Page 3 of 3
Re: megan kipinä
Posted: Mon Dec 21, 2015 17:31
by NiceMan
Jos tuo liitin on niin surkea kun olen ymmärtänyt niin itse juottaisin suoraan emolevylle signaalin ohi tuo liittimen...
Re: megan kipinä
Posted: Mon Dec 21, 2015 19:33
by Vilderi
Nyt kaivoin eristysvastusmittarin kaapista, megan 12v syötön ja puolalle menevän välistä irtosi 115 mega ohmia @250-1000v.
Ulostulot on 12v jännitteen naapurissa (iac1a ja iac1b)
Tollasella vastuksella ole mitään merkitystä, mutta kaadoin d liittimen päälle mukillisen vettä. Päästiin jo 0.00 jotain megaohmia, eli huomattavasti pienempään vastukseen.
Mittari on vallan pieni kuorma, mutta entäs puola?? Mitenkä se mahtaa nähdä tilanteen, onko kaksi volttia olemattomalla kuormalla yksi vai nolla.
Jännite muuten laski nollaan ruokailun aikana, eli nyt tyhjissä johdoissa ei enää ollut jännitettä mitattavissa!
Kuten kuvasta näkee, kaikkien juotosten päälle on isketty kutistesukka.
Piirilevyn voi lakata, liitintä ei. Jokseenkin alkaa ärsyttää tuo d-liitin, puristettavana saatavuus heikkoa, jonka jälkeen myös kaapelit on ohutta. Maailma on täynnä liittimiä, miksi juuri tuo... Tai miksi seuraava vaihtoehto ei enää ole TEE-SE-ITSE... Tämän vielä tajuais:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... nector.jpg
Re: megan kipinä
Posted: Mon Dec 21, 2015 19:59
by Masi_K
Mut kyl jotain on oudosti tai mittauksessa joku käpy. Kun ei johtoon nyt voi indusoitua mitään kun molemmat päät irti? Siis kun eiole mitään korkeita jännitteitä vieressä. Pontentiaalieroa voi sit taas mittailla jännitealueella. Mutta se edellyttää jännitteen kytkennän.
Re: megan kipinä
Posted: Mon Dec 21, 2015 20:10
by NiceMan
Masi_K wrote:Mut kyl jotain on oudosti tai mittauksessa joku käpy. Kun ei johtoon nyt voi indusoitua mitään kun molemmat päät irti? Siis kun eiole mitään korkeita jännitteitä vieressä. Pontentiaalieroa voi sit taas mittailla jännitealueella. Mutta se edellyttää jännitteen kytkennän.
Piuhassa ei voi olla jännitettö jos molemmat päät irti...
Itse olen ollut hyvällä että oma Mega on toiminut moitteetta alusta lähtien vaikka modeja on lisäilty aina välillä eli nyt on kiinni lähes kaikki mitä megaan saa kiinni =)
Itse juotin piirilevyen, lakkasin kaikki 3 levyä varmistaakseni että ei pääse hapettumat etc. kiusaamaan.
Inut modi minkä voisi sitten josku tulevaisuudessa tehdä on vaihtaa noi käpyset liittimet parempiin.
Re: megan kipinä
Posted: Tue Dec 22, 2015 19:05
by Vilderi
En ymmärrä, tyhjällä liittimellä eristysvastus ääretön, tinatussa liittimessä 300 megaohmin luokkaa.
Lämpöä ei pahemmin ole annettu, johto kyllästetty tinalla ja tuikattu juoksutteen kanssa nopeasti paikalleen, sukka kiinni. Johtaako juoksutteet sähköä, eli onko tähänkin alkoholi ratkaisuna? Vesi vähentää vastusta, eli pahentaa tilannetta. Mutta mittarin kuormalla voltteja ulos, yhden puolan ollessa paikallaan... Alasvedon vastuksen mitoitus?
Puolalle tulee 5v pulssia, mutta nolla ei ole nolla, pari volttia minimissään... Hiukan alkaa ihmetyttää!
Puolassa tuskin on minkään sortin alasvetoa, ainakaan tässä vag revisiossa. Kipinä oli raju, silloin kun sitä oli. Paksu jopa 12mm ilmaraolla. Latausaika jotain 3-4ms välillä.
Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu. Nyt ei ole megan vika, se kun on pöydällä. Mittaaja on ihan perseestä, tai ainakin niiltä suunnilta. Mutta akulta se sähkö tulee, johtoon se päätyy. Muissakin liittimissä oli jännitteitä, yhtä kahta volttia... Mega irti, virrat päällä.
Re: megan kipinä
Posted: Tue Dec 22, 2015 20:37
by Puuhastelija
