Page 3 of 6
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Wed Nov 12, 2014 20:59
by jake74
mä oon aina tallentanut uudella nimellä jos sattuu että joku mennyt säätäessä persiileen ja eikä toimi enää ni saa vanhalla filellä pelastettua ku saa palattua lähtökohtaan.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Wed Nov 12, 2014 21:36
by Masi_K
Niin minäkin yleensä. Tunerstudiossa on joku recovery toimintokin. Kerran kokeilin ja toimi sekin.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Thu Nov 13, 2014 9:29
by jesse47
Nii kannattaa vissiin kokeille vaihtelevalla ruiskutuksella ja neljällä ruiskutuksella..
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Thu Nov 13, 2014 14:54
by Vauhtivaunu
jesse47 wrote:Nii kannattaa vissiin kokeille vaihtelevalla ruiskutuksella ja neljällä ruiskutuksella..
No ei kannata. Menee noilla 850cc suuttimilla pulse width liian pieneksi osakuormalla ja tyhjäkäynnillä. Jos on vielä heittoa opening timessa niin et saa sitä ikinä kunnolla säätöihin. Alternating/2 tai Simultaneous/1 aloitat säätämään niin helpottaa. Ruiskutuskertojen määrää voi kokeilla vaihtaa kun bensakartta on hyvin säädetty ja kiihdytysrikastukset kohdallaan. Sillä tavalla voi haarukoida onko se opening time edes lähellä oikeaa.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Thu Nov 13, 2014 20:42
by jesse47
Joo huomasin. alternating ja 2 ruiskutusta.
Pääsin vähän ajamaankin ja pelaa niin että ajaa pystyy. tästä alkaa sitte säätäminen

Ongelmia: ajaessa menee yhtäkkiä aina pois toi yhteys tietokoneen ja ohjainlaitteen väliltä, tulee vaan että off line. mistä toi voi johtua?
Toinen että ajaessa tosi vaikea säätää kun lyö heti tyhjää
Tällähetkellä reg fuel 4.6.
tyhjäkäynnillä ennakko 14 ja ve kartalla jotain n.35 alueella käydä röpsöttää nätisti. map jotain 37-39 1000rpm tyhjällä..
Tein tuon ve kartan nyt niin että suunnilleen 100kpa on keskimäärin n.100%. huippuväännön kohdalla 105% ja samalla kaavalla paineille. sillä nyt pysty ajella ja siitä lähetään hieroo.
Syttyennakot on varmuudeks todella myöhällä vielä ettei tuu turhia kärsimyksiä.
Tarkastin ennakon kiinteällä, pysyy kohdallaan kierrättäessä ja asetettu vastaa todellista ennakkoa. eli kaikki ilmeisesti kunnossa siltä osin.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Thu Nov 13, 2014 21:30
by Masi_K
jesse47 wrote:
Tarkastin ennakon kiinteällä, pysyy kohdallaan kierrättäessä ja asetettu vastaa todellista ennakkoa. eli kaikki ilmeisesti kunnossa siltä osin.
Kunnossa on.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Thu Nov 13, 2014 23:08
by jesse47
Mistä toi yhteyden katkeaminen voi johtua? pitää käyttää johto irti ja käynnistää uudestaan että saa yhteyden uusiks..?
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 6:19
by Vauhtivaunu
Se voi johtua USB-sarjaporttimuuntimen asetuksista. Onhan sulla FTDI:n piirillä rakennettu adapteri?
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 11:04
by jesse47
Mulla on tuollanen
http://autotune.fi/tuote/99/usb-rs232-s ... tiadapteri eikä kyllä mitää hajua miten toi toimii tai millä rakennettu mutta se toimi mutta käyttäessä katkeaa väliin yhteys.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 13:02
by jesse47
No niin, hauskuus loppu lyhyeen
Tais hajota jotain.
Lähti maajohto irti akusta, vittu kun piti olla huolimaton. auto kävi ja sammu siihen.
Enää ei puhu ohjainlaite mitään, virta tulee mutta ei tapahdu mitää, ei yhdistä tietokoneeseen, ei käynnistä bensapumppua eikä lähe käyntiin
Oma arvaus, jännite nous korkeaks ja jotain palo boksista?
Tais tulla remonttia, täytyy vissiin soitella protopartsille josko niitä kiinnostais korjata vai mikä sieltä kyrvähtää.?
Nyt ihan ohuesti harmittaa. Tää on nyt sitä motorsporttia, aa eiku tää onki vaan silkkaa tyhmyyttä josta kärsii koko mies.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 15:32
by Vauhtivaunu
Niin olihan sulla 3A sulake megan virransyötössä niinkun megan kytkentäkaaviossa esitetään?
http://www.megasquirt.325ix.com/MS_to_M ... wiring.png
Jos ei niin varmaankin sellaisen nyt laitat?
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 16:45
by jesse47
Ei kyllä tais olla hiukan isompi. mikähän sieltä kärähti?
Voi jessus..
No malttaapa nyt tehä kaikkea muuta. pitää avata tuo poksi ja kattoa mikä on kärähtäny mutta jos joku osais sanoa valmiiks vihjettä..
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 17:09
by Masi_K
Alkaa liippaa Motorsportista. Sitten se on sitä kun esiintyy hammaskariesta, veivi kurkkaa tai mäntä sulaa.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 17:34
by tane7
Itellä lähti kanssa joskus akunkaapeli irti ja mega sekos.. Ajoin koodin uudestaan boot jumpperilla ni toimi taas hyvin. Sellasta voit koittaa..
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 18:39
by Puuhastelija
Masi_K wrote:Alkaa liippaa Motorsportista. Sitten se on sitä kun esiintyy hammaskariesta, veivi kurkkaa tai mäntä sulaa.

Pakko kommentoida: Just tässä kattelen suorakytkentä laatikon osia ja kiroilen kun on hammaspeikko iskenyt ja kariesta on ihan riittävästi.
Kyllä tuntuu todellakin et tää on motorsporttia...
Pari lutikkaa piirilevylle on halpa ja helppo korjata. Noi laatikon rattaan on 200€ kpl.
Ei muuta kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä...

Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 20:50
by Vauhtivaunu
jesse47 wrote:Ei kyllä tais olla hiukan isompi. mikähän sieltä kärähti?
Voi jessus..
No malttaapa nyt tehä kaikkea muuta. pitää avata tuo poksi ja kattoa mikä on kärähtäny mutta jos joku osais sanoa valmiiks vihjettä..
V2.2 piirilevyn foliot toimii yleensä sulakkeena jos varsinainen sulake on liian iso. Jännitteensyöttö sieltä kärsii aina +5v regulle asti. Todennäköisesti prosu on ehjä ja asetukset sisällä. Se piirilevyn ehjäys on vaan aika työläs ja siitä tulee rujon näköinen.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 20:52
by Vauhtivaunu
Puuhastelija wrote:
Noi laatikon rattaan on 200€ kpl.
Ei muuta kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä...

Halpaa kun makkara. Olen ollut todistamassa tilannetta jossa pari päivää aikaisemmin asennettu 16000e laatikko hajoaa sprinttipätkällä. Siinä on hintaa vitusti tonnia/kilometri

Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 21:13
by jake74
katoppa D15 diodi toimiiko, liittyy jännitteen syöttöön levylle. kaverilla hajos kyseinen diodi ku akku oli irti ja apuvirralla laittovat käyntii ja kaapelit irtos.
mutta kaverilla on mennyt muutakin ku ei nyt suuttimet toimi starttauksen aikana.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 21:17
by jesse47
Otin boksin irti ja sisällä on joku irto partiikkeli, iavan hitusen ohkaselta langan pätkältä kuulostaa ja nyt meen avaamaan tuon että onko siellä millasta tuhoa, jossei löydy mitään huomattavaa päälle päin näkyvää niin pitää koittaa tuota "koodin ajamista boot jumpperilla?" josta mulla vähemmän tietoa ku ydinfysiikasta.
ja tuosta jälkjimmäisestä en tiiä sitte nii yhtää mitää.
Jessus ku pitää aina sattua ja niin kaikenlaista.
Se muistutti kans motorsporttia kun ruuvasin joskus kollina nuorimman pikkuveljen kans autoa ja tän jälkee kone toppas eikä menny yli, oli mutteri kii männän päässä, mäntä halki ja kanki mutkalla..

Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 21:25
by jesse47
kivasti haisee palaneelta
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 21:29
by tane7
viewtopic.php?f=7&t=391 Siinä ohjetta mikäli ei fyysistä vikaa näy..
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 21:43
by jesse47
Ei tuolla kyllä näytä mikään kärähtäneeltä.
Irrallaan oli n 2mm pätkä mustaa muovia, näyttää johdon kuoren palalta.
Pitää koittaa mittailla tuolta virtapuolelta vähä noita hilppeitä mutta en usko että on palanu mikää..
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 21:46
by jesse47
Mä en saa yhteyttä tuohon boksiin? ainakaan tunerstudio ei yhdisty..?
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 21:59
by tane7
Koeta silti tuolla ohjeella jos menis, se ohjelma herjaa kyllä jo ei onnistu.. Omalla kohdalla ei myöskään saanut tunerstudiolla yhteyttä mutta ohjelmalla onnistui silti koodin ajo. Tosin vain boot jumpperia käyttäen..
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 22:32
by Masi_K
Syttyykö ecun ledit mitenkä kun jännitteet kytkee ?
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 22:48
by Vauhtivaunu
Jos se purkki haisee palaneelta niin sieltä on hajonnut jotain ja on ihan turha yrittää saada sillä minkäänlaista toimintaa aikaiseksi. Eikö ole aika loogista?
Sieltä on melko varmasti palanut virransyötön tantaali-kondensaattori/kondensaattoreita. Niistä tyypillisesti tulee se "sähkön haju". Ne on niitä sinapinkeltaisia "pisaroita" joita levyllä on. Kannattaa tarkasti katsella vaikka normaalisti ne "räjähtää" selvästi.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 22:56
by jesse47
Sieltä on ainakin kaks diodia rikki ja piirilevystä kärähtänyt yhdestä kohtaa poikki..
Haen maanantaina osia ja koitan noi vaihtaa ja tehää hyppylanka tuohon katkenneeseen kohtaan..
Katonpa vielä tarkasti noi konkat..
Jollei ala sitten toimia niin pitää kysyä tuolta protopartsilta kiinnostaisko vilkasta tuota..
Kylläpä heitte het myrkyt, omapa oli kyllä vikani.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Fri Nov 14, 2014 23:11
by Vauhtivaunu
jesse47 wrote:
Kylläpä heitte het myrkyt, omapa oli kyllä vikani.
Ei kannata lannistua. Opettelu kannattaa aina, lainatakseni erään suomenruotsalaisen poliitikon sanontaa.
Mega pitää ottaa oppimisprosessina. Joskus se maksaa ns. oppirahoja mutta ajan saatossa huomaat että ne ei mene hukkaan
Mulla on nyt melkein 10v opettelua enkä vieläkään ole täysin varma että osaan kaikki asiat megasquirtista

Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Sat Nov 15, 2014 16:31
by jesse47
Onkohan sieltä muuta kärähtäny, vai onko toi piirilevyt kärähtäminen ollut sulakkeena? 2 diodia on tuossa samassa piirissä ja ne on palanu kiinni, sen jälkeen on varmaan sitte kärähtäny tuo poikki..
Voi kunpa se tulis noiden vaihtamisella kuntoon ettei vaan oo ntinen koko läjä.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Posted: Sat Nov 15, 2014 20:46
by jesse47
Tässä tutkin noita säätö hommia niin tuollanen pisti silmään että kun auton laitto käytniin kylmänä niin ensin kävi huonosti vähä aikaa ja sitte alko käydä paremmin niin onko toi afterstart enrichment aivan oma tila jonka aikana ei vaikuta toi warm up mitenkään vaan sen jälkeen siirtyy tuohon?
Eli pitääkö periaatteessa tuossa tuo rikastus olla enemmän kuin warm upissa vai lisääkö se rikastuksen vielä sen warm upin päälle?
Mulla toi eka on pienempi ja mietin johtuuko siitä toi huono käynti heti startin jälkeen?