Page 3 of 5
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Thu Jun 05, 2014 7:10
by JaniM
http://www.useasydocs.com/theory/spktable.htm
oisko tuossa hieman pohjaa?
Haulla löytyy monenlaista. Toimivuudesta vaikea sanoa, mutta pariin autoon olen kokeillut ja ei ole nakutellut.
https://www.google.fi/?gfe_rd=cr&ei=tfO ... 0generator
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Mon Jun 09, 2014 1:13
by Suiza
Kiitos, sain jonkinlaisen kartan tehtyä nyt, pitääpä huomenna katella miten vaikutti.
Muistu muuten mieleen että viimeks kun kävin testimässä/säätämässä autoa niin tuntu menevän sikarikkaalle moottorijarrussa? Siis 10 ja alle. Onkos säädöt viturallaan vai onko tuo enemmän ominaisuus kuin vika? Ei vissiin kauhean ekoloogista eikä varsinkaan ekonomista pitkässä juoksussa.

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri Jun 13, 2014 13:30
by Suiza
Apua, kierroslukusignaaliin tulee kauheita piikkejä 5000kierroksessa (menee nollaan) Olen koittanu pienentää hall anturin ilmarakoa mutta ei auttanut yhtään... Ongelma tuli ihan yhtäkkiä paikallaan kiertäessä.
Rpm kurvissa ja komposite loggerista näkee selvästi että signaali katoaa aina kun pätkii, 5000-6000 kiertää maksimissaan ja kuullostaa aivan kiekkarajoittajalle. Tänään heti kun auton käynnisti niin ei kiertäny kuin 2000rpm ennenkuin hävisi kiekkasignaali, mutta hall-anturia räpläämällä sai kiertämään sinne 5k paremmalle puolelle ennenkuin pätkäsee. Hall anturi on siis irti kuorestaan ja sen saa irti vetämällä, ilmeisesti liimaukset pettäny anturin sisältä. Kokeiltiin myös pienentää tuota ilmarakoa melkein olemattomiin mutta ei vaikuttanut millään lailla. Hihnapyörä missä triggeri on kiinni on ollut irti maalauksessa mutta en keksi miten se vaikuttaisi asiaan.
Oisko kellään ideoita?

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri Jun 13, 2014 15:40
by Benkku
Suiza wrote:Oisko kellään ideoita?
Vaihda anturi ehjään.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri Jun 13, 2014 16:31
by Suiza
Seelvä, anturi tosiaankin oli vähän löysästi siellä kuoressaan ja kun sitä räpelsä laidasta laitaan niin alko kiertämään lisää. Pitääpä maanantaina hakea uusi.
Mistä tuommonen anturi voi yön yli hajota noin vain? Anturipidikkeen tiukasta sovituksesta johtuen varmaankin liimaukset anturin ja kuoren välistä irronneet kun on vähän aina tarvinnut renkuttaa sitä saadakseen paikalleen, mutta mites se nyt noin yhtäkkiä?
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Sun Jun 15, 2014 2:20
by Suiza
Kävin tänään tutkailemassa tarkemmin koko maadotus/johdotus tsydeemit eikä mitään sen kummempaa pompannut silmiin. Hall-anturin johto on epähuomiossa vedettyä sellasesta paikassa että vähän litteäksi on painautunut, mutta tuskin se on ongelman syypää.
Koitin vähän anturi putsailla ja vetää johdot eripaikasta ja pienentää tulppien kärkiväliä ynnä muuta pientä poppakonstia mutta ei vaikuttanut pätkääkään. Triggerilevyssä on pituussuunnassa heittoa joku 0,5-1mm johtuen vetelystä hitsauksen aikana mutta tuskin sekään on näin yhtäkkiä alkanut kenkkuilemaan? Auto on kuitenkin ajossa jossakin vaiheessa kiertänyt puhtaasti rajoittimelle asti.
Maanantaina pitää uus anturi hankkia ja kokeilla sillä, onkos missään muuten tulilla mitään sopivampaa viestiketjuä näille onkelmille vai jatketaanko täällä kun kerran aloitettiinkin.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Wed Jun 18, 2014 23:12
by Suiza
Uutta anturia ei ole ehtinyt hakea vieläkään, mutta mites todennäköistä on että se olis nyt yhtäkkiä vaan hajonnut? Triggeripyörä oli kerran irti ja senjälkeen alko ongelmat. Mites paljoa saa olla pituussunnassa heittoa trikkerissä?
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Thu Jun 19, 2014 19:20
by Teersen Joonas
Kaikki heitto triggerissä on myrkkyä. omassani oli n. 1mm sivuttais heittoa ja auto kävi ehkä 2-10min kerrallaan. triggeri kävi sorvissa ja ongelmat sen suhteen poissa.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri Jun 20, 2014 2:05
by Suiza
Juu, mutta kun omassa on juurikin pituussuunnassa heittoa niin ei pitäisi ilmaraon muuttua juuri yhtään koneen käydessä. Resonoikohan tuommonen iso 36-1 pyörä sit kauheesti jos on vähänkään heittoa? 3mm vissiin materiaalipakussas.
Kai mun pitää joku heittokello systeemi väsätä ja vähän yrittää oikoa tota pyörää.

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri Jun 20, 2014 7:31
by Masi_K
Pistä se sorviin kiinni ?
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri Jun 20, 2014 7:56
by JaniM
Vähän ohkaselta vaikuttaa kiekko. Olikos millanen anturi, nyt äkkiseltään silmään iskenyt malli kun selasin.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri Jun 20, 2014 13:53
by Suiza
http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... c302aeea5e
Tollanen hall-anturi
Ja tämä triggeri:
http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=70
Toimi tosiaan hyvin ennenkuin mulla oli eri syistä irti tuo triggeripyörä + hihnapyörä. Söi niin perkeleesti ohjaustehostinremmejä kun remmin urassa oli hitsiroiskeita, joten pyörä kävi kyllä ruuvipenkissä kiinni pari kertaa roiskeita hioessa pois.
On mulla jotakin kuvia composite, trigger ja tooth loggeristakin vaikka ne omaan silmään vaikuttaa ihan normaaleilta. Pitää vissiin yrittää logata kun kierrätän tuonne ongelmakohtaan saakka seuraavaks.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri Jun 20, 2014 14:16
by JaniM
Parissa autossa nähnyt tuollaset kompot ja hävittää juurikin tyhjän kohdan 6000 kohdalla.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jun 24, 2014 10:53
by Teersen Joonas
Kerkeääköhän tuo hall lukemaan tuota triggeriä. eikös tuo 36-1 sopisi ennemminkin vr-anturi käyttöön ja hall:ille vaikka 12-1. ja kuten JaniM jo sanokin niin aika ohuelta vaikuttaa tuo kiekko sais olla mun mielestä tuplat tuosta vahvuudesta.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Wed Jun 25, 2014 12:04
by JaniM
Cherry hall anturi toimii pienillä hampailla. Kuulemma 60-2 bimmerissä esim.
1GT101DC
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Wed Jun 25, 2014 16:20
by Suiza
Mistään en mitään tiedä mutta luulisi nyt toimivan yhteen kun ihan "pakettina" ostin koko setin.
Mitähän tässä seuraavaksi kokeilisi.

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri Jun 27, 2014 0:19
by Suiza
Kannattaisko tuohon nyt sit tilata uusi vähän paksumpi triggeripyörä vai mitähän tässä seuraavaksi kokeilisi?
Toimiiko tämä triggeri yhteen tuon aijemmin linkittämäni hall-anturin kera ja onko hampaitten lukumäärällä väliä esim tarkkuudessa?
http://www.autotune.fi/tuote/375/trikke ... 136x30x8mm
Tai
http://www.autotune.fi/tuote/497/trikke ... 136x30x6mm
Vai epäilettekö edes että ongelma piilee tuossa? Nykyinenhän on hieman vedellyt hitsauksessa ja vain 3mm paksu.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri Jun 27, 2014 17:51
by JaniM
Eka 12-1 ainakin pitäis toimia, mutta tuosta anturista ei sen enempää kokemusta. Honeywellin kanssa ainakin on toiminut trikkerit.
Mutta kun ei tiedä mitkä anturin speksit oikeasti on, niin ei pysty sanoon millä toimii.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri Jun 27, 2014 23:15
by Suiza
Ilmeisesti jonkun gm vehkeen nokka-akselin anturi, sen tarkempaa infoa en löydä.
Mikä ominaisuus näissä antureissa sitten määrittää mikä triggeri toimii milläkin kokoonpanolla? Tuli kun tuota myynti-osiota selasin niin vastaan senverran halpa 12-1 triggeri sopivilla spekseillä että taidan sellasen tilata ja yrittää sovittaa paikoilleen.
Halkaisija 160mm
Pitää tuommonen tilailla ja katsoa miten rokkaa jos ylipäätänsä rokkaa. Eipä tarvi anturin yhtä tiuhaan laskea kuin 36 hampaalla.

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Sat Jun 28, 2014 7:54
by JaniM
Laita sivusta lukeen. Eikös ohut ole tuokin kiekko?
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Sun Jun 29, 2014 17:46
by Suiza
Tuo kiekko oli 5mm, edellinen paljon isompi halkaisijaltaan ja vain 3mm + vähän kiero.
Anturi lukee nyt sivusta ja niin ajattelin sen viritellä tuollakin triggerillä.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jul 01, 2014 16:50
by Suiza
Triggeri tilattua ja nyt on kyse seuraavasta ominaisuudesta. Launch controllilla kerää huomattavasti enemmän ahtoja fuel cutilla kuin spark cutilla. Netin mukaan pitäisi olla just toisinpäin. Spark cutilla lähinnä supsuttaa putkeen ja fuel cutilla sitten räjäyttää jo melkein tärykalvot pihalle ja ahtoja kerää vähän enemmän.
Mulla on varmaan jotku asetukset pielessä tuon fuel cutin suhteen kun ei oikein pelaa, mutta mikä?
Hard limit 4500
soft limit zone kokeiltu 500-100rpm
Timing retard kokeiltu 5btdc-35atdc
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Sat Oct 03, 2015 1:39
by Suiza
Taas tullut vuodenpäivät ajettua 12-1 triggerillä + hall anturilla ja hyvin tuntu pelaavan, kunnes nyt?
Joku 3tkm ajettu näillä identtisillä säädöillä purkissa, mutta viimeaikoina alkanut herjaamaan oikein kunnolla, tuntuu että vuoden vanhat ongelmat palanneet pahempana.
Perus kierrosluvun aaltoilua vedossa sekä kierrosluvun täyttä kadotusta. Eilen en olisi huomannut jos en olisi logeja ottanut talteen, saattoi rajoittimen paukkeeseen sekoittaa, mutta tänään (hitusen rikkaammalla kartalla huippuväännön kohdalla) pätkii jo niin kerpeleesti lähes aina täydessä vedossa.
Resettejäkin alko satelemaan. Voisi kuvitella että sytkäpuolelta häiriö tulee kun seoksen rikastus "lisäsi" häiriötä kierrosluvussa? Sen nyt vielä nielen, mutta paljon kummempikin ilmiö sattunut eteen nyt pari kertaa.
Molemmilla kerroilla rajotin paukkuen täyskiihdytys, 100-200m tämän jälkeen yskäsee pari kertaa ja vetää seoksen niin helvetin rikkallee ettei kone pysty missään määrin sytyttämään, tai edes yskäsemään enään vaikka vaihde päällä rullailee.
Molemmilla kerroilla_reilusti_ viinaa sylintereissä joka aiheuttaa lähes hydrolockin, vasta päivän huilanneena ja täyteen ladatulla akulla jaksaa seuraavan kerran sitten käyntiin, ja kone on kuin ei olisi mitään koskaan tapahtunut. Hyvin pelaa eikä mekaanista vikaa ole, mutta mikä tuon aiheuttaa?
Kerran sain login otettua tapahtumasta mutta ei mulle muuta selviä kuin että kolme peräkkäistä resettiä tulee ja senjälkeen melko kuollutta...
Menee kuitenkin uusiksi kaikki koneeseen liittyvä talven aikana, mutta ihan mielenkiinnosta olisi mukava kuulla että mikä tollasen aiheuttaa?
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Mon Oct 12, 2015 23:14
by Suiza
Apu olis tarpeen.

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Oct 13, 2015 6:44
by ArttuH
No luultavasti tuossa tulee sytkäpuolelta häiriötä läpi. Tuohon pätkimisen jälkeiseen rikkaalle menoon tulee mieleen pari mahdollista selitystä. Ensinnäkin jos kierrosluku hukkuu sopivasti, niin Mega menee afterstart-tilaan ja rikastusta tulee sitten sen mukaan. Tällä kuitenkaan tuskin saa täytettyä sylintereitä sopalla. Toinen vaihtoehto on se, että resettitilanteessa kaikki prossun lähdöt voi olla jonkun aikaa missä sattuu tilassa ja sitä myöten suuttimetkin jatkuvasti auki.
Oma kysymyksensä on sitten se, että miksi systeemi on nyt alkanut häiriköimään jos aiemmin on toiminut ok. Yksi mahdollisuus on se, että aiemminkin on oltu häiriöiden suhteen "siinä rajalla". Tähän ei sitten tarvita kuin joku kohtuullisen mitätön muutos nostamaan häiriötaso yli ongelmarajan. Esimerkiksi tulppien, tulpanjohtojen tai puolan heikentynyt kunto. Tai jo rikkaampi seos tai isompi ahtopainekin voi riittää. Yleensäkin mitä enemmän jännitettä tarvitaan kipinän tekemiseen tulpalla sitä enemmän syntyy häiriötä. Ja sytytyskatkokset (vaikka ylirikkaan seoksen takia) lisäävät häiriötä myös.
Korjauksena voisi ensin olla noiden tulppien, piuhojen yms. tarkistelu ja tarvittaessa uusiminen. Samaten kannattaa miettiä mikä mahdollisesti on muuttunut samassa välissä kuin ongelmia on alkanut esiintymään. Jos näistä ei ole apua, niin sitten menee yleisempiin häiriöiden vähennyskonsteihin. Nämä taas riippuu nykyisestä kokoonpanosta, mihin sytkäpäätteet on sijoitettu, onko puolalla jo häiriönpoistokonkkaa, miten sytkäpuolen maadoitukset on tehty jne.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Wed Jun 22, 2016 11:26
by Suiza
Tämä vehje on taas ajossa, kone läpikäyty ja turbon kaverinsi remmiahdinkin. Remmiahtimen hihnapyörän myötä meni triggeripyörä uusiksi ja tälläkertaa päädyttiinkin 36-1 levyyn.
Sytytysosat ovat kaikki samoja kuin viimevuonna mutta triggerin kanssa outoa ongelmaa nyt.
5000rpm hukkuu kierroslukutieto ja auto on kuin kuollut pari sekkaa kunnes taas hörähtää ja ajo voi jatkua. Ei resetoi tai muuten pätki missään vaiheessa.
Triggeripyörä on silmämääräisesti hieman, siis todella vähän epäkesko vaikka on keskitysholkki prässisovitteella sorvattu sille, eli hall-anturin ilmarako vahtelee ehkä 0.25-0.5mm joka kierros, onko tämä ongelma?
Vaikuttaa myös tuo pätkiminen olevan kuormituksesta kiinni, hiljaa kun hiipii kaasun päälle niin pääsee esimerkiski 6000rpm.
Onkohan sytkäpuolen häiriöt jotka lyö läpi, vai triggeriongelmaa? Auttaisiko jos pistäisin tooth logeja näytille?
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Wed Jun 22, 2016 16:52
by Masi_K
Kuullostaa siltä että ei jaksaisi syttyä maksimi momentin kohdalla ja kipinä menee maihin ja sillo räsähtää rpm sekaisin. Pienennä kärkiväliä tulpista vähäsen ja testaa.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Wed Jun 22, 2016 23:20
by Suiza
Joo ajattelin hakea uudet tulpat huomenna ja säätää vähän pienemmälle kärkivälille, outoa sinänsä että mega ei resetoi siinä samalla kun hukkaa kierrostiedon?
Vai onko edes outoa, en tiedä. Muistelisin vaan että aina ennen kun on pätkimistä mietitty logeista niin aina on resetoinut juuri ennen pätkäsyä. Ainakin viimevuoden loppupuolella josta oli tuossa ylempänä juttua niin logi täynnä punaisia viivoja samaan tahtiin mitä pätkinykin.
Edit. Ainiin, kävin vetämässä melko pitkän hissuttelulenkin autotunella ja auto oli kuin unelma ajaa, ajoin kotiin ja tallensin säädöt kuten normaalistikin. Seuraavan kerran kun piti autoa siirtää niin oli lähes ajokelvoton ja vaati hirveätä kikkailua kaasun asennon kanssa ettei vetänyt laihalle.
Onko ihan normisettiä, ja saan hakea säädöt kohilleen manuaalisesti taas?
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri Jun 24, 2016 14:12
by Suiza
Vaihdoin tulpat ja säädin kärkivälin tasa 0,6. Uudet tulpat ovat samat kuin ennenkin eli bcpr7es.
Tämän lisäksi triggeri on nyt 100% keskitetty ja on hipaisuetäisyydellä anturista.
Mitä auto tekee? No käyttäytyy täysin samalla lailla kuin ennenkin näin juhannuksen kunniaksi.

Logista kattelin ja vertailin vanhoihin logeihin niin täysin identtinen ongelma samoilla kierroksilla/kuormituksilla.
Esim ykkösellä voi päästä 6-7k rpm mutta kakkosella ja kolmosella tökkää 4-5k rpm väliin, toisin sanoen heti kun turbo on herännyt.
Mitä seuraavaksi? Hall anturi tosiaan kyseessä.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Sat Jun 25, 2016 10:34
by Masi_K
Olisikohan mahdollista että sytytyspuola on väsynyt ? Tai sitten joku liitos tai maapiste on huonontunut sopivasti ajan saatossa.