealueen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: Liikaa soppaa?

Post by Jürgen »

Ekat testit radalla vedetty, kone toimi hyvin ja vetoja riitti kunnes voimasavut tuli pihalle :(
Ekalla kevyellä kurvailulla näkyi lokissa pari kolme lyhyttä nakutusta, alle 0.5sek kestoltaan ja pudotin ahtoja sekä säädin sytkäennakkoa myöhäisemmälle.
Toisella vedolla sama juttu, kolmannella sitten hieman kovempaa ja veto loppui yllättäen savupilven saattelemana. PRKL kun ei malttanut :oops:
Kaikki kiertokanget käyrinä, yksi mäntä sulanut ja sylinterin seinämä samoin, mitähän vattua tässä oikein tapahtui?
No hukkaportin letku oli haljennut ja vähän pääsi ahdot karkaamaan. Jälkeenpäin lokia tarkastellessa ei kuitenkaan ahdot käyneet kun n. 1.5 bar (max. arvo 256.7kPa) mutta kaasu pohjassa tuli sitten n.5sek yhtäjäksoinen nakutus ja seokset laihalle. Katselin asetuksia ja huomasin että overboost protection ei ollut päällä ja sitten muistinkin etten ollut osannut päättää että käytänkö sytkän- vai polttoaineen katkaisua, vaiko molempia, ahtoraja oli kuitenkin asetettu oikein.
Autossa oli incarkamera jonka kaverini aina haluaa laittaa, siinä näkyi ahtopainemittari joka pomppasi pohjaan kahteen baariin että kolahti vaan.
Aikani asiaa ihmeteltyäni tajusin että mullahan on vain 2.5bar mappi, eihän se enempää nähnytkään kun 1,5bar ylipaineen, nakutus ei enää säätänyt sytytysennakkoa kun sinne arvoihin oli laitettu max. ahtopaineeksi 250kPa joka nyt ylittyi hiuksen hienosti. Eihän sen ees pitänyt päästä ahtamaan niin paljoa.
Ei muuta kun uuden koneen tekoon, opettavainen tarina tällä kertaa :roll:
Tinakoneen tuunaaja
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Liikaa soppaa?

Post by Masi_K »

Aijai. Motorsport iski pahasti vyön alle.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: Liikaa soppaa?

Post by NiceMan »

Ensi kerralla sitten muistaa... Anteeksi oli pakko.
Itsellä kierosrajoitin on säästänyt koneen, oli kaasuvaijeri jumissa ja läppä jäännyt osittain auki, konetta käynistäessä sehän alkoi laulamaan täysiä rajoitinta vasten... meni jokunen sekuntti ennen kun tajusi laittaa virrat pois.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: Liikaa soppaa?

Post by Jürgen »

Joo, kuten kerroin että opettavainen tarina :roll:
Nyt uutta konetta rakennellessa laitetaan vahvemmat kiertokanget koneeseen ja ecuun se "parempi" mappianturi + tietysti ne kaikki varolaitteet käyttöön.
No tää on sitä motorsporttia :lol:
Tinakoneen tuunaaja
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: Liikaa soppaa?

Post by NiceMan »

Oppii tai ainakin toivottavasti viimeistään kantapään kautta.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Post Reply