kuulostaa jotenkin edelleen maadoitus vialta. Jos maadoituksessa on häikkää, niin megan koko maadoitus voi olla sen 2V pielessä, ja jos mittaat yleismittarilla siten että toinen mittajohto on hyvässä maadoituksessa ja toinen on huonossa maadoituksessa niin saat mittausluloksena sen niiden maapisteiden potentiaali eron esim. 2V
Toivottavasti tajusit mitä ajan takaa
Re: megan kipinä
Posted: Tue Dec 22, 2015 21:39
by Masi_K
Kyllä copeissa on alasvetoa tai vaan alhainen resistanssi. Sentakia pnp kytkentä pitää tehdä.
Re: megan kipinä
Posted: Wed Dec 23, 2015 10:07
by Vauhtivaunu
Vilderi wrote: Latausaika jotain 3-4ms välillä.
4ms on VAG-copeille rajusti liikaa. kolmekin alkaa olla jo joten voi olla entiset puolat.
Re: megan kipinä
Posted: Wed Dec 23, 2015 17:29
by Masi_K
Tais olla joo copeilla 2.5ms se optimi ja yläraja.
Re: megan kipinä
Posted: Wed Dec 23, 2015 20:09
by TimoS
Vilderi wrote:
Lämpöä ei pahemmin ole annettu, johto kyllästetty tinalla ja tuikattu juoksutteen kanssa nopeasti paikalleen, sukka kiinni. Johtaako juoksutteet sähköä, eli onko tähänkin alkoholi ratkaisu.
Kyllä se on niin että lämpöä on annettava kunnolla, muuten tulee kylmäjuotoksia. Johto liittimeen ja kunnolla lämpöä, kun tina imeytyy kumpaankin, voi olla varma liitoksesta. Johtoa ei kannata kyllästää tinalla, tulee jäykkä johto, joka murtuu tärinästä. Jos juoksutteessa lukee non clean, sitä ei tarvitse putsata pois. muuten putsaus sopivalla liuottimella. Ja D-liittimet on tarkoitettu tietokoneisiin.
Re: megan kipinä
Posted: Sat Dec 26, 2015 21:30
by Vilderi
Viimeisimmät asetukset näyttivät olevan 4 ja 2 ms, tällä on ajettu. Pisteen ja sen perässä olevan numeron puute liittyy säätämisessä käytettävään tablettiin.
Mittaustekniikka aiheuttaa harmaita hiuksia, ei pysty selittämään.
Ongelma tuntuu tulevan kun auton jättää pihalle, parantuu itsestään sisällä.
Eli yhtääkään kertaa auto ei ole lähtenyt ulkoa käymään kunnolla, kosteus pihalla on valtava.
Liittimen pinnistä toiseen ei 1000 voltin jännitteelläkään pitäisi olla mitään asiaa naapurille, varsinkin jos johto on päästään irti.
Tinaamista on harjoiteltu ainakin 20 vuotta, yli 3 sekunnin juotokset on todettu pahaksi liittimelle ja johdolle.
Joten johdon kuorinta, runsas tinaus, ylimääräinen pois, juoksutteeseen dippaus ja nopea lämmitys liittimeen kiinni. Tina leviää mukavasti ja juotoksesta tulee hyvä. Johdosta ei tule kova pitkältä matkalta, liitin saa vähemmän lämpöä kuin johto kuivana paikalleen ja tinaa tarjoamaan, lisäksi auki surraantunut karva ei mene naapuriin.
Tiedän kyllä tunteen kun johtoa lämmitetään liikaa ja on jäykkä pitkältä matkalta.
Yritin useamman vuoden metsästää d liitintä puristettavana, TURHAAN! Eiköhän niitä saisi autotuneltakin, mutta asia tuntuu olevan tabu. Paska liitin tähän käyttöön, järkyttävä määrä maadoittamiseen tarkoitettuja pinnejä. 25 pinninen ja erillinen maadoitus jollain muulla tapaa kuulostais järkevältä.
Joku vois automaation puolelta kertoa esimerkin missä esim. 7.5kw moottorille olis tuotu jännite useammalla pienellä johtimella. EI löydy! Megaruutalla yksittäisen outputin maadoituksen ei PITÄISI olla kovin suuri, mutta ne on koottu yhteen ja kaikkien taiteen sääntöjen mukaan max 0.5 neliöisellä johdolla mennään moottorin kylkeen.
Maaseudulta löytyy kyllä sähköasennuksia 70 luvulta joissa 16A sulakkeen takaa lähtee yhdelle pistorasialle 2x 2x1.5 neliöinen johto, mikä on lopputulos??
Re: megan kipinä
Posted: Sat Dec 26, 2015 23:19
by Vauhtivaunu
Vilderi wrote:
Yritin useamman vuoden metsästää d liitintä puristettavana, TURHAAN!
Mulla meni pari minuuttia ettiä Mouserin valikoimasta TE-connectivityn DB37-liitin puristettavilla liittimillä.
http://www.mouser.fi/ProductDetail/TE-C ... 74xS3cg%3d
Mouser toimittaa tavaran kotiovelle asti...
Ps. nastat myydään erikseen:
http://www.mouser.fi/ProductDetail/TE-C ... Frm13eE%3d
Re: megan kipinä
Posted: Sun Dec 27, 2015 11:31
by NiceMan
Paska liitin tähän käyttöön, järkyttävä määrä maadoittamiseen tarkoitettuja pinnejä. 25 pinninen ja erillinen maadoitus jollain muulla tapaa kuulostais järkevältä.
Se on totta että liitin ei ole paras mahdollinen mutta hinta määrännyt tämän...
Noi maadoitukset ovat varmaankin valittu mahdollisimman suuren häiriö tekijöiden pois saamiseksi.
Ms3.0 levyhän on 4 kerroksinen.
Re: megan kipinä
Posted: Sun Dec 27, 2015 11:35
by gerhard
Vilderi wrote: Paska liitin tähän käyttöön, järkyttävä määrä maadoittamiseen tarkoitettuja pinnejä. 25 pinninen ja erillinen maadoitus jollain muulla tapaa kuulostais järkevältä.
Joku vois automaation puolelta kertoa esimerkin missä esim. 7.5kw moottorille olis tuotu jännite useammalla pienellä johtimella. EI löydy! Megaruutalla yksittäisen outputin maadoituksen ei PITÄISI olla kovin suuri, mutta ne on koottu yhteen ja kaikkien taiteen sääntöjen mukaan max 0.5 neliöisellä johdolla mennään moottorin kylkeen.
Maaseudulta löytyy kyllä sähköasennuksia 70 luvulta joissa 16A sulakkeen takaa lähtee yhdelle pistorasialle 2x 2x1.5 neliöinen johto, mikä on lopputulos??
En tiedä ymmärsinkö oikein esimerkkejäsi sekä ihmettelyä/kritiikkiä, mutta muistutetaan resistanssista JA INDUKTANSSISTA :
"It is important to run all three wires because it will reduce both the resistance and the overall inductance of the ground return path. Each wire has a resistance, and using three of them in parallel reduces the overall resistance. Equally important, each wire has an inductance, and inductances do not "like" fast-changing signals (like a pulse from a spark) and can cause very brief voltage offsets in the ground path. By having multiple wires it is the same as having multiple inductors in parallel, resulting in an overall lower inductance. At the point on the engine block where the grounds hook together, it is a good idea to run a separate wire from this junction back to the battery as well. This is redundant, however it often cleans up noise from sources like the starter motor. "
Esimerkkeinä/vertailu kohteina voisin mainita autojen vakio ECU:t , tuhoton määrä erillisiä maadoitus johtoja käytetään sielläkkin.
ELI sähkö häiriö "äänten" minimoimiseksi kannattaa käyttää useampaa erillistä johdinta....
Re: megan kipinä
Posted: Sun Dec 27, 2015 12:15
by Vilderi
http://www.efi4tuning.com/image/computer/ms1V3top.jpg
Tuossa näyttäis olevan jotain ajateltu.
Ihan turha sitä liitintä on enää itkeä, satasia ja tuntien työ on kulunut. Vaihtaminen ei ole järkevää.
Täytyy tenulla putsata liitin ja jatkaa mittauksia.
On muuten hyvin epämääräinen tuollainen 0.5 neliöinen kaapeli ajoneuvokäytössä. 0.75 neliöinen on jo huomattavasti parempi esim. suuttimen liittimeen. Omassa autossa on 0.5 neliöistä, Gerhardin autossa 0.75.
Edelleen ihmetyttää kummastuttaa mystiset jännitteet irtonaisessa liittimessä. Tai vielä enemmän puolien kiinni ollessa mystinen jännite. Coppien maat on huolella väsätty ja tarkistettu. Nurkissa on kuusi puolaa, kaksi uutta, neljä sen muutaman kilometrin ajettua.
Re: megan kipinä
Posted: Sun Dec 27, 2015 18:40
by Vilderi
Nyt lotrasin sinolin kanssa liitintä ja sain vihdoin äärettömän vastuksen aikaiseksi...
Nyt on puolat kiinni ja näyttää hyvältä, kipinää iskee. Testitulppa näytti iskevän satunnaisesti myös väärästä kohdasta kipinää, eli eristeen välistä. Eli testitulppaan ei sovi aina luottaa.
Nyt sytkän signaali on tasan viisi ja levossa nolla, myös ilman puolia.
Perus elementti, eli polttoaine tuntuu olevan myös vähissä...

Tosin sillä ei tulppaa kastella, vai kastellaanko?
edit:
nyt auto lähtee nätisti käyntiin, ainoa muutos edelliseen käyntiin on tuo liittimen puhdistus! Polttoainettakin tuntuu olevan vaikka se vähän epäilytti.
Re: megan kipinä
Posted: Sun Dec 27, 2015 19:25
by Masi_K
Wooot! Kaikkee sitä onki

Vaikka eio uutta että eurooppalaisen automerkin käyttämä rasva littimissä on ajan kanssa kovettuvaa ja eristävää mömmöä. Mutta että jotai möhmöä db liittimien pinneissä. Ni se o outoo ja uutta kyl mulle.
Re: megan kipinä
Posted: Sun Dec 27, 2015 19:55
by Vilderi
Laboratorio jatkuu, pistin juoksutetta pahviin, hauenleuat niin liki kuin pystyy ja 1 megaohmi tuoreessa tahnassa. Lämpöä tahnalle sytkärillä ja jäähdytys, 2 megaohmia. Pelkkä pahvi näyttää ääretöntä.
Mutta ei tuollainen megaohmi pitäis vielä volttia viereiselle pinnille antaa..?

Millään mittarilla.
Re: megan kipinä
Posted: Sun Dec 27, 2015 20:39
by NiceMan
Voi se teoriassa silloin kun ei ole kuormaa...
Re: megan kipinä
Posted: Sun Dec 27, 2015 20:59
by Turbiini
Pikaisella googletuksella aikamoneen yleismittariin ilmoitetaan Input Impedance > 10 Mohm.
Joten jos 1Mohm on 12v syöttön niin sehän olisi jo melkein 11v
Re: megan kipinä
Posted: Sun Dec 27, 2015 23:56
by pelle000
Noniin! 2kk hiljaiselon ja ongelmien jälkeen kohde löytyi: kuoren sisältä katkennut VR-anturin johto! 10cm pätkä pois, uuteen kohtaan liittimet ja avot: auto lähti välittömästi käyntiin, rpm signaali tasaista, kipinä oikeaan aikaan ja kierrosherkkä niinkuin 2kk aiemmin!

Re: megan kipinä
Posted: Mon Dec 28, 2015 18:34
by Masi_K
Näin ne vaan selvii

Re: megan kipinä
Posted: Mon Dec 28, 2015 20:45
by pelle000
Ei muutaku suurikiitos kaikille auttajille, eritoten sulle Masi sekä niceman.

Re: megan kipinä
Posted: Mon Dec 28, 2015 20:58
by NiceMan
pelle000 wrote:Ei muutaku suurikiitos kaikille auttajille, eritoten sulle Masi sekä niceman.

Ei mitään, on ilo auttaa vaikka ms3 on tutumpi itselleni